Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle n. 70 000 hoitajaa siirtynyt pois alalta

Vierailija
22.07.2019 |

IL>n mukaan tuontikaan ei auta, koska Suomessa on pohjoismaiden surkeimmat liksat. Lisäksi hoitajapula vaivaa kaikkia muitakin maita. Silti moni omainen kohtelee läheisensä hoitajaa surkeasti, uhkaillaan ja hu'ritellaan. Miksi?

Kommentit (173)

Vierailija
61/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää kun hoitajat kertovat palkaksi sen mikä jää lisien jälkeen ja laskevat vapaapäiväski nukkumapäivänkin.

Kyllä se palkka nousee kun tekee tuplavuoroja kun ei saa ketään sijaista, on joulut ja juhannukset sekä muut pyhät töissä kun muu perhe on kotona.

Unirytmit sekaisin kun teet epäsäännöllistä kolmivuorotyötä.

Kesällä (loman saa touko tai syyskuussa) ei saa kesälomaa kuin muutama vakkari, kun sijaiset on niin "huonoja" ettei niitä voi pitää päällekäin montaa. 

Sijaiset iloitaa milloin ovat käytettävissä ja vakkareiden työvuorotoiveita ei täytetä.

Vaihdoin alaa koska minulle on perhe ja vapaa-aika tärkeitä, en ole hetkeäkään katunut.

Vierailija
62/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien palkat on suomessa ihan hyvät muihin ammattiryhmiin verrattuna. Mutta suomalaisten palkat ylipäätään ovat alhaiset Norjaan ja Tanskaan verrattuna. Jutussa ärsyttävästi esitettiin asia niinkuin vain hoitajien palkat olisivat muualla korkeammat. Myöskään mistään työvoimapulasta on turha itkeä niin kauan kun ihmisiä roikotetaan pätkätöissä vuosikausia.

Verrattuna mihin ammattiryhmiin!? Monellako ammattiryhmällä työhön nähden on oikeasti yhtä huonot liksat, kuin lähihoitajilla? Tai vaikka AMK:n käyneellä sairaanhoitajalla? Annapas niitä esimerkkejä? Siivoojilla ja myyjillä ehkä pääsääntöisesti on lähihoitajaa huonommat palkat, mutta kyse ei ole kovinkaan suurista palkkaeroista varsinkaan, jos tehdään täysillä työtunneilla.

Verrattuna samantasoisen koulutuksen käyneisiin, tietysti.

Vain insinooreillä ja joillakin harvoilla tradenomeilla (jotka onnistuneet saamaan koulutuksensa mukaista toitä...) on paremmat palkat kuin sairaanhoitajilla (amk-tausta). Esim. restonomeilla, suurimmalla osalla tradenomeista, estenomeilla, jne jne on pienempi palkka kuin hoitajilla. 

Ammattikoulun käyneistä taas on hankala loytää ammattia, jossa keskimäärin olisi parempi palkka kuin hoitajilla. Esim. asentajat, siistijät, kampaajat, ravintola-alan ihmiset, suurin osa tehdastoistä, kuljettajat, jne jne on huonommin palkattuja. Se että muutama putkimies perustaa yrityksen ja tienaa sillä, ei mitenkään ole pätevä vertailukohta kun puhutaan yrittäjästä vs. palkansaaja, ja vielä harvoista poikkeuksista.

Hoitajilla on vielä etunaan suht hyvä tyotilanne - voi olla että joutuu tekemään pätkiä, mutta pidempää aikaa ei varmasti joudu tyottomänä istumaan, toisin kuin useimmissa muissa ammateissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan koulutus on amk:n lyhyimpiä. Insinöörit opiskelevat 4 vuotta.

Vierailija
64/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin opiskelijavastaavana ja usein myös uudet työntekijät tulivat mulle perehdytykseen. Itse en kiusaamista harrastanut, vaan pidin opiskelijoiden ja uusien työntekijöiden puolia. Monet kerrat otin vastaan itkut ja kyyneleet, kun olivat joutuneet kiusaamisen kohteeksi. Vaikka kerroin asiasta esimiehelle, mikään ei muuttunut. Ja sitten ihmeteltiin, kun sijaiset eivät pysyneet työyhteisössä ja aina vaan tuli uusia perehdytettäviä... 

Jos aika ja jaksaminen on tiukalla, kaikki ihmiset, jotka ei osaa itsenäisesti töitänsä, ärsyttää ja kiukku purkautuu heihin. Eli niukkojen resurssien takia tulee työpaikalle tuollainen kierre, jossa uudet ei pysty rauhassa opettelemaan tehtäviään, kun vanhat on laitettu niin tiukoille.

Olinkin unohtanut tämän, että minua ei perehdytetty kuin pikaisesti vaativiin erikoissairaanhoidon tehtäviin. Aika kultaa muistot.

Hah minua ei tässä eikä edellisessä työpaikassa perehdytetty ollenkaan. Ensimmäisessä työpaikassa sain ensimmäisen työvuoron jälkeen osastonhoitajalta huudot kun en vielä osannut työtä. Pakko myöntää etten suoraan koulun penkiltä erikoissairaanhoitoa kokonaisuudessaan haltsannut. Samassa työpaikassa kanssani samaan aikaan aloittanut hoitaja vaihtoi kokonaan alaa. On nykyään Prismassa kassalla. Onnelliselta vaikuttaa.

Nykyään olen ollut jo uudessa paikassa yli 2 vuotta (sijaisena pätkityillä sopimuksilla) ja voin rehellisesti sanoa olevani melko hyvä hoitaja. Työ on välillä yhtä helvettiä, mutta kivat työkaverit piristävät. Ja se on välillä kiva huomata, että on nykyään itse se, keneltä konkarit kysyvät apua. 

Välillä ihmettelen itsekseni miten ihmiset kauhistelevat auto-onnettomuuksia, mutteivat käsitä kuinka paljon enemmän ihmisiä kuolee vuodessa erilaisiin hoitovirheisiin. Luuletteko oikeasti että kaikki virheet päätyvät iltalehteen. Minä oikeasti toivon, että potilaat tekisivät lisää alituksia. Se on ainoa tapa miten asiaan voitaisiin saada muutoksia.

Muista että kun hoitajamiehitystä pienennetään niin potilaita kuolee.

http://yle.fi/uutiset/3-7109394

Vierailija
65/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajan koulutus on amk:n lyhyimpiä. Insinöörit opiskelevat 4 vuotta.

Jotkut inssit opiskelevat 4 vuotta, eivät toki kaikki. Mutta jos se puoli vuotta tekee niin ison eron koulutukseen, niin kätilöille isompi palkka kuin insinööreille. Asap 4,5v on koulutuksen kesto.

T.eräs toinen kätilö

Vierailija
66/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaakin suurempi ongelma on juuri tuo, ettei työtä saa/ole mahdollista tehdä hyvin. Tiedän paikkoja, joissa on kiristetty, kun joku on halunnut tuoda (ihan järkyttäviä) epäkohtia esille.

Vierailija
67/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän työstäni mutta en siitä etten saa tehdä sitä hyvin. Ku nyt ihmisten kaltoinkohtelusta pitäisi. Tällä alalla pärjää parhaiten sadistit

Vierailija
68/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on koulutuksen kestoon ja sisältöön nähden ihan hyvällä tasolla.

Monia suomalaisia naisia ilmeisesti hämää se kun hoitajat valmistuvat nykyään AMK:sta. En tiedä millaista propagandaa siellä syötetään kun kaikki hoitajat luulevat nykyään olevansa jotain akateemisia asiantuntijoita. Turhautuvat sitten kun työ on se mitä on.

Ja jos työolosuhteissa on lainvastaisuuksia niin ilmoitus liittoon ja tiedotusvälineisiin niin eiköhän ala tapahtua. Ja jos oma liitto ei hoida asioita niin ei kun vaan uutta liittoa perustamaan.

Niin, monissa maissa sairaanhoitajat valmistuvat yliopistosta. Harva sh yllättyy työn sisällöstä kun harjoittelua on niin paljon. Tässäkin ketjussa on ihan muut syyt tulleet esille.

Mitä tulee sairaanhoitajien koulutukseen, niin se on ihan syystä AMK eikä amis. Lähihoitajat erikseen ja näin sen kuuluu mennäkin.

Hyvä kuitenkin ottaa tuo koulutustaso esille. Moni ei hoksaa, että etenkin erikoissairaanhoidossa oikeasti tarvitaan kunnon tietopohja. Ja sh koulutustaso on samantasoinen insinöörin kanssa. Se, että en osaa tehdä insinöörintöitä ei kerro koulutukseni tasosta sen enempää kuin se, että insinööri ei osaa tehdä minun töitäni.

Itse myös aikaisemman yliopistokoulutuksen omaavana sairaanhoitajana lisäisin että koulutuksen taso on aivan surkea siihen nähden mitä töissä pitäisi osata. On osastoja, joilla tehdään niin vaativaa työtä että en ole missään aikaisemmassa tehtävässäni tehnyt sellaista. AMK on yksi suuri vitsi. Koulutuksen vaativuus pitäisi saattaa samalle tasalle työelämän vaativuuden kanssa. Nyt mennään ihan väärään suuntaan. Hoitoalan sisällöllistä opetusta esimerkiksi akuuttihoitotyössä on suhteessa vähän, mutta akateemisesta maailmasta on kopioitu kirjoittaminen, laadusta viis. PItäisi painottua siihen, että opetettaisiin tekemään asioita siten, että tietäisi perusteet sille miksi teen, mitä teen jne. 

Ei ihme että etenkin nuoret väsyvät koska koulu ei anna eväitä osaamiseen. Kaikki muu "hyvä" tulee sitten päälle.

Vierailija
69/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin opiskelijavastaavana ja usein myös uudet työntekijät tulivat mulle perehdytykseen. Itse en kiusaamista harrastanut, vaan pidin opiskelijoiden ja uusien työntekijöiden puolia. Monet kerrat otin vastaan itkut ja kyyneleet, kun olivat joutuneet kiusaamisen kohteeksi. Vaikka kerroin asiasta esimiehelle, mikään ei muuttunut. Ja sitten ihmeteltiin, kun sijaiset eivät pysyneet työyhteisössä ja aina vaan tuli uusia perehdytettäviä... 

Jos aika ja jaksaminen on tiukalla, kaikki ihmiset, jotka ei osaa itsenäisesti töitänsä, ärsyttää ja kiukku purkautuu heihin. Eli niukkojen resurssien takia tulee työpaikalle tuollainen kierre, jossa uudet ei pysty rauhassa opettelemaan tehtäviään, kun vanhat on laitettu niin tiukoille.

Olinkin unohtanut tämän, että minua ei perehdytetty kuin pikaisesti vaativiin erikoissairaanhoidon tehtäviin. Aika kultaa muistot.

Hah minua ei tässä eikä edellisessä työpaikassa perehdytetty ollenkaan. Ensimmäisessä työpaikassa sain ensimmäisen työvuoron jälkeen osastonhoitajalta huudot kun en vielä osannut työtä. Pakko myöntää etten suoraan koulun penkiltä erikoissairaanhoitoa kokonaisuudessaan haltsannut. Samassa työpaikassa kanssani samaan aikaan aloittanut hoitaja vaihtoi kokonaan alaa. On nykyään Prismassa kassalla. Onnelliselta vaikuttaa.

Nykyään olen ollut jo uudessa paikassa yli 2 vuotta (sijaisena pätkityillä sopimuksilla) ja voin rehellisesti sanoa olevani melko hyvä hoitaja. Työ on välillä yhtä helvettiä, mutta kivat työkaverit piristävät. Ja se on välillä kiva huomata, että on nykyään itse se, keneltä konkarit kysyvät apua. 

Välillä ihmettelen itsekseni miten ihmiset kauhistelevat auto-onnettomuuksia, mutteivat käsitä kuinka paljon enemmän ihmisiä kuolee vuodessa erilaisiin hoitovirheisiin. Luuletteko oikeasti että kaikki virheet päätyvät iltalehteen. Minä oikeasti toivon, että potilaat tekisivät lisää alituksia. Se on ainoa tapa miten asiaan voitaisiin saada muutoksia.

Muista että kun hoitajamiehitystä pienennetään niin potilaita kuolee.

http://yle.fi/uutiset/3-7109394

Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Yövuoro takana :D Nyt nukkumaan mars

Vierailija
70/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se työ muuttuu paremmaksi kun siitä saa ennemmän rahaa?

No sitten kaikille voi maksaa samaa palkkaa, jos palkankorotus ei motivoi...

Vierailija
71/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruspalkka il-man li-si-ä on keskimäärin 2 445 euroa kuukaudessa ja li-si-en kanssa keskimääräinen kokonaisansio on 3 035...kumman te luulette etteä hoitaja mainitsee palkakseen? Niin eihän kaikki saa lisiä...

Lisät ovat korvaus vuorotöistä, eli ilta-, yö- ja viikonlopputöistä ja ne kuuluukin maksaa siitä, että unirytmisi on sekaisin etkä ehdi viettää aikaa perheesi ja ystäviesi kanssa. Ne eivät kuulu peruspalkkaan. Vai pitäisikö vuorotyöt tehdä ilmaiseksi?

Minä sain töissä ollessani vuorolisiä alle 400 euroa. 

Vierailija
72/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on koulutuksen kestoon ja sisältöön nähden ihan hyvällä tasolla.

Monia suomalaisia naisia ilmeisesti hämää se kun hoitajat valmistuvat nykyään AMK:sta. En tiedä millaista propagandaa siellä syötetään kun kaikki hoitajat luulevat nykyään olevansa jotain akateemisia asiantuntijoita. Turhautuvat sitten kun työ on se mitä on.

Ja jos työolosuhteissa on lainvastaisuuksia niin ilmoitus liittoon ja tiedotusvälineisiin niin eiköhän ala tapahtua. Ja jos oma liitto ei hoida asioita niin ei kun vaan uutta liittoa perustamaan.

Niin, monissa maissa sairaanhoitajat valmistuvat yliopistosta. Harva sh yllättyy työn sisällöstä kun harjoittelua on niin paljon. Tässäkin ketjussa on ihan muut syyt tulleet esille.

Mitä tulee sairaanhoitajien koulutukseen, niin se on ihan syystä AMK eikä amis. Lähihoitajat erikseen ja näin sen kuuluu mennäkin.

Hyvä kuitenkin ottaa tuo koulutustaso esille. Moni ei hoksaa, että etenkin erikoissairaanhoidossa oikeasti tarvitaan kunnon tietopohja. Ja sh koulutustaso on samantasoinen insinöörin kanssa. Se, että en osaa tehdä insinöörintöitä ei kerro koulutukseni tasosta sen enempää kuin se, että insinööri ei osaa tehdä minun töitäni.

Itse myös aikaisemman yliopistokoulutuksen omaavana sairaanhoitajana lisäisin että koulutuksen taso on aivan surkea siihen nähden mitä töissä pitäisi osata. On osastoja, joilla tehdään niin vaativaa työtä että en ole missään aikaisemmassa tehtävässäni tehnyt sellaista. AMK on yksi suuri vitsi. Koulutuksen vaativuus pitäisi saattaa samalle tasalle työelämän vaativuuden kanssa. Nyt mennään ihan väärään suuntaan. Hoitoalan sisällöllistä opetusta esimerkiksi akuuttihoitotyössä on suhteessa vähän, mutta akateemisesta maailmasta on kopioitu kirjoittaminen, laadusta viis. PItäisi painottua siihen, että opetettaisiin tekemään asioita siten, että tietäisi perusteet sille miksi teen, mitä teen jne. 

Ei ihme että etenkin nuoret väsyvät koska koulu ei anna eväitä osaamiseen. Kaikki muu "hyvä" tulee sitten päälle.

On totta, että sisällöllisesti opetuksen painopiste oli ainakin omassa koulussani 10v sitten väärä. Oikeitakin asioita opetettiin, mutta oma aktiivisuus vaikutti tosi paljon lopulliseen oppimistulokseen. Itse kuitenkin koen, että koulusta suoraan erikoissairaanhoitoon on pääasiassa hyvä mennä, sillä vastavalmistuneita yleensä perehdytetään paremmin ja tiedot koulusta ovat tuoreena muistissa. Joka tapauksessa työhön perehdytys on erityisen tärkeää erikoisaloilla.

Vierailija
73/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruspalkka il-man li-si-ä on keskimäärin 2 445 euroa kuukaudessa ja li-si-en kanssa keskimääräinen kokonaisansio on 3 035...kumman te luulette etteä hoitaja mainitsee palkakseen? Niin eihän kaikki saa lisiä...

Norjassa saa 5000/kk. Kumpaan luulet hakeutuvan helpommin päteviä työntekijöitä?

Mikä Norjan tilanne sitten on? Onko siellä riittävästi hoitajia? 

Norjassa moni hoitaja tekee osa-aikaista työviikkoa, sillä tuolla palkalla se on mahdollista ilman, että se vaikuttaa merkittävästi elintasoon.

Vierailija
74/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajia saadaan rahalla.

Rahaa tärkeämpää olisi työolojen parantaminen. Työlistojen ergonomia ja lepoajoista huolehtiminen. Pitäisi myös huolehtia (myös päiväkodeissa) että työntekijä pääsisi työpäivän aikana 2 x kahvitauolle ja yhdelle pidemmälle lepotauolle.

Tärkeää olisi myös alkaa arvostamaan ja puolustamaan työntekijöitään, eikä toimia kuten Hämeenlinnassa tehtiin sen purruksi joutuneen hoitajan tapauksessa. 

Vierailija
75/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitoalalla enää tunnolliset ihmiset pärjää. Pitää olla "ihan sama"-asenne, että siellä jaksaa. Silloin sitä tekee vain sen verran kun ehtii, jaksaa ja huvittaa, koska on ihan sama mitä niille potilaille kuuluu. Kun on ihan sama, voi istua niillä tauoilla ja pitää tunnin ruokatauon häiriintymättä mistään. Ihan sama- asenteella  ei rasitu eikä sairastu burn outiin, ei myöskään häiritse arvostuksen puute tai väkivallan uhka, koska aina voi haistatella takaisin. Sillä kun on ihan sama, niin mitä väliä? 

Siinä sitten saa yhteiskunta valita, haluaako hoitajikseen "ihan sama"- hoitajia vai hoitajia, joilla on empatiakyky ja omatunto. Koko ajan ollaan menossa siihen suuntaan, että nämä "ihan sama"- hoitajat on ne, jotka alalle jää. Ehkä se sitten on ihmisille ihan oikein. 

t. ex sh

Paras kirjoitus aikoihin. Tämä on se kehityssuunta, johon "en tiiä" - directorit, "vaan töissä täällä" -managerit ja kaikenmaailman executive nönnönnööt excel-taulukoineen on tätä maata ajamassa, ihan alasta riippumatta. Huonoon käytökseen ja työsuoritukseen tuntuu olevan monilla työpaikoilla ihan kannustus ja johdon tuki.

Vierailija
76/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filippiineillä hoitajakoulut ovat yksityisiä ja sieltä valmistuu hoitajia yli maan oman tarpeen. Rekryä pystyyn vaan.

Voitaisiin saada Suomen alhaiseen syntyvyyteenkin parannusta (lääh! ).

Vierailija
77/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien palkat on suomessa ihan hyvät muihin ammattiryhmiin verrattuna. Mutta suomalaisten palkat ylipäätään ovat alhaiset Norjaan ja Tanskaan verrattuna. Jutussa ärsyttävästi esitettiin asia niinkuin vain hoitajien palkat olisivat muualla korkeammat. Myöskään mistään työvoimapulasta on turha itkeä niin kauan kun ihmisiä roikotetaan pätkätöissä vuosikausia.

Verrattuna mihin ammattiryhmiin!? Monellako ammattiryhmällä työhön nähden on oikeasti yhtä huonot liksat, kuin lähihoitajilla? Tai vaikka AMK:n käyneellä sairaanhoitajalla? Annapas niitä esimerkkejä? Siivoojilla ja myyjillä ehkä pääsääntöisesti on lähihoitajaa huonommat palkat, mutta kyse ei ole kovinkaan suurista palkkaeroista varsinkaan, jos tehdään täysillä työtunneilla.

Verrattuna samantasoisen koulutuksen käyneisiin, tietysti.

Vain insinooreillä ja joillakin harvoilla tradenomeilla (jotka onnistuneet saamaan koulutuksensa mukaista toitä...) on paremmat palkat kuin sairaanhoitajilla (amk-tausta). Esim. restonomeilla, suurimmalla osalla tradenomeista, estenomeilla, jne jne on pienempi palkka kuin hoitajilla. 

Ammattikoulun käyneistä taas on hankala loytää ammattia, jossa keskimäärin olisi parempi palkka kuin hoitajilla. Esim. asentajat, siistijät, kampaajat, ravintola-alan ihmiset, suurin osa tehdastoistä, kuljettajat, jne jne on huonommin palkattuja. Se että muutama putkimies perustaa yrityksen ja tienaa sillä, ei mitenkään ole pätevä vertailukohta kun puhutaan yrittäjästä vs. palkansaaja, ja vielä harvoista poikkeuksista.

Hoitajilla on vielä etunaan suht hyvä tyotilanne - voi olla että joutuu tekemään pätkiä, mutta pidempää aikaa ei varmasti joudu tyottomänä istumaan, toisin kuin useimmissa muissa ammateissa.

Nuo miesvaltaiset ammatit eivät kyllä ole huonommin palkattuja, kuin lähihoitajat peruspalkaltaan. Sähköasentajallako muka lähihoitajaa huonompi palkka? Mikä kuljettaja, yhdistelmäajoneuvo vai? Trukkikuski? Heillä on hoitajaa paremmat liksat. Tehdastyö? Ehkä jossain naisvaltaisessa kokoonpanotyössä saattaa peruspalkka olla huonompi, mutta lisät paremmat.

Vierailija
78/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä miesvaltaisella alalla on samanlaista? Uskon että ei millään. Yritän sanoa sitä että me naiset aina alistutaan ja ollaan liian vastuuntuntoisia. Pitäis vaan mennä lakkoon kunnes jotain tapahtuu, pääasia ei nyt ole se palkka vaan se, että vuorossa on jatkuvasti liian vähän työntekijöitä. Paperimiehet ym ovat saaneet kovat palkkansa juurikin lakkoilemalla.

Niin. Paitsi että sitten eduskunta säätää täsmälain jolla juuri sinun alallasi kielletään lakkoilu. Niin on tehty aiemmin, ja niin tullaan tekemään uudelleenkin.

Erittäin perceestä sellainen. Ei paljon eduskunnassa kiinnosta kun AKT, lääkärit tai lennonjohtajat lakkoilevat. Silloin löytyy rahaa.

Vierailija
79/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös alanvaihtaja, entinen leikkaussalihoitaja. Vaihdoin alaa osaksi palkan, osaksi järkyttävän kiireen ja tehokkuusvaatimusten takia. Nuo 3000 euron kuukausiansiot tulee sillä, että tekee pakotettuna ylitöitä ja tuplavuoroja. Ne pidemmän päälle käy kyllä niin raskaaksi, ettei niitä jaksa.

Hoitoalan hirveää kuormittavuutta on vaikea kuvailla sellaiselle joka sitä ei ole kokenut. Omalla alallani leikkausosastolla työn määrä ja laatu on muuttunut todella paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana. Työ on fyysistynyt, tullut koneita ja laitteita paljon lisää, niiden käyttö on hallittava, ettei tule potilasvahinkoa. Potilaita on enemmän, erilaisia tietokoneohjelmia, mitkä pitää hallita on todella monia.

Työvuorosta palautumiseen meni liian kauan, eikä palkka vastannut vastuuta.

Vierailija
80/173 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajia saadaan rahalla.

Rahaa tärkeämpää olisi työolojen parantaminen. Työlistojen ergonomia ja lepoajoista huolehtiminen. Pitäisi myös huolehtia (myös päiväkodeissa) että työntekijä pääsisi työpäivän aikana 2 x kahvitauolle ja yhdelle pidemmälle lepotauolle.

Tämä, tämä ja vielä kerran tämä. Ei siitä työstä tule yhtään kuormittavampaa jos kaikki muu pysyy ennallaan mutta tilipussiin tulee joku saturaisen-parin korotus (josta verotus vielä vie ison osan). Mieluummin sillä rahalla hoitajia ja laikkareita ym. lisää! Työntekijöitä lisää->aikaa enemmän per hoidettava->työn ehtii tehdä kunnolla, sen hoidettavan ehtii kohdata, ei jatkuvaa pelkoa virheistä->työssä viihtyvyys paranee ja hoitajat pysyy alalla!

Hitto, jos alettaisiin panostaa sijaisten palkkaamiseen ja muutenkin ei aina vedettäsii vajaalla, voisin hyvinkin vaihtaa nykyisestä työstä takaisin hoitoalalle. Itselle viimeinen niitti oli nuo inf. pakkorokotukset mutta nekin varmaan menisi jos muuten olisi asiat kunnossa. Oikeasti välillä kaipaan vanhustyötä tosi paljon :/

(niin ja viittaan noihin inf. rokotuksiin pakkoina siksi että pohjimmiltaanhan niillä taidetaan pyrkiä vain vetämään työntekijöiden sairauspoissaoloja vähemmiksi. Influenssa tulee rokotteesta huolimatta mutta niin lievänä ettei saikkua tipu. Tarttumistahan se ei sitten kyllä juurikaan estä, ei vaikka työnantajat yrittää perustella jollain 90-luvun tutkimuksella asiaa että tuhansia asukkaita muka pelastuu pitkäaikaishoidossa hoitajien rokotusten myötä. Ainakin vielä viime vuonna isosti jaettiin tuota tutkimusta mutta hiljaa oltiin siitä että jo pari vuotta sitten oli tullut uusi tutkimus jossa nuo kumottiin ihan ylimitoitettuja lukuina ja nostettiin esiin se ongelma että kun eihän asiaa voi edes tutkia kun ei voida antaa osalle oikeaa rokotetta ja osalle plaseboa ja sit vertailla. Ja ihan oli lääkärilehdessä tästä juttua. Mutta hirveä syyllistys että hyvä hoitaja suojaa potilasta ja rokottautuu. No, mä en pidä hyvänä hoitajana sitä joka suojaa itsensä mutta tulee puolikuntoisena töihin tartuttamaan muut. Ilman rokotetta tarttumisvaara on itämisaika se pari päivää, rokotettu tartuttaa tautia n. 10vrk.n ajan)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän