Yle n. 70 000 hoitajaa siirtynyt pois alalta
IL>n mukaan tuontikaan ei auta, koska Suomessa on pohjoismaiden surkeimmat liksat. Lisäksi hoitajapula vaivaa kaikkia muitakin maita. Silti moni omainen kohtelee läheisensä hoitajaa surkeasti, uhkaillaan ja hu'ritellaan. Miksi?
Kommentit (173)
Oma tunteeni asian suhteen on se että olisin jatkanut hoitoalalla jos työntekijöitä olisi ollut enemmän suhteessa hoidettaviin. Kukaan ei tykkää tehdä työtä siihen tyyliin että pääseekö sitä tänään kotiin siihen aikaan kun työvuorolistassa lukee ja ehtiikö sitä illan viimeiseen bussiin. Eikä sekään ole kiva että vanhus joutuu istumaan tuntikausia ruokasalissa kun kukaan ei ehdi kärräämään omaan huoneeseen. Mäkin jouduin sanomaan yhdelle rouvalle etten valitettavasti kerkeä auttamaan häntä koska mulla oli vielä hoidettavia jotka ei ollut saanut ollenkaan ruokaa ja ruokatarjoilu loppuu jo kohta. Mä en tekisi tuota työtä vaikka palkkaa saisi kuinka paljon lisää. Sen sijaan voisin tehdä sitä nykyiselläkin palkalla jos muut asiat olisivat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en ole uhkaillut hoitajaa vaikka heidän käytöstään törkeänä pidinkin. Olin niin rikki etten tahtonut saada edes puhutuksi. Omaiseni oli kuolemassa eikä hoitajia (kaksi lähihoitaja ja sh) kiinnostanut yhtään, miten karmeissa oloissa jouduimme viimeiset hetket viettämään. Tilanteen olisi voinut korjata (todellakin olisi, eivät jälkikäteen voineet sitä kieltää!). Hoitajia vaan ei kiinnostanut. Mitä nyt jonkun vanhuksen kuolemasta, muut huoneen asukit ja heidän metelöintinsä ja skypettämisensä on tärkeämpää. Todellakin, kuolevan ihmisen vieressä harrastettiin huutojuoruamista, ja se oli hoitajien mielestä tärkeintä jopa siinä tilanteessa, kun toisen ihmisen elämä oli päättymässä.
Jotkut asiat vain menevät yli. Kokemus oli niin käsittämättömän irvokas, ettei se unohdu ikinä. Tuon jälkeen kaikki hoitajien kitinä vain inhottaa.
Etkä sinä pystynyt näille huonetovereille kertomaan mikä teidän tilanne on, että osaisivat käyttäytyä?
Toinen huonetovereista oli metelöinnistään huolimatta viaton - hän oli dementoitunut eikä tajunnut tilannetta. En syytä häntä mistään. Skypessä metelöivä nainen taas - no sinä et ollut paikalla. Hänen vaimentamisekseen olisi saanut tapella, ja siihen ei tuossa tilanteessa ollut voimia. Huoneessa oli lopulta aivan kaoottista, kun juoruakka sai metelöinnillään dementikon ahdistumaan lisää. Vaikka molemmat huusivat, juoruämmän volyymi oli kovempi. Myös TV oli päällä (rauhoitti dementikkoa) mutta ei sekään olisi haitannut.
Oletko sinä ollut tuollaisessa tilanteessa? Onko sinua kehotettu tulemaan sairaalaan katsomaan kuolevaa äitiäsi ja perillä havaitset, että oletkin tullut katsomaan hänen häpäisyään? Sinulle aivan hierotaan naamaan, että hän on jäte, jonka elämän päättymisellä ei ole arvoa. Ilmeisesti et ole tuota kokenut, koska kysyt typeriä. Jos ja kun et tajua miten noin käsittämättömässä tilanteessa voi lamaantua, niin ymmärtäisit edes olla hiljaa. Vaadit omaista mukaan huutokilpailuun, kun hoitajat luikkivat paikalta. Toivon todella ettet ole hoitaja. Tai jos olet, olet samaa tasoa kuin huoneessa käyneet lähihoitajat, jotka ehdottivat äidin siirtämistä toiselle puolelle huonetta. Loistavaa ongelmanratkaisua! Olisimme saaneet kuunnella vastenmielistä roskapuhetta vaihteeksi eri puolelta.
Jos ei hoitaja kykene tuossa tilanteessa ottamaan yhtään vastuuta, saisi vaihtaa alaa. Joku selkärankaisempi olisi takavarikoinut ämmältä tabletin.
En. Ja juuri siksi että tuo kuulostaa ihan uskomattomalta olisin hoitajien haukkumisen sijaan mieluummin suoraan yhteydessä sairaalan johtoon.
Olen ollut sairaalan johtoon yhteydessä. Sieltä tuli ylimalkainen vastaus, jossa todettiin heidän jatkuvasti kehittävän saattohoidon osaamistaan ja kurssittavan hoitohenkilökuntaa.
Mielestäni tuollainen tapaus ei kyllä vaadi kurssitusta, jotta osaisi toimia toisin, tai edes jotenkin reagoida. Kuolevan ihmisen kunnioitus on niin selkäytimessä meillä ja missä tahansa kulttuurissa. Siksi(kin) tuo tuntui niin oudolta ja kamalalta. Ammattilaiselta voisi myös edellyttää pelisilmää ja aloitekykyä. Ja edelleen, minusta on outoa se että tuohon suhtauduttiin kuin ihan arkiseen, normaaliin asiaan.
Kyseessä on terveyskeskuksen vuodeosasto. Heillä on kyllä näkynyt sänkyjä joskus käytävillä, ja muitakin tiloja on. Tusskin mikään sääntö olisi kieltänyt. Muistutuksen vastauksessa olisi taatusti kerrottu, jos niin olisi ollut.
Jos valituksesi oli samanlaista ja yhtä ylimalkaista kuin täällä en yhtään ihmettele.
Minusta kannattaa valittaa niistä epäkohdista ei niikään ihmisistä tai heidän ammattitaidosta. Itse olisin varmasti valittanut siitä että osastolla ei ollut mahdollisuutta järjestää yksityistä huonetta saattohoidossa olevalle (ihan ohjeiden mukaan sellainen on oltava nykyisin). Toiseksi siitä että jos resursseja esim. paikkoja ei tuohon tarkoitukseen ollut osoittaa on osattava ohjata potilaat muualle saamaan asianmukaista hoitoa.Luuletko että viranomaiselle osoitetut asiakirjat laaditaan täsmälleen samalla tyylillä kuin jutut tällaisille palstoille? Vauvapalstan mitoitus-, tarkkuus- ja analyyttisyyskriteerien mukaan?
Valituksen luonteen voi päätellä saamastaan vastauksesta. Ympäripyreisiin valituksiin saa yleensä ympäripyöreitä vastauksia. Valituksen pitää olla sellainen että siihen ei voi vastata ympäripyöreästi. Selkeästi kysymys esim. miksi saattohoitohuonetta ei järjestetty yms.
Kylmät väreet tulee kun lukee tätä ketjua. Kuulun noihin 70 000 joka ei enää hoitoalalla ole. Itse turhauduin tilanteeseen jo 2000-luvun alkupuolella ja päätin vaihtaa alaa. Luulin että tilanne li jo silloin niin hirveä ettei pahempaa voi olla mutta olin ilm väärässä. Etsin alan jossa sh:n koulutuksesta oli hyötyä muttei tarvinnut kokonaan uudelleen kouluttautua vaan pystyin etenemään työpaikkakoulutuksen kautta. Tämä olikin ihanteellinen ratkaisu ja olen päässyt uudella alalla (toimistotyö) n. 50 000 € vuosiansioihin. On tauot (luonnollisesti!), firman edut, bonarit, ja ta kohtelee hyvin. Muistan kun aloittelin uudella alallani niin hämmästelin pitkäään kaikkia etuja ja sitä että työtä saattoi tehdä rauhassa, eikä kukaan ollut vaarassa siksi että en voi tehdä työtäni riittävän hyvin, se oli ihana tunne. En IKINÄ halua enää palata hoitotyöhön, tai ainakin aika paljon siitä saisi maksaa että näin tapahtuisi,siis enemmän kuin tämä nykyinen 50 K/v ansioni.
Vierailija kirjoitti:
Kylmät väreet tulee kun lukee tätä ketjua. Kuulun noihin 70 000 joka ei enää hoitoalalla ole. Itse turhauduin tilanteeseen jo 2000-luvun alkupuolella ja päätin vaihtaa alaa. Luulin että tilanne li jo silloin niin hirveä ettei pahempaa voi olla mutta olin ilm väärässä. Etsin alan jossa sh:n koulutuksesta oli hyötyä muttei tarvinnut kokonaan uudelleen kouluttautua vaan pystyin etenemään työpaikkakoulutuksen kautta. Tämä olikin ihanteellinen ratkaisu ja olen päässyt uudella alalla (toimistotyö) n. 50 000 € vuosiansioihin. On tauot (luonnollisesti!), firman edut, bonarit, ja ta kohtelee hyvin. Muistan kun aloittelin uudella alallani niin hämmästelin pitkäään kaikkia etuja ja sitä että työtä saattoi tehdä rauhassa, eikä kukaan ollut vaarassa siksi että en voi tehdä työtäni riittävän hyvin, se oli ihana tunne. En IKINÄ halua enää palata hoitotyöhön, tai ainakin aika paljon siitä saisi maksaa että näin tapahtuisi,siis enemmän kuin tämä nykyinen 50 K/v ansioni.
Millä alalla pääsee toimistotöissä tuollaisiin vuosituloihin? Eli laskennallisesti yli 4 tonnin kuukausituloihin? Taitaa jäädä nyt jotain olennaista kertomatta?
Vierailija kirjoitti:
Tulosi ovat 50 kelviniä vuodessa? Aika jäätävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkat on suomessa ihan hyvät muihin ammattiryhmiin verrattuna. Mutta suomalaisten palkat ylipäätään ovat alhaiset Norjaan ja Tanskaan verrattuna. Jutussa ärsyttävästi esitettiin asia niinkuin vain hoitajien palkat olisivat muualla korkeammat. Myöskään mistään työvoimapulasta on turha itkeä niin kauan kun ihmisiä roikotetaan pätkätöissä vuosikausia.
Verrattuna mihin ammattiryhmiin!? Monellako ammattiryhmällä työhön nähden on oikeasti yhtä huonot liksat, kuin lähihoitajilla? Tai vaikka AMK:n käyneellä sairaanhoitajalla? Annapas niitä esimerkkejä? Siivoojilla ja myyjillä ehkä pääsääntöisesti on lähihoitajaa huonommat palkat, mutta kyse ei ole kovinkaan suurista palkkaeroista varsinkaan, jos tehdään täysillä työtunneilla.
QAnna mun kaikki kestää. Hoitajilla hyvät paikat, just joo! Aina tuijotellaan keskipalkkoja, jotka on ties mistä hatusta vetäisty. Joka ei usko, voi katsoa netistä yksityisen sosiaalialan tessistä ihan itse kuinka huikea on palkka vaikka näillä parjatuilla Esperillä/Attendolla/Mehiläisellä niska limassa raatavilla lähihoitajilla. Alle 2000€/kk peruspalkka ilman lisiä, myös pääkaupunkiseudulla. Huomioikaa että suurin osa hoitajista ei todellakaan saa sairaanhoitajan palkkaa, vaan suurin ammattiryhmä on lähihoitajat. Entäs ne lisät sitten, niiden kanssa ehkä pääset suurinpiirtein samoihin sairaanhoitajan peruspalkan kanssa. Ei sunnuntai ole kuin kerran viikossa ja juhlapyhiä vieläkin harvemmin. Nehän ovat korvaus epämukavasta työajasta. Siis siitä että työtä tehdään silloin kun virkaaikana työskentelevä viettää laatuaikaa perheen kanssa. Mieluummin hoitajakin olisi kotona sunnuntaipaistin ääressä kuin mummon pyllyjä pesemässä.
Vierailija kirjoitti:
Koska ei osata muutakaan kun ollaan huolissaan siitä omaisesta ja hän ei ole saanut sitä hoitoa jota ansaitsee?
Jouduin muutamia viikko sitten sairaalaan, siskoni oli mukana. Kesti todella kauan että hoitaja tuli ottamaan verikokeet ja siinä vaiheessa siskoni oli totta kai turhautunut ja huolissaan ja äyski tälle hoitajalle miksi on mennyt näin monta tuntia. Näytteenottaja katsoi hämmentyneenä ja kysyi siis kuinka kauan olimme odottaneet, hän sai vasta viestin että ne pitää ottaa.
Tässä välissä siskollani onneksi oli käytöstapoja ja hän pyysi anteeksi tajutessaan ettei se ole tuon paikalla olevan henkilön vika että minä jouduin odottamaan. Harvoin se on.
Kyllä se haukkuminen ja muu äyskiminen on ihan vaan käytöstapojen puutetta eikä yhtään mitään muuta. Harva osaa edes hävetä käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruspalkka il-man li-si-ä on keskimäärin 2 445 euroa kuukaudessa ja li-si-en kanssa keskimääräinen kokonaisansio on 3 035...kumman te luulette etteä hoitaja mainitsee palkakseen? Niin eihän kaikki saa lisiä...
Norjassa saa 5000/kk. Kumpaan luulet hakeutuvan helpommin päteviä työntekijöitä?
Pitänee muistaa, että Norjassa esim. Ruoka on kalliimpaa kuin Suomessa.
Terveydenhoitoalalla työnteko olisi vallan mukavaa jos työyhteisöjä johdettaisiin samalla osaamisen tasolla kuin yksityispuolella on tapana. Työ sinänsä on palkitsevaa eikä liian vaikeaa, mutta sen tekeminen on tehty niin epämiellyttäväksi, että tavallinen empatiakykyinen ihminen on mieluummin vaikka työttömänä kuin hoitajana hommissa hirveimmillä osastoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla pääsee toimistotöissä tuollaisiin vuosituloihin? Eli laskennallisesti yli 4 tonnin kuukausituloihin? Taitaa jäädä nyt jotain olennaista kertomatta?
Ei jää mitään kertomatta, vakuutusalalla pääsee. Ei tietysti heti mutta kun kokemusta kertyy.
Ja edustajana pääsee hyviin tuloihin, epäilisin näin, kerran autoetukin on.
Ja Norjassa EI ole ruoka kalliimpaa, vaan samanhintaista kuin Suomessa. Mutta verrataan niitä palkkoja joskun Ruotsin vastaaviin, siellä kun ei öljyä ole. Paljon paremmat palkat sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Ja edustajana pääsee hyviin tuloihin, epäilisin näin, kerran autoetukin on.
Ja Norjassa EI ole ruoka kalliimpaa, vaan samanhintaista kuin Suomessa. Mutta verrataan niitä palkkoja joskun Ruotsin vastaaviin, siellä kun ei öljyä ole. Paljon paremmat palkat sielläkin.
Kyllä Norjassa on hintataso oikeasti kalliimpi kuin Suomessa, mutta palkkaan suhteutettuna kääntyy toisin päin.
Hintaerot ovat niin merkittäviä, että esim pohjoisnorjalaiset käyvät Suomen puolella kaupassa.
Minulla sellainen tilanne, että olen siirtynyt lähihoitajan töistä osastonsihteeriksi niin, että vain satunnaisesti voi joutua hoitamaan jotain potilaan perushoitoa tai avustamista, ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa.
Tykkään tästä kun on oma työhuone ja oma rauha. Ei potilastyötä/asiakaspalvelua juuri ollenkaan.
Eli jos haluaa vaihtelua hoitajan töistä niin sihteeriksi otetaan mielellään hoitajan koulutuksen omaavia.
Palkka päivätyössä bruttona 2351 yhdellä kokemuslisällä.