Uupuneita opettajia linjoilla?
Moikka. Tulipa mieleeni kysyä, liekkö täällä muitakin kaltaisiani - joilta opettajan työ vie joka vuosi voimat niin, että vielä työhön paluun lähestyessäkään ei ole yhtään sellainen vointi, että jaksaisi jälleen aloittaa uuden kouluvuoden? Olen koko kesän vain huokaillut, nukkunut pitkiä öitä ja päivisin haluaisin vain olla yksin. Ajatus aamusta iltapäivään juoksemisesta ja metelistä olemisesta ahdistaa niin, että en tiedä miten kokoan jälleen itseni. Näin on mennyt jo monta vuotta ja koko elämä tuntuu selviytymistaistelulta. Pidän työstäni ja olen siinä hyvä - enkä keksi keinoja, miten sitä keventäisin.
Muita?
Kommentit (350)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt viitsi lainata tuota pitkää viestiä 214, jossa sinänsä hyvin avattiin opettajan työtä.
Mutta vastaan siihen siltä osin, että niin ne sähköiset alustat muuttuvat muillakin aloilla, ja tulee muutakin teknologista uudistusta. En tiedä, kuvittelevatko opettajat että muilla aloilla mystinen "joku muu" siirtää materiaalit uuteen alustaan tai uuteen kantaan? Ei, kyllä se tehdään siinä oman työn ohessa, ilman sen kummempaa ict-alan koulutusta, uuteen järjestelmäänkiin koulutetaan tunnin webinaarilla, ja sen jälkeen pitää osata käyttää järjestelmää, ja neuvoa myös vanhempia kollegoja, joille tekniset jutu eivät ole niin helppoja - jos ne on itsellekään.
Itse olen viime talven aikana siirtänyt firman nettisivut uuteen alustaan, samoin kuvapankin. Ihan siinä muun työn ohessa, satoja sivuja ja tuhansia kuvia. Ylitöitä se on teettänyt, mutta tehtävä oli. Syksy tuo taas tullessaan uusia tietojen siirtoja. Eikä tuo ole minun pääasiallinen työni. Mutta tosiaan sellaista se nykyajan työelämä on, tietotekniikalta, järjestelmien vaihdolta ja siihen liittyvältä työltä ei voi oikein kukaan välttyä.Et tainnut huomata oleellista eroa: ”ylitöitä se on teettänyt.” Sait siis ylimääräistä rahaa tai palkkaa. Ope ei saa.
Ei ainakaan meidän toimistotyössä ole saanut. On kertynyt tunteja saldoksi ja niitä saa sitten yksi yhteen pitää joskus puolikkainan tai kokonaisina vapaapäivinä tai sitten ne roikkuvat siellä parikin vuotta, kuten minulle kävi ja maksettiin ulos työsuhteen päättyessä. Koskaan ei ollut aikaa pitää niiitä pois ja lisää kertyi.
JOTEN LOPETTAKAA KUVITTELU ASIOISTA, JOISTA ETTE TIEDÄ MITÄÄN ja keskittykää omien ongelmienne korjaamiseen, jotta voisitte saada sympatiaa muiltakin.
Kuvittelu??? Tuo oli suoraan siitä viestistä, mihin kommentoin. Että hän siirtää tiedostoja, hän saa ylitöitä niistä merkitä. Ja jos ylitöitä ei saa saldona pitää pois ja niistä ei makseta, eikös se ole ongelma, johon sinun pitäisi tarttua eikä huutaa toisen alan ongelmia puivassa ketjussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan luonteeseen tuntuu kuuluvan, että pitää koko ajan tuoda esille, miten stressaantunut on. Jos joku pystyy tekemään työn annetussa ajassa eikä vaikuta koskaan erityisen ahdistuneelta, epäillään selän takana herkästi tämän työn laatua ja asennetta työhön. Opettajainhuoneessa tyypillinen puheenaihe on, kuinka monta tuntia kukakin käytti koeviikon suoritusten arviointiin ja kuinka myöhään meni yöllä viimeisiä töitä tarkistaessa.
Ala on parin vuosikymmenen sisällä muuttunut vaativammaksi, niin kuin varmasti muutkin alat. Työmäärään voi kuitenkin itse vaikuttaa vaikkapa niin, että jos ryhmäkoot kasvavat, pudotetaan arvioitavien töiden määrää. Itse esimerkiksi olen tehnyt näin. Myös työnantaja kannustaa tähän. Minulla on kuitenkin kollegoita, jotka teettävät saman verran arvioitavia töitä kuin silloin, kun opetusryhmät olivat ennen nykyisiä säästötoimenpiteitä noin 30 % pienemmät. Tämä tarkoittaa satoja palkattomia lisätyötunteja vuodessa.
Kirjoitit ”Työmäärään voi kuitenkin itse vaikuttaa vaikkapa niin, että jos ryhmäkoot kasvavat, pudotetaan arvioitavien töiden määrää. Itse esimerkiksi olen tehnyt näin. Myös työnantaja kannustaa tähän. Minulla on kuitenkin kollegoita, jotka teettävät saman verran arvioitavia töitä kuin silloin, kun opetusryhmät olivat ennen nykyisiä säästötoimenpiteitä noin 30 % pienemmät. Tämä tarkoittaa satoja palkattomia lisätyötunteja vuodessa.” No, meillä ei työnantaja todellakaan sallisi moista, todennäköisesti rehtori vallan pillastuisi, jos edes ohimennen kuulisi moista. Niin ne on koulut ja johtamiskulttuuri ja ilmapiiri erilaisia.
Opetussuunnitelma ei tarkkaan määrää, kuinka paljon ja millaisia töitä kursseilla tehdään. Opetuksen ja arvioinnin toteuttaminen ei myöskään kuulu rehtorin direktio-oikeuteen sillä tasolla, että rehtori määräisi, mitä töitä milläkin kurssilla tehdään. Opettajan autonomia opetuksen käytännön toteuttamisessa on oikeasti aika laaja. Ota yhteys luottamusmieheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt viitsi lainata tuota pitkää viestiä 214, jossa sinänsä hyvin avattiin opettajan työtä.
Mutta vastaan siihen siltä osin, että niin ne sähköiset alustat muuttuvat muillakin aloilla, ja tulee muutakin teknologista uudistusta. En tiedä, kuvittelevatko opettajat että muilla aloilla mystinen "joku muu" siirtää materiaalit uuteen alustaan tai uuteen kantaan? Ei, kyllä se tehdään siinä oman työn ohessa, ilman sen kummempaa ict-alan koulutusta, uuteen järjestelmäänkiin koulutetaan tunnin webinaarilla, ja sen jälkeen pitää osata käyttää järjestelmää, ja neuvoa myös vanhempia kollegoja, joille tekniset jutu eivät ole niin helppoja - jos ne on itsellekään.
Itse olen viime talven aikana siirtänyt firman nettisivut uuteen alustaan, samoin kuvapankin. Ihan siinä muun työn ohessa, satoja sivuja ja tuhansia kuvia. Ylitöitä se on teettänyt, mutta tehtävä oli. Syksy tuo taas tullessaan uusia tietojen siirtoja. Eikä tuo ole minun pääasiallinen työni. Mutta tosiaan sellaista se nykyajan työelämä on, tietotekniikalta, järjestelmien vaihdolta ja siihen liittyvältä työltä ei voi oikein kukaan välttyä.Et tainnut huomata oleellista eroa: ”ylitöitä se on teettänyt.” Sait siis ylimääräistä rahaa tai palkkaa. Ope ei saa.
Ei ainakaan meidän toimistotyössä ole saanut. On kertynyt tunteja saldoksi ja niitä saa sitten yksi yhteen pitää joskus puolikkainan tai kokonaisina vapaapäivinä tai sitten ne roikkuvat siellä parikin vuotta, kuten minulle kävi ja maksettiin ulos työsuhteen päättyessä. Koskaan ei ollut aikaa pitää niiitä pois ja lisää kertyi.
JOTEN LOPETTAKAA KUVITTELU ASIOISTA, JOISTA ETTE TIEDÄ MITÄÄN ja keskittykää omien ongelmienne korjaamiseen, jotta voisitte saada sympatiaa muiltakin.
Kuvittelu??? Tuo oli suoraan siitä viestistä, mihin kommentoin. Että hän siirtää tiedostoja, hän saa ylitöitä niistä merkitä. Ja jos ylitöitä ei saa saldona pitää pois ja niistä ei makseta, eikös se ole ongelma, johon sinun pitäisi tarttua eikä huutaa toisen alan ongelmia puivassa ketjussa?
Herää tähän päivään.
On ihan normaalia puhua yleiskielellä ylitöistä ja tarkoittaa sitä, että ei selviä töistä normaalissa kahdeksassa tunnissa projektin tai muun syyn vuoksi. Sillä ei ole mitään tekoa sen kanssa, saako siitä korvauksen vai ei. Toimistotyössä äärimmäisen harvinaista saada siitä ainakaan mitään korotettua palkkaa, harvoin edes rahaa. Teollisessa työssä maksetaan kyllä korvaukset, mutta en ole näynyt tässä ketjussa haaveilua tuotantolinjalle tai varastomieheksi siirtymisestä.
Olisipa kiva olla kärpäsenä katossa, kun alanvaihtajaopelle alkaa toimistotyössä selvitä se, miten kuvitelmat ja käytäntö kohtaavat.
Kyllä mä uskon, että opettajien työ on nykyään kuormittavaa. Hämmentävää on kuitenkin huomata, miten tässäkin ketjussa asiasta tulee esille erilaisia näkemyksiä. Liittyykö työn kuormittavuuteen sitten työyhteisön toimivuus tai esimerkiksi johtaminen - varmaankin, eri tavat taloissa selittänevät tätä asiaa.
Eräs opena toimiva ystävä sanoi, että kokee omassa työssään kuormittavaksi sen, että työ kaverit jättää asiat puolitiehen ja suhtautuvat opiskelijoiden asioihin "hällä väliä" - asenteella, kun taas hän ei siihen pysty. Niinpä töitä kyllä on riittänyt. Varmaan vähemmän tehtävää jäisi, jos ei hoitaisi asioita kunnolla, mutta olisiko sekään sitten hyvä... :/ Ehkä tuossa on sitten taustalla myös johtamisongelmat, koska eihän tuo oikein hyvältä vaikuta, niin tai näin.
Mutta niin, ne Wilmaviestit. Voisiko joku selventää, että miksi niitä tulee koteihin esim. viikonloppuisin tai arkena melko myöhäänkin illalla? Wilman lukeminen ei tietenkään ole kovin iso vaiva, ja lasten kouluasiat ovat toki tärkeitä, mutta ikään kuin sitä nyt viikonloppuna ei olisi muuta ajateltavaa kuin se koulu... itse en alkuun lukenut Wilmaa viikonloppuisin tai myöhään illalla ja sitten tuli just näitä, että lapsi oli ilman jotain kotoa tuotavaa materiaalia tai tarviketta. Siis en kysy tätä v. ttuillakseni, mutta eikö tosiaan ole aikaa laittaa niitä viestejä missään muussa vaiheessa? Onko oletus tosiaan se, että viikonloppuisin ja iltaisinkin pitää käydä kyttäämässä Wilmaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan luonteeseen tuntuu kuuluvan, että pitää koko ajan tuoda esille, miten stressaantunut on. Jos joku pystyy tekemään työn annetussa ajassa eikä vaikuta koskaan erityisen ahdistuneelta, epäillään selän takana herkästi tämän työn laatua ja asennetta työhön. Opettajainhuoneessa tyypillinen puheenaihe on, kuinka monta tuntia kukakin käytti koeviikon suoritusten arviointiin ja kuinka myöhään meni yöllä viimeisiä töitä tarkistaessa.
Ala on parin vuosikymmenen sisällä muuttunut vaativammaksi, niin kuin varmasti muutkin alat. Työmäärään voi kuitenkin itse vaikuttaa vaikkapa niin, että jos ryhmäkoot kasvavat, pudotetaan arvioitavien töiden määrää. Itse esimerkiksi olen tehnyt näin. Myös työnantaja kannustaa tähän. Minulla on kuitenkin kollegoita, jotka teettävät saman verran arvioitavia töitä kuin silloin, kun opetusryhmät olivat ennen nykyisiä säästötoimenpiteitä noin 30 % pienemmät. Tämä tarkoittaa satoja palkattomia lisätyötunteja vuodessa.
Kirjoitit ”Työmäärään voi kuitenkin itse vaikuttaa vaikkapa niin, että jos ryhmäkoot kasvavat, pudotetaan arvioitavien töiden määrää. Itse esimerkiksi olen tehnyt näin. Myös työnantaja kannustaa tähän. Minulla on kuitenkin kollegoita, jotka teettävät saman verran arvioitavia töitä kuin silloin, kun opetusryhmät olivat ennen nykyisiä säästötoimenpiteitä noin 30 % pienemmät. Tämä tarkoittaa satoja palkattomia lisätyötunteja vuodessa.” No, meillä ei työnantaja todellakaan sallisi moista, todennäköisesti rehtori vallan pillastuisi, jos edes ohimennen kuulisi moista. Niin ne on koulut ja johtamiskulttuuri ja ilmapiiri erilaisia.
Opetussuunnitelma ei tarkkaan määrää, kuinka paljon ja millaisia töitä kursseilla tehdään. Opetuksen ja arvioinnin toteuttaminen ei myöskään kuulu rehtorin direktio-oikeuteen sillä tasolla, että rehtori määräisi, mitä töitä milläkin kurssilla tehdään. Opettajan autonomia opetuksen käytännön toteuttamisessa on oikeasti aika laaja. Ota yhteys luottamusmieheen.
Jos minulla on pedagoginen perustelu sille, että jotain tehdään eri tavalla ja rehtori sen kieltää, ehkä sitten luottamusmies voisi asiassa auttaa. Jos sen sijaan suunnittelen vähän niin kuin ”lakkoa” eli reagoin kasvaviin ryhmäkokoihin laskemalla tavoitteita eli teettämällä vähemmän arvioitavaa ja antamalla vähemmän palautetta, tuskin luottis voi minua mitenkään auttaa.
Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen, että uupumusta kokevien opettajien kannattaisi miettiä, mitkä ongelmat ovat itse aiheutettuja ja mitkä niitä, mihin ei voi itse millään tavalla vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi vaihtaa ihan muihin töihin. Lomaa vuodesta palautumiseen on 4 viikkoa ja sillä pitää jaksaa 11 kuukautta. Ehkä liian pitkä loma on ongelmasi ydin? Olet ehtinyt luomaan lomarutiinit, joista et haluaisi luopua.
Kun itse olen loppu, haaveilen opettajantyöstä :)
Lyhyet päivät, suloiset lapset, helpot kokeet korjattavana ja pitkät lomat joka välissä.
Menepä opettajan sijaiseksi vähäksi aikaa, haaveet haihtuvat aika pian, kun todellisuus iskee märällä rätillä silmille.
Itse palaan loma jälkeen opettajan hommiin ihan mielelläni. Onhan lomallakin kivaa, mutta alkoholia kuluu paljon ja rahaa myös kun pitää matkustella ja syödä ravintoloissa. Kiva päästä taas kurin alaisuuteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla on pedagoginen perustelu sille, että jotain tehdään eri tavalla ja rehtori sen kieltää, ehkä sitten luottamusmies voisi asiassa auttaa. Jos sen sijaan suunnittelen vähän niin kuin ”lakkoa” eli reagoin kasvaviin ryhmäkokoihin laskemalla tavoitteita eli teettämällä vähemmän arvioitavaa ja antamalla vähemmän palautetta, tuskin luottis voi minua mitenkään auttaa.
Kouluissa ympäri Suomen tehdään asioita täysin toisistaan eroavilla tavoilla, ei ole mitään yleistä tapaa toteuttaa arviointia, jonka ylittävä töiden määrä olisi "liikaa" ja alittava "liian vähän". Tiedetään, että peruskoulun päättöarvioinnissa tietyn arvosanan saaneilla voi olla osaamisessaan kahden arvosanan heitto. Opetussuunnitelmat ovat muuttuneet jokaisen uudistuksen myötä ympäripyöreämmiksi ja antaneet opettajalle enemmän liikkumavaraa.
Oletko mukana missään opettajien Facebook-ryhmissä? Ryhmien keskusteluista huomaa helposti käytäntöjen kirjavuuden. Joissain kouluissa teetetään töitä kaksinkertaisesti toisiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä opettajaystäväni ovat aina voineet sopia tapaamisia niin, että heidän ei ole tarvinnut sisällyttää mitään varauksia siitä, että eivät ole varmoja pääsevätkö töistä klo viisi vai seitsemän.
Ope voi aina siirtää oppituntien jälkeiset työt iltaan. Tekemättä niitä ei voi kuitenkaan jättää. Onhan se tietty jonkinlainen etu.
Tiesittekö, että ope joutuu käytännössä tekemään sijaisille materiaalit ja tunnit valmiiksi. Tähän tärvääntyy usein vaikka kuinka paljon aikaa, koska hommat pitää suunnitella silloin todella hyvin. Kurssit ovat niin tiiviitä, ettei lepotunteihin ole varaa. Palkkaa he eivät kuitenkaan saa yhtään ja yli kolmen päivän poissaolosta menettää myös yhden viikonloppu päivän palkan.
Olen ollut opettajan sijaisena eikä kukaan suunnitellut minulle tunteja. Missä niin tehdään?
Tuo kuulosti kyllä omituiselta. Jos opettaja sairastuu, ei kai hänen sairauslomalla pidä väsätä sijaiselle materiaaleja. Fiksu toki antaa aiemmin tekemänsä materiaalit käyttöön.
No itseasiassa opettaja kyllä väsää ohjeet sijaiselle / kollegoille, jotta siellä koulussa tiedetään, mitä tehdään. Ja ihan sairauslomalla näitä ohjeita väsäillään.
Juuri näin se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää tähän päivään.
On ihan normaalia puhua yleiskielellä ylitöistä ja tarkoittaa sitä, että ei selviä töistä normaalissa kahdeksassa tunnissa projektin tai muun syyn vuoksi. Sillä ei ole mitään tekoa sen kanssa, saako siitä korvauksen vai ei. Toimistotyössä äärimmäisen harvinaista saada siitä ainakaan mitään korotettua palkkaa, harvoin edes rahaa. Teollisessa työssä maksetaan kyllä korvaukset, mutta en ole näynyt tässä ketjussa haaveilua tuotantolinjalle tai varastomieheksi siirtymisestä.
Jaa, kyllä mun lähipiirin akateemiset, jotka ei kuitenkaan johtajasopparilla ole, saa ihan säntillisesti merkata ylityöt, jos niitä on, ja sitten pitää vapaina ne pois. Joten jos joku kirjoittaa ”ylitöitä se on teettänyt”, niin eikö se ole vähän väärä ilmaisu, jos oikeasti tarkoitti, että työajan ulkopuolella teki hommia omaan piikkiinsä. Hienoa, että kuitenkin tässäkin sekavasti ilmaistussa asiassa minä opena saan silmät suut täyteen huutoa ja heräämiskehotuksia. Sitähän se arki taas ens viikolla on livenäkin.
Noista viesteistä... Itse joskus kun olen laittanut huoltajalle kiireetöntä helmiviestiä esim klo 23, niin olen kyllä miettinyt että pitäskö se ajastaa meneen vasta aamulla klo 8... , ettei sais enempää hullun mainetta:)
Mut silloinhan niitä naputellaan, kun ehditään. Tietysti nopeaa reagointia vaativat asiat laitetaan hyvissä ajoin.
Onko uupuneita lapsettomia opettajia? Vastauksissa tuntuu, että ongelmana on työn ja perhe-elämän sovittaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi. Edellisen esinies suojasi. Mikä ongelma siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa ympäri Suomen tehdään asioita täysin toisistaan eroavilla tavoilla, ei ole mitään yleistä tapaa toteuttaa arviointia, jonka ylittävä töiden määrä olisi "liikaa" ja alittava "liian vähän". Tiedetään, että peruskoulun päättöarvioinnissa tietyn arvosanan saaneilla voi olla osaamisessaan kahden arvosanan heitto. Opetussuunnitelmat ovat muuttuneet jokaisen uudistuksen myötä ympäripyöreämmiksi ja antaneet opettajalle enemmän liikkumavaraa.
Oletko mukana missään opettajien Facebook-ryhmissä? Ryhmien keskusteluista huomaa helposti käytäntöjen kirjavuuden. Joissain kouluissa teetetään töitä kaksinkertaisesti toisiin verrattuna.
No sepä se. Kun meillä taitaa olla myös rehtori jäsenenä vähän ryhmässä kuin ryhmässä. Eikä halua, että me ollaan se koulu, jossa teetetään vähemmän tai vähemmän cooleja juttuja. Niin sano siinä sitten, että ryhmäkokojen kasvettua ajateltiin vähän downsiftata...
Äitini oli töissä koulussa 80-90-luvuilla ja on kertonut, että ihan tismalleen samaa rutinaa ja valitusta oli opettajainhuoneessa tuolloin joka päivä työn raskaudesta.
Tulkaa työhön esim. tuomioistuimeen, kauheat työpaineet ja päälle vielä turvallisuusuhat.
P.S. Kaikki akateemiset tekevät töitä myös iltaisin ja viikonloppuisin.
Eksäni oli opettaja. Tai siis on edelleen. Valitti työtänsä jatkuvasti, yötä päivää. Liian raskasta, hermot menee, mieluummin lavastaisi oman kuolemansa kun menisi töihin.
Valittaminen töihin paluusta alkoi jo heinäkuun alussa.
Tsempit vaan hänelle kun sama sirkus taas jatkuu kahden viikon päästä.
Aineenopettajana peruskoulussa turhautti jatkuvien opekokousten ja turhien pikkupalaverien määrä sekä se, että kaiken pitää olla spektaakkelia. Opettajat ja oppilaat voisivat paremmin, jos molemmat saisivat työrauhan peruskoulutyöhön. Lisäksi opehuoneet ovat aivan järkyttäviä paikkoja. Hirveä kalkatus ja kiistely. Vaihdoin vapaan sivistystyön puolelle. On paljon helpompaa ja työyhteisöt terveempiä.
Linkitä se laki- tai asetusteksti, jossa tuo on säädetty.