Kertokaa minulle yksi asia Helsinki-vihasta
Vain koska juuri SINÄ et viihdy Helsingissä niin miksi et voi hyväksyä sitä, että joku muu saattaa oikeasti tykätä Helsingistä ja asua siellä mielellään?
Niin usein kuule vihaajien suusta kommentteja "ei siellä kukaan asuisi ellei olisi pakko".
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se viha tulee näistä janvapaavuorista ja fatimdiarroista, jotka luulevat asuvansa merkittävässä metropolissa ja halveksivat muuta Suomea.
Laitatko molemmilta vaikka viisi konkreettista tapaa halveksia muuta Suomea?
Hassua muuten jos helsinkiläinen sanoo landelaiselle ettei haluais asua landella, landelainen hyväksyy sen että ok se on sun mielipide ja se on ihan ok.
Mutta jos landelainen sanookin helsinkiläiselle ettei haluais asua Helsingissä, helsinkiläinen on että haluaisitpas muttet voi ja oot kateellinen.
Suuri osa suomalaisista kulkee Helsingissä nimenomaan keskustassa tai jossain ankeassa toimistokorttelissa stressaantuneena ja ahdistuneena ja poistuu kaupungista niin nopeasti kuin mahdollista.
Jos Helsinki on hetkisen kaunis pian räntää sataa taas.
Helsinki on minulle lähes yhdentekevä. Tykkään joskus käydä, sillä pidän ruokatarjonnasta niin ravintoloissa kuin kaupoissakin. Muualla Suomessa on yllättävän paskat valikoimat Helsinkiin verrattuna.
Mutta Helsinki on tylsä. Tai sen keskusta on tylsä. Joitakin kohokohtia on siellä täällä, mutta Kampin kauppakeskuksen tyylinen rakentaminen on vastenmielistä ja ylipäätään se tiivistäminen, kun on rakennettu tukkoon. Hengittävyys, joka on ollut Helsingille omaleimaista, on mennyt Kampista ja asemanseudulta.
Toinen juttu on se, että ulkopaikkakuntalaiselle eli turistille kaikki on tehty mahdollisimman vaikeaksi. Infoa ja lippuja tarjotaan oletuksella, että kaikilla on älypuhelimet, joihin saa ladattua sovelluksia.
Itse en vihaa Helsinkiä, mutta vihaan helsinkiläisten tietämättömyyttä/välinpitämättömyyttä siitä, miten asiat ovat muualla maassa. Esimerkiksi yksityisautoilu: joka ainoassa aihetta koskevassa ketjussa viimeistään kolmas kommentti on helsinkiläiseltä, jonka mielestä yksityisautoilun voisi hyvin kokonaan kieltää Suomessa, koska julkisilla pääsee joka paikkaan. Ei pääse pk-seudun ulkopuolella, mutta helsinkiläinen ei ole koskaan käynyt Helsinki-Vantaata kauempana kotimaan sisällä, joten hänen Suomensakaan ei ulotu sen pidemmälle. Häntä ei myöskään kiinnosta ottaa asioista selvää, vaan mielipiteet möläytellään siitä omasta navasta käsin.
Helsinkiläisen mielestä on ilmeisesti myös aivan ok, että koko väestö joutuu muuttamaan pikkuhiljaa sinne pk-seudulle, koska muualta maasta katoavat niin koulutus- ja työpaikat kuin palvelutkin. On ihan ok, että kuusi miljoona ihmistä asuu kohta muutaman kymmenen neliökilometrin alueella ja samaan aikaan loppumaa raunioituu autiona, vaikka täällä on satoja neliökilometrejä aivan elinkelpoista tilaa.
Niin, että mistähän se helsinki(läis)viha oikein kumpuaakaan?
Mulla ei ärsytä mikään muu kuin se, että keskusteluissa mikään muu kuin se helsinkiläisten näkökulma ei tunnu olevan relevantti joistain helsinkiläisitä. Kun puhutaan vaikka esimerkiksi asuntolainoista ja asumisesta, unohdetaan, että Helsingissä asuu vajaa 700 000 suomalaista ja kaikki muut asuu jossain muualla. Eli vähän turha tulla suu vaahdossa raivoamaan, jos joku puhuu muiden yliopistokaupunkien edukkaasta asumisests.
Vierailija kirjoitti:
En mä vihaa Helsinkiä. Soma pikkukaupunki ja erittäin hyvä lentokenttä. Kulttuuritarjonta hyvää ja mielenkiintoista.
Lähinnä huvittuneesti hymähtelen puheille Suomen metropolista. Viimeksi lentokentälle laskeutuessa katselin alla leviävää maaseutua ja metsää. Metroverkko on suorastaan onneton eikä välimatkat ole pitkiä millään, ruuhkassa ehkä kestää.
Eikä siinä mitään, pienessä maassa on pienet kaupungit.
T. Tamperelainen
Jep, soma pikkukaupunki. Tätä on suomalaisilla kova tarve korostaa. Ei pääkaupunkiseutu ihan kuitenkaan pikkukaupunki ole, mutta sitä on siksi hyvä kutsua, että muiden suomalaisten alemmuudentunto pysyy aisoissa.
Sääli, koska kyse on koko maan pk-seudusta, joka on avoin kaikille muualta Suomesta tuleville.
Vierailija kirjoitti:
Itse en vihaa Helsinkiä, mutta vihaan helsinkiläisten tietämättömyyttä/välinpitämättömyyttä siitä, miten asiat ovat muualla maassa. Esimerkiksi yksityisautoilu: joka ainoassa aihetta koskevassa ketjussa viimeistään kolmas kommentti on helsinkiläiseltä, jonka mielestä yksityisautoilun voisi hyvin kokonaan kieltää Suomessa, koska julkisilla pääsee joka paikkaan. Ei pääse pk-seudun ulkopuolella, mutta helsinkiläinen ei ole koskaan käynyt Helsinki-Vantaata kauempana kotimaan sisällä, joten hänen Suomensakaan ei ulotu sen pidemmälle. Häntä ei myöskään kiinnosta ottaa asioista selvää, vaan mielipiteet möläytellään siitä omasta navasta käsin.
Helsinkiläisen mielestä on ilmeisesti myös aivan ok, että koko väestö joutuu muuttamaan pikkuhiljaa sinne pk-seudulle, koska muualta maasta katoavat niin koulutus- ja työpaikat kuin palvelutkin. On ihan ok, että kuusi miljoona ihmistä asuu kohta muutaman kymmenen neliökilometrin alueella ja samaan aikaan loppumaa raunioituu autiona, vaikka täällä on satoja neliökilometrejä aivan elinkelpoista tilaa.
Juuri näin. Usein kuulee nimenomaan niitä oman navan reunalta tulevia kommentteja joissa ei ole tietoa, ymmärrystä, eikä ymmärryksen halua helsinkivantaata pidemmälle. Niin mistäköhän se johtuu että ihmisiä ärsyttää?
Ärsyttää landella kuunnella, ja ärsyttää ulkosuomalaisena kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli kyllä ikävää yleistystä. Mistä kaikki pääöksiä tekevät poliitikot ovat kotoisin?
Omasta navasta käsin möläytit tekstisi,
Vierailija kirjoitti:
Kolmisen vuotta sitten vanhempi naishenkilö sai minut itkemään siellä. Olin viimeisen päälle laittautunut ja hyvällä tuulella. Se nainen pilasi loppureissun. Kaupan myyjä.
No sehän oli luonnollisesti Helsingin vika.
Jos pitäisi valita asunko loppuelämäni jossain maalla vai Helsingissä niin olisi helppo valinta. Tosin en ole muutenkaan sellainen ihminen, joka paljon viihtyy kaupungeissa. Minulle on näistä Suomen isommista kaupungeista nykyisin sellainen listaus, että Tampere paras, sitten Helsinki ja Turku on viimeinen. En vaan viihdy siellä Turussa yhtään ja silti pitää aina välillä ihan pakostakin käydä. En silti koskaan puhu mitään negatiivista muille vaan pidän nämä asiat ihan omani tietonani. Pelottaa vaan se, että jos minun täytyy ihan oikeasti muuttaa sinne Turkuun, että miten koskaan viihdyn siellä. Tosin se sama voisi olla Helsinkin suhteen myös.
Itse asun Helsingissä, enkä kyllä kauheasti tykkää tästä kaupungista. En asuisi, jos ei olisi ammatinvalinnan vuoksi (lähes) pakko. Myös puolison suku täälläpäin, mikä on toki iso arvo. Liikaa ihmisiä, liikaa ruuhkia, liian huono hinta-laatu-suhde kaikessa, huonoa asiakaspalvelua, liikaa vieraiden kulttuurien mukaista (omasta mielestä vaan puhtaasti huonoa) käytöstä, kuten holtitonta autoilua, röyhkeyttä, säännöistä piittaamattomuutta jne. Kallista asua ja meluisaa. Töihin 10 km, mutta matka-aika 45 minuuttia. Lähin järvi Vantaalla. Kaupungin sisääntuloväylät yritetään tukkia bulevardeiksi, jotta vahingossakaan sinne ei pääsisi muilta paikkakunnilta kätevästi töihin. Keksin paljon miinuksia.
Toki hyviäkin puolia on. Paljon kulttuuria ja tapahtumia. Joissa on kauhea ryysis ja liput olisi pitänyt älytä ostaa puoli vuotta sitten... Mieluummin asuisin vaikka Tampereella: kompakti, kiva kaupunki, jossa on paljon hyvää kehitystä ja hyviä palveluja, sekä myös järviä ja oikeaa metsää lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi ! Olen helsinkiläinen.
En halua tietulleja, yksityisautoilun rajoittamista. En myöskään halua, että tänne änkeää enää yhtään uutta asukasta, joille pitää kaavoittaa jotain helkkatin bulevardeja ja ulkosaaria.
Älkää sekoittako niitä vihreitä ituhippejä helsinkiläisiin.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt höpise. Kukaan helsinkiläinen ei varmasti ole niin tynnyrissä kasvanut, ettei muka tietäisi, että maalla ei kulje julkiset. Muutenkin koko kommenttisi on ihan hölynpölyä.
Monet Helsingissä haluaa rajoittaa keskustassa yksityisautoilua , ja vain siellä
Helsinki on ihana, siis ihan paras paikka asua Suomessa; erityisesti Punavuori. Mitä muuta ihminen voi tarvita? Punavuoressa on kaikki tarvittava lähellä. Helsingin parhaat koulut, päiväkodit, puistot, ihanat jugend talot ja supermukavat ihmiset. Punavuori on vähän kuin oma itsenäinen kaupunki, jonka ihanuuteen voi vain kasvaa, sinne voi toki muuttaa mutta silloin on turisti. 8000 asukasta on, joista syntyperäisiä punavuorilaisia on aikas vähän.
Olen törmännyt samaan. Valmistuttiin kaverin kanssa vuodenvaihteessa. Kaveri sai alamme töitä Tampereelta ja minä Helsingistä, molemmat isoissa ja arvostetuissa paikoissa.
Kaverille ihastellaan että voi se Tampere on niin kiva paikka, siellä on varmasti hyvät työt ja kaikki ihmiset on niin mukavia, voi kun sinne pääsis muuttamaan! Minulle kauhistellaan että hyi kamala jouduit sitten sinne muuttamaan, etkö lähempää saanut töitä? Varmaan inhottavaa olla siellä kylmien ja tylyjen ihmisten keskellä? Työtkin varmaan tosi stressaavia ja yhteisöllisyys nolla? Työmatkat hirveän pitkät ja maksat kauhean korkeaa vuokraa?
Kaikkia tuntuu kovasti ärsyttävän kun kerron viihtyväni töissä todella hyvin, ilmapiirin olevan mukava ja ihmisten sosiaalisia. Etenkin, kun sain kohtuuhintaisen asunnon läheltä työpaikkaa, ja työmatka taittuu vielä metsän läpi pyörällä polkien... naapuritkin tarjoutuivat muuttoavuksi. Että no voivoi, koskas muutat takaisin?
Kaveri taas harkitsee tänne samaan paikkaan hakemista, kun työpaikka on homeessa ja työkaverit vanhoillisia ja tylyjä. Että kai se voi näinkin päin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Helsingissä muutaman vuoden. Paljon oli vihaisia ihmisiä. Töykeitä. Ja se alkoholin käyttö siellä. Pahoinvoivia ihmisiä.
Jännä juttu. Muutin Helsingistä Ilmajoelle ja täällä sitä vasta töykeitä ihmisiä on. Peruskäytöstavat tuntuvat puuttuvan. Tervehtiminen esimerkiksi. Ja se ihmeellinen mykkä mulkoilu ja isottelu. Helsingissä on kohteliaampia ihmisiä. Samoin Mikkelissä, missä myös olen asunut.
Vierailija kirjoitti:
Wtf 😀
En ole itse törmännyt tuohon aloituksessa esitettyyn lauseeseen. Ennemminkin se on aina ollut niin, että minä ja muut jotka emme halua siellä olla, ollaan sanottu että "Minä en halua olla siellä mutta tiedän että moni haluaa."
Jokainen saa olla siellä missä on hänelle mielestään hyvä.
Mutta turha sanoa että helsinkivastaisuus on vain landelaisten kateutta.
Jotkut ei vain halua sinne. Ja jotkut haluaa olla siellä. Makuasioita, niin yksinkertaista kuin se on.