Kertokaa minulle yksi asia Helsinki-vihasta
Vain koska juuri SINÄ et viihdy Helsingissä niin miksi et voi hyväksyä sitä, että joku muu saattaa oikeasti tykätä Helsingistä ja asua siellä mielellään?
Niin usein kuule vihaajien suusta kommentteja "ei siellä kukaan asuisi ellei olisi pakko".
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ihmetyttää Helsinkiin muuttaneiden ajatus siitä, että kaikki haluaisivat asua Helsingissä. Likainen ja meluisa kaupunki, julkisissa törmää liian jänniin ihmisiin ja kusilätäköihin.
Minua taas naurattaa se ajatus, että jotkut kuvittelevat kaikkien asuvan Helsingissä. Joku kysyy täällä vaikka halpaa tekemistä lasten kanssa kesälomalle, niin saa monta ehdotusta siitä, miten esim. Tallinnaan pääsee parillakympillä. Tai jos joku puhuu "keskustasta" sen tarkemmin kaupunkia määrittelemättä, puhuja tarkoittaa aina Helsinkiä.
Ja näkyyhän tämä Helsinki-keskeisyys ihan jo valtakunnallisissa uutisissa. Vaikka valtaosassa Suomea paistaisi aurinko, niin uutisten otsikon mukaan sää on sateinen, jos pääkaupunkiseudulla sataa.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin Helsinki kuin Seinäjoki tai Joroinen, hyvä luoja.
Tässä kiteytyy vastaus aloittajan esittämään kysymykseen. Voihan Seinäjoella ja Joroisissakin olla erityyppisiä kaupunginosia, ei se liene pelkästään Helsingin ominaisuus. Riitely on harvemmin yksipuolista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ihmetyttää Helsinkiin muuttaneiden ajatus siitä, että kaikki haluaisivat asua Helsingissä. Likainen ja meluisa kaupunki, julkisissa törmää liian jänniin ihmisiin ja kusilätäköihin.
Minua taas naurattaa se ajatus, että jotkut kuvittelevat kaikkien asuvan Helsingissä. Joku kysyy täällä vaikka halpaa tekemistä lasten kanssa kesälomalle, niin saa monta ehdotusta siitä, miten esim. Tallinnaan pääsee parillakympillä. Tai jos joku puhuu "keskustasta" sen tarkemmin kaupunkia määrittelemättä, puhuja tarkoittaa aina Helsinkiä.
Ja näkyyhän tämä Helsinki-keskeisyys ihan jo valtakunnallisissa uutisissa. Vaikka valtaosassa Suomea paistaisi aurinko, niin uutisten otsikon mukaan sää on sateinen, jos pääkaupunkiseudulla sataa.
Itse kutsun ilmiötä helsinkikuplaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se viha tulee näistä janvapaavuorista ja fatimdiarroista, jotka luulevat asuvansa merkittävässä metropolissa ja halveksivat muuta Suomea.
Ei, kyllä se viha kumpuaa näide vihaajien omasta elämästä eikä sitä voi ulkoistaa muiden harteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, kenen mielestä Helsinki on iso tai pieni, mitä väliä. Helsingissä on ihana asua ja siellä on kiva vierailla, jos asuu muualla. Jos ei Helsingistä tykkää, voi asua muualla ja käydä siellä Tukholmassa Helsingin sijaan. Mikä tässä on ongelma?
Helsinki ja pääkaupunkiseutu maksaa merkittävästi pikkupaikkakuntien valtionosuuksia, se on fakta. Sillä juuri yritetään pitää elämää ja palveluita muuallakin yllä.
Sen on kyllä huomannut, että monet Helsingin haukkujat eivät tunne lainkaan hienon pääkaupunkimme parhaita ominaisuuksia, puolia ja paikkoja. En itsekään ennen kuin jäin tänne opiskelujen jälkeen asumaan pysyvästi. Helsinki on kuin monta hyvin erilalaista pientä kauunkia ja kylää yhdessä - jokaiselle jotakin. On rauhaa, luontoa, merta ja sitten on Kampin palvelut itselleni kahden minuutin matkan päässä. Mitä en sieltä saa, en tarvitsekaan. Ihmiset ovat ystävällisiä, mutta jättävät tilaa myös toisille, eivät tuppaudu.
Fakta on myös että Helsinkiä pyörittää osaltaan monet jotka tekee sen vastentahtoisesti. Mä esimerkiksi olen asunut vuosia Helsingissä ja maksanut sinne veroni. Se pikkupaikkakunta jolta olen kotoisin on mm. kasvattanut ja osin kouluttanut mut työvoimaksi Helsinkiin . Todellakin on kohtuullista että Helsinki maksaa siitä edes jotain takaisin.
Joistakin (useista) kommenteista tulee tunne, että monet eivät tajua Helsingin olevan KOKO Suomen pääkaupunki. Asun itse todellisessa pikkukaupungissa muualla Euroopassa, eikä mieleenkään tulisi syytellä eri pääkaupunkeja siitä, että ne ovat monella lailla keskiössä omassa maassaan. Ne ovat keskittymiä kirjaimellisesti.
Se, mikä menee pääkaupunkiin, menee jollain tasolla koko valtion hyväksii, toki sen mukaan, mitä kunkin maan poliitikot päättävät.
Kannattaa olla ylpeä omasta ainosta pääkaupungista.
Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja nuo haukkujat ei tiedä kuin keskustan. Helsinki on täynnä eri kaupunginosia, jotka ovat ihan erilaisia kuin se keskusta. Ja joissa suurin osa asuu.
Eikös se ole aika hyvin että tietää ainakin keskustan. Helsinkiläiset eivät tiedä muusta maasta mitään, tai ainakin käyttäytyvät niin kuin eivät tietäisi.
Suurin osa helsinkiläisistä on muualta muuttaneita. Pakkohan heidän on tietää muusta Suomesta.
Muualta muuttaneet kansoittavat Helsinkiä – katso oman alueesi paljasjalkaisten osuus
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002789086.html?share=66759556e24c71a…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun pk-seudulla koska on pakko, enkä hirveästi rakasta tätä. Minusta nykyään on vallalla sellainen Helsinki-hype, hehkutetaan miten milloin mikäkin on mahtavaa. Ei ole hyväksyttävää sanoa, ettei Helsinki ole hirveän hieno ja kiva paikka.
On hyväksyttävää, onhan esim. Tampere ulkoisesti jopa hienompi, mutta pääkaupungissa vaaditaan eniten.
Mikäköhän tässäkin meni väärin ja millä kompetenssilla voi edes olla sitä mieltä ett Tampere vaatisi enemmän ja eikö suomalaiset ole metsäkansaa pääasiassa, jolloin Tampere ympäristönä mukavampi?
En vihaa helsinkiläisiä tai kehä3 sisäpuolella asuvia, mutta suunnattomasti ärsyttää kaikki tiedonvälitys, joka on niin piäkaapunki keskeistä, jos Helsingissä sataa niin sataa koko maassa, ei sada. Meillä Turuus on ollu ihan hyvät kesäilmat, nytkin niin hemmetin kuuma, että piti tulla sisälle kiukuttelemaan, ei jaksanut kukkapenkkiä tonkia.
Teitä on siellä 1,5 miljoonaa, meitä muita 4miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
En vihaa helsinkiläisiä tai kehä3 sisäpuolella asuvia, mutta suunnattomasti ärsyttää kaikki tiedonvälitys, joka on niin piäkaapunki keskeistä, jos Helsingissä sataa niin sataa koko maassa, ei sada. Meillä Turuus on ollu ihan hyvät kesäilmat, nytkin niin hemmetin kuuma, että piti tulla sisälle kiukuttelemaan, ei jaksanut kukkapenkkiä tonkia.
Teitä on siellä 1,5 miljoonaa, meitä muita 4miljoonaa.
Niin ja teitä populisteja enemmän, samaa mieltä, media liian pk-keskeinen.
Tuttavani meinasi saada landella nakkikiskan jonossa turpaansa kun puhui niin "Helsinkiläisittäin". :D Ja itse Helsinkiläisenä saa kyllä hyvin paljon kuunnella sitä miten Helsinkiläiset ovat aina olevinaan ja haukkuvat landea minkä kerkeävät, ennen kuin olen saanut edes suuta avattua. Yleensä ne kaikista omahyväisimmät maalaiskaupunkeja pilkkaavat ovat kyllä niitä maalta muuttaneita junantuomia jotka haluavat piilottaa maalaistaustansa hinnalla millä hyvänsä ja myyvät vaikka vaatteet päältään maksaakseen yksiönsä vuokran kantakaupungin keskustassa.