Moneksiko yöksi perheen kanssa yökylään?
Montako yötä kehtaisitte olla yökylässä? Tavallaan kutsuttiin itse itsemme, mutta sukulaistäti toivotti iloisesti tervetulleeksi. Ajattelimme olla kolme yötä, mutta minun siskoni ihmetteli, sanoi että aika paljon.
Tuo täti on siis mieheni sukulaistäti.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä minkä kokoinen perhe teillä on ja minkä kokoiseen kotiin olette menossa.
Kuusi henkeä. Tässä on etuna hotelliin nähden sekin, että voidaan jättää kuopus hoitoon, kun isompien kanssa kierrellään. Täti asuu yksin kolmiossa.
Teidänhän piti mennä tädille kylään. Miksikä ihmeen turisti reissuksi tämä muuttui??? Kun mennään kylää ni ollaan isäntäväen kanssa eikä juosta keskenään ympäri kyliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän sama, kun anoppi pyytää lapsenlastaan hoitoon ja sitten lapsi lykätään koko päiväksi tai jopa viikonlopuksi, kun ei ymmärretä kohtuutta.
Jo vanhakansa tiesi, kuinka vieraat ja kala alkavat haista viimeistään kolmentana päivänä ja niistä on päästävä eroon eli maksimissaan tämän mukaan kaksi yötä.
Tietysti tässå vaiheessa vieraat osallistuvat ruokakustannuksiin ja valmistukseen.
Joskua 60-70-luvuilla lapsenlapsia lähetettiin viikoiksi maalle isovanhempien luokse, kun aikuiset olivat töissä... tai mistä minä tiedän missä vanhempani olivat, minä olin mummolassa. Nämä lapsensa lähettäneet eivät hoida omia lapsenlapsisaan lähellekään tuossa määrin.
Täyttä pas-kaa suollat.
Ennen ei tosiaankaan oltu isovanhempien luona viikkokausia! Sinäkin olet todennäköisesti ollut isovanhempien luona korkeintaan muutaman päivän, mutta vilkas mielikuvituksesi muuttaa sen viikoiksi. Minäkin muistan olleeni lapsena kesäisin huvipuistossa. Todellisuudessa kävin huvipuistossa kaksi kertaa koko lapsuuteni aikana, en siis läheskään joka kesä.
Ennen ei ollut päiväkoteja, eikä aikuisilla pitkiä kesälomia. Isovanhempien apua tarvittiin silloin enemmän kuin nykyään. Siitä huolimatta nykyajan isovanhemmat hoitavat lapsenlapsia enemmän kuin koskaan ennen.
Mutta mikään ei riitä ahneille lapsiperheille. Isovanhemmat kuskaavat lastenlapset harrastuksiin, ostavat kaikki vaatteet ja muut tavarat... Mutta mikään ei riitä.
Olen monta kertaa ollut viikon mummolassa siskoni kanssa.
Olen nyt 54v.
Ihan normaalia oli silloin.
Täytin juuri 54vuotta.
Ai, ihan normaalia jo silloin?
Eli naisten orjuuttaminen jo silloin oli normaalia, vaikka 80-luvulla kaikki naiset oli mukana työelämässä, eikä perinteisiä kotirouvia enää ollut vuosikymmeniin. Ehkä mummosi uhrasi teille kesälomansa tai sitten oli vanha eläkeläinen.
Kyllä edelleen naisen elämä on kova ja työntäyteinen ja vaatimukset osoittavat vielä sukulaiset ja lähipiirin naiset.
Ei riitä, että kasvattaa omat lapsensa, käy työssä ja pitää omaa ammattitaitoaan yllä, kun on alati uudistuva työ, kuuntelee puolison äksyilyä, kun terveys pettää ja omaa roppaa kolottaa, on vaihdevuodet univaikeuksineen ja hormoonihöyryinen, tekee kotityöt jne.
Ja tietenkin hoitaa lastenlapset, siinä sivussa vielä auttaa iäkköitä vanhempia ja appivanhempia, sukulaisia lappaa lapsinen yökylään ja passattavaksi jne.
Milloin naisella sitten on lupa hengähtää? Haudassako? Lupa elää iselleen, ilman ympäristön ja läheisten naisten vaatimuksia, miehethän ei näitä vaatimuksia latele.
Pelottaa ja ahdistaa, kun jo nyt elämä on kiireinen, kun kolme lasta on saatu teini-ikään, ilman isovanhempien hoitoapua. Entä sitten kun tulee lastenlapset, joita parhaillaan voi olla vaikka kymmenkunta ja omat ja appi vanhemmat hoidettavana.
Kyllä naisen osa on kauhea, kun muut ympärillä olevat nuoret naiset latelevat vaatimuksia. Muutan ja lähden karkuun vaikka Espanjaan, en kestäisi tätä vanhojen naisten orjuuttamista. Luoja varjolkoon tästä.
Ja missä on edelleen miehet? Kun naisten puheissa vilisevät vain sanat mummo, anoppi, täti, sisko jne. kun kysymys on lastenhoidosta, kotitöistä, passaamisesta jne.
Nyt ap. jotain rotia. Kolme yötä tarkoittaa 4 pv vierailua. Ja oletko ihan tosissasi, jos vielä vanhalle tädille meinaat jättää pienen lapsen hoidettavaksi. Ja kuka edes jättää lastaan, jos hoitaja ei ole lapselle tuttu.
Voi vain kuvitella, kuinka vanha nainen pyörii omassa kodissaan matkalaukkujen ja lasten kamojen seassa, valmistaa herrasväelle ateriat ja välipalat (tehän ette ehdi itse, kun olette muiden lasten kanssa huvituksissa) käy kaupassa, pieni lapsi kainalossa jne.
Ja täti elåkerahat on kulutettu, kun 6 heng. perhe on ollut 4pv ruokittavana.
Ap. idea on kyllä vertaansa vaille ja röyhkeyden huippu.
Ja palkkaa edes nuoremmalle lapselle tädin luokse hoitaja, sillä todennäköisesti sillä tödillä voi olla omia menoja esim. verikokeessa käyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi
No aikaa jäisi kyllä kovin vähän, kun Oulusta asti Espooseen ajetaan.
No menette muualle toiseksi yöksi. Hotellut on keksitty ja kaiken maailman puuhahelvetit. Tai toimitte kuten aikuiset: kysytte siltä tädiltä, kestääkö tämä ja tämän naapurisuhteet teidän olla 2 yötä.
3 yötä on aika pitkä aika. Jos kuitenkin näin, niin silloin teidän tulisi vastata ohjelmasta, tai ainakin ehdottaa mitä tehdä/nähdä, mennä välillä ilman emäntää, kustantaa hänenkin syömiset ja sitä rataa.
Lisäys omaan kommenttiini -> en lukenut viestiketjua aloituskommettia pidemmälle ja kun selvisi, että teitä onkin moinen sakki ja vieläpä lastenkaitsijaksi olet tätisi suunnitellut ja ette vie sen kummempaa ruokaviemisiä, niin 0 yötä. Menkää hotelliin passattavaksi.
Kyllä ainakin viikoksi voi mennä yökylään ja jättää pienet lapset hoidettavaksi tädille ja näin saat itsekin lomaa lapsista, kun olet vielä pyytänyt itse itsesi kylään.
Ja lapset voi huoletta jättää vielä toiseksi viikoksi ja ostatte liput (jos täti ei tähän suostu) vaikka Pariisiin hoitamaan parisuhdettanne, jos sieltä vielä Pariisin tuomisena tulisi uusi rakkaudenhedelmä perheeseen.
Yksinäinen täti vain ilahtuu tästä, kun saa seuraa itselleen ja nauttia suloisista ja kauniista lapsistanne. On vähemmän kateellinen myöhemmin.
Ja Pariisin jälkeen kutsutte sitten itsenne kylään seuraavaksi viikoksi sinun suvun tädin, äidin tai siskon luo ja nautitte sydämenne kyllyydestä vieraanvaraisuudesta.
Miehesi viimeisen lomaviikon sitten nautitte sitten miehesi toisen tädin, äidin tai siskojen luona.
Ja kesälomasta kannattaa ottaa kaikki ilo irti, eikä pelkästään työstä, vaan lomaa tarvitaan myös lapsista ja kotitöistä, jotta talvella jaksaa makuuhuoneessa peittoa heiluttaa.
Aikoinaan kun lapset (3) olivat pieniä, niin yleensä viivyimme yhden yön (kerran taidettiin olla kaksi yötä ja se oli todellakin kaikkien osapuolien tiedossa+porukalla käytiin katselmassa nähtävyyksiä+laitettiin ruoat yhdessä. Jos matka oli pitkä, yövyttiin matkalla esim. vuokramökissä/kylpylöissä 1-3 yötä.
Menkää setienne luokse majailemaan.
En ymmärrä miksi pitää noin suuren lapsilauman kanssa lähteä yökylään, itse en edes kehtaisi.
Mutta jos pakko on mennä niin yksi yö.
-Omat petivaatteet (tyynyt, lakanat,makuupussit, peitot)
-aamu- ja iltapalatarvikkeet ainakin mukaan (mielellään rahaa tai tarvikkeet muihin aterioihin)
-pyyhkeet, omat saippuat suihkuun ja vessapaperia (koska voin vain kuvitella kuinka paljon sitä kuluu noin suurella perheellä)
- koska säästätte majoituksessa huomattavasti, antakaa tädille vaikka herkkukori missä voi olla mukana esim. ihonhoitotuotteita, kahvia ja jalkahoito :)
-Lähtöpäivänä imuroitte, tiskaatte ja autatte muutenkin siivoamaan jotta tädille ei jää paljoa hommaa kun lähdette.
151 lisää, että ette todellakaan jätä kuopusta hoitoon tädille vaan otatte mukaan minne menettekään, täti saa sillä aikaa hetken rauhaa ja rentoutua. Miksi pitää tehdä niin monta lasta jos kaikista ei jaksa itse huolehtia??
Ihana lukea kommenttejanne. Jotkut vieraat on niin moukkamaisia, ettei voi uskoakaan. Eivät lainkaan osallistu kuluihin, ilmoita suunnitelmiaan, lähtöaikataulujaan. Minä jouduin juuri savustamaan tuttavaperheen pois nurkista, harmittaa oikein. Lapset ovat kivoja, mutta vanhempansa pahimman luokan lokkeja.
Onko tädiltä kysytty ehtiikö hoitaa kuopusta? Mikä ikäinen kuopus on? Onko nukkumapaikkoja /patjoja tarpeeksi? Onko täti tietoinen kuinka monta yötä meinaatte olla?
Mikäli hänen kanssaan on asioista etukäteen sovittu, ettekä vain oleta asioiden onnistuvan, niin mikäs siinä sitten. Mietin just meitä, meillä on omakotitalo ja helposti nukkumapaikkoja löytyy viidelle meidän lisäksi (meitä 3), siiten loppuu patjat/vuodesohvat yms.