Yle n. 70 000 hoitajaa siirtynyt pois alalta
IL>n mukaan tuontikaan ei auta, koska Suomessa on pohjoismaiden surkeimmat liksat. Lisäksi hoitajapula vaivaa kaikkia muitakin maita. Silti moni omainen kohtelee läheisensä hoitajaa surkeasti, uhkaillaan ja hu'ritellaan. Miksi?
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
No minä en ole uhkaillut hoitajaa vaikka heidän käytöstään törkeänä pidinkin. Olin niin rikki etten tahtonut saada edes puhutuksi. Omaiseni oli kuolemassa eikä hoitajia (kaksi lähihoitaja ja sh) kiinnostanut yhtään, miten karmeissa oloissa jouduimme viimeiset hetket viettämään. Tilanteen olisi voinut korjata (todellakin olisi, eivät jälkikäteen voineet sitä kieltää!). Hoitajia vaan ei kiinnostanut. Mitä nyt jonkun vanhuksen kuolemasta, muut huoneen asukit ja heidän metelöintinsä ja skypettämisensä on tärkeämpää. Todellakin, kuolevan ihmisen vieressä harrastettiin huutojuoruamista, ja se oli hoitajien mielestä tärkeintä jopa siinä tilanteessa, kun toisen ihmisen elämä oli päättymässä.
Jotkut asiat vain menevät yli. Kokemus oli niin käsittämättömän irvokas, ettei se unohdu ikinä. Tuon jälkeen kaikki hoitajien kitinä vain inhottaa.
Kiitos, sait ehkä kymmenen hoitajaa lähtemään alalta. Se toki on aina parempi kuin ne hoitajat siellä vanhuksen vierellä.
Palkka on koulutuksen kestoon ja sisältöön nähden ihan hyvällä tasolla.
Monia suomalaisia naisia ilmeisesti hämää se kun hoitajat valmistuvat nykyään AMK:sta. En tiedä millaista propagandaa siellä syötetään kun kaikki hoitajat luulevat nykyään olevansa jotain akateemisia asiantuntijoita. Turhautuvat sitten kun työ on se mitä on.
Ja jos työolosuhteissa on lainvastaisuuksia niin ilmoitus liittoon ja tiedotusvälineisiin niin eiköhän ala tapahtua. Ja jos oma liitto ei hoida asioita niin ei kun vaan uutta liittoa perustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se palkka aivan onneton verrattuna vastuuseen ja työn rankkuuteen. Olen siis sh. Arvatkaapa miltä tuntuu, kun osastosihteerikin saa suurempaa palkkaa kuin itse? Eikä kyseessä ole kateus, vaan lähinnä katkeruus -näin "paljon" minun työtäni arvostetaan. Ja tosiaan tuo arvostus, sitä ei tunnu olevan. Jatkuvasti haukutaan hoitajia laiskoiksi ja ahneiksi, joilla on aivan liian iso palkka ja maailman helpoin työ josta selviää jokainen vajaaälyinenkin silmät kiinni.
Lisätään tähän päälle vielä työssä oleva jatkuva väkivallan uhka, fyysinen ja henkinen. Käydään käsiksi, huoritellaan ja haukutaan. Joko potilaat tai sitten omaiset.
Eikä tässäkään vielä kaikki. Sitten vielä työolosuhteet, koko ajan tehostetaan ja tehostetaan, pitää olla nopeampi ja tehokkaampi mutta mikään ei riitä. Työt pitää tehdä niin nopeasti, että pelkäät koko ajan tekeväsi virheitä ja saattavasi potilaan hengenvaaraan. Jatkuva huono omatunto siitä, ettet voi hoitaa työtäsi kuten kuuluisi, vaan kaikki pitää tehdä ns. vasemmalla kädellä että olisi riittävän nopea ja tehokas. Potilaita ei pysty hoitamaan siten kuin eettisesti olisi oikein, koska ei ole resursseja eikä ole aikaa. Koko ajan on liian vähän henkilökuntaa, jolloin sun niskaan kaatuu myös muiden (ammattiryhmien) työt. Ja vaikka kaikkesi yrität ja jätät jopa lakisääteiset tauot pois ollaksesi tarpeeksi tehokas, tulee osastonhoitaja ja ilmoittaa että nämä ja nämä tilastot ja graafit osoittavat että liian hidasta, tehostakaa tai porukkaa irtisanotaan. Mikään ei riitä.
Työolosuhteet on sellaiset, että sun pitää jatkuvasti kamppailla omatuntosi kanssa ja joudut pelkäämään potilasturvallisuuden puolesta joka hetki. Olen hakeutunut hoitoalalle siksi, että voin auttaa toisia ihmisiä. Todellisuudessa kuitenkin työ on jatkuvaa huonoa omaatuntoa sen suhteen, että tiedät ettet tee asioita kuten kuuluisi ja kuten potilaalle olisi parhaaksi, mutta kun ei kertakaikkiaan ole mahdollisuuksia muuhunkaan. Joka hetki saat pelätä potilasturvallisuuden puolesta ja siitä, että joku kuolee kun asioita ei pysty hoitamaan kuten kuuluisi ja pitäisi.
Kukaan, jolla on inhimilliset tunteet, omatunto ja sydän paikallaan, ei kestä tuota vuodesta toiseen. Kaikkesi teet, mutta mikään ei riitä eikä ole tarpeeksi.
Kyllähän sitä työtahtia kiristetään jos sen antaa tehdä.Pitää vaan tehdä sen minkä ehtii hosumatta jos ei kelpaa sanokoot ylös.Ei niitä hoitsujakaan joka oksalla ole että saisi aina uuden tilalle.Kaikki kun tekee näin eiköhän suunta muutu.
Vierailija kirjoitti:
Peruspalkka il-man li-si-ä on keskimäärin 2 445 euroa kuukaudessa ja li-si-en kanssa keskimääräinen kokonaisansio on 3 035...kumman te luulette etteä hoitaja mainitsee palkakseen? Niin eihän kaikki saa lisiä...
Niin, jos 3-vuorotyön lisien kanssa palkka on nippanappa 3000€/kk, niin onko se jotenkin hyvä palkka sellaisesta työstä mitä hoitajat tekevät? On monia aloja, joissa ihan amispohjalta saa tuon saman päivätyöstä...
Hoitoala on muuttunut sellaiseksi, että potilaat ovat vain jotain rahasummia, eivät ihmisiä. Ja tämä siis niitten "isojen pomojen" suhteen, jotka päättävät resursseista, työoloista, henkilökunnan määrästä jne. Siinä kun yksittäinen pieni ihminen koettaa pullikoida vastaan, niin häviää aina. Hoitajilla ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin hyväksyä tämä ja turruttaa omatunto tai vaihtaa alaa.
Moni näistä on lähihoitajia, jotka työkkäri on käytännössä pakottanut opiskelemaan hoitoalalle ihan huolimatta soveltuvatko he alalle lainkaan. Ei ihme, että lopettavat! Alalle tarvitaan motivoitunutta työvoimaa.
Tuttava on tehnyt kehitysvammaisten hoiva-avustusta vuosia. Välillä on työkkärissä yritetty laittaa lähihoitajakouluun. Hänellä on diabetes itsellään ja ikää oli silloin liki 60v. Tietäisi sitten ainakin db-jutut valmiiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en ole uhkaillut hoitajaa vaikka heidän käytöstään törkeänä pidinkin. Olin niin rikki etten tahtonut saada edes puhutuksi. Omaiseni oli kuolemassa eikä hoitajia (kaksi lähihoitaja ja sh) kiinnostanut yhtään, miten karmeissa oloissa jouduimme viimeiset hetket viettämään. Tilanteen olisi voinut korjata (todellakin olisi, eivät jälkikäteen voineet sitä kieltää!). Hoitajia vaan ei kiinnostanut. Mitä nyt jonkun vanhuksen kuolemasta, muut huoneen asukit ja heidän metelöintinsä ja skypettämisensä on tärkeämpää. Todellakin, kuolevan ihmisen vieressä harrastettiin huutojuoruamista, ja se oli hoitajien mielestä tärkeintä jopa siinä tilanteessa, kun toisen ihmisen elämä oli päättymässä.
Jotkut asiat vain menevät yli. Kokemus oli niin käsittämättömän irvokas, ettei se unohdu ikinä. Tuon jälkeen kaikki hoitajien kitinä vain inhottaa.
Kiitos, sait ehkä kymmenen hoitajaa lähtemään alalta. Se toki on aina parempi kuin ne hoitajat siellä vanhuksen vierellä.
Suosittelen sitä hoitaja koulutusta ihan jokaiselle. Tällä menolla siellä hoitopaikassa ei nimittäin ole enää hoitajia, osaapahan sitten jokainen hoitaa itse vanhempiensa saattohoidon.
Vierailija kirjoitti:
Peruspalkka il-man li-si-ä on keskimäärin 2 445 euroa kuukaudessa ja li-si-en kanssa keskimääräinen kokonaisansio on 3 035...kumman te luulette etteä hoitaja mainitsee palkakseen? Niin eihän kaikki saa lisiä...
Minä saan assarin hommista 2950/ kk, siisti ja helppo päivätyö. Lisäksi 2xvuodessa bonukset, joululahjaksi aina 2 palkallista vapaapäivää ja jotain pieniä etuja firman puolesta. Työ on lähinnä sihteerin hommaa, dokumentointia, enimmäkseen piirtämistä, ja jotain avustavia helppoja suunnittelutöitä. Saisi olla ehkä palkka jotain 5t, että edes harkitsisin hoitoalaa missään muodossa. Pohjakoulutukseni om merkonomi ja nykyisen alan työvoimakoulutus.
Meiltä lähtee myös joka vuosi muutama opiskelemaan muuta ammattia. Syynä on usein vuorotyö. Haluavat päivätöihin ja viikonloput vapaaksi. Toinen on työn raskaus. Ei vain kestä selkä ja kädet. Kolmas on väkivalta. Muutaman kerran kun saa turpaan, jää miettimään, onko tämä sen arvoista.
Sitten ne omaiset. Kun joskus saa pelätä, ettei omaisiltakin saa turpaan, miettii taas kerran, että onko tämä sen arvoista. Omaisissa on joskus sellaisia tyyppejä, että ette ihan noin vain uskoisi. Puidaan nyrkkiä ja yritetään huitoa hoitajaa ja jopa yksi mies on yrittänyt lyödä. Huudetaan ja haukutaan, sehän on arkipäivää. Mutta omaisten väkivalta on minusta muutaman viime vuoden aikana pahentunut. Tuollainen viiskymppinen mies kun tulee 18 vuotiaan hennon tytön eteen huutamaan ja nyrkkiä puistelemaan, niin ei ole vaikea arvata, että tämä tyttö laitta haun toiseen koulutukseen yhteishaussa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät hoitajat eivät pysy niissä huonoimmissa paikoissa ja silloin tulee näitä ns. kauhupaikkoja.
Siksi meillä on niin isoja ongelmia vanhusten hoidossa.
Itse tein kaiken aina niin hyvin ja kunnioittavasti kuin ehdin ja kykenin. Kuitenkin arvostus on laskenut kuin lehmän häntä, koska yleistetään nämä kauhutarinat kaikkiin hoitajiin.
Olen pahoillani kokemuksistasi. Onneksi ei tarvitse enää mennä takaisin hoitajaksi.
Meillä ainakin jatkuvasti toitotetaan, että jos ei olla riittävän tehokkaita niin osasto suljetaan ja työt loppuu kokonaan. Vaikka itse uskaltaisikin kyseenalaistaa tuon, niin ne 98% työkavereista ei uskalla, joten vauhtia lisätään entisestään. Pakko sun on sillon mennä mukana, eikä vaan jumittaa omassa tahdissasi jossain. Hoitotyö on tiimityötä, ei siinä voi sooloilla omaa tahtiaan niinkuin tykkää. Muuten käy niin, että ne omat hommat joita et oo ehtinyt tekemään, siirretään muiden niskoille ja sehän se taas tekee tosi hyvää työyhteisölle kun muut kokee että se yksi lusmuilee.
Sitäpaitsi kyllä se omatunto soimaa siitäkin, jos omat työt kaatuu niiden työkavereiden niskaan jotka on muutenkin ihan yhtä piipussa kuin sinä itsekin.
Kukaan, joka ei itse ole tällä hetkellä hoitotyössä, ei voi ymmärtää millainen painekattila se nykyään on. Ei siellä auta "ottaa rauhassa ja tehdä työt omaan tahtiin". Sä hoidat toisia ihmisiä, et istu missään tehtaalla jossa sitten vaan jää joku tuote tekemättä jos ei ehdi. Hoitotyössä se ettet ehdi, aiheuttaa kärsimystä ja jopa hengenvaaran toiselle ihmiselle. Normaali ihmisen omatunto ei tätä kestä kovin kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Moni näistä on lähihoitajia, jotka työkkäri on käytännössä pakottanut opiskelemaan hoitoalalle ihan huolimatta soveltuvatko he alalle lainkaan. Ei ihme, että lopettavat! Alalle tarvitaan motivoitunutta työvoimaa.
Tuttava on tehnyt kehitysvammaisten hoiva-avustusta vuosia. Välillä on työkkärissä yritetty laittaa lähihoitajakouluun. Hänellä on diabetes itsellään ja ikää oli silloin liki 60v. Tietäisi sitten ainakin db-jutut valmiiksi!
Minä olin kätilö ja rakastin työtäni, kuitenkin samat syyt kuin monella.
Resurssipula
Työn raskaus
Omantunnon kysymykset
Väkivalta (mikä teitä vaivaa synnyttävät naiset, ei ole minun syy, että päätitte hankkia lapsen ja synnytys sattuu?)
Arvostuksen puute
Suurimmat syyt alanvaihtoon ovat naisvaltainen ala, epäasiallinen kohtelu ja työpaikkakiusaaminen. Hoitoalan opiskelijat keskeyttävät opinnot, koska heitä kohdellaan epäasiallisesti ja kiusataan harjoittelupaikoissa. Kiusaaja on ikävä ihminen ja lähes poikkeuksetta naispuolinen hoitaja. Hoitoalan opiskelija on täysin lainsuojaton opintoihin kuuluvissa, pakollisissa harjoitteluissa. Opiskelijoita kiusaava hoitaja ei saa rangaistusta - kirjallista varoitusta tai työsuhteen irtisanomista - rankastakaan opiskelijan kiusaamisesta!
Naisvaltaisen alan kurjan ja kireän työilmapiirin aistii helposti. Opiskelija, keikkalainen ja sijainen saavat eniten kuraa niskaansa. Joissakin paikoissa opiskelija laitetaan hoitamaan arvaamatonta, aggressiivista ja vaarallista potilasta yksin. Opiskelija ei saa tuoda eväitään jääkaappiin ja opiskelija syö eväänsä joko siivouskomerossa tai liinavaatekaapissa. Seinäjoen keskussairaala näyttää mallia: https://keskustelu.suomi24.fi/t/13069092/sairaanhoito-opiskelijoiden-ko…-
Hoitoalalla on kurja palkka ja kehnot vuorolisät. Menisitkö itse siivoamaan kotihoitoon tai vanhustenhoitoon ku#ta ja pa#kaa, jos sinulle maksettaisiin työstäsi noin 2000-2400€ BRUTTOPALKKAA/KK? Lähihoitaja opiskelee 2-3 vuotta ja hoitoalan ammattikorkeakouluopinnot kestävät 3,5-4,5 vuotta. Repikää siitä!
Hoitoalalla on myös kurjat työskentelyolosuhteet, homeongelmia ja sisäilmaongelmia. Vuorotyössä on ikävät työvuorot. Pahin on illasta aamuun-vuoro. Tänään iltavuorossa klo 21.30-22 asti ja huomenna töihin klo 7 aamulla. Repikää tästä!
Hoitajien palkat on suomessa ihan hyvät muihin ammattiryhmiin verrattuna. Mutta suomalaisten palkat ylipäätään ovat alhaiset Norjaan ja Tanskaan verrattuna. Jutussa ärsyttävästi esitettiin asia niinkuin vain hoitajien palkat olisivat muualla korkeammat. Myöskään mistään työvoimapulasta on turha itkeä niin kauan kun ihmisiä roikotetaan pätkätöissä vuosikausia.
Tuo sijaisten ja opiskelijoiden kiusaaminen on kamalaa. Ainakin omalla työpaikallani suurin syy siihen oli se, että henkilökunta oli jaksamisensa äärirajoilla tässäkin ketjussa mainittujen syiden takia. Uusia sijaisia tai opiskelijoita ei halunnut kukaan perehdyttää tai ottaa mukaansa, koska se tiesi lisää työtä jo entisten lisäksi.
Eihän se hyväksyttävä syy ole, mutta näin se nyt kuitenkin menee.
Itse olin opiskelijavastaavana ja usein myös uudet työntekijät tulivat mulle perehdytykseen. Itse en kiusaamista harrastanut, vaan pidin opiskelijoiden ja uusien työntekijöiden puolia. Monet kerrat otin vastaan itkut ja kyyneleet, kun olivat joutuneet kiusaamisen kohteeksi. Vaikka kerroin asiasta esimiehelle, mikään ei muuttunut. Ja sitten ihmeteltiin, kun sijaiset eivät pysyneet työyhteisössä ja aina vaan tuli uusia perehdytettäviä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei todellakaan saa lisiä. Osa hoitajista tekee perus 8-16 ma-pe. Ja työ on silti todella raskasta ja välillä jopa vaarallista.
Sama sosiaalipuolella laitoksissa.
Peruspalkka vielä huonompi.
En tekis just näitä hommia päiväkään ilman öitä ja viikonlopun pyhälisiä...
Peruspalkasta Helsingin kuluilla joku 700-900 kk puhdasta käteen ns. pakollisten menojen jälkeen.
Työttömänä kela maksamaan vuokran, lääkkeet, vakuutuksen ja sähkön ja tän päälle n.500 perusosa tilille.
Eli päiväduunissa sun "palkka" on 200-400e/kk. Ei Vi ttu.
Mieluummin sit täydet tuet ja pari pimeetä keikkavuoroa jossain, niin samat massit kourassa...on vaan jatkuva loma päällä.
Millä miesvaltaisella alalla on samanlaista? Uskon että ei millään. Yritän sanoa sitä että me naiset aina alistutaan ja ollaan liian vastuuntuntoisia. Pitäis vaan mennä lakkoon kunnes jotain tapahtuu, pääasia ei nyt ole se palkka vaan se, että vuorossa on jatkuvasti liian vähän työntekijöitä. Paperimiehet ym ovat saaneet kovat palkkansa juurikin lakkoilemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos 3-vuorotyön lisien kanssa palkka on nippanappa 3000€/kk, niin onko se jotenkin hyvä palkka sellaisesta työstä mitä hoitajat tekevät? On monia aloja, joissa ihan amispohjalta saa tuon saman päivätyöstä...
Älä jaksa uhriutua. Palkka on ihan ok. Kouluttaudu lääkäriksi, jos noin närästää.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin opiskelijavastaavana ja usein myös uudet työntekijät tulivat mulle perehdytykseen. Itse en kiusaamista harrastanut, vaan pidin opiskelijoiden ja uusien työntekijöiden puolia. Monet kerrat otin vastaan itkut ja kyyneleet, kun olivat joutuneet kiusaamisen kohteeksi. Vaikka kerroin asiasta esimiehelle, mikään ei muuttunut. Ja sitten ihmeteltiin, kun sijaiset eivät pysyneet työyhteisössä ja aina vaan tuli uusia perehdytettäviä...
Jos aika ja jaksaminen on tiukalla, kaikki ihmiset, jotka ei osaa itsenäisesti töitänsä, ärsyttää ja kiukku purkautuu heihin. Eli niukkojen resurssien takia tulee työpaikalle tuollainen kierre, jossa uudet ei pysty rauhassa opettelemaan tehtäviään, kun vanhat on laitettu niin tiukoille.
Etkä sinä pystynyt näille huonetovereille kertomaan mikä teidän tilanne on, että osaisivat käyttäytyä?