Moneksiko yöksi perheen kanssa yökylään?
Montako yötä kehtaisitte olla yökylässä? Tavallaan kutsuttiin itse itsemme, mutta sukulaistäti toivotti iloisesti tervetulleeksi. Ajattelimme olla kolme yötä, mutta minun siskoni ihmetteli, sanoi että aika paljon.
Tuo täti on siis mieheni sukulaistäti.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän sama, kun anoppi pyytää lapsenlastaan hoitoon ja sitten lapsi lykätään koko päiväksi tai jopa viikonlopuksi, kun ei ymmärretä kohtuutta.
Jo vanhakansa tiesi, kuinka vieraat ja kala alkavat haista viimeistään kolmentana päivänä ja niistä on päästävä eroon eli maksimissaan tämän mukaan kaksi yötä.
Tietysti tässå vaiheessa vieraat osallistuvat ruokakustannuksiin ja valmistukseen.
Tässäkin tapauksessa se anoppi voisi avata suunsa ja sanoa jo pyytäessään minkälaista hoitoa hän on valmis tarjoamaan . Onko kyseessä puolituntia lapsen kanssa leikkimistä niin että vanhemmat valvoo vieressä. Pari tuntia illalla vai kenties jopa yön yli. Syyttäköön itseä jos ei saa suuta auki. Samoin isäntäväki voi sanoa, että meillä voi olla silloin ja silloin tämän verran. Ei ole vaikeaa.
Hehheh, verrataan sitten ravintoloiden buffet-pöytiin, sinustako on ok. mättää lautaselle ääriään myöten ruokaan täyteen, kun sitä saa samaan hintaan, kun henkilökunta ei saa suutaan auki, että vähempikin riittäisi. Tästähän kerrottiin tämän päivän iltapäivä välehdessä.
Kyllä ihmisellä pitäisi nyt sen verran olla sydämensivistystä ja käytöstspoja, että tietää rajansa ja mikä on kohtuus ja mikä ei, oli sitten kysymys buffet-pöydästä, anopin lastenh.avusta tai vieraanvaraisuuden hyväksikäytöstä.
Kyllä minä kannatan enemmin suun avaamista kuin tätä "sydämensivistystä" joka myös meediokykynä tunnetaan. Sitten ne mummut ja kummit itkee kun niillä sukulaisilla on aina niin kiire pois, olisivat nyt viipyneet kun kerran sängytkin oli jo laitettu, eikö ne viihtyneet, oliko ruuassa vikaa. On varsin suomalaista että pitäisi vain jotenkin maagisesti tietää miten joku toinen toivoo asioiden olevan tai miten hän ne kokee, mutta tällä metodilla on saatu rakennettua niin paljon ylisukupolvista loukkaantumista ja katkeruutta että eikö tästä voisi jo luopua ja PUHUA?
Etkö sinä itse osaa puhua ja kysyä, vaan oletat?
Osaan. Siksipä minulla ei ole koskaan ollutkaan sitä ongelmaa että olisi tullut vieraita joita en halua tai vieraiden olisi pitänyt itsekseen arvata sopiiko minulle yhden yön vai viikon visiitti, ja sitten jälkikäteen olisi pitänyt nurista tai päässään hautoa kun muut ei tiedä mitä on "kohtuus".
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin tapauksessa se anoppi voisi avata suunsa ja sanoa jo pyytäessään minkälaista hoitoa hän on valmis tarjoamaan . Onko kyseessä puolituntia lapsen kanssa leikkimistä niin että vanhemmat valvoo vieressä. Pari tuntia illalla vai kenties jopa yön yli. Syyttäköön itseä jos ei saa suuta auki. Samoin isäntäväki voi sanoa, että meillä voi olla silloin ja silloin tämän verran. Ei ole vaikeaa.
Voi voi, kyllähän he usein avaavatkin. Sen tietää siitä, miten usein saa lukea lehdistä ja nettipalstoilta valitusta siitä, että kyllä ovat itsekkäitä nämä nykyajan isovanhemmat, kun eivät suostu auttamaan lastenhoidossa ja olemaan apuna aina kun vaaditaan ja sillä tapaa kuin vaaditaan.
Niitä lukiessa ihmettelen aina, että miksi niin valittelevat ovat edes tehneet lapsia. Koiraa tai marsuakin hankkiva tutustuu kyllä etukäteen siihen, paljonko aikaa ja vaivaa lemmikki tarvitsee ja mitä sen pito keskimäärin maksaa ja päättää sitten, voiko sellaisen hankkia. Moni tuntuu kuitenkin tekevän lapsia harkitsematta ja sitten itkeä tihrustaa, että voi kun tämä tulee kalliiksi ja miksi muut eivät hoida lastani. Ei pidä tehdä lapsia, jos ei tiedä jaksavansa hoitaa niitä. Luulisi, että vähintään ekan lapsen jälkeen saa tuntumaa siihen, mitä lapsiarki on ja jos se tuntuu raskaalta, ei ainakaan tee seuraavaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään mennä tyhjin käsin, mutta ei nyt kyllä ruokakassia 😁
Mitä tää tarkoittaa? Ettei viedä ruokakassia, vaikka useita öitä olisi tarkoitus olla itsensä kutsuttuna kuuden henkilön kanssa?
No nyt ei olla minnekkään mökille menossa vaan Espooseen. Toki siellä sitten voi käydä ruokakaupassa ja hankkia mitä täti toivoo. Minusta on outoa vieraiden tuoda mitään ruokakassia tietämättä kylmäsäilytystiloista yms ja siitä mitä täti on jo varannut. Kaupassa toki voi käydä sitten täydennyksiä hakemassa.
Minun sukulaisteni asuvat yli 500 kmn päässä ihan tavallista on, että vieraat yöpyvät yli viikonkin. Senhän takia ihmisillä on vierashuoneet.
Minun lapseni ja lapsenlapseni asuvat samoin 400 km päässä ja olen sanonut heille, että yhden yön jaksan pitää heitä ja lopuksi ajaksi menette hotelliin. Näin on tehty. Aina vain yksi yö. Mummo 64v.
Juuri näin, mahtavaa! Kun ihminen itse sanoo mitä haluaa ja mihin ryhtyy, ei muiden tarvitse hänen puolestaan arvailla.
- Moikka, ollaan tulossa paikkakunnalle X, ja kävi mielessä että sopisikohan yöpyä teillä?
- Joo, toki, 1-2 yötä on ok. Täällä on patjat ja peitot kahdelle vieraalle, pystyttekö muut tarpeet tuomaan mukananne? / Oi, olisipa kiva nähdä! Majoittaminen ei valitettavasti onnistu, mutta Satamakadulla on aika edullinen hotelli jossa on kuulemma tosi hyvä aamupala. Ilmoitelkaa jos haluatte päiväseltään käydä kahvilla. Ihana olisi nähdä lapsiakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tää tarkoittaa? Ettei viedä ruokakassia, vaikka useita öitä olisi tarkoitus olla itsensä kutsuttuna kuuden henkilön kanssa?
No nyt ei olla minnekkään mökille menossa vaan Espooseen. Toki siellä sitten voi käydä ruokakaupassa ja hankkia mitä täti toivoo. Minusta on outoa vieraiden tuoda mitään ruokakassia tietämättä kylmäsäilytystiloista yms ja siitä mitä täti on jo varannut. Kaupassa toki voi käydä sitten täydennyksiä hakemassa.
Minun sukulaisteni asuvat yli 500 kmn päässä ihan tavallista on, että vieraat yöpyvät yli viikonkin. Senhän takia ihmisillä on vierashuoneet.
Minun lapseni ja lapsenlapseni asuvat samoin 400 km päässä ja olen sanonut heille, että yhden yön jaksan pitää heitä ja lopuksi ajaksi menette hotelliin. Näin on tehty. Aina vain yksi yö. Mummo 64v.
Juuri näin, mahtavaa! Kun ihminen itse sanoo mitä haluaa ja mihin ryhtyy, ei muiden tarvitse hänen puolestaan arvailla.
- Moikka, ollaan tulossa paikkakunnalle X, ja kävi mielessä että sopisikohan yöpyä teillä?
- Joo, toki, 1-2 yötä on ok. Täällä on patjat ja peitot kahdelle vieraalle, pystyttekö muut tarpeet tuomaan mukananne? / Oi, olisipa kiva nähdä! Majoittaminen ei valitettavasti onnistu, mutta Satamakadulla on aika edullinen hotelli jossa on kuulemma tosi hyvä aamupala. Ilmoitelkaa jos haluatte päiväseltään käydä kahvilla. Ihana olisi nähdä lapsiakin!Moikka, ollaan tulossa paikkakunnalle X, ja kävi mielessä että sopisikohan yöpyä teillä?
Minä: Kyllä sopii... eikä tule mieleenkään, että joku kysyisi tuolla tyylillä useampaa yötä kuin yhden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Joo, toki, 1-2 yötä on ok. Täällä on patjat ja peitot kahdelle vieraalle, pystyttekö muut tarpeet tuomaan mukananne? / Oi, olisipa kiva nähdä! Majoittaminen ei valitettavasti onnistu, mutta Satamakadulla on aika edullinen hotelli jossa on kuulemma tosi hyvä aamupala. Ilmoitelkaa jos haluatte päiväseltään käydä kahvilla. Ihana olisi nähdä lapsiakin!Moikka, ollaan tulossa paikkakunnalle X, ja kävi mielessä että sopisikohan yöpyä teillä?
Minä: Kyllä sopii... eikä tule mieleenkään, että joku kysyisi tuolla tyylillä useampaa yötä kuin yhden.
Jatkossa osaat varautua :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksimissaan yksi yö. Ja mukana tuotte ruokakassin ja omat pyyhkeet ja petivaatteet.
Siis ihan kaupunkiasuntoon, jossa on pesukone, ollaan menossa. Ja tämä täti tykkää kyllä hääriä ja kokata. Ei tietenkään mennä tyhjin käsin, mutta ei nyt kyllä ruokakassia 😁
Siis mikä sulle ap olisi mielestäsi sopiva tuliainen kolmen yön lokkeilusta?
Ette ole edes lähisukulaisia. Miehesi täti kyseessä. Onko tarkoituksenne maleksia päivät pitkät tädin nurkissa passattavana? Vai onko joka päivälle ohjelmaa, että suunnilleen vaan nukutte siellä?
Montako teitä on ja oletko laskenut että täti piffaa aamupalat/lounaat/illalliset.
Hushhus siintä, lokkidelux.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko ruokakassilla herkkukoria, jossa on kahvia, viiniä, hilloja, juustoja ym. vai ruokia, joita on tarkoitus syödä vierailun aikana? Tässä on nimittäin eri koulukuntia. Minua emäntänä loukkaisi, jos vieraat toisivat omat ruokansa. Pidän kunnia-asianani ruokkia vieraat ja nautin tarjottavien suunnittelusta. Olen aika taitava ruoanlaittaja.
Vieraat voivat vaikka tuoda viiniä tai jos yksi ateria syödään ulkona, tarjota minun annokseni kiitokseksi muusta kestitsemisestä. Voidaan tehdä niinkin, että ruokailusta sovitaan vieraiden saavuttua, käydään yhdessä kaupassa ja ostetaan, mitä kenenkin tekee mieli ja jaetaan kustannukset sopivalla tavalla. Tuo, että tuotaisiin valmis ruokakassi, on kyllä outoa. Eihän mistään Oulusta edes kannata lähteä kantamaan ruokaa Espooseen, varsinkaan mitään tuoretta.
Niin sinä, mutta nyt kysymyksessä on vanha täti, koska ap. mies on jo neljän lapsen isä ja ikähaitari 30-50v ja tädin ikä lienee 70-90v.
Haluaisimpa nähdä vanhan tädin, joka tosta vain hakee 7 heng. ruuat ja välipalat kaupasta, valmistaa ateriat, järjestää nukkumapaikat, pesee 6 heng. vieraslakanat, pyyhkeet jne. Ja majoittaa kolmioon 7 henkeä.
Johon siinä lattia pinta-ala käy vähiin ja astiat.Tätå hulluutta majoittua tuolla porukalla yövieraaksi vanhan ihmisen luokse. Ainakin nitrot pitäisi olla valmiina. Ja mikä meteli, tuskin vanha ihminen sitä jaksaa.
Olen edellisen kommentin kirjoittaja. Olen siis itsekin "vanha täti". Vastaan itse asiassa aika tarkkaan kuvausta ap:n tädistä. Olen lapseton ja asun kerrostalokolmiossa suurehkossa kaupungissa.
Mun taas on vaikeeta käsittää miten kenelläkään vanhalla tädillä on varaa elättää tommosta jengiä? Vai onkohan täti niitä joilla ne suuret eläkkeet mistä täällä aina välillä keskustellaan?
Jos nyt jotain samanikästä loukkaisi jos ruokaa tuotaisii, niin apn miehen tätiä ei tartte loukata.
Kuuden hengen lapsiperheen ruokkiminen eläkkeelläni olisi melko ylivoimaista, loppukuu menisikin sitten melko kevyillä eväillä.
Ensiksikin mikä on tädin rahatilanne? Siitä riippuu aika paljon.
Siis viekö tämä perhe omia ruokia ja miten paljon.
Minulla ei ole esimerkiksi oikein mitään sellaista, mitä lapset syövät, useinhan tarvitaan välipalaa tai erikoisruokavaliot,ne ainakin pitäisi itse tuoda tai mennä ostamaan sieltä Espoosta.
Jos olisin tuo täti, niin keskustelisin mitä ruokia perhe itse tuo. Sitten päättäisin mihin minulla on varaa ja mitä jaksan laittaa.
Petivaatteita ei minulla todellakaan olisi tarpeeksi. Samoin toivoisin omat lakanat ym.
Pesukoneeni on pieni ja saisin pyörittää monta satsia, menisi vettä ja pesuainetta, en katso, että olisi minun tehtävä.
Jos oikein mukava perhe olis niin yksi yö, ei yhtään enempää.
Jos en sen kummemmin ole läheisissä väleissä, niin mieluummin muualle yöksi ja vain päiväkyläily.
Tuollainen lapsimäärä pienessä asunnossa on hermoja raastava, vaikka nyt tällä tähdillä kolmio, mutta kerrostalossa saattaa olla pieni sekin, niin en suosittelisi yöpymistä vaikka täti kohteliaasti siihen suostuisi.
Mutta siis jos yövytte, niin vain yksi yö ja seuraavan päivänä ajoissa pois.
Tuskin lapsetkaan pitkään viihtyvät kun tähdillä ei ole mitään lapsiin liittyvää ja tilaa on vähän.
Huh huh, minä olisin kyllä aika rätti kuuden hengen yövierailun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä minkä kokoinen perhe teillä on ja minkä kokoiseen kotiin olette menossa.
Kuusi henkeä. Tässä on etuna hotelliin nähden sekin, että voidaan jättää kuopus hoitoon, kun isompien kanssa kierrellään. Täti asuu yksin kolmiossa. Tilaa on.
Provosi kosahti tähän kohtaan.
Tämä on keskustelupalsta, ei missään ole vaadittu pysymään totuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän sama, kun anoppi pyytää lapsenlastaan hoitoon ja sitten lapsi lykätään koko päiväksi tai jopa viikonlopuksi, kun ei ymmärretä kohtuutta.
Jo vanhakansa tiesi, kuinka vieraat ja kala alkavat haista viimeistään kolmentana päivänä ja niistä on päästävä eroon eli maksimissaan tämän mukaan kaksi yötä.
Tietysti tässå vaiheessa vieraat osallistuvat ruokakustannuksiin ja valmistukseen.
Joskua 60-70-luvuilla lapsenlapsia lähetettiin viikoiksi maalle isovanhempien luokse, kun aikuiset olivat töissä... tai mistä minä tiedän missä vanhempani olivat, minä olin mummolassa. Nämä lapsensa lähettäneet eivät hoida omia lapsenlapsisaan lähellekään tuossa määrin.
Minä olen päässyt mummoksi, olen 64-vuotias. Hoidan pienokaista enemmän kuin mielelläni, mutta huomaan, että en jaksa (mitään) niin hyvin kuin olisin jaksanut 10-15 vuotta sitten.
Ovat vanhempani olivat 47-vuotiaat, kun saivat ensimmäisen lapsenlapsen, hoitivat lapsiamme paljon, omasta toiveestaan, me emme pyytäneet.
Olen paljon miettinyt nykytrendiä tehdä lapset ”iäkkäänä”, isovanhemmat eivät ehdi välttämättä nähdä lastenlastensa aikuistumista. Omat ja appivanhempani ehtivät. Lämpimät välit olivat rikkaus molemmin puolin.
Toivon, että saan elää ja seurata lapsenlapseni kasvua. Joka tapauksessa totuus on, että aikaa on takana enemmän kuin edessä.
Älä mene sille äidiksi 42 vuotiaana ketjuun ainakaan. Luttaisivat sun kirjotuksen kokonaan.
Meillä myös vanhempi sukupolvi saanut nähdä lapsenlapset.
Yksilöitä ovat, jotakin 1/4 on kiinnostanut lapsenlapset, 3/4 kiinnostus ollut suunnilleen että ovat kyselleet meiltä vanhemmilta miten lapsilla menee.
Sanomattakin selvää että hällä jolla se suurin sydän, niin on paras kontakti lastenlapsiinsa.
Elämä on täynnä valintoja, muitten valintoihin emme pysty vaikuttamaan. Jokaisella valinnalla on myös seuraukset.
Maksimissaan yhdeksi yöksi tuliaisten kera. Omat petivaatteet ja pyyhkeet mukaan. Seuraavana päivänä olisi kohtuullista tarjota ruoka majoittajalle. Lopuksi öiksi mökkiin, airbnb:n tai hotelliin. Voihan tätiä tavata päivisin, vaikka ei hänen luonaan majoitu koko aikaa. En kehtaisi edes ehdottaa, että täti vielä katsoisi pienintä lasta sillä aikaa, kun lähdette kaupungille tms. Se on jo hyväksikäyttöä.
Tänä vuonna kuudeksi viikoksi. Yleensä ollaan kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vuokramökkiin. Rastilasta sais viikoksi majoituksen tolle porukalle alle tonnilla, pyyhkeet ja vuodevaatteet kuuluu hintaan. Halpaa on.
Eikö Rastilla ole Oulussa?
Kun olin jo aikuisiällä, mummoni itse asiassa kerran sanoi kahvipöydän yli, että lapsenlapsissa on mukavaa se kun ne tulevat ja parasta se, kun ne lähtevät. Lastenlapsia tosiaan oli melko paljon: me emme käyneet mummolassa usein, välimatkaa oli yli 800km, mutta osa mummun lapsista asui samassa kaupungissa tai lähialueilla eli trafiikkia riitti.
Ei hän sanonut ei, mutta vanha ihminen on vanha ihminen ja senkin hän sanoi suoraan, että oma iso lapsilauma oli eri asia kuin lastenlasten lauma, osin siksikin että osa lapsenlapsista oli kasvatettu aika vapaan modernisti, eli melusivat, tekivät kysymättä mitä lystää ja jättivät peräänsä ison sotkun. Kyllähän aikuisvieraistakin ovat tervetulleimpia ne, jotka ovat mukavaa seuraa, osaavat käyttäytyä, eivät uteliaisuuksissaan tongi ja nuuski tai kesäjuhlilla humallu ja riehu.
Tämäkin on iso osa ap:n aihetta: osaavatko lapset käyttäytyä? Tuleeko sotkua ja meteliä vai osataanko olla? Jos osaavat leikkiä keskenään, olla tonkimatta ja sotkematta niin tädille toki helpompi. Joillakin vanhemmilla on vähän hämärtynyt se, että heidän kultamussukkansa eivät ole kaikista kivoja ja suloisia, vaan rasittavia ja mahdollisesti jopa huonosti kasvatettuja. Yhdellä ystävälläni on kuusi lasta, enkä käy enää hänen luonaan, jos tapaamme, tapaamme kaupungilla. Hänen lapsensa (6kpl ja ikäerot 1-3 vuotta) ovat juuri sitä sorttia, jotka keskeyttävät, huutavat päälle, juoksevat, huutavat, alkavat raivota jos äiti ei heti reagoi tai eivät saa mitä haluavat, heittelevät tavaroita, tunkevat sormensa vieraan lautaselle tai olkalaukkuun ihan sumeilematta ym. En halua käydä siinä hullujenhuoneessa ja olen sanonutkin, että kaveri on tervetullut, mutta lapsiaan en ota kylään edes yksi kerrallaan.
Ehkä niitä on niin paljon, ettei riittänyt aikaa ja energiaa kasvattaa niitä..?
Vierailija kirjoitti:
Kalat ja vieraat alkavat haista kolmessa päivässä. (Benjamin Franklin)
Eli kaks yötä.
Niin 100% samaa mieltä.Esim yksinäiselle mummille pidempikin aika on mukava ,jos vieraat tekevät lähes kaikki askareet ruuanlaitosta petaukseen ja ovat siivoja, mutta vetämättömiin sottapyttyihin kyllästyy jo vuorokauden sisällä.
Max kaksi yötä.
Ja viette omat lakanat ja reilut ruuat myös tädille.
Vaikka täti kuinka iloisesti toivottaisi tervetulleeksi.
Verratkaa siihen, että majoittuisitte hotelliin + palkkaisitte lastenhoitajan kuopukselle.
Jollei tällaiset perusasiat ole itsestään selviä, niin kannattaa jäädä kotiin tai mennä suosiolla hotelliin ja vain vierailla tädillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä minkä kokoinen perhe teillä on ja minkä kokoiseen kotiin olette menossa.
Kuusi henkeä. Tässä on etuna hotelliin nähden sekin, että voidaan jättää kuopus hoitoon, kun isompien kanssa kierrellään. Täti asuu yksin kolmiossa. Tilaa on.
Vain Porvoossa on tilaa ja ilmaisia lastenhoitajia;
0/5.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin jo aikuisiällä, mummoni itse asiassa kerran sanoi kahvipöydän yli, että lapsenlapsissa on mukavaa se kun ne tulevat ja parasta se, kun ne lähtevät. Lastenlapsia tosiaan oli melko paljon: me emme käyneet mummolassa usein, välimatkaa oli yli 800km, mutta osa mummun lapsista asui samassa kaupungissa tai lähialueilla eli trafiikkia riitti.
Ei hän sanonut ei, mutta vanha ihminen on vanha ihminen ja senkin hän sanoi suoraan, että oma iso lapsilauma oli eri asia kuin lastenlasten lauma, osin siksikin että osa lapsenlapsista oli kasvatettu aika vapaan modernisti, eli melusivat, tekivät kysymättä mitä lystää ja jättivät peräänsä ison sotkun. Kyllähän aikuisvieraistakin ovat tervetulleimpia ne, jotka ovat mukavaa seuraa, osaavat käyttäytyä, eivät uteliaisuuksissaan tongi ja nuuski tai kesäjuhlilla humallu ja riehu.
Tämäkin on iso osa ap:n aihetta: osaavatko lapset käyttäytyä? Tuleeko sotkua ja meteliä vai osataanko olla? Jos osaavat leikkiä keskenään, olla tonkimatta ja sotkematta niin tädille toki helpompi. Joillakin vanhemmilla on vähän hämärtynyt se, että heidän kultamussukkansa eivät ole kaikista kivoja ja suloisia, vaan rasittavia ja mahdollisesti jopa huonosti kasvatettuja. Yhdellä ystävälläni on kuusi lasta, enkä käy enää hänen luonaan, jos tapaamme, tapaamme kaupungilla. Hänen lapsensa (6kpl ja ikäerot 1-3 vuotta) ovat juuri sitä sorttia, jotka keskeyttävät, huutavat päälle, juoksevat, huutavat, alkavat raivota jos äiti ei heti reagoi tai eivät saa mitä haluavat, heittelevät tavaroita, tunkevat sormensa vieraan lautaselle tai olkalaukkuun ihan sumeilematta ym. En halua käydä siinä hullujenhuoneessa ja olen sanonutkin, että kaveri on tervetullut, mutta lapsiaan en ota kylään edes yksi kerrallaan.
Ehkä niitä on niin paljon, ettei riittänyt aikaa ja energiaa kasvattaa niitä..?
Mikä siinä onkaan, ettei lapsille enää opeteta käytöstapoja? Kysellään taaperoilta lupaa ja mielipidettä asioihin joita aikuisen kuuluu päättää. Esimerkkinä mennäänkö kauppaan, syödäänkö, saako äiti syödä? Lapsiko sen päättää? Lentokentällä noin 2,5 vuotiaalta kysyttiin mennäänkö lentokoneeseen :D. Mitäs sitten, jos pikku Napoleon vastaa kieltävästi? Sitten ihmetellään lapsivastaisuutta nyky-yhteiskunnassa ... Tullaan tuollaisten pikkuterroristien kanssa kylään ja harmistutaan, kun isäntäväki komentaa sotkemasta ja / tai puhumasta päälle. Talo elää tavallaan ja vieras kulkee ajallaan -sanontaa ei enää voi kovin helposti toteuttaa. Yksi syy on vanhemmat jotka eivät opeta lapsiaan käyttäytymään, vaikka hyvä käytös ja toiseten huomioon ottaminen ovat juuri niitä asioita joilla pääsee elämässä hyvin pitkälle.
Kysyppä siltä siskoltasi moneksiko yöksi laumanne olisi tervetullut ilmaiseen täysihoitoon ja ilmaiseen lastenhoitoon hänen huusholliinsa. Veikkaan, että suosittelisi hotellia.
Ruoka-aiheesta: kai olette kysyneet ja sanoneet tästä tädille jo etukäteen ja asia on sovittu hänen kanssaan? Vanhemmilla ihmisillä on aikakautensa käytösetiketti, mutta jos täti saa esimerkiksi pientä eläkettä, on teidän perheenne ruokalasku hänelle millä tahansa laskukaavalla aikamoinen. Riippumatta siitä, miten mieluisa vierailu hänelle on, niin raha on rahaa, ja vanhemman polven edustajat usein kokevat, että on heidän velvollisuutensa tarjota parasta mahdollista, ruoan puolesta.
Tottakai viette lapsille vähintään suuremmalta osin omat ruoat. Jos täti kursailee, sanotte että teette sen koska haluatte tavata tädin ettekä hänestä kokkia, että on "vieraan kunnia" -tms. tarjota hänelle hyvää ruokaa. Jos ns. markettibulkin vieminen tuntuu epähienolta tai läpinäkyvältä, poimikaa matkan varrelta jokin lähiruokaa myyvä kauppa ja viekää vähän "erikoisempaa", siis "parempaa" ruokaa: läheltä pyydettyä kalaa, ylämaankarjan lihaa, paikallisviljelijän vihanneksia ym. Sillä syntyy vielä parempi pointti tarjota tädille ainakin osa vierailun ruoista.
Kohtuullista on muistaa myös lakanat ja lakanapyykit. Voitte viedä omat tai vähintään pestä tädin luona käyttämänne ennen lähtöä. AP mainitsee "vähän kutsuneense itse itsensä" tädin luo, eli sitä suuremmalla syyllä on ottaa tällaiset asiat huomioon. Sillä varmistaa helposti, että vierailusta jää hyvä mieli ja täti kutsuu vielä toisenkin kerran. :)