Moneksiko yöksi perheen kanssa yökylään?
Montako yötä kehtaisitte olla yökylässä? Tavallaan kutsuttiin itse itsemme, mutta sukulaistäti toivotti iloisesti tervetulleeksi. Ajattelimme olla kolme yötä, mutta minun siskoni ihmetteli, sanoi että aika paljon.
Tuo täti on siis mieheni sukulaistäti.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään mennä tyhjin käsin, mutta ei nyt kyllä ruokakassia 😁
Mitä tää tarkoittaa? Ettei viedä ruokakassia, vaikka useita öitä olisi tarkoitus olla itsensä kutsuttuna kuuden henkilön kanssa?
Tarkoitatko ruokakassilla herkkukoria, jossa on kahvia, viiniä, hilloja, juustoja ym. vai ruokia, joita on tarkoitus syödä vierailun aikana? Tässä on nimittäin eri koulukuntia. Minua emäntänä loukkaisi, jos vieraat toisivat omat ruokansa. Pidän kunnia-asianani ruokkia vieraat ja nautin tarjottavien suunnittelusta. Olen aika taitava ruoanlaittaja.
Vieraat voivat vaikka tuoda viiniä tai jos yksi ateria syödään ulkona, tarjota minun annokseni kiitokseksi muusta kestitsemisestä. Voidaan tehdä niinkin, että ruokailusta sovitaan vieraiden saavuttua, käydään yhdessä kaupassa ja ostetaan, mitä kenenkin tekee mieli ja jaetaan kustannukset sopivalla tavalla. Tuo, että tuotaisiin valmis ruokakassi, on kyllä outoa. Eihän mistään Oulusta edes kannata lähteä kantamaan ruokaa Espooseen, varsinkaan mitään tuoretta.
Niin sinä, mutta nyt kysymyksessä on vanha täti, koska ap. mies on jo neljän lapsen isä ja ikähaitari 30-50v ja tädin ikä lienee 70-90v.
Haluaisimpa nähdä vanhan tädin, joka tosta vain hakee 7 heng. ruuat ja välipalat kaupasta, valmistaa ateriat, järjestää nukkumapaikat, pesee 6 heng. vieraslakanat, pyyhkeet jne. Ja majoittaa kolmioon 7 henkeä.
Johon siinä lattia pinta-ala käy vähiin ja astiat.Tätå hulluutta majoittua tuolla porukalla yövieraaksi vanhan ihmisen luokse. Ainakin nitrot pitäisi olla valmiina. Ja mikä meteli, tuskin vanha ihminen sitä jaksaa.
Olen edellisen kommentin kirjoittaja. Olen siis itsekin "vanha täti". Vastaan itse asiassa aika tarkkaan kuvausta ap:n tädistä. Olen lapseton ja asun kerrostalokolmiossa suurehkossa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Ketju on mitä loistavin kurkistusikkuna suomalaiseen sielunmaisemaan. Se, että joutuu viettämään aikaa sukulaisten kanssa enemmän kuin yhden kahvittelun verran, on monille näköjään mitä kauhein koettelemus. Samaan aikaan kärsitään yksinäisyydestä ja masennuksesta.
Ilmiön on oltava verrattain tuore. Vielä muutama vuosikymmen sitten perheet olivat nykyistä suurempia eikä keskivertoperheellä ollut varaa yöpyä hotellissa. Suuretkin perheet majoittuivat sukulaisten luona näillä vieraillessaan, ja kun matkustaminen oli nykyistä hitaampaa, ei monen sadan kilometrin reissua tehty yhden yön vuoksi.
Kesämökeillä ja sukutiloilla kesänvietossa saattoi olla monta perhettä yhtä aikaa pitkiäkin aikoja. Tällä palstalla kun seuraa mökkikeskusteluja, näyttävät kaikki toivovan, ettei kukaan vain erehtyisi mökkivieraaksi ja jos aivan pakko on ottaa vastaan vieraita, sopii tulla kahville, ja silloinkin on kahvit ja kahvileivät tuotava mukana.
Niin? Maailma muuttuu. Se muuttuu monessa muussakin asiassa eikä tämä ole yhtään sen kummempi.
Vierailija kirjoitti:
Aika tylyjä vastauksia. Oletan kyllä, että täti olisi sanonut, jos emme olisi tervetulleita.
Miksi kysyit, jos et siedä ihmisten rehellisiä kommentteja? Vanhemmilla ihmisillä on vielä käytöstapoja. Se, että sanoo teidän oleva tervetulleita ei tarkoita, että hän haluaa pitää teitä nurkissaan vuorokautta pidempää. Kenellä yksinasujalla tosiaan on esim.petivaatteita kuudelle?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tää tarkoittaa? Ettei viedä ruokakassia, vaikka useita öitä olisi tarkoitus olla itsensä kutsuttuna kuuden henkilön kanssa?
Tarkoitatko ruokakassilla herkkukoria, jossa on kahvia, viiniä, hilloja, juustoja ym. vai ruokia, joita on tarkoitus syödä vierailun aikana? Tässä on nimittäin eri koulukuntia. Minua emäntänä loukkaisi, jos vieraat toisivat omat ruokansa. Pidän kunnia-asianani ruokkia vieraat ja nautin tarjottavien suunnittelusta. Olen aika taitava ruoanlaittaja.
Vieraat voivat vaikka tuoda viiniä tai jos yksi ateria syödään ulkona, tarjota minun annokseni kiitokseksi muusta kestitsemisestä. Voidaan tehdä niinkin, että ruokailusta sovitaan vieraiden saavuttua, käydään yhdessä kaupassa ja ostetaan, mitä kenenkin tekee mieli ja jaetaan kustannukset sopivalla tavalla. Tuo, että tuotaisiin valmis ruokakassi, on kyllä outoa. Eihän mistään Oulusta edes kannata lähteä kantamaan ruokaa Espooseen, varsinkaan mitään tuoretta.
Oulun ja Espoon völillä on aika monta paikkakuntaa jossa on kauppa. Lasten varjolla on ihan helppo viedä jopa sitä ruokaa, voi aina selittää että nirsot lapset ja tätä ne ainakin syö....
Mies vei mua ekat vuodet aina sukulaisilleen yöksi. Matkaa oli joten useampi yö. Oli helvetin vaikea saada hänet edes joskus hitelliin tai telttailemaan. Hän ei tajunnut ollenkaan miten raskasta ja tylsää toisten nurkissa oleminen oli mulle. Lopulta lakkasin lähtemästä reissuun mukaan, menköön yksinään.Pari yötä menettelee mukavassa seurassa. Suht tuntematon budjettimatkaileva lapsiperhe sai pinnan kiristymään jo ekana iltana, eivät kyllä tulleetkaan kuin 1 yöksi.
Omat lakanat ja pyyhkeet, ihan idioottia pestä kerran käytettyjä lakanoita 3 koneellista. Mun mies vielä teetätti tuon pyykkäämisen välillä niin, että niitä lakanoita oli meidän jäljiltä pestävänä useammassa huushollissa.
Tämähän nyt riippuu vallan tilanteesta. Kun kaveri seitsenhenkisen perheensä kanssa tuli kotikaupunkiini sukujuhliin, yksi yö oli varsin passeli vierailuaika koska eivät kuitenkaan tulleet meidän kanssa viettämään aikaan, mutta kun miehen sisko tulee lapsineen ulkomailta Suomeen useammaksi viikoksi, niin saattaa olla meillä viikon, kun heitä näkee niin harvoin ja kiva kun serkut pääsee vähän tutustumaan toisiinsa. Eikä todellakaan ole tullut lentokentältä ruokakassien ja lakanoiden kanssa, niin kuin emme mekään kun heillä päin kyläilimme (4 tai 5 yötä, en muista).
Itse en kyllä toivoisi mitään yllätysruokakassia jonka joutuisi sitten yhteensovittamaan jo suunnittelemieni ruokien kanssa, ja lakanatkin yleensä on jo pedissä kun vieraat tulee. Isommalta poppoolta olen kysynyt etukäteen olisiko heillä ottaa muutama makuupussi ja tyyny itse mukaan, ja pidemmillä vierailuilla (ellei kyseessä ole sellaiset joiden luona käydään vastavuoroisesti) on saatettu käydä kaupassa yhdessä jolloin vieras on maksanut (osan).
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän sama, kun anoppi pyytää lapsenlastaan hoitoon ja sitten lapsi lykätään koko päiväksi tai jopa viikonlopuksi, kun ei ymmärretä kohtuutta.
Jo vanhakansa tiesi, kuinka vieraat ja kala alkavat haista viimeistään kolmentana päivänä ja niistä on päästävä eroon eli maksimissaan tämän mukaan kaksi yötä.
Tietysti tässå vaiheessa vieraat osallistuvat ruokakustannuksiin ja valmistukseen.
Joskua 60-70-luvuilla lapsenlapsia lähetettiin viikoiksi maalle isovanhempien luokse, kun aikuiset olivat töissä... tai mistä minä tiedän missä vanhempani olivat, minä olin mummolassa. Nämä lapsensa lähettäneet eivät hoida omia lapsenlapsisaan lähellekään tuossa määrin.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän nyt riippuu vallan tilanteesta. Kun kaveri seitsenhenkisen perheensä kanssa tuli kotikaupunkiini sukujuhliin, yksi yö oli varsin passeli vierailuaika koska eivät kuitenkaan tulleet meidän kanssa viettämään aikaan, mutta kun miehen sisko tulee lapsineen ulkomailta Suomeen useammaksi viikoksi, niin saattaa olla meillä viikon, kun heitä näkee niin harvoin ja kiva kun serkut pääsee vähän tutustumaan toisiinsa. Eikä todellakaan ole tullut lentokentältä ruokakassien ja lakanoiden kanssa, niin kuin emme mekään kun heillä päin kyläilimme (4 tai 5 yötä, en muista).
Itse en kyllä toivoisi mitään yllätysruokakassia jonka joutuisi sitten yhteensovittamaan jo suunnittelemieni ruokien kanssa, ja lakanatkin yleensä on jo pedissä kun vieraat tulee. Isommalta poppoolta olen kysynyt etukäteen olisiko heillä ottaa muutama makuupussi ja tyyny itse mukaan, ja pidemmillä vierailuilla (ellei kyseessä ole sellaiset joiden luona käydään vastavuoroisesti) on saatettu käydä kaupassa yhdessä jolloin vieras on maksanut (osan).
Teillä on siis seitsemän peittoa, tyynyä ja patjaa odottomassa suurvierailuja. Eihän varastoon muuta sitten mahdukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän sama, kun anoppi pyytää lapsenlastaan hoitoon ja sitten lapsi lykätään koko päiväksi tai jopa viikonlopuksi, kun ei ymmärretä kohtuutta.
Jo vanhakansa tiesi, kuinka vieraat ja kala alkavat haista viimeistään kolmentana päivänä ja niistä on päästävä eroon eli maksimissaan tämän mukaan kaksi yötä.
Tietysti tässå vaiheessa vieraat osallistuvat ruokakustannuksiin ja valmistukseen.
Tässäkin tapauksessa se anoppi voisi avata suunsa ja sanoa jo pyytäessään minkälaista hoitoa hän on valmis tarjoamaan . Onko kyseessä puolituntia lapsen kanssa leikkimistä niin että vanhemmat valvoo vieressä. Pari tuntia illalla vai kenties jopa yön yli. Syyttäköön itseä jos ei saa suuta auki. Samoin isäntäväki voi sanoa, että meillä voi olla silloin ja silloin tämän verran. Ei ole vaikeaa.
Hehheh, verrataan sitten ravintoloiden buffet-pöytiin, sinustako on ok. mättää lautaselle ääriään myöten ruokaan täyteen, kun sitä saa samaan hintaan, kun henkilökunta ei saa suutaan auki, että vähempikin riittäisi. Tästähän kerrottiin tämän päivän iltapäivä välehdessä.
Kyllä ihmisellä pitäisi nyt sen verran olla sydämensivistystä ja käytöstspoja, että tietää rajansa ja mikä on kohtuus ja mikä ei, oli sitten kysymys buffet-pöydästä, anopin lastenh.avusta tai vieraanvaraisuuden hyväksikäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on siis seitsemän peittoa, tyynyä ja patjaa odottomassa suurvierailuja. Eihän varastoon muuta sitten mahdukaan.
Ei, vaan kuten sanoin, jos isompi poppoo tulee niin pyydän ottamaan pari makuupussia ja tyynyä mukaan. Meiltä löytyy kyllä itseltä pari varapeittoa, pari makuupussia, muutamia fleece-vilttejä jotka tekevät varsin hyvin peiton virkaa pussilakanassa lapsille. Sohva-/koristetyynyt tyynyliinalla toimii tarvittaessa, ennen sellaisen paksumman ilmapatjan ostamista lainattiin läheltä mummolasta tarvittaessa pari patjaa ja tyynyä. Tykkään siitä että meillä käy vieraita joten mielelläni näen sen vaivan että haen ne lainatyynyt, jos se on se mitä kyläilyn toteutuminen vaatii. En odota tai ajattele että kaikki kokisivat samoin. Meillä on myös samalla kadulla tuttavaperhe jonka kanssa käydään vaihtokauppaa ilmapatjoilla, makuupusseilla ja teltalla sen mukaan kenellä on eniten yöpyjiä kylässä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskua 60-70-luvuilla lapsenlapsia lähetettiin viikoiksi maalle isovanhempien luokse, kun aikuiset olivat töissä... tai mistä minä tiedän missä vanhempani olivat, minä olin mummolassa. Nämä lapsensa lähettäneet eivät hoida omia lapsenlapsisaan lähellekään tuossa määrin.
Joo, mutta silloin lapset nukkuivat teltoissa ja aitoissa, näin oli ainakin meillä. Ei silloinkaan mummolassa ollut vierashuoneita tai mahjollisuutta majoittaa suuria seurueita tosta vain.
Ja mitä siinä nyt on noin ihailtavaa, kun lapset joutuivat oman onnensa nojassa ja tapaturma ja kuolema(hukkumis) tapaukset kertovat omaa kieltään ja moni lapsi menetti hengensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on syntynyt -69 ja anoppi on usein kehuskellut sillä, miten mieheni ja tämän sisko viettivät lapsena aina ihan koko kesän mummolassaan. Ja muistaahan sen miehenikin. Anoppi oli opettaja, eli hänellä oli kyllä vallan mukava parin kuukauden lököloma ilman lapsia. Vastaavasti omia lapsenlapsiaan anoppi ei ole koskaan hoitanut, ei edes sen aikaa että olisin käynyt hammaslääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen päässyt mummoksi, olen 64-vuotias. Hoidan pienokaista enemmän kuin mielelläni, mutta huomaan, että en jaksa (mitään) niin hyvin kuin olisin jaksanut 10-15 vuotta sitten.
Ovat vanhempani olivat 47-vuotiaat, kun saivat ensimmäisen lapsenlapsen, hoitivat lapsiamme paljon, omasta toiveestaan, me emme pyytäneet.
Olen paljon miettinyt nykytrendiä tehdä lapset ”iäkkäänä”, isovanhemmat eivät ehdi välttämättä nähdä lastenlastensa aikuistumista. Omat ja appivanhempani ehtivät. Lämpimät välit olivat rikkaus molemmin puolin.
Toivon, että saan elää ja seurata lapsenlapseni kasvua. Joka tapauksessa totuus on, että aikaa on takana enemmän kuin edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin tapauksessa se anoppi voisi avata suunsa ja sanoa jo pyytäessään minkälaista hoitoa hän on valmis tarjoamaan . Onko kyseessä puolituntia lapsen kanssa leikkimistä niin että vanhemmat valvoo vieressä. Pari tuntia illalla vai kenties jopa yön yli. Syyttäköön itseä jos ei saa suuta auki. Samoin isäntäväki voi sanoa, että meillä voi olla silloin ja silloin tämän verran. Ei ole vaikeaa.
Hehheh, verrataan sitten ravintoloiden buffet-pöytiin, sinustako on ok. mättää lautaselle ääriään myöten ruokaan täyteen, kun sitä saa samaan hintaan, kun henkilökunta ei saa suutaan auki, että vähempikin riittäisi. Tästähän kerrottiin tämän päivän iltapäivä välehdessä.
Kyllä ihmisellä pitäisi nyt sen verran olla sydämensivistystä ja käytöstspoja, että tietää rajansa ja mikä on kohtuus ja mikä ei, oli sitten kysymys buffet-pöydästä, anopin lastenh.avusta tai vieraanvaraisuuden hyväksikäytöstä.
Kyllä minä kannatan enemmin suun avaamista kuin tätä "sydämensivistystä" joka myös meediokykynä tunnetaan. Sitten ne mummut ja kummit itkee kun niillä sukulaisilla on aina niin kiire pois, olisivat nyt viipyneet kun kerran sängytkin oli jo laitettu, eikö ne viihtyneet, oliko ruuassa vikaa. On varsin suomalaista että pitäisi vain jotenkin maagisesti tietää miten joku toinen toivoo asioiden olevan tai miten hän ne kokee, mutta tällä metodilla on saatu rakennettua niin paljon ylisukupolvista loukkaantumista ja katkeruutta että eikö tästä voisi jo luopua ja PUHUA?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä kannatan enemmin suun avaamista kuin tätä "sydämensivistystä" joka myös meediokykynä tunnetaan. Sitten ne mummut ja kummit itkee kun niillä sukulaisilla on aina niin kiire pois, olisivat nyt viipyneet kun kerran sängytkin oli jo laitettu, eikö ne viihtyneet, oliko ruuassa vikaa. On varsin suomalaista että pitäisi vain jotenkin maagisesti tietää miten joku toinen toivoo asioiden olevan tai miten hän ne kokee, mutta tällä metodilla on saatu rakennettua niin paljon ylisukupolvista loukkaantumista ja katkeruutta että eikö tästä voisi jo luopua ja PUHUA?
Etkö sinä itse osaa puhua ja kysyä, vaan oletat?
Minusta pari yötä toisen nurkissa on ok. Ei ole sellaista tullaan ja mennään vain fiilistä, vaan kerkeää hyvin näkemään ja hyvin ehtii vielä siivouksessa auttamaan ennen lähtöä. Kolmekaan ei ole paha jos toinen osapuoli vilpittömästi tykkää että ollaan tykönä.
1. Täti on ap:n perheen kaukainen sukulainen
2. Ap kutsui itse itsensä
3. Perheessä on 6 henkeä, joista 4 lasta
4. Pienimmäinen aiotaan jättää tädin hoitoon
5. Täti on luultavasti 60-80 vuotias vanhus
6. Täti asuu kerrostalokolmiossa
7. Ap ei aio viedä ruokaa mukanaan
8. Ap on trolli
Mutta yhtään en epäile, etteikö samantyyppisiä lokkeja olisi ihan oikeassakin elämässä.
Jospa täti lähtee itse matkalle ja te olette koiran hoitajina 3 pv. Reilua, kun viette itse ruokanne ja vuodevaatteenne mukananne ja siivoatte lähtiessänne kunnolla. Onhan joissakin airbnb sallittu, joten ehkä naapuritkaan eivät ihmettele ja valita metelistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt ei olla minnekkään mökille menossa vaan Espooseen. Toki siellä sitten voi käydä ruokakaupassa ja hankkia mitä täti toivoo. Minusta on outoa vieraiden tuoda mitään ruokakassia tietämättä kylmäsäilytystiloista yms ja siitä mitä täti on jo varannut. Kaupassa toki voi käydä sitten täydennyksiä hakemassa.
Minun sukulaisteni asuvat yli 500 kmn päässä ihan tavallista on, että vieraat yöpyvät yli viikonkin. Senhän takia ihmisillä on vierashuoneet.
Minun lapseni ja lapsenlapseni asuvat samoin 400 km päässä ja olen sanonut heille, että yhden yön jaksan pitää heitä ja lopuksi ajaksi menette hotelliin. Näin on tehty. Aina vain yksi yö. Mummo 64v.
Nykyään lasten vanhemmat ja isovanhemmat ovat yhä vanhempia. Ennen mummot saattoivat olla 40-50v ja vielä jaksoivat, mutta tänån päivån pienten lasten vanhemmat saattavat olla samassa iässä, kuin ennen isovanhemmat.
Ja elintason myötä ihmisistä on tullut yhä mukavuudenhaluisia. Ennen saatettiin nukkua teltoissa ja aitoissa, nykyään sekin on harvinaista herkkua