Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä palkalla perustaisitte perheen?

Vierailija
26.07.2019 |

Osa ihmisistä - erityisesti vauvakuumeilevat naiset - ajattelevat lapsen hankkimista lähinnä tunne-perusteisesti. Stereotypian mukaan taas miehet suhtautuvat asiaan kylmän rationaalisesti: onko meillä varaa moiseen ylellisyyteen?

No joo, vähän vanhanaikainen esimerkki, mutta mitäs te ajattelette: Millaisessa taloudellisessa tilanteessa hankkisitte ensimmäisen lapsen? Minä (mies) tienaan 2600€/kk ja naisystäväni tienaa 2400€/kk, hänellä on tosin määräaikainen työsopimus vuoden loppuun asti. Sen jälkeen tyhjän päällä. Itse en todellakaan uskalla tässä tilanteessa edes harkita sitä ensimmäistä lasta - miten te olette asian hoitaneet / sopineet ennen kuin esikoisen päätitte hankkia? Onko tullut riitaa?

m30hki

Kommentit (292)

Vierailija
241/292 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun tienaan 4000e/kk. Tällä hetkellä vain 3700e joten vielä pitää odottaa hetki. Tosin omakotitalo on maksettu ja minulla on myös pari sijoitusasuntoa. Arvelisin, että pari vuotta menee vielä ja sitten voisin alkaa etsiä lapsilleni äitiä.

M48

Se äiti saattaa tienata yli 4000.

Vierailija
242/292 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista rahasummaa ei olekkaan, millä suomalaisen ä m m ä n kanssa suostuisi kakaroita hankkimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/292 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaamatkustajat eivät mieti kuka heidän tekeleensä elättää. Niin täällä Sossulassa.

Vierailija
244/292 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle, hienoa että mietit asioita. Kannattaa ottaa huomioon, että edes työttömänä tulot eivät ole 0. Itse sain lapsen työttömänä, miehellä vakityö. Saisitte asumistukea varmasti myös sekä Helsinki maksaa ihan hyvän kuntalisän ja hoitorahaakin varmaan saisitte, ainakin me saimme. Kun ilmoittauduin työnhakijaksi taas niin pelkästään työttömänä ollessani reilu 700e kuussa nettona, lisäksi tein keikkahommia ja sain niistä ehkä 600e palkkaa lisäksi.Asuimme lapsen kanssa kaksiossa, mielestäni pienen lapsen kanssa tämä ei tuota ongelmia ollenkaan. Vaunujen kanssa pääsee myös liikkumaan julkisilla ilmaiseksi ja täällä on paljon lapsiin erikoistuneita kirppareita ja FB-ryhmiä joista saa oikeastaan kaiken lapselle erittäin edullisesti tai ilmaiseksi. Sanoisin että lapsen juoksevat kuluta katetaan hyvin lapsilisällä. Lapsen kanssa ehdin myös päivisin olla varsinainen tarjoushamsteri, siinäkin säästää. Ilmaista toimintaa löytyy vaikka kuinka paljon. Kesällä ruuan saa leikkipuistosta ilmaiseksi, joistakin saa jopa kahvit ilmaiseksi :) Kerryttäkää säästöjä, ellei niitä ole jo. Kyky säästää on mielestäni tärkeämpää kuin hyvät tulot. Kyllä te pärjäisitte :) 8kk työttymyden jälkeen sain töitä ja nyt valitöissä ja tulotkin ihan ok.

Vierailija
245/292 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työtön kun tulin raskaaksi ja se olikin hyvää aikaa alkaa odottamaan vauvvaa. Sai rauhassa valmistautua. Mies töissä. Oon ehtinyt olemaan hyvin työelämässä.

Vierailija
246/292 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olimme molemmat opiskelijoita, kun hankittiin 1. lapsi. Eikä ollut tiedossa edes mitään työpaikkaa kummallakaan. Mies teki silloin hanttihommia välillä rahan takia. Hyvin on aina selvitty.

Vierailija
247/292 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan määrä ei vaikuta lisääntymishaluihimme. Ainoa mikä vaikuttaa on se, että miehen mielenterveysongelmien on oltava hoidettuina ja että arki on rauhallinen. Onneksi olemme menossa kohti tätä tavoitetta, mutta silti saattaa käydä niin että meikäläisen munasarjat ovat siinä vaiheessa hiljentyneet niin, että lapsia ei siunaannu. Elämä on siitä jännä ettei se mene kuten on joskus kuvitellut. Ongelma syntyy siitä, ettei hyväksy miten se on mennyt. Tällä ajatuksella siis eteenpäin...

Vierailija
248/292 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minusta ei kannata varmistella liikoja. Lasta ei tietenkään kannata tehdä huonoon tilanteeseen, kuten pitkäaikaistyötön + eläkeläinen tms. Mutta nykyään on esimerkiksi huomattavasti vaikeampaa saada vakityötä, eli on mahdollista että koko työura koostuu määräaikaisuuksista. Samoin asunnon oston alkupääoman kerryttäminen voi kestää kauemmin kuin omilla vanhemmilla. Pitääkö noiden vuoksi jättää lapset tekemättä?

Pienet lapset eivät kuluta vielä juuri mitään ja opiskeluaika mahdollistaa lastenhoidon joustavan järjestämisen. Minusta olisi järkevämpää tehdä niitä lapsia muutama vuosi sitä nykyajan vakioikää aiemmin. Ehtii sitä varallisuutta silti kartuttaa. Lisäksi vaikka nyt olisi hyvä työpaikka ja tulot ja uusi asunto niin voi sitä silti vaikkapa menettää työkyvyn ja joutua luopumaan isosta asunnosta jne. Ei elämässä ole mitään takeita.

Vierailija
249/292 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tällaista raha-ajatusta suhteessa lapsen SAAMISEEN yhtään!

..........

Lapsi saadaan, ei tehdä.

Näin se vaan on.

Vierailija
250/292 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on ehkä niin kiva jutskajuttu, että kun "minä haluan NYT raskaaksi", tikussa on kaksi viivaa heti, jos ei jopa salamana, seuraavana sunnuntaina.

Ei se ihan oikeasti noin mee, girls.

Vierailija
251/292 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, me nyt ainakin ihan tehtiin lapset omalla aikataulullamme. Ei ollut mitään kosmista johdatusta lapsia antamassa - valmistamassa olivat vain minä ja mieheni.

Ap:lle vastaus: molempien nettopalkka minimissään 2500eur ja tärkeämpänä työnäkymät selkaiset että työpaikka ei ole koko ajan jollakin tavalla liipasimella jaloppumisuhan alla Eli ei mitään määräaikaisuuksia tai konsulttitöitä jne. joissa loppu kummittelee kulisseissa.

Vierailija
252/292 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni kanssa ihan niin kuin suunniteltiin. Eka ovulaatiossa hankintapäätöksen jälkeen oli raskaus alulla molemmilla kerroilla.

Vierailija
253/292 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksen asettelussa on montakin harhaa. Ensinnäkin on melko sama tienaako 2000e/kk vaiko 3000e/kk. Suomen progressiivinen verotus tasaa sen niin, ettei mitään merkittävää eroa ole käteen jäävässä rahassa. Toisekseen tulee lapsilisä. Se summa mikä valtiolta tulee per netto käteen rahaa jokaisesta lapsesta, aivan varmasti kattaa ne vaipat ja pilttipurkit. Jos ihan de facto ajattelee, niin enemmän sieltä saa, kuin mitä lapsi maksaa. Kolmantena on lapsen aiheuttama muutos kulurakenteeseen. Ei se kaurapuuro tai kurahaalari maksa niin paljon, että talouteen tulisi aidosti muutoksia. Kukaan ei pakota ostamaan uusinta Reimaa tai viemään HopLoppiin joka viikonloppu. Suomi on täynnä ilmaisia leikkipuistoja ja perusrompetta lapsille saa aivan uutenakin tosi edullisesti vaikkapa Tokmannilta. 

Missään nimessä lapsien tekeminen ei ole rahasta kiinni. Ehkä tilanne muuttuu, jos puhutaan suurperheistä; neljä lasta tai yli. Mutta yhden kouluikäisen kanssakin pärjää ruokakuluissa aivan siinä missä itse. Samaa ruokaa he syövät.

Vierailija
254/292 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MiesOletettu999 kirjoitti:

Meillä meni kanssa ihan niin kuin suunniteltiin. Eka ovulaatiossa hankintapäätöksen jälkeen oli raskaus alulla molemmilla kerroilla.

Onnea teille.

On myös pariskuntia, jotka eivät suunnittele, koska eivät voi.

Vierailija
255/292 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun tienaan 4000e/kk. Tällä hetkellä vain 3700e joten vielä pitää odottaa hetki. Tosin omakotitalo on maksettu ja minulla on myös pari sijoitusasuntoa. Arvelisin, että pari vuotta menee vielä ja sitten voisin alkaa etsiä lapsilleni äitiä.

M48

Sun pitäis olla jo isoisä tuossa iässä. Sun sperma on jo huonolaatuista ja jos et ihan nuorta akkaa löydä itelles, niin sen munasolut on jo vanhenneita ja saatte helposti vammaisia lapsia, jos ollenkaan. Turha se on enää noin lähellä eläkeikää alkaa kersoja tekemään. Mahtaako sun vanhemmatkaan olla sitten enää elossa ja valmiita pikkulasten kanssa touhuamaan?

Vierailija
256/292 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

realisti kirjoitti:

Penniensä rakastajat joutavatkin jäämään ilman lapsia.Köyhiä ja tyhmiä ovat ikänsä rahasäkkiensä kanssa.

Eihän jouduttu jäämään ilman lapsia. Ensimmäinen tehtiin 25-vuotiaina kun katsottiin että yhteen on varaa kun on vakityöt ja asuntosäästöt vaikka 90-luvun alun lamassa se eka tehtiinkin. Kaksi seuraavaa tehtiin sitten kymmenen ja kahdentoista vuoden päästä tuosta ensimmäisestä kun oltiin eka asuntolaina jo maksettu ja toinenkin selvästi yli puolen maksettu ja molemmilla kohtuu kokoiset osakesalkut ja esikoisellakin jo alku. Tällä hetkellä olen osa-aikainen yrittäjä ja mies kokopäivätyössä, nuorimmaiset alaluokilla ja esikoinen lukiossa. Ei olla palkoilta oltu kuin keskituloisia ja jos ei oltaisi onnistuttu asuntoasioissa ja sijoituksissa niin lapset olisivat kyllä jääneet kahteen. Näin on meille hyvä. Rakastamme lapsiamme, toisiamme sekä rahaa ja sen tuomaa valinnanvapautta. 

Miten vanhana se teidän esikoinen on mennyt lukioon? Mun esikoinen on syntynyt laman aikana mutta ei ihan 90-luvun alussa eli 1994 ja hän on jo ammattilukion ja ammattikorkean käynyt, valmistui reilu vuosi sitten, täyttää syksyllä 25.

Vierailija
257/292 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies tienaa 1200e kk. Jos tekee joka päivä ylitöitä 10 h päivää niin saa melkein 1400e kk.

Itse jaksan käydä töissä noin 800e kk verran. Molemmat ollaan 8e tunti työläisiä.

Aluksi ajateltiin että säästetään vähän autokoulua varten ja autoa varten niin työllistytään paremmin, mutta eihän tuosta jää oikein säästöön yhtään.

Tavallaan eletään velaksi koko ajan. Eli tehdään tavallaan velkaa joka kuukausi kun rahat ei riitä kaikkeen.

Sääli ettei työnteko kannata Suomessa ja palkat on niin matalat.

Ei noin pientä palkkaa Suomessa ole. Jos tekee 10h päivässä ei li 50h viikossa töitä, niin on palkka jotain ihan muuta kuin 1400€. Ja jos tekee 8h päivässä viitenä päivänä viikossa niin ei voi millään palkalla kuukausipalkka olla 800€.

Vierailija
258/292 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kuin palkkaa, miettisin säästöjä.. jos olisi velaton ja säästötilillä 10000€, tulisi lapsia ehkä tehtyä näillä palkoilla. Minulle jää palkasta käteen 2480€ ja miehelleni 2163€. Minulla on opintolaina ja meillä yhdessä asuntolaina kaksioon, velkaa vielä 87%. Kuulemma 30% pitäisi olla käsirahaa, joten isompaa asuntoa ei saada ikinä. Jää lapset siis tekemättä.

Miten niin? Toki te voitolla myytte tuon asunnon niin saatte ostettua isomman kun tuota olette jonkin verran vielä maksaneet. Lapsen voi tehdä ihan hyvin siinä kaksiossakin ja toisen sitten kun on ostanut isomman asunnon muutaman vuoden päästä jos siltä tuntuu. Ja kai se sun opintolainakin on pian noilla tuloilla maksettu. Jos ajattelee että vuokraakin pitäisi aina maksaa niin siinä se asuntolaina menee samalla summalla.

Vierailija
259/292 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistulot 6000e/kk netto. Muutoin ei ole lapsille mitään tarjottavaa.

Vierailija
260/292 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattavinta olisi hankkia lapsia, kun jättäisi työt kokonaan pois. Vielä kun potkii äijän pihalle, niin tuet ovat yksinhuoltajalle huomattavasti enemmän kuin se mitä duunarin töistä voi tienata. Rahakas bisnes vuosiksi eteenpäin varmat tulot.