Median perusteella ketogeeninen on ainoa ruokavalio, jolla laihtuu terveellisesti.. mutta kun en pysty siihen.
Tai no, ehkä pystyisin, mutta kun en oikeastaan edes halua niin rajoitteista ruokavaliota. Onko oikeasti niin, että virallisterveellinen on stanasta ja ketogeenisellä kohti valoa? Välillä fb:n feediin ilmestyy Antti Heikkilän ajatuksia ja hänen seuraajien (aggressiivisia?) kommentteja ja myötäilemistä... ihmetyttää tuokin... on kuin joku lahko.
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä kun ketogeenista, vhh:ta, lchf, OD, paleo ja mitä näitä nyt on ruokavalioita väitetään rajoittaviksi ruokavalioiksi.
Noita kaikkia olen kokeillut ja päätynyt johonkin ruotsalaisen lchf:n ja optimal dietin välimaastoon. Se runsaus, mitä voi syödä on välillä turhan paljon, ei pysty sitä kaikkea ihanaa syömään.
Kun raivaa ruokavaliosta suurimman osan hiilareista pois ja ottaa rasvaa tilalle, se avaa ihan uusia ulottuvuuksia. Onhan se nyt ihan älyttömän ihanaa syödä oikeasti maistuvia kaloreita alkeiden peruna/pasta/leipä kalorien sijaan. Ihanaa kun aterian jälkeen on kylläinen ja virkeä olo ähkyn ja väsyn sijaan.No on se sillä tavalla rajoittavaa, että ruokavaliosta karsitaan iso osa ruoka-aineista pois. Ei mua mitenkään haittaa se, että toiset ihmiset tuota ruokavaliota noudattavat, mutta näin ulkopuolisen näkökulmasta se vaikuttaa hirveän ankealta.
Minulla on allergioiden vuoksi ankea ruokavalio ja se on karkoittanut vain yhden "ystävän".
Ketogeenisestä en tiedä, kun en ole kokeillut, mutta hiilarien karsiminen on kyllä hyvä juttu ja auttaa laihtumaan maltillisemminkin toteutettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitteko te ketogeenistä dieettiä noudattavat hiilarihullut kertoa, kuinka jaksatte urheilla?
Juoksen arkisin tunnin verran tai sit teen kolmesti viikossa 2-3 tunnin reippaan kävelyn. Kotona treenaan lihaskuntoa erilaisilla painoilla, joogaan ja jumppaan millon mitäkin. Energiatasot huipussa.
En syö vaaleaa vehnää mutta syön ruista, ohraa, spelttiä, marjoja ja mätän vaikka useamman banaanin kerrallaan jos huvittaa.
Oon normipainon alarajalla ja aerobinen, sekä lihaskunto mainio. Oon joskus ollut useampaaan otteeseen ketoosissa ja olo oli tähän verrattuna kamala, multa loppui unet kokonaan, olin voimaton ja itkuherkkä. Olen siis todellakin koettanut.
Sohvaperunoilla toiminee paremmin. Kukaan ammattiurheilija, olkoon bodari tai juoksija ei lähtisi 20 g hh määrillä edes harjoituksiin kisoista puhumatta. Se vaan on hölmöä.Mitä mä saisin ketogeenisestä?
Eikö ole mahdollista, että sen vaikutus kuitenkin perustuisi sisään menevien ja poltettujen kalorien määrään?
Mielelläni koetan kyllä taas, jos vakuutatte mut.bodari kuule just lähtee lavalle tuolla, se ei mene lavalle 10% rasvoilla
Ja sinä urheilet, hienoa. TUO EI SIIS OLE VÄLTTÄMÄTTÄ SINULLE PARAS ERIKOISRUOKAVALIO
Mikähän v*ttu siinä on että tuo muka sopisi kaikille joka tilanteessa.
Ai että, nyt kuumenee 😂 ota hei vaikka pähkinä niin rauhotut 😊
Kerrotko sit mikäs se mulle paras erikoisruokavalio on kun en itse tiedä?haista v*ttu
Juuri näin. Ketogeeninen tunnetusti tekee iloiseksi ja fiksuksi.
Trolli ei ansaitse parempaa vastausta
Tuota.. luin tuon viestiketjun enkä kyllä trollausta nähnyt missään. Siinä esitettiin ihan asiallisia kysymyksiä ja kerrottiin omasta kokemuksesta, kuten muutkin täällä. Osa teistä perustelee asiat ihan hienosti ja ymmärrettävästi, mutta sä vaan haistattelet tai vedät luukut kiinni kokonaan. Oletko sä vetänyt dieettiä liian tiukille kun tuntuu vaikuttavan sun aivotoimintaan? Ei normaali ihminen hiilly noin jos netin palstoilla joku on eri mieltä jostain.
- Aihe, joka kuumentaa tunteita... Sokeria syömättömillä tuntuu olevan hermo pinnassa
- Ota sinäkin tikkari, niin rentoudut :)
- No laittakaapa nyt ihan konkreettinen esimerkki <blaa blaa blaa> En pidätä hengitystäni. (kommentti: saisiko vähän enemmän vähättelyä? Laittakaapa? Kuin lapselle puhuisi)
- Voitteko te ketogeenistä dieettiä noudattavat hiilarihullut kertoa, kuinka jaksatte urheilla?
- Kerrotko meille mitkä sun mitat on? Mulla on aavistus! ja kun joku antoi mitat: Juu juu, totta kai
- Monet ketogeenis-hörhöt myös valittavat unettomuutta.
- Ootko muuten ihan varma että herneitä oli 10g eikä 11g?
- Et kai ole tosissasi? Jos olet, niin ymmärrän miksi olette niin kiukkuisia..
- ota hei vaikka pähkinä niin rauhotut
----
Noista kun otat v*ttuilun pois niin mitähän jää jäljelle? Ja sitten uhriudutte kun vastataan niin kuin huutelette. Ja sinunkin kommenttisi: Oletko vetänyt dieettisi liian tiukille...
Tavallisena hyötyliikkujana suosittelen kyllä ketogeenista tai vhh-dieettiä kaikille raskauskiloista tai vaihdevuosien mukanaan tuomasta keskivartalolihavuudesta kärsiville. On mielestäni helpoin ja herkullisin tapa saavuttaa normaalipaino. Itseltäni katosivat sekä vyötäröläskit että selluliitti reisistä. Ei tee enää mieli palata viljojen ja sokerin syöjäksi. Rasvaa saan oliiviöljystä, pähkinöistä, juustoista. Proteiinit otan broilerista ja kananmunasta. Kasviksista syön sipulia, selleriä, tomaattia, kurkkua, kukkakaalia, paprikaa yms. Herkuttelen vadelmilla tai mansikoilla maustamattoman jugurtin seassa. Ei tarvitse laskea kaloreita, ei ole mielitekoja, ei masennusta. Jotta tällainen hörhö täällä... Otaksuisin, että dieetin tehon taustalta löytyy selitys insuliininerityksestä ja suolistobakteereista.
minä En juo viiniä edes ruoan kanssa, vesi riittää kiitos
tissuttelevat mammat: AI KUN RAJOITTAVA RUOKAVALIO
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaisi miten aktiiviliikkuja pärjää tuollaisella ruokavaliolla?
Viikossa tulee käveltyä/juostua 50-100 km.
Rasvapolttoisenako ne maratoonarit teidän mielestä kulkee?
Monet ketogeenis-hörhöt myös valittavat unettomuutta. Miten treeneistä palautuu jos nukkuminen ei onnistu? Eikö se ala kaiken logiikan mukaan rappeuttamaan kehoa?Itse asiassa maraton juostaan ”rasvalla”, koska elimistön hiilarit ei riitä siihen. Tehokas rasvanpoltto on avainroolissa maralla. Tiedän useita maratoonareja, jotka syö treenikaudella melko vähähiilarisesti (ei kyllä ketoosissa), jotta elimistön rasvanpoltto kehittyy. Samasta syystä juostaan aamulenkkejä tyhjällä vatsalla. Kisakaudella sitten enemmän hiilaria.
Älähän nyt, kyllä av-mamman maksaan on hiilareita varastoitunut yhden maran tarpeisiin
Aktiiviliikkuja saattaa tarvita sen aktiivisuorituksensa ajaksi hiilarilisän. Se ei silti tarkoita sitä, että hiilaria pitää syödä niin hirveitä määriä kuin lihasika tai parhaassa lypsykaudessa oleva lehmä.
Jos ihminen ei ole aktiiviliikkuja vaan tällainen kuin minä, eli hitaasti kiiruhtava nivelvaivainen kolmesti leikkuupöydällä vieraillut liki keski-ikäinen hyötyliikkuja, ei ole tarpeen syödä kuin aktiiviliikkuja. Mulle hyvä hiilarimäärä on max se 50g. Tiettyjä ruokia on kartettava muunkin kuin laihduttamisen takia. Itse asiassa en edes laihduta, vaan hoidan vaivojani kokonaisvaltaisesti ja se laihtuminen ja kilojen poissa pysyminen on vaan ilahduttava bonus.
Nyt kesällä kun luonto ja puutarha tarjoilee parastaan, en edes yritä saada hiilareita pysymään 20g:ssa vaan syön sen hh 50g:n edestä kasvista ja marjaa varsin hövelisti. Niukistellaan sitten vaikka kevättalvella, kun mitään kunnon rehua ei oikein ole saatavilla.
Ketoosiin pääse kyllä jo alle 50g/hiilareita pvässä. Turha väittää muuta, minulla kun on veren ketooniglukoosimittari jolla olen tarkistanut. Joku 20g/pvä on epileptiikkoja varten.
Ihan tarpeeksi saa kasviksia päivässä tuolla rajalla.
https://www.dietdoctor.com/low-carb/keto/20-50-how-much
Siinä vähän visuaalista kulmaa aiheeseen.
Dietdoctor on muutenkin hyvä sivusto.
kokeile whole30 ruokavaliota. Kilot lähtee ilman nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä kun ketogeenista, vhh:ta, lchf, OD, paleo ja mitä näitä nyt on ruokavalioita väitetään rajoittaviksi ruokavalioiksi.
Noita kaikkia olen kokeillut ja päätynyt johonkin ruotsalaisen lchf:n ja optimal dietin välimaastoon. Se runsaus, mitä voi syödä on välillä turhan paljon, ei pysty sitä kaikkea ihanaa syömään.
Kun raivaa ruokavaliosta suurimman osan hiilareista pois ja ottaa rasvaa tilalle, se avaa ihan uusia ulottuvuuksia. Onhan se nyt ihan älyttömän ihanaa syödä oikeasti maistuvia kaloreita alkeiden peruna/pasta/leipä kalorien sijaan. Ihanaa kun aterian jälkeen on kylläinen ja virkeä olo ähkyn ja väsyn sijaan.No on se sillä tavalla rajoittavaa, että ruokavaliosta karsitaan iso osa ruoka-aineista pois. Ei mua mitenkään haittaa se, että toiset ihmiset tuota ruokavaliota noudattavat, mutta näin ulkopuolisen näkökulmasta se vaikuttaa hirveän ankealta.
Ankeaahan se laihduttaminen on aina...En minäkään luopuisi hiilareista jos olisin normaalipainoinen. Olen nyt ajatellut laihduttaa sen tarvittavan ketolla ja sen jälkeen syön hiilareita järkevässä määrin. Edelliseen elämäntapaan jossa ruokavalioni koostui lähinnä hiilareista ei kyllä huvita palata, voin nyt niin paljon paremmin. Hävisi ahdistukset ja väsymyksetkin kun lopetin hiilarin puputtamisen. En ole myöskään kokenut hiilaritonta hirveän rajoittavaksi; hedelmiä ja ruisleipää kaipaan; hedelmät korvaan marjoilla, leipää on olemassa jotain vähähiilarisia mitä voi syödä jonkun verran. Mutta helppoa kun ei tarvitse kytätä onko jossain ruuassa liikaa rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ketoosiin pääse kyllä jo alle 50g/hiilareita pvässä. Turha väittää muuta, minulla kun on veren ketooniglukoosimittari jolla olen tarkistanut. Joku 20g/pvä on epileptiikkoja varten.
Ihan tarpeeksi saa kasviksia päivässä tuolla rajalla.
Juuri näin ja sitä paitsi ketoosi ei ole suinkaan tarpeellinen. Kun vaihtaa hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseen voi olla paikallaan parin viikon ajanjakso, jossa hh:t lasketaan hyvin alas, mutta pitemmän päälle se ei ole välttämättä tarpeellista, muttei toki haitallistakaan.
Itse en saa mitään lisäarvoa ketoosista, joten en siihen edes pyri. Siitä on mulle enemmän haittaa kuin hyötyä. Mulle sopiva kohta on siinä juuri ketoosirajan yläpuolella. Vuosikymmenen jo tällä vhh:lla taiteilleena tiedän jo hyvin omat rajani.
En tavoittele ketoosia vaan vähähiilihydraattisuus riittää, tänä vuonna lähtenyt jo 10 kiloa. Aamuisin en syö mitään, lounaalla esim. ruokaisa salaatti, avokadoa, juustoa, pähkinöitä ja marjoja, illalla jotain proteiinia, lämpimiä kasviksia voilla ja vaikkapa oliiveja.
En ole koskaan nälkäinen ja energiaa riittää normaaliin arkiaktiivisuuteen (10 000 askelta päivässä).
Niille jotka ei ”pysty”:
- leipää voi tehdä itse mantelijauhoista, kananmunasta ja juustoraasteesta, toimii myös hampurilaisen sämpylänä
- pizzapohja onnistuu kukkakaalista
- pastan tilalle kesäkurpitsaa
- perunan tilalle kyssäkaalia tai kukkakaalimuusi
- makeannälkään marjoja
Tänään on tuorejuuston ja munien tuhoamis päivä.
Aamiaiseksi vohveleita (tuorejuusto, munat, voi, psyllium, leivinjauhe) kotismetanalla (smetana, kuohukerma) ja vasta pihalta noukituilla marjoilla (mansikka, mustaherukka).
Päivälliseksi karitsanjauhelihasta lasagne. Lasagnelevyinä munista, tuorejuustosta ja psylliumista leivottu lasagnelevy. Muuten lasagnen ainekset eivät ole sen kummallisemmat kuin normaali versiossa, joskin hitokseen rasvaisemmat eikä kastikkeissa ole käytetty lainkaan jauhoja. Kylkeen salaatti puutarhan antimista, oliiviöljyä kostukkeena.
Tällä satsilla hiilarit jää sinne alle pariinkymppiin.
Tiukat dieetit toimivat yleensä ylipainoisille, jotka hyvin usein eivät näe, miten paljon syövät. Miehelläni on noin 40 kiloa ylipainoa. Hän on hulluna sokeriin. Jälkiruoka pitää olla joka aterialla ja keksipaketti menee kevyesti päivässä. Omasta mielestään hän syö todella vähän. Jos hän ryhtyisi rajoittamaan hiilareita, niin tulosta tulisi. Itse olen ollut koko ikäni samoissa mitoissa, eikä makea houkuttele. En pidä pullasta, en makeisista, en jälkiruoasta.
Voisiko joku tähän keskusteluun osallistunut ketodieetin puolustaja linkittää Suomessa tehdyn tutkimuksen, jossa on tutkittu kahta ihmisryhmää, joista toinen noudattaa ketodieettiä ja toinen ns. normaalia ruokavaliota, ja kummankin ryhmän osalta huolehditaan siitä, että kalori- ja liikuntamäärät ovat samat, ja sitten verrataan ryhmien jäsenten painon ja veriarvojen kehitystä?
Olen kysynyt tämän saman kysymyksen aikaisemminkin, mutta olen aina jäänyt vaille vastausta.
Rohkenen olla sitä mieltä, että jos tällaista yksinkertaista vertailututkimusta ei ole tehty, niin tiukat väitteet ketodieetin ylivoimaisuudesta on syytä jättää omaan arvoonsa.
En ole kokenut keto-dieettiä enkä vhhta kauhean rajoittavaksi. Mielikuvitusta se vaatii, erityisesti koska en syö lainkaan eläinperäisiä tuotteita.
Kesäkurpitsa-pesto-pastaa, kukkakaalilimppua, kukkakaaliriisiä currylla, tulista kookoskeittoa sienillä ja tofulla, tofusta tehtyjä sipsejä ja hummusta, guacamolea, kesäkurpitsa-munakoiso-lasagnea.. Miltei parempia ruokia mitä normaalisti ruokaillessani väsäilen.
Mulle varmaan sopisi painonpudotuksen vuoksi ketogeeninen, mutta mistä johtuu tuon ruokavalion mielialaa alentava vaikutus? Itselläni on taipumusta masennukseen ja ikävät olot/tuntemukset ja "elämän ankeus" kyllä vahvistuvat itsellä hiilareiden ollessa alhaalla. Mistä voi johtua? Jos olotila hetkellinen niin kuinka kauan se kestää?
Vierailija kirjoitti:
Eli 100g mustikoita tekee jo puolet päivän hiilarikiintiöstä?
Joo, tosi terveelliseltä kuulostaa eikä yhtään rajoitetulta 😂
Täällähän yhdessä laihdutuskeskustelussa joku paasasi että kaikki marjat on myrkkymarjoja eikä kenenkään pitäisi niitä syödä. Pitää olla aika urvelo jos välttää marjojakin hiilarikammossaan. Marjat on parasta "superfoodia", tiivistetyssä muodossa paljon ravinteita.
Kysykää mielummin meiltä normaalipainossa pysyneiltä mitä syödään kuin niiltä jotka ovat jo joutuneet laihduttamaan tai kärsivät jostain syömishäiriöstä. Ja joo, marjat todellakin kuuluvat ruokavaliooni.
En jaksa lukea nyt kaikkia kommentteja, mutta kerron oman kokemukseni ketodieetistä, jolla pari vuotta sitten hoidin lapsettomuuttani Heikkilän ohjeilla.
Joo, minuakin ärsytti Heikkilän klubissa porukan ehdottomuus ja muutamat muutkin piirteet. Toisaalta sekin ärsyttää, kun kyseinen dieetti on usein väärinymmärretty ja sitä luullaan kovan rasvan mättämiseksi, tyyliin pekonia ja voita.
Tosiasiassa Heikkilän dieetissä vihreillä kasviksilla on keskeinen rooli ja niitä syödään runsaasti, samoin kuin mitä tahansa vähemmän hiilareita sisältäviä kasviksia, marjojakin mahtuu mukaan. Itse söin paljon salaatteja joissa runsaasti oliiviöljyä, rasvaista kalaa, kananmunia, tiettyjä pähkinöitä, ja, kyllä, täysrasvaisia maitotuotteitakin meni. Muuta lihaa kuin kalaa en juuri syö enkä syönyt ketodieetilläkään.
Omalla kohdalla tavoite oli tasata verensokeritasoja ja sitä kautta hormonitoimintaa. Uskon, että näistä näkökulmista ketodieetti on hyvästä. Samoin minulla vatsa voi tuolloin paremmin kuin koskaan, milloinkaan ei ole ollut yhtä litteä :) Tajusin myös, ettei vähän väliä kuulu olla nälkä, vaan oikein syömällä jaksaa kylläisenä oikeasti pitkään eikä mitään lounaan jälkeistä väsymystä esim tule. Tulin lopulta raskaaksi oltuani tällä dieetillä muutaman kuukauden, yritettyäni sitä ennen pari vuotta.
Minulla ei ollut tarvetta laihduttaa, joten siihen en ota kantaa. Raskauden myötä ruokavalio palasi hiilarilinjalle, mutta voisin hyvinkin ottaa uudestaan ketodieetin käyttöön. Ehkäpä vain vähän joustavampana ja vähemmän äärimmäisenä versiona.
Itse asiassa maraton juostaan ”rasvalla”, koska elimistön hiilarit ei riitä siihen. Tehokas rasvanpoltto on avainroolissa maralla. Tiedän useita maratoonareja, jotka syö treenikaudella melko vähähiilarisesti (ei kyllä ketoosissa), jotta elimistön rasvanpoltto kehittyy. Samasta syystä juostaan aamulenkkejä tyhjällä vatsalla. Kisakaudella sitten enemmän hiilaria.