Asioiden kesken jättäminen / saamattomuus, miten siitä pääsee eroon?
Toisinaan jätän tiskit lavuaariin viikoksi, enkä saa siirrettyä niitä koneeseen tai tiskattua. Vaatteet jää lojumaan tuoleille, tavarat jää johonkin mikä ei ole niiden paikka, ruuat jää kaappiin homehtumaan. Jotkut pyykit ovat odottaneet korissa pesua jo useita kuukausia. Pahin oli ehkä kun jätin kattilassa olevan ruuan jäähtymään parvekkeelle ja se jäi siihen vuodeksi.
Tää on varmaan perinnöllistäkin kun isälläni on samanlaista käytöstä. Saattaa esim. käyttää saksia ja ne sakset jää sen jälkeen justiin siihen paikkaan viikkokausiksi, aukinaisina. Aloittaa projekteja, joita ei saa ikinä loppuun.
Aivot tuntuu kuin sulkeutuvan ja käpertyvän sikiöasentoon siinä kohtaa kun pitäisi laittaa se tavara paikalleen tai jatkaa asiaa jonka aloitti eilen. Saatan jossain voimain puuskassa tehdä sotasuunnitelman saamattomuutta vastaan ja saada parissa tunnissa aikaan kaikenlaista, kuten hoidettua ne tiskit altaasta, mutta se loppuu yhtä nopeasti kuin tulikin.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Ryhdistäydy. Inhoan tuollaista!
Mulla on hyvä ryhti jo.
Siis oikeesti mitä se ryhdistäytyminen on, miten se tehdään?
Tekemällä asiat loppuun. Yllätyitkö?
Mikä vie sun huomion? Some? Pistä lapsilukon taakse.
Kokeile
teen x:n ja sitten y:n enkä tee muuta ennen kuin y valmistuu tai siitä seuraa z (rangaistus). Palkitse itsesi, kun olet onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhdistäydy. Inhoan tuollaista!
Mulla on hyvä ryhti jo.
Siis oikeesti mitä se ryhdistäytyminen on, miten se tehdään?
Lakkaa elämästä läävässä, tee asiat loppuun, siivoa. Skarppaa.
Tähän voisi toimia Pomodoro-tekniikka. Eli teet jotakin asiaa tietyn minuuttimäärän, ja teet vain sitä. Et surffaa netissä, etkä tee mitään muuta kuin keskityt kyseiseen asiaan. Minuuttimäärän jälkeen pidät parin minuutin tauon, jonka jälkeen teet taas tietyn minuuttimäärän, jonka jälkeen uusi tauko jne. Kun olet työskennellyt neljä pätkää, pidät pidemmän tauon. Klassisessa pomodorossa työskentelyjakso on 25 min, lyhyt tauko 5 min ja pidempi tauko 20 min, mutta ne on kyllä liian pitkiä, jos kyse on esim. tavaroiden paikalleen laittamisesta. Mutta mikään ei estä sinua keksimästä sopivia aikamääriä itsellesi kulloiseenkin tehtävään. Kannattaa myös kuunnella musiikkia/podcasteja/äänikirjoja tekemisen ajan, etenkin nuo kaksi jälkimmäistä saa ajan kulumaan nopeammin.
Palkkaa avuksi joku siivoustaitoinen joka opettaw miten pitää toimia ja laatii sulle aikataulut ja tarkistaa ettet slarvaa.
Miten muu elämä? Onko sulla tavoitteita, jotka olet saavuttanut tai aiot saavuttaa? Työ, opiskelu, muu, mikä?
Jos asiat ulkomaailmassa hoituvat, olet läpivientikykyinen.
Jos et viihdy kotona epäjärjestyksen takia, voit pyytää luotettavan ystävän apua siivouspäivään. Viet hänet kiitokseksi vaikka syömään tai teet vastapalveluksen. Teet tai teette yhdessä tehtävälistan, hommaat jätesäkkejä, sovitte päivän. Kunnon kahvit ja lounaat ja vaikka skumppaa. Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin.
Olen itse työelämässä vastuussa projektien läpiviennistä ihan jatkuvasti. Kotityöt teen puuskittain.
Story of my life.