Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä palkalla perustaisitte perheen?

Vierailija
26.07.2019 |

Osa ihmisistä - erityisesti vauvakuumeilevat naiset - ajattelevat lapsen hankkimista lähinnä tunne-perusteisesti. Stereotypian mukaan taas miehet suhtautuvat asiaan kylmän rationaalisesti: onko meillä varaa moiseen ylellisyyteen?

No joo, vähän vanhanaikainen esimerkki, mutta mitäs te ajattelette: Millaisessa taloudellisessa tilanteessa hankkisitte ensimmäisen lapsen? Minä (mies) tienaan 2600€/kk ja naisystäväni tienaa 2400€/kk, hänellä on tosin määräaikainen työsopimus vuoden loppuun asti. Sen jälkeen tyhjän päällä. Itse en todellakaan uskalla tässä tilanteessa edes harkita sitä ensimmäistä lasta - miten te olette asian hoitaneet / sopineet ennen kuin esikoisen päätitte hankkia? Onko tullut riitaa?

m30hki

Kommentit (292)

Vierailija
261/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 vuotta sitten kun meille syntyi eka lapsi, olin itse pitkäaikaistyötön ja puoliso opiskeli. Ihan hyvin pärjättiin tuillakin. Toisen lapsen syntyessä 3 vuotta myöhemmin olin päässyt jo palkkatukityöhön, mutta puoliso edelleen opiskeli. Hyvin pärjättiin tuossakin tilanteessa. Nyt molemmilla hyvät työpaikat, tosin ero tulossa, joka vaikuttaa molempien elintasoon aika lailla, mutta silti pärjätään. Omien kokemusten perusteella en siis juurikaan miettisi tulotasoa, jos perhettä aikoo perustaa. Eri asia, jos asuisin jossain Nigeriassa.

Vierailija
262/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin opiskelijoita molemmat, kun esikoinen syntyi. En tiiä nykyisistä opintotuista, mutta sillon 16 vuotta sitten meillä oli aika vähän rahaa. Silloin välillä vähän harmitti, kun ei ollut vara ostaa kaikkea mitä töissä käyvät ihmiset lapsilleen osteli, mm. muodikkaita lastenvaatteita, mutta tälleen kun asiaa katsoo nyt teinien vanhempana niin aika iso osa siitäkin tavarasta ei oikeasti ole lapselle tarpeen, vaan on vanhemman yritystä tehdä lapsesta oman imagonsa ja egonsa jatke. Minulla on nyt itseni ikäisiä työkavereita, jotka on tehneet lapset ns. normaalissa iässä (30-35 -vuotiaina) ja kyllä on sanottava, että keskiluokalle lapsi on vähän näyttelyesine, jonka pitää ilmentää vanhempiensa makua ja elämäntyyliä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0-2000

jätät kaiken turhan merkkikrääsän ja uusimmat vauvalelut sekä tuhansien kärryt ja pelit ostamatta ja haet hyvää kamaa kirppareilta, torista tai sukulaisilta niin ihan hyvin riittää rahat.

äideillä tuntuu sekoavan pää aina vauvojen kanssa ja kaiken sen krääsän kanssa mitä niille "pitää" hankkia ja tietenkin täysin uutena joka sitten heitetään 2-6kk päästä menemään tai myydään/annetaan pois.

"köyhä" saa suhteessa eniten helpotuksia rahallisesti vauva-arkeen ja keskituloisilla se lähinnä tuntuu lompakossa varsinkin kun skidi pitää pistää hoitoon mutta ei sekään taloutta kaada.

Vierailija
264/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noilla paikoilla on varaa elättää lapsi.

Vierailija
265/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sanonta "Lapsi tuo leivän tullessaan" 

En ymmärrä kysymyksen asettelua. Perheen perustaminen ei ole palkkatyötä. 

Vierailija
266/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku 4800 euroa nettona vähintään. Pahimman lapsiarjen voisi ulkoistaa päivähoitajille ja sitten jäisi jonkin verran aikaa sekä rahaa tehdä omia juttuja. Varmaan pitäisi myös palkata joku siivoaja siivoamaan jäljet pois kun rankan arjen keskellä ei itse pysty tai jaksa.

Ulkomaanmatkat, älypuhelimet, vaatteet ja auto tms kulut ovat kuitenkin sen verran suuria etten nykyisellä palkalla edes harkitsisi lisääntymistä (tosin en muutenkaan halua lapsia).

Vierailija
267/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jos se raha on (kaiken) lähtökohta, mikään summa tai tulotaso ei riitä. Jos taas lähtökohtana on lähteä tähän perhe-bisnekseen osa-aikaisesti mukaan ja sanoutua sitten irti kun ekan kerran alkaa hiukan keljuttaan, niin unohda. Vakavasti puhuen; työttömät, työkyvyttömyyseläkeläiset, osa-aikaiset työntekijät, yrittäjät, freelancerit ja määräaikaset saavat kaikki lapsia ja perustavat perheitä. Se askel tuntemattomaan on vain otettava. Ei tässä maassa minnekään katuojaan - vielä - ihmisiä ja perheitä heitetä. Vanhemmuus muuttaa ihmisen ja lapsen synnyttyä muut asiat kuin tulotasosi ja sinä itse on - tai pitäisi olla - keskiössä.

Vierailija
268/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siitä palkkaa makseta. Ainakaan toistaiseksi, en kyllä ihmettelisi jos jatkossa. Sen verran lapsiperheitä hyysätään.

Vierailija
269/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään hinnasta Suomessa. Olen myös tehnyt selväksi lapsilleni, että tänne ei lapsia tehdä kärsimään. Kun muutin Suomeen, huostattiin kolme nuorinta lastani kesken koulupäivän. Niistä lapsista lukiolainen karkasi ja piileskeli lastensuojelua, kunnes oli 18. Koska koko asiassa ei ollut mitään järkeä, kaikki muutkin lapset siinä lastenkodissa olivat ainakin puoliksi ulkomaal taustaisia, niin kiireellinen huostaanotto muutettiin pysyväksi . Suomi pilaa lasten elämän, edes raha ei ratkaise. Älä perusta perhettä, pelasta lapsi. Esimerkiksi Puola ei luovuta suomalaisia lapsia Suomen viranomaisille. Lapsillani on kolmoiskansalaisuus ( joista kaksi Eu-maata). Perheiden tilanne ja oikeustuva Suomessa huolestuttaa. Olemme pohjasakkaa.

Vierailija
270/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mistään hinnasta Suomessa. Olen myös tehnyt selväksi lapsilleni, että tänne ei lapsia tehdä kärsimään. Kun muutin Suomeen, huostattiin kolme nuorinta lastani kesken koulupäivän. Niistä lapsista lukiolainen karkasi ja piileskeli lastensuojelua, kunnes oli 18. Koska koko asiassa ei ollut mitään järkeä, kaikki muutkin lapset siinä lastenkodissa olivat ainakin puoliksi ulkomaal taustaisia, niin kiireellinen huostaanotto muutettiin pysyväksi . Suomi pilaa lasten elämän, edes raha ei ratkaise. Älä perusta perhettä, pelasta lapsi. Esimerkiksi Puola ei luovuta suomalaisia lapsia Suomen viranomaisille. Lapsillani on kolmoiskansalaisuus ( joista kaksi Eu-maata). Perheiden tilanne ja oikeustuva Suomessa huolestuttaa. Olemme pohjasakkaa.

Nyt tuksu kone kiinni ja viet sen lapses huostaan. Ei alkoholistien ja narkkareiden lapsia kuulukkaan kasvattaa mikäli ei kykene edes itseään elättämään. 

271/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan teillä Ap tosi pienet palkat joten huolesi on ihan realistinen. Asutteko vuokralla? Oletteko laskeneet, millaiset tulot ja menot teillä olisi yhteensä esim. tilanteessa, jossa sinä olet töissä ja lapsen äiti hoitovapaalla? Voisitteko muuttaa esim. Helsingistä kauemmas ja säästää näin asumiskuluissa?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
272/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä palkalla, että tulisin toimeen myös yksinhuoltajana. On iso riski, että mies lähtee kävelemään kun vastuu painaa lapsen synnyttyä.

Jos jää käteen 2000 ja saa lapsilisää 200(yh korotuksella), ei paljon juhlita jos kolmion vuokraan/lainanlyhennyksiin menee tonni sähkölaskuineen/vastikkeineen..

Vierailija
273/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika pienet duunaritulot ja kaupungin vuokra-asunto. Ei säästöjä, toinen meistä tekee lyhennettyä työaikaa. Lapsi silti toiveissa.

Asutaan kivalla alueella, jossa on metsää ja luontopolkuja, uimarantoja ja hyvä päiväkoti ja koulu. Harrastetaan aktiivisesti mm. musiikkia, liikuntaa, sirkusta ja käsitöitä. Parisuhde voi hyvin jo toista vuosikymmentä.

Ei me ehkä tarjota lapselle omakotitaloa ja paljon rahaa, mutta perustarpeet ja virikkeellisen ympäristön taatusti. Ja lämpimän, tunteiltaan tasapainoisen ydinperheenkin lapsi saa.

Vierailija
274/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaisin este itselle lapsen hankintaan on sopivan kumppanin puute. Yksin on vaikea tehdä lapsia.

Vierailija
275/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni meidän isovanhemmista olisi jäänyt syntymättä, jos noin ajateltaisiin. Sodan jälkeen ei nuorilla ollut varallisuutta, mutta lapsia tehtiin paljon. Ja nämä sen ajan lapset on niitä tasapainoisimpia ja järkevimpiä. Nykyään tahtoo olla vain minä, minä. Ja lapsen hankinta mietitään rahallisella perusteella?! Tähän ei voi sanoa muuta, kuin äly älä jätä.

Vierailija
276/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloja täytyy olla sen verran että pystyy ilman pennin venyttelyä ruokkimaan perheen terveellisesti, hankkimaan tarvittavat vaatteet, harrastamaan / kokeilemaan uusia harrastuksia. Arvelisin tähän nykypäivänä riittävän n. 5000 nettotulot 3-4 hengen perheelle.

Ensin lykkäsin perheen perustamista taloudellisista syistä. En kokenut että olisi reilua hankkia jälkikasvua tilanteessa, jossa raha oli tiukassa ja kunnollista ruokaa ei ollut kovin usein saatavilla. Opintojen jälkeen lykkäsin perheen perustamista ulkomailla työskentelyn takia. Ulkomailta takaisin Suomeen palattuani, huomasin että silloinen puoliso ei enää ollutkaan minulle sopiva. Erosimme ja perheen perustaminen sai taas toistaiseksi jäädä. Parin vuoden sinkkuilun jälkeen tapasin uuden puolison. Kun alkuhuuma oli ohitse, muutettu yhteen ja olisi ollut luonnollista perustaa perhe, koin olevani jo liian vanha (32v) siihen touhuun. Tiesin hyvin että sen ikäisellä ei välttämättä enää "tärppää" luonnollisella tavalla. En myöskään ole koskaan halunnut lapsia niin paljoa että olisin valmis käymään lävitse parin vuoden "yrittämiset" + mahdolliset hedelmöityshoidot, keskeytymiset yms. muut ikään liittyvät riskit.

Asia ei ole koskaan harmittanut minua millään lailla enkä koe menettäneeni yhtään mitään. Nyt kun katselee nykymaailman menoa ja etenkin tuota naapurimaan touhua, niin tuntuu että olen tehnyt oikean ratkaisun. Voipi olla että tämän päivän nuorille ei jää enää mitään tästä maasta / planeetasta.

Vierailija
277/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee tarjous, vai oletko riihen seinästä repäistyn pirun näköinen?

Vierailija
278/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah en kyllä hommais lapsia vaikka palkka olisi miljoona.

Vierailija
279/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun saimme esikoisen niin oltiin molemmat työttömiä. Nyt toisen lapsen syntymän aikaan molemmilla vakituiset työpaikat ja palkka yhteensä noin 5000e/kk. Hyvin pärjätään.

Meillä vähän sama, paitsi että molemmat opiskeltiin. Meidän tapauksessa lapsi toi tosiaan "leivän taloon", kun vaimo päättikin lasten mennessä hoitoon vaihtaa alaa. Hammaslääkäri ja DI-pariskuntana yhteiset tulot ovat aika paljon paremmat, kuin ilman lapsia.

Tämä ei oikein mennyt jakeluun

Vierailija
280/292 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on pärjätty alle 2000e nettotuloilla.