Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa minulle yksi asia Helsinki-vihasta

Vierailija
29.07.2019 |

Vain koska juuri SINÄ et viihdy Helsingissä niin miksi et voi hyväksyä sitä, että joku muu saattaa oikeasti tykätä Helsingistä ja asua siellä mielellään?

Niin usein kuule vihaajien suusta kommentteja "ei siellä kukaan asuisi ellei olisi pakko".

Kommentit (190)

Vierailija
61/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kylläkin Helsingin asukkaat lähtevät Kehä III ulkopuolelle ja pakko päästä haukkumaan muun Suomen huonoja liikenneyhteyksiä, köyhyyttä, tyhjyyttä ja tylsyyttä. Noh, kun joku sattuu sanomaan jotain vastaan, niin se on Helsinki-vihaa. Olen asunut ympäri Suomea pk-seutua myöten ja voin vahvistaa, että vihaa osoittaa lähinnä tietyt helsinkiläiset muuta Suomea kohtaan.

Vierailija
62/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mitään Helsinkivihaa, jos oikoo helsinkiläisten vääriä tietoja koko muun Suomen elättämisestä eikä sekään, jos kertoo, ettei haluaisi asua siellä.

Niin siis kuka maksaa eniten muun maan elämistä? 

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2aa3a088-6cb9-4312-8b32-11dfc9285…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pienestä kylästä kotoisin. Olen tottunut siihen, ettei ole "mitään tekemistä", eli viihdyn ihan hyvin yksin kotonani. Inhoan väen paljoutta, joten mieluummin kuuntelen artisteja levyltä, kuin menisin keikoille (kun en ole tottunut lapsena käymään keikoilla, kun ei meillä päin käynyt kuin ne vähemmän suositut artistit). Asun täällä mieheni takia ja hän tykkää, koska hänellä on hyvät harrastuspiirit. Itse harrastan sellaisia lajeja, joita voi tehdä yksin tai yhdessä, ja yleensä teenkin kaiken yksin. Mieheni voisi muuten asua muuallakin, mutta juuri harrastukset ovat niin tärkeitä, että emme vielä vuosiin ole muuttamassa pois. Minua myös harmittaa, koska koen olevani täysin näkymätön täällä. Olen yrittänyt saada kavereita, mutta monilla on jo valmiit piirit täällä. Lisäksi minua harmittaa kotikyläni kuoleminen. Varmaan 20 vuoden sisällä koko paikkakunta on kuollut.

Miehen työkaverin vaimosta minulle on kuitenkin tullut suht hyvä kaveri, koska hänellä on täysin sama tilanne kuin minulla. Ymmärrän, että jotkut todellakin viihtyvät Helsingissä, mutta kun minun suruani ei tahdota ymmärtää. Minulle vain tokaistaan, että minun pitäisi sitten muuttaa pois.

Vierailija
64/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitäisi valita asunko loppuelämäni jossain maalla vai Helsingissä niin olisi helppo valinta. Tosin en ole muutenkaan sellainen ihminen, joka paljon viihtyy kaupungeissa. Minulle on näistä Suomen isommista kaupungeista nykyisin sellainen listaus, että Tampere paras, sitten Helsinki ja Turku on viimeinen. En vaan viihdy siellä Turussa yhtään ja silti pitää aina välillä ihan pakostakin käydä. En silti koskaan puhu mitään negatiivista muille vaan pidän nämä asiat ihan omani tietonani. Pelottaa vaan se, että jos minun täytyy ihan oikeasti muuttaa sinne Turkuun, että miten koskaan viihdyn siellä. Tosin se sama voisi olla Helsinkin suhteen myös.

Mikä tässä nyt niin ärsytti. 

Vierailija
65/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No verratkaa vaikka Tukholmaa, ihan oikea suurkaupunki ja upea Gamla Stan, Skanssen ym. Helsingissä ei ole paljon mitään turistille. No täältä Turusta monet meneekin mieluummin shoppailemaan ja kulttuurin pariin Tukholmaan kuin Helsinkiin. Jotenkin vastaanottokin on ystävällisempää, helsinkiläisillä on usein töykeä palveluasenne.

Vierailija
66/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä tehdään eniten rassistisia rikoksia. Se on riittävä syy vihata Helsinkiä.

Vierailija
67/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mitään Helsinkivihaa, jos oikoo helsinkiläisten vääriä tietoja koko muun Suomen elättämisestä eikä sekään, jos kertoo, ettei haluaisi asua siellä.

Ongelma tulee siitä kun valtion työpaikat on pk-seudulla eikä suostuta tasaamaan muun maan kanssa. Jos työpaikkoja siirrettäisiin enemmän muihin maakuntiin, ei tarvitsisi tasata nettomaksuin.

Vierailija
68/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim Naantali maksaa suht saman n. 4 miljoonaa kuin vaikka Hyvinkää, vaikka Naantalin asukasuku on alle puolet Hyvinkäästä. Ei tuo vain Uudenmaan ongelma ole.

Vierailija
69/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä vihaa Helsinkiä. Soma pikkukaupunki ja erittäin hyvä lentokenttä. Kulttuuritarjonta hyvää ja mielenkiintoista.

Lähinnä huvittuneesti hymähtelen puheille Suomen metropolista. Viimeksi lentokentälle laskeutuessa katselin alla leviävää maaseutua ja metsää. Metroverkko on suorastaan onneton eikä välimatkat ole pitkiä millään, ruuhkassa ehkä kestää.

Eikä siinä mitään, pienessä maassa on pienet kaupungit.

T. Tamperelainen

Jep, soma pikkukaupunki. Tätä on suomalaisilla kova tarve korostaa. Ei pääkaupunkiseutu ihan kuitenkaan pikkukaupunki ole, mutta sitä on siksi hyvä kutsua, että muiden suomalaisten alemmuudentunto pysyy aisoissa.

Sääli, koska kyse on koko maan pk-seudusta, joka on avoin kaikille muualta Suomesta tuleville.

Helsingissä asuu 650 000 ihmistä. Se on pikkukaupunki millä tahansa mittapuulla. Suomessa jokainen kaupunki on pieni.

Tuo pk-seutu on väkisin kehitetty alue Stadin ympärille että saadaa metropoli-alue.

Vierailija
70/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiviha on vihervassareiden masinoima juoni saada lisättyä omaa kannatustaan.

Vierailija
71/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tultiin lomalta, ja Helsingissä oltiin.

Oli oikein positiivinen mukava kokemus. Siellä vois viihtyä ihan vakituisestikkin.

Vierailija
72/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tulee siitä kun valtion työpaikat on pk-seudulla eikä suostuta tasaamaan muun maan kanssa. Jos työpaikkoja siirrettäisiin enemmän muihin maakuntiin, ei tarvitsisi tasata nettomaksuin.

Niinpä ja kun sitä jotakin virastoa koitettiin siirtää, tuli hirveä haloo että ei kai ne työntekijät halua minnekään muuttaa. Vaikka kaikille työttömille suositellaan muuttoa pk-seudulle + moni helsinkiläinen valittaa korkeita asumiskustannuksia.

Vierailija
73/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä ja kun sitä jotakin virastoa koitettiin siirtää, tuli hirveä haloo että ei kai ne työntekijät halua minnekään muuttaa. Vaikka kaikille työttömille suositellaan muuttoa pk-seudulle + moni helsinkiläinen valittaa korkeita asumiskustannuksia.

Kyllä, kun maakunnista siirretään jotain pääkaupunkiseudulle, ei se ylitä kansallista uutiskynnystä. Media rummuttaa kymmeneen kertaan, mikäli siirtoa yritetään toiseen suuntaan. Samoin alueellisessa kehityksessä. Pääkaupunkiin tai sitä tukevat investoinnit ovat hieno juttu, mutta maakuntiin tehtävät investoinnit ovat puoluepoliittista kotiinpäin vetoa.

Samoin asenne pienempiin kaupunkeihin on monella asenteellista, vaikka esim. yliopisto-opiskelijoita voi olla muissa kaupungeissa puolet pääkaupunkia enemmän, suhteutetuna asukkaisiin. Samoin itse olen törmännyt myös ajatusmalliin, jossa "avarakatseiset" asuvat pääkaupunkiseudulla, ja muut landella. Tuollaisesta helposti ärsyyntyy, varsinkin kun esim. Kalliossa on eniten persuja äänestäviä.

Vierailija
74/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se minua ihmetyttää että miksi maalaisten on aina pakko vedota siihen että Helsinki ei ole suurkaupunki tai että Helsinki on jopa pikkukaupunki. Varsinkin kun samaan aikaan heidän mielestään väkiluvultaan vain 30 % Helsinkiä suurempi Tukholma on suorastaan jättiläismäinen metropoli. Tiedoksi vaan että Helsingin väkiluku on nykyisin sama kuin Tukholman väkiluku 30 vuotta sitten, jolloin Tukholma heidän mielestään oli jo kiistatta suurkaupunki. Joskus 40 vuoden päästä Helsingin väkiluku on sitten sama kuin Tukholman nyt, mutta tuleeko Helsinki silloin olemaan heidän mielestään suurkaupunki? Tuskin. Se tulee varmasti edelleen olemaan heidän mielestään pikkukaupunki, vaikka sen väkiluku onkin silloin paljon suurempi kuin Tukholman väkiluku oli joskus 60-70 vuotta aiemmin, jolloin Tukholma oli heidän mielestään ilman muuta suurkaupunki.

Vierailija
75/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se minua ihmetyttää että miksi maalaisten on aina pakko vedota siihen että Helsinki ei ole suurkaupunki tai että Helsinki on jopa pikkukaupunki. Varsinkin kun samaan aikaan heidän mielestään väkiluvultaan vain 30 % Helsinkiä suurempi Tukholma on suorastaan jättiläismäinen metropoli. Tiedoksi vaan että Helsingin väkiluku on nykyisin sama kuin Tukholman väkiluku 30 vuotta sitten, jolloin Tukholma heidän mielestään oli jo kiistatta suurkaupunki. Joskus 40 vuoden päästä Helsingin väkiluku on sitten sama kuin Tukholman nyt, mutta tuleeko Helsinki silloin olemaan heidän mielestään suurkaupunki? Tuskin. Se tulee varmasti edelleen olemaan heidän mielestään pikkukaupunki, vaikka sen väkiluku onkin silloin paljon suurempi kuin Tukholman väkiluku oli joskus 60-70 vuotta aiemmin, jolloin Tukholma oli heidän mielestään ilman muuta suurkaupunki.

On se vaan pikkukaupunki. Totuttaudu tuohon ajatukseen. Kun haluaa kokea suurkaupungin vilskeen, ei matkusteta pääkaupunkiseudulle vaan johonkin ihan muualle.  

Vierailija
76/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja nuo haukkujat ei tiedä kuin keskustan. Helsinki on täynnä eri kaupunginosia, jotka ovat ihan erilaisia kuin se keskusta. Ja joissa suurin osa asuu.

Eikös se ole aika hyvin että tietää ainakin keskustan. Helsinkiläiset eivät tiedä muusta maasta mitään, tai ainakin käyttäytyvät niin kuin eivät tietäisi.

Vierailija
77/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko tämän keskustelun juoni on siinä, että maalla ollaan niin helvetin kateellisia helsinkiläisille. Enkä ihmettele. Yksi hyvä esimerkki: maalaisserkkuni päättää lähteä Kainuusta rantalomalle . Menemme samalle matkalle. Hän lähtee matkalle päivää aikaisemmin ja yöpyy hotellissa lähellä lentoasemaa sekä tullessa että mennessä. Loman hinta on 500 euroa. Maalaisserkkuni maksaa matkasta 1000 euroa kaikkine kuluineen kun minä matkustan lentoasemalle n . 4 euron seutulipulla ja menen suoraan omaan ihanaan kotini nukkumaan. Toinen esimerkki: lapsemme kirjoittivat ylioppilaaksi. Molemmat pääsivät Helsingin yliopistoon. Minun lapseni asuu kotona ja ajaa yliopistolle metrolla n. 10 minuutissa. Valmistuu velattomana. Serkkuni lapsi valmistuu samaan aikaan. Hänellä on opintolainaa maksettavana n. 30000 euroa. Työpaikkaa ei löydy kotiseudulta. Hän joutuu muuttamaan Helsinkiin. Eläköityvät vanhemmat kituvat yksin maaseudulla kun minun perheeni on lähellä. Kyllä maalaisilla on aihetta kateuteen.

Vierailija
78/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko tämän keskustelun juoni on siinä, että maalla ollaan niin helvetin kateellisia helsinkiläisille. Enkä ihmettele. Yksi hyvä esimerkki: maalaisserkkuni päättää lähteä Kainuusta rantalomalle . Menemme samalle matkalle. Hän lähtee matkalle päivää aikaisemmin ja yöpyy hotellissa lähellä lentoasemaa sekä tullessa että mennessä. Loman hinta on 500 euroa. Maalaisserkkuni maksaa matkasta 1000 euroa kaikkine kuluineen kun minä matkustan lentoasemalle n . 4 euron seutulipulla ja menen suoraan omaan ihanaan kotini nukkumaan. Toinen esimerkki: lapsemme kirjoittivat ylioppilaaksi. Molemmat pääsivät Helsingin yliopistoon. Minun lapseni asuu kotona ja ajaa yliopistolle metrolla n. 10 minuutissa. Valmistuu velattomana. Serkkuni lapsi valmistuu samaan aikaan. Hänellä on opintolainaa maksettavana n. 30000 euroa. Työpaikkaa ei löydy kotiseudulta. Hän joutuu muuttamaan Helsinkiin. Eläköityvät vanhemmat kituvat yksin maaseudulla kun minun perheeni on lähellä. Kyllä maalaisilla on aihetta kateuteen.

Tässä on hyvä esimerkki siitä, millaisesta asenteesta ei kauheasti pidetä. Pääkaupungin asuntojen ja asumisen hinta vie yllä olevasta argumentoinnista sen vähänkin järjen.

Tosiasiahan on se, että paraat saavat töitä pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin, mutta heikompien pitää muutaa töiden perässä.

Vierailija
79/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 60 % helsinkiläisistä on muualta muuttaneita. Aika outo ajatus, että helsinkiläiset eivät käy pk-seudun ulkopuolella esim sukuloimassa, mökillä, työ- tai lomamatkalla, festareilla jne. Hyvin harva on oikeasti kokonaan helsinkiläisestä suvusta, saman ikäisillä (noin 40) tutuilla vähintään yksi, ja usein molemmat vanhemmat ovat muualta aikoinaan muuttaneita. Niin myös minulla ja puolisollani, joten kyllä Suomessa on tullut kuljettua ristiin rastiin.

Kannattaa myös muistaa, että moni keskustassa liikkuva ei asu Helsingissä, ja ne palstan klassiset naurunaiheet kuten "talvi yllätti taas tyhmät stadilaiset :D" tapahtuvat usein muiden kuin paikallisten toimesta (esim. aamuruuhkassa motarilla kun vaikka tuusulalainen on matkalla töihin).

Vierailija
80/190 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 60 % helsinkiläisistä on muualta muuttaneita. Aika outo ajatus, että helsinkiläiset eivät käy pk-seudun ulkopuolella esim sukuloimassa, mökillä, työ- tai lomamatkalla, festareilla jne. Hyvin harva on oikeasti kokonaan helsinkiläisestä suvusta, saman ikäisillä (noin 40) tutuilla vähintään yksi, ja usein molemmat vanhemmat ovat muualta aikoinaan muuttaneita. Niin myös minulla ja puolisollani, joten kyllä Suomessa on tullut kuljettua ristiin rastiin.

Kannattaa myös muistaa, että moni keskustassa liikkuva ei asu Helsingissä, ja ne palstan klassiset naurunaiheet kuten "talvi yllätti taas tyhmät stadilaiset :D" tapahtuvat usein muiden kuin paikallisten toimesta (esim. aamuruuhkassa motarilla kun vaikka tuusulalainen on matkalla töihin).

Kyllä osa pääkaupunkiseudun asukkaista reissaa, mutta oman kokemuksen mukaan on paljon helpompaa saada muissa kaupungeissa asuvat ihmiset reissaamaan, niin työelämässä kuin vapaa-ajalla. Palaverit alkavat aina aamulla Helsingissä, mutta ei koskaan kuin vasta lounaasta, mikäli ollaan jossain muualla.