Kertokaa minulle yksi asia Helsinki-vihasta
Vain koska juuri SINÄ et viihdy Helsingissä niin miksi et voi hyväksyä sitä, että joku muu saattaa oikeasti tykätä Helsingistä ja asua siellä mielellään?
Niin usein kuule vihaajien suusta kommentteja "ei siellä kukaan asuisi ellei olisi pakko".
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Itse en vihaa Helsinkiä, mutta vihaan helsinkiläisten tietämättömyyttä/välinpitämättömyyttä siitä, miten asiat ovat muualla maassa. Esimerkiksi yksityisautoilu: joka ainoassa aihetta koskevassa ketjussa viimeistään kolmas kommentti on helsinkiläiseltä, jonka mielestä yksityisautoilun voisi hyvin kokonaan kieltää Suomessa, koska julkisilla pääsee joka paikkaan. Ei pääse pk-seudun ulkopuolella, mutta helsinkiläinen ei ole koskaan käynyt Helsinki-Vantaata kauempana kotimaan sisällä, joten hänen Suomensakaan ei ulotu sen pidemmälle. Häntä ei myöskään kiinnosta ottaa asioista selvää, vaan mielipiteet möläytellään siitä omasta navasta käsin.
Helsinkiläisen mielestä on ilmeisesti myös aivan ok, että koko väestö joutuu muuttamaan pikkuhiljaa sinne pk-seudulle, koska muualta maasta katoavat niin koulutus- ja työpaikat kuin palvelutkin. On ihan ok, että kuusi miljoona ihmistä asuu kohta muutaman kymmenen neliökilometrin alueella ja samaan aikaan loppumaa raunioituu autiona, vaikka täällä on satoja neliökilometrejä aivan elinkelpoista tilaa.
Niin, että mistähän se helsinki(läis)viha oikein kumpuaakaan?
Onko se tavishelsinkiläisten syy nämä koulutuspoliittiset ratkaisut ja työpaikkojen keskittyminen?
Ja johan se nähtiin Fimean kanssa: helsinkiläiset ei halunneet muuttaa Kuopioon.
Jännä juttu muuten, että ne on aina ne parjatut Helsingin herrat jotka tekevät paskoja päätöksiä. Suurin osa kansanedustajista kuitenkin taitaa olla muilta paikkakunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en vihaa Helsinkiä, mutta vihaan helsinkiläisten tietämättömyyttä/välinpitämättömyyttä siitä, miten asiat ovat muualla maassa. Esimerkiksi yksityisautoilu: joka ainoassa aihetta koskevassa ketjussa viimeistään kolmas kommentti on helsinkiläiseltä, jonka mielestä yksityisautoilun voisi hyvin kokonaan kieltää Suomessa, koska julkisilla pääsee joka paikkaan. Ei pääse pk-seudun ulkopuolella, mutta helsinkiläinen ei ole koskaan käynyt Helsinki-Vantaata kauempana kotimaan sisällä, joten hänen Suomensakaan ei ulotu sen pidemmälle. Häntä ei myöskään kiinnosta ottaa asioista selvää, vaan mielipiteet möläytellään siitä omasta navasta käsin.
Helsinkiläisen mielestä on ilmeisesti myös aivan ok, että koko väestö joutuu muuttamaan pikkuhiljaa sinne pk-seudulle, koska muualta maasta katoavat niin koulutus- ja työpaikat kuin palvelutkin. On ihan ok, että kuusi miljoona ihmistä asuu kohta muutaman kymmenen neliökilometrin alueella ja samaan aikaan loppumaa raunioituu autiona, vaikka täällä on satoja neliökilometrejä aivan elinkelpoista tilaa.
Onko se tavishelsinkiläisten syy nämä koulutuspoliittiset ratkaisut ja työpaikkojen keskittyminen?
Ja johan se nähtiin Fimean kanssa: helsinkiläiset ei halunneet muuttaa Kuopioon.
Mikäli helsingissä asuva on sitä mieltä että yksityisautoilua ei suomessa tarvita, tai että koutus ja työpaikat pitäisi keskittää, niin siinä vaiheessa voi joku kokea kyseisen helsinkiläisen ärsyttävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli helsingissä asuva on sitä mieltä että yksityisautoilua ei suomessa tarvita, tai että koutus ja työpaikat pitäisi keskittää, niin siinä vaiheessa voi joku kokea kyseisen helsinkiläisen ärsyttävänä.
Joo ja mua on ärsyttänyt ihan vaan niissä arkisissa tilanteissa joissa joku helsinkiläinen kollega on lounaspöydässä ihmetellyt miksi asun maalla enkä muuta Helsinkiin. Ottanut tavallaan normaaliutena sen että kaikki haluaisivat siellä asua. Todella raivostuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, kenen mielestä Helsinki on iso tai pieni, mitä väliä. Helsingissä on ihana asua ja siellä on kiva vierailla, jos asuu muualla. Jos ei Helsingistä tykkää, voi asua muualla ja käydä siellä Tukholmassa Helsingin sijaan. Mikä tässä on ongelma?
Helsinki ja pääkaupunkiseutu maksaa merkittävästi pikkupaikkakuntien valtionosuuksia, se on fakta. Sillä juuri yritetään pitää elämää ja palveluita muuallakin yllä.
Sen on kyllä huomannut, että monet Helsingin haukkujat eivät tunne lainkaan hienon pääkaupunkimme parhaita ominaisuuksia, puolia ja paikkoja. En itsekään ennen kuin jäin tänne opiskelujen jälkeen asumaan pysyvästi. Helsinki on kuin monta hyvin erilalaista pientä kauunkia ja kylää yhdessä - jokaiselle jotakin. On rauhaa, luontoa, merta ja sitten on Kampin palvelut itselleni kahden minuutin matkan päässä. Mitä en sieltä saa, en tarvitsekaan. Ihmiset ovat ystävällisiä, mutta jättävät tilaa myös toisille, eivät tuppaudu.
Fakta on myös että Helsinkiä pyörittää osaltaan monet jotka tekee sen vastentahtoisesti. Mä esimerkiksi olen asunut vuosia Helsingissä ja maksanut sinne veroni. Se pikkupaikkakunta jolta olen kotoisin on mm. kasvattanut ja osin kouluttanut mut työvoimaksi Helsinkiin . Todellakin on kohtuullista että Helsinki maksaa siitä edes jotain takaisin.
Tätä nämä monet hesalaiset ei tunnu tajuavan sitten millään. Itsekin tuon suurehkon firman kautta enemmän nettotuloja kuin joku köyhäläislähiö yhteensä yhteisiin kassoihin, mutta asuisin kyllä mielummin jossakin muualla. Holtiton keskittämispolitiikka ja muut realiteetit vain pakottavat keskittämään omankin toiminnan tänne. Ja sitten koppavat stadilaistaavetit omivat nämä hedelmät ja vielä haukkuvat kotiseudun ihmiset pystyyn. Niinkuin heillä itsellään olisi isokin rooli tässä suuressa, niin sanotussa elämänpelissä. Meidän firmassa omistajat ja johto ovat muutenkin pääosin junantuomia ja osa myös kouluttautuneet ns. päätyyn asti maakunnissa.
Vierailija kirjoitti:
No verratkaa vaikka Tukholmaa, ihan oikea suurkaupunki ja upea Gamla Stan, Skanssen ym. Helsingissä ei ole paljon mitään turistille. No täältä Turusta monet meneekin mieluummin shoppailemaan ja kulttuurin pariin Tukholmaan kuin Helsinkiin. Jotenkin vastaanottokin on ystävällisempää, helsinkiläisillä on usein töykeä palveluasenne.
Miksi pitäisi olla jotain turisteille? Turismi ei ole helsinkiläisten pääelinkeino. Riittää kun kaikkea tarpeellista tarjontaa kaupunkilaisille. En minäkään varusta kotiani vieraita vaan itseäni ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mitään Helsinkivihaa, jos oikoo helsinkiläisten vääriä tietoja koko muun Suomen elättämisestä eikä sekään, jos kertoo, ettei haluaisi asua siellä.
Niin siis kuka maksaa eniten muun maan elämistä?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2aa3a088-6cb9-4312-8b32-11dfc9285…
Ongelma tulee siitä kun valtion työpaikat on pk-seudulla eikä suostuta tasaamaan muun maan kanssa. Jos työpaikkoja siirrettäisiin enemmän muihin maakuntiin, ei tarvitsisi tasata nettomaksuin.
Muistatko kun Fimea siirrettiin Kuopioon, mikä oli seuraus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mitään Helsinkivihaa, jos oikoo helsinkiläisten vääriä tietoja koko muun Suomen elättämisestä eikä sekään, jos kertoo, ettei haluaisi asua siellä.
Ongelma tulee siitä kun valtion työpaikat on pk-seudulla eikä suostuta tasaamaan muun maan kanssa. Jos työpaikkoja siirrettäisiin enemmän muihin maakuntiin, ei tarvitsisi tasata nettomaksuin.
Työntekijöiden mielipiteitä kuunneltiin, toisin kuin siirrettäessä töitä pääkaupunkiseudulle. Medialla oli tässä suuri rooli. Mikäli asiasta ei olisi tullut yhtään otsikkoa kasalliselle tasolle, tai uutislähetyksiin, olisivat työpaikat siirtyneet kuten toiseenkin suuntaan.
Toivon että tajuaisitte kuinka epäreilusti tätä peliä pelataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöiden mielipiteitä kuunneltiin, toisin kuin siirrettäessä töitä pääkaupunkiseudulle. Medialla oli tässä suuri rooli. Mikäli asiasta ei olisi tullut yhtään otsikkoa kasalliselle tasolle, tai uutislähetyksiin, olisivat työpaikat siirtyneet kuten toiseenkin suuntaan.
Meinaat, että kaikki olisi pakotettu siirtymään eikä kukaan olisi saanut irtisanoutua?
Mun mielestä Helsinki on aika kiva kaupunki. Keskustassa on kivoja kahviloita, meri on upea, kulttuuritarjonta kohtuu hyvä ja jossain Vantaanjokilaaksossa voi luulla olevansa melkein maalla.
Mutta: kyllä muakin ärsyttää, jos väitetään että Helsinki elättää koko muuta maata ja että samaa keskittämistä pitäisi jatkaa ja että kaikkihan sinne itse haluaa eikä suinkaan realiteettien pakottamina.
Niin kiva kaupunki kuin Helsinki onkin, mä muutin sieltä pois heti kun sain töitä kotipaikkakunnaltani. Miksi? Koska en halua elää suurinta osaa elämästä kaukana minulle tärkeistä ihmisistä ( kuten ikääntyvistä vanhemmistani). Ja koska tykkään kotiseudustani kuitenkin enemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että kaikki olisi pakotettu siirtymään eikä kukaan olisi saanut irtisanoutua?
Oletko tosissasi? Ei, vaan uskon että 2-4 vuoden siirtymäajalla siirto olisi pystytty tekemään onnistuneesti. Eli pikkuhiljaa surkastutettu olemassa oleva toiminta pois ja kasvatettu vaadittavaa osaamista toiselle toimipaikalle.
Vierailija kirjoitti:
No, Helsinkiin muuttaa koko ajan lisää ihmisiä sekä muualta Suomesta että ulkomailta. Ei kai ne kaikki ole pakotettuja sinne, vaan ihan haluavat asua siellä. Ja kai sieltä pääsee pois, jos ei halua, mutta kummasti vaan taitavat viihtyä.
Osa muuttaa Helsinkiin koska tahtoo, osalle se on kahdesta pahasta se pienempi (Helsinki vs . työttömyys).
Luulen että joillain se viha kumpuaa siitä että pelkää joutuvansa muuttamaan ja samalla kuulee helsinkiläisiltä kommentteja joiden mukaan suurin osa muuttaa sinne vapaaehtoisesti.
Ilman pelkoa Helsinkiin joutumisesta moni varmaan näkisi Helsingin kivana ja kauniina kaupunkina (mitä se on).
Lähinnä ärsyttää median Helsinki-keskeisyys. Jos Helsingissä on hellettä, lööpit huutaa kuinka helle vyöryy Suomeen vaikka 80% Suomesta värjöttelisi pakkasessa. Näin kärjistettynä. Uutisointi keskittyy pitkälle siihen, mitä Helsingissä tapahtuu ja se vyörytetään koko Suomen tapahtumiksi vaikka todellisuudessa näin ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset ovat Suomen amerikkalaisia. Asustavat jossakin kaukana, joku on siellä ehkä joskus käynyt näkymiä ihmettelemässä. Luulevat silti olevansa maailman napa. Sitten ihmettelevät, miksi heistä ei pidetä.
Maalaisjuntin stereotypia
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Helsinki on aika kiva kaupunki. Keskustassa on kivoja kahviloita, meri on upea, kulttuuritarjonta kohtuu hyvä ja jossain Vantaanjokilaaksossa voi luulla olevansa melkein maalla.
Mutta: kyllä muakin ärsyttää, jos väitetään että Helsinki elättää koko muuta maata ja että samaa keskittämistä pitäisi jatkaa ja että kaikkihan sinne itse haluaa eikä suinkaan realiteettien pakottamina.
Niin kiva kaupunki kuin Helsinki onkin, mä muutin sieltä pois heti kun sain töitä kotipaikkakunnaltani. Miksi? Koska en halua elää suurinta osaa elämästä kaukana minulle tärkeistä ihmisistä ( kuten ikääntyvistä vanhemmistani). Ja koska tykkään kotiseudustani kuitenkin enemmän
"jos väitetään että Helsinki elättää koko muuta maata" - jokainen pääkaupunkilainen (ei välttämättä helsinkiläinen) maksaa 1600€ maakuntiin tukera, ihan jokainen vauvasta vaariin. Ole vaan eri mieltä Tilastokeskuksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mikä oli seuraus ja miksi jos kerran työntekijöitä kuunneltiin. Taisi olla Hyssälän ja kepun agendaa eikä työntekijöiden.
Mutta laitapa nyt faktaa mitä tapahtui jotta sinäkin tajuat miten epäreilua se oli työntekijöitä kohtaan
Opiskelija Turusta kirjoitti:
Oma syyni suhtautua Helsinkiin nuivasti on juurikin tämä outo stadilaiset vs hesalaiset ajattelu. On todella omituista, että jotkut ylpeilevät kuinka monennen polven helsinkiläisiä he oikein ovat. Ikään kuin joku olisi vähemmän oikea helsinkiläinen. Voiko nurkkakuntaisempaa ajattelua edes olla? Tiedän että muuten mieltymykset asuinpaikan suhteen ovat henkilökohtaisia preferenssejä, kuten itselläni kaupungin koko, kauneus ja asuntojen hintataso. Helsinki on iso, levoton ja kallis, eikä se sovi juuri minulle, mutta ymmärrän että se sopii jollekin toiselle. Mutta en ole koskaan kuullut missään toisessa suomalaisessa kaupungissa niin jyrkkää jakoa "oikeisiin alkuperäisiiin" kaupunkilaisiin ja muualta tulleisiin / maalta muuttaneisiin.
Pakko kertoa oma kokemus: asuin 3 v Turussa opiskelujen takia, enkä tutustunut yhteenkään turkulaiseen sellaista "onpas täällä kuuma"-jutustelua enempää. Kaikki kaverini olivat muualta muuttaneita, ja heillä sama kokemus. Turkulaisilla oli omat, tiiviit piirit joihin ei oikein päässyt. Tuskin he ajattelivat että olisimme olleet huonompia, mutta eivät vaan tulleet kutsuneeksi mukaan muita kuin tuttujaan. Muutin sitten Helsinkiin, ja tutustuin todella moneen paikalliseen, niihin syntyperäisiinkin. Koin itseni tervetulleeksi, ja esim murteestani olen saanut kehuja.
Voi hyvä ihme, etkö tosiaan ole ajatellut, että puhuvatkin omasta kokemuksestaan?
Fakta on myös että Helsinkiä pyörittää osaltaan monet jotka tekee sen vastentahtoisesti. Mä esimerkiksi olen asunut vuosia Helsingissä ja maksanut sinne veroni. Se pikkupaikkakunta jolta olen kotoisin on mm. kasvattanut ja osin kouluttanut mut työvoimaksi Helsinkiin . Todellakin on kohtuullista että Helsinki maksaa siitä edes jotain takaisin.