Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa minulle yksi asia Helsinki-vihasta

Vierailija
29.07.2019 |

Vain koska juuri SINÄ et viihdy Helsingissä niin miksi et voi hyväksyä sitä, että joku muu saattaa oikeasti tykätä Helsingistä ja asua siellä mielellään?

Niin usein kuule vihaajien suusta kommentteja "ei siellä kukaan asuisi ellei olisi pakko".

Kommentit (190)

Vierailija
81/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No verratkaa vaikka Tukholmaa, ihan oikea suurkaupunki ja upea Gamla Stan, Skanssen ym. Helsingissä ei ole paljon mitään turistille. No täältä Turusta monet meneekin mieluummin shoppailemaan ja kulttuurin pariin Tukholmaan kuin Helsinkiin. Jotenkin vastaanottokin on ystävällisempää, helsinkiläisillä on usein töykeä palveluasenne.

Mun puolesta turistit saa ihan mielellään tunkea Tukholmaan, se EI ole mun kotini eikä tule olemaan ja kyllä , Helsinki oli paljon mukavampi , tilavampi,turvallisempi kylä 20-40 vuotta sitten, lapsuudestani puhumattakaan.

Vierailija
82/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko tämän keskustelun juoni on siinä, että maalla ollaan niin helvetin kateellisia helsinkiläisille. Enkä ihmettele. Yksi hyvä esimerkki: maalaisserkkuni päättää lähteä Kainuusta rantalomalle . Menemme samalle matkalle. Hän lähtee matkalle päivää aikaisemmin ja yöpyy hotellissa lähellä lentoasemaa sekä tullessa että mennessä. Loman hinta on 500 euroa. Maalaisserkkuni maksaa matkasta 1000 euroa kaikkine kuluineen kun minä matkustan lentoasemalle n . 4 euron seutulipulla ja menen suoraan omaan ihanaan kotini nukkumaan. Toinen esimerkki: lapsemme kirjoittivat ylioppilaaksi. Molemmat pääsivät Helsingin yliopistoon. Minun lapseni asuu kotona ja ajaa yliopistolle metrolla n. 10 minuutissa. Valmistuu velattomana. Serkkuni lapsi valmistuu samaan aikaan. Hänellä on opintolainaa maksettavana n. 30000 euroa. Työpaikkaa ei löydy kotiseudulta. Hän joutuu muuttamaan Helsinkiin. Eläköityvät vanhemmat kituvat yksin maaseudulla kun minun perheeni on lähellä. Kyllä maalaisilla on aihetta kateuteen.

Niin, muuallahan kuin helsingissä ihmiset eivät opiskele. Ei varmaankaan tarvitse enää todistella että osa helsinkiläisistä ei ymmärrä mitään oman kuplansa ulkopuolelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 60 % helsinkiläisistä on muualta muuttaneita. Aika outo ajatus, että helsinkiläiset eivät käy pk-seudun ulkopuolella esim sukuloimassa, mökillä, työ- tai lomamatkalla, festareilla jne. Hyvin harva on oikeasti kokonaan helsinkiläisestä suvusta, saman ikäisillä (noin 40) tutuilla vähintään yksi, ja usein molemmat vanhemmat ovat muualta aikoinaan muuttaneita. Niin myös minulla ja puolisollani, joten kyllä Suomessa on tullut kuljettua ristiin rastiin.

Kannattaa myös muistaa, että moni keskustassa liikkuva ei asu Helsingissä, ja ne palstan klassiset naurunaiheet kuten "talvi yllätti taas tyhmät stadilaiset :D" tapahtuvat usein muiden kuin paikallisten toimesta (esim. aamuruuhkassa motarilla kun vaikka tuusulalainen on matkalla töihin).

Kyllä osa pääkaupunkiseudun asukkaista reissaa, mutta oman kokemuksen mukaan on paljon helpompaa saada muissa kaupungeissa asuvat ihmiset reissaamaan, niin työelämässä kuin vapaa-ajalla. Palaverit alkavat aina aamulla Helsingissä, mutta ei koskaan kuin vasta lounaasta, mikäli ollaan jossain muualla.

Tämä johtuu tasan siitä, että junat ja lentokoneet menevät aikaisin aamuksi Helsinkiin, mutta Helsingistä vaikkapa Kuopioon ei ennen puoltapäivää juuri pääse.

Vierailija
84/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko tämän keskustelun juoni on siinä, että maalla ollaan niin helvetin kateellisia helsinkiläisille. Enkä ihmettele. Yksi hyvä esimerkki: maalaisserkkuni päättää lähteä Kainuusta rantalomalle . Menemme samalle matkalle. Hän lähtee matkalle päivää aikaisemmin ja yöpyy hotellissa lähellä lentoasemaa sekä tullessa että mennessä. Loman hinta on 500 euroa. Maalaisserkkuni maksaa matkasta 1000 euroa kaikkine kuluineen kun minä matkustan lentoasemalle n . 4 euron seutulipulla ja menen suoraan omaan ihanaan kotini nukkumaan. Toinen esimerkki: lapsemme kirjoittivat ylioppilaaksi. Molemmat pääsivät Helsingin yliopistoon. Minun lapseni asuu kotona ja ajaa yliopistolle metrolla n. 10 minuutissa. Valmistuu velattomana. Serkkuni lapsi valmistuu samaan aikaan. Hänellä on opintolainaa maksettavana n. 30000 euroa. Työpaikkaa ei löydy kotiseudulta. Hän joutuu muuttamaan Helsinkiin. Eläköityvät vanhemmat kituvat yksin maaseudulla kun minun perheeni on lähellä. Kyllä maalaisilla on aihetta kateuteen.

Niin, muuallahan kuin helsingissä ihmiset eivät opiskele. Ei varmaankaan tarvitse enää todistella että osa helsinkiläisistä ei ymmärrä mitään oman kuplansa ulkopuolelta.

Minäkin opiskelen Kuopiossa vaikka asun Helsingissä perheeni kanssa. Maalaiset eivät ymmärrä sitä, että ihmisten elämäntarina ei mene aina samassa järjestyksessä.

Vierailija
85/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin pohjoisesta ja muuttanut pk-seudulle opiskelujen perässä. Moni vanha kaveri naureskelee etteivät hesalaiset tiedä mitään muusta Suomesta, mutta hämmästyttävän moni näistä samoista ihmisistä luulee esim. että Espoo ja Vantaa ovat Helsingin osia.

Vierailija
86/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja nuo haukkujat ei tiedä kuin keskustan. Helsinki on täynnä eri kaupunginosia, jotka ovat ihan erilaisia kuin se keskusta. Ja joissa suurin osa asuu.

Keskusta on parasta Helsinkiä nimenomaan espasta etelään ja Töölö.

Vierailija
87/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mitään Helsinkivihaa, jos oikoo helsinkiläisten vääriä tietoja koko muun Suomen elättämisestä eikä sekään, jos kertoo, ettei haluaisi asua siellä.

Niin siis kuka maksaa eniten muun maan elämistä? 

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2aa3a088-6cb9-4312-8b32-11dfc9285…

Ongelma tulee siitä kun valtion työpaikat on pk-seudulla eikä suostuta tasaamaan muun maan kanssa. Jos työpaikkoja siirrettäisiin enemmän muihin maakuntiin, ei tarvitsisi tasata nettomaksuin.

Niinpä ja kun sitä jotakin virastoa koitettiin siirtää, tuli hirveä haloo että ei kai ne työntekijät halua minnekään muuttaa. Vaikka kaikille työttömille suositellaan muuttoa pk-seudulle + moni helsinkiläinen valittaa korkeita asumiskustannuksia.

Eivät helsinkiläiset asiantuntijat halunneet muuttaa Kuopioon. 

Saa asumisen kalleutta silti valittaa, se ei ole mitenkään kiellettyä. 

Vierailija
88/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin opiskelen Kuopiossa vaikka asun Helsingissä perheeni kanssa. Maalaiset eivät ymmärrä sitä, että ihmisten elämäntarina ei mene aina samassa järjestyksessä.

Sinun tilanteesi kumoaa alkuperäisen väitteen hyödyt, joten olet ihan samoilla linjoilla minun kanssani (lande), et tuon  helsinkiläisen. 

Vierailija
89/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin pohjoisesta ja muuttanut pk-seudulle opiskelujen perässä. Moni vanha kaveri naureskelee etteivät hesalaiset tiedä mitään muusta Suomesta, mutta hämmästyttävän moni näistä samoista ihmisistä luulee esim. että Espoo ja Vantaa ovat Helsingin osia.

Niinhän ne onkin vaikka ovat muka ei kaupunkeja

Vierailija
90/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Helsingissä 30 vuotta. Lähes kaikki täällä asuvat tuttuni reissaavat monta kertaa vuodessa pk-seudun ulkopuolelle. Yhden olen tavannut joka ei halunnut mennä edes Vantaalle. Hyvin minut täällä aikoinaan otettiin vastaan, ja ihmiset ovat olleet etupäässä mukavia. Toki joka paikassa on ikäviäkin tyyppejä, ja arkisin ruuhkissa monet ovat happamia, mutta ei se nyt kovin yllättävää ole kun on ahdasta ja toivoisi että matka menee nopeasti.

Vierailija
91/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, kenen mielestä Helsinki on iso tai pieni, mitä väliä. Helsingissä on ihana asua ja siellä on kiva vierailla, jos asuu muualla. Jos ei Helsingistä tykkää, voi asua muualla ja käydä siellä Tukholmassa Helsingin sijaan. Mikä tässä on ongelma?

Helsinki ja pääkaupunkiseutu maksaa merkittävästi pikkupaikkakuntien valtionosuuksia, se on fakta. Sillä juuri yritetään pitää elämää ja palveluita muuallakin yllä.

Sen on kyllä huomannut, että monet Helsingin haukkujat eivät tunne lainkaan hienon pääkaupunkimme parhaita ominaisuuksia, puolia ja paikkoja. En itsekään ennen kuin jäin tänne opiskelujen jälkeen asumaan pysyvästi. Helsinki on kuin monta hyvin erilalaista pientä kauunkia ja kylää yhdessä - jokaiselle jotakin. On rauhaa, luontoa, merta ja sitten on Kampin palvelut itselleni kahden minuutin matkan päässä. Mitä en sieltä saa, en tarvitsekaan. Ihmiset ovat ystävällisiä, mutta jättävät tilaa myös toisille, eivät tuppaudu. 

Vierailija
92/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun pk-seudulla koska on pakko, enkä hirveästi rakasta tätä. Minusta nykyään on vallalla sellainen Helsinki-hype, hehkutetaan miten milloin mikäkin on mahtavaa. Ei ole hyväksyttävää sanoa, ettei Helsinki ole hirveän hieno ja kiva paikka.

Siis juurihan sä itsekin sanoit että asut vaan pakosta pk-seudulle, eli niin on ihan okei sanoa. Tätähän ap just tarkoitti: kun ei itse halua asua alueella, ei jotenkin voi ymmärtää miksi joku muu haluaa.

Ja ap itse sanoi että tykkää asua. Eli kummallakin tavalla voi sanoa.

Vierailija
93/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on ihana, siis ihan paras paikka asua Suomessa; erityisesti Punavuori. Mitä muuta ihminen voi tarvita? Punavuoressa on kaikki tarvittava lähellä. Helsingin parhaat koulut, päiväkodit, puistot, ihanat jugend talot ja supermukavat ihmiset. Punavuori on vähän kuin oma itsenäinen kaupunki, jonka ihanuuteen voi vain kasvaa, sinne voi toki muuttaa mutta silloin on turisti. 8000 asukasta on, joista syntyperäisiä punavuorilaisia on aikas vähän.

Oltiin just Punavuoressa, ihana paikka. Sinne vois kyllä vaikka muuttaa. Hotelli Annassa oltiin.

Vierailija
94/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se viha tulee näistä janvapaavuorista ja fatimdiarroista, jotka luulevat asuvansa merkittävässä metropolissa ja halveksivat muuta Suomea.

Yksi tekijä mikä vaikuttaa on myös se olettamus että muiden suomalaisten oletetaan haluavan muuttavan Helsinkiin etenkin koska sinne on keskitetty valtion keskushallinto ja muita virastoja sekä yritysten ja järjestöjen päätoimipaikkoja. Mutta helsinkiläiset eivät ole välttämättä itse halukkaita muuttamaan muihin Suomen yliopistokaupunkeihin töiden ja opintojen perässä. Kieltämättä puheet jostain Metropolista kuulostavat lähinnä suuruudenhulluudellta samalla kun Kehä Kolmosen ulkopuolista Suomea pidetään jonkinlaisena maatalousvaltaisena peltomaana, jossa ei tiedettäisi mitään muusta maailmasta.

Vierailija
95/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se minua ihmetyttää että miksi maalaisten on aina pakko vedota siihen että Helsinki ei ole suurkaupunki tai että Helsinki on jopa pikkukaupunki. Varsinkin kun samaan aikaan heidän mielestään väkiluvultaan vain 30 % Helsinkiä suurempi Tukholma on suorastaan jättiläismäinen metropoli. Tiedoksi vaan että Helsingin väkiluku on nykyisin sama kuin Tukholman väkiluku 30 vuotta sitten, jolloin Tukholma heidän mielestään oli jo kiistatta suurkaupunki. Joskus 40 vuoden päästä Helsingin väkiluku on sitten sama kuin Tukholman nyt, mutta tuleeko Helsinki silloin olemaan heidän mielestään suurkaupunki? Tuskin. Se tulee varmasti edelleen olemaan heidän mielestään pikkukaupunki, vaikka sen väkiluku onkin silloin paljon suurempi kuin Tukholman väkiluku oli joskus 60-70 vuotta aiemmin, jolloin Tukholma oli heidän mielestään ilman muuta suurkaupunki.

Mitähän nyt höpötät? Tukholmassa oli jo 1950-luvulla enemmän asukkaita kuin Helsingissä.

Väestöennustessa näkyy että väkiluku ei kasva samaa tahtia.

Vierailija
96/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki itsessään on aika ok, mitä nyt on vähän syrjässä ja valtionhallinto joka on imetty sinne  ja sitä kautta kuihdutettu muuta Suomea. Mutta ongelma on niissä ihmisissä jotka haluavat elää urbaania elämäntapaa ja ovat niin metropolilaisia niin metropolilaisia. Toiset ihmiset on taas ihan tavallisia niin kuin muuallakin päin Suomea, heissä ei ole mitään vikaa.

Vierailija
97/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma syyni suhtautua Helsinkiin nuivasti on juurikin tämä outo stadilaiset vs hesalaiset ajattelu. On todella omituista, että jotkut ylpeilevät kuinka monennen polven helsinkiläisiä he oikein ovat. Ikään kuin joku olisi vähemmän oikea helsinkiläinen. Voiko nurkkakuntaisempaa ajattelua edes olla? Tiedän että muuten mieltymykset asuinpaikan suhteen ovat henkilökohtaisia preferenssejä, kuten itselläni kaupungin koko, kauneus ja asuntojen hintataso. Helsinki on iso, levoton ja kallis, eikä se sovi juuri minulle, mutta ymmärrän että se sopii jollekin toiselle. Mutta en ole koskaan kuullut missään toisessa suomalaisessa kaupungissa niin jyrkkää jakoa "oikeisiin alkuperäisiiin" kaupunkilaisiin ja muualta tulleisiin / maalta muuttaneisiin.

Vierailija
98/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, Helsinkiin muuttaa koko ajan lisää ihmisiä sekä muualta Suomesta että ulkomailta. Ei kai ne kaikki ole pakotettuja sinne, vaan ihan haluavat asua siellä. Ja kai sieltä pääsee pois, jos ei halua, mutta kummasti vaan taitavat viihtyä. 

Vierailija
99/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "fakta" yllättää aika monen pääkaupunkiseutulaisen.

Vierailija
100/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko kovin monikin kommentoija tässä keskustelussa väittänyt Helsinkiä yksipuolisesti paskaksi paikaksi asua vai miksi täällä on nii paljon näitä "kaikki tänne kuitenkin haluaa ja olette vaan kateellisia" -kommentteja? :D Täällähän on pääasiassa kommentoiti JOIDENKIN helsinkiläisten asenteita.