Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moneksiko yöksi perheen kanssa yökylään?

Vierailija
14.07.2019 |

Montako yötä kehtaisitte olla yökylässä? Tavallaan kutsuttiin itse itsemme, mutta sukulaistäti toivotti iloisesti tervetulleeksi. Ajattelimme olla kolme yötä, mutta minun siskoni ihmetteli, sanoi että aika paljon.

Tuo täti on siis mieheni sukulaistäti.

Kommentit (153)

Vierailija
41/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se määrä, joka sovitaan siinä yhteydessä kun kysytään voimmeko tulla yökylään.

Vierailija
42/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus sentään. 

Meillä on vajaan 500 neliön omakotitalo ja sinnekään en mielelläni majoittaisi tuollaista laumaa. Varsinkin kun näköjään vaaditte all-inclusivea. Täti varmaan hyppii riemusta kun lokki-laumanne liitelee paikalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos tullaan käymään?

Ihanaa tulkaa vaan!

Hei hei, nähdään silloin.

Tadaa kun saavutaan perille ilmoitetaan, että majoitutaankin pariksi yöksi?

Vierailija
44/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska ja ajankohtainen ptovo.

Hauska siksi, että tässä provossa oli ne kaikki tyypilliset lokkeilija-asiat.

Vierailija
45/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään mennä tyhjin käsin, mutta ei nyt kyllä ruokakassia 😁

Mitä tää tarkoittaa? Ettei viedä ruokakassia, vaikka useita öitä olisi tarkoitus olla itsensä kutsuttuna kuuden henkilön kanssa?

No nyt ei olla minnekkään mökille menossa vaan Espooseen. Toki siellä sitten voi käydä ruokakaupassa ja hankkia mitä täti toivoo. Minusta on outoa vieraiden tuoda mitään ruokakassia tietämättä kylmäsäilytystiloista yms ja siitä mitä täti on jo varannut. Kaupassa toki voi käydä sitten täydennyksiä hakemassa.

Minun sukulaisteni asuvat yli 500 kmn päässä ihan tavallista on, että vieraat yöpyvät yli viikonkin. Senhän takia ihmisillä on vierashuoneet.

Vierailija
46/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus porvoolainen perhe: neljä lasta, tällä kertaa unohtui mainita että yksi on erityislapsi. Ja luonnollisesti pikavisiitilläkin pitää jättää lapsia hoitoon että saa oma aikaa.

Pitäisi varmaan laittaa kirjoituskilpailu pystyyn koska näissä kiertää liiaksi samat yksityiskohdat. Tietenkin uusille lukijoille nämä on uutta mutta tällainen vanha palstarölli kaipaisi jotain uutta välillä. Kun ei itseltäkään irtoa kunnollisia röllejä.

Vierailija
47/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tää tarkoittaa? Ettei viedä ruokakassia, vaikka useita öitä olisi tarkoitus olla itsensä kutsuttuna kuuden henkilön kanssa?

Tarkoitatko ruokakassilla herkkukoria, jossa on kahvia, viiniä, hilloja, juustoja ym. vai ruokia, joita on tarkoitus syödä vierailun aikana? Tässä on nimittäin eri koulukuntia. Minua emäntänä loukkaisi, jos vieraat toisivat omat ruokansa. Pidän kunnia-asianani ruokkia vieraat ja nautin tarjottavien suunnittelusta. Olen aika taitava ruoanlaittaja.

Vieraat voivat vaikka tuoda viiniä tai jos yksi ateria syödään ulkona, tarjota minun annokseni kiitokseksi muusta kestitsemisestä. Voidaan tehdä niinkin, että ruokailusta sovitaan vieraiden saavuttua, käydään yhdessä kaupassa ja ostetaan, mitä kenenkin tekee mieli ja jaetaan kustannukset sopivalla tavalla. Tuo, että tuotaisiin valmis ruokakassi, on kyllä outoa. Eihän mistään Oulusta edes kannata lähteä kantamaan ruokaa Espooseen, varsinkaan mitään tuoretta.

Vierailija
48/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei todellakaan tuolla laumalla kenenkään nurkkiin yöksi. Itse siedän yhden aikuisen yövieraan (no, lasten kaveritkin menee) mutta jos pitäisi majoittaa 6hlö perhe niin olisin jo yhden yön jälkeen täysin kypsä. Yksi, MAKSIMISSAAN kaksi yötä, mutta sekin on liikaa. Menkää hotelliin, se on kaikille parempi ratkaisu.

Etenkin, jos menette hotelliin niin täti ehkä sitten voi jopa olla halukas vahtimaan sitä kuopusta, kun ei joudu pitämään teille pitopalvelua.

Vierailija
49/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hotelli olisi paras ratkaisu.

Kaikki ei ole samanlaisia kun sinä!

Vierailija
50/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyisit suoraan asiaa mutta ei. Kyselet täällä.

Mulle tulee vieras kolmeksi yöksi, kivaa.

Vierailija
51/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä minkä kokoinen perhe teillä on ja minkä kokoiseen kotiin olette menossa.

Kuusi henkeä. Tässä on etuna hotelliin nähden sekin, että voidaan jättää kuopus hoitoon, kun isompien kanssa kierrellään. Täti asuu yksin kolmiossa. Tilaa on.

Provosi kosahti tähän kohtaan.

Vierailija
52/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän sama, kun anoppi pyytää lapsenlastaan hoitoon ja sitten lapsi lykätään koko päiväksi tai jopa viikonlopuksi, kun ei ymmärretä kohtuutta.

Jo vanhakansa tiesi, kuinka vieraat ja kala alkavat haista viimeistään kolmentana päivänä ja niistä on päästävä eroon eli maksimissaan tämän mukaan kaksi yötä.

Tietysti tässå vaiheessa vieraat osallistuvat ruokakustannuksiin ja valmistukseen.

Vierailija
53/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko ruokakassilla herkkukoria, jossa on kahvia, viiniä, hilloja, juustoja ym. vai ruokia, joita on tarkoitus syödä vierailun aikana? Tässä on nimittäin eri koulukuntia. Minua emäntänä loukkaisi, jos vieraat toisivat omat ruokansa. Pidän kunnia-asianani ruokkia vieraat ja nautin tarjottavien suunnittelusta. Olen aika taitava ruoanlaittaja.

Vieraat voivat vaikka tuoda viiniä tai jos yksi ateria syödään ulkona, tarjota minun annokseni kiitokseksi muusta kestitsemisestä. Voidaan tehdä niinkin, että ruokailusta sovitaan vieraiden saavuttua, käydään yhdessä kaupassa ja ostetaan, mitä kenenkin tekee mieli ja jaetaan kustannukset sopivalla tavalla. Tuo, että tuotaisiin valmis ruokakassi, on kyllä outoa. Eihän mistään Oulusta edes kannata lähteä kantamaan ruokaa Espooseen, varsinkaan mitään tuoretta.

Tosiaan tuo ruokakassia juttu kuulostaa oudolta. Asian voi tosiaan hoitaa fiksusti muutenkin. Toki jonnekkin saaren mökki oloihin meneminen on eri asia. Kun ollaan ihmisten ilmoilla voidaan käydä kaupassa sovitusti.

Vierailija
54/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoja vastauksia ketjussa! Kaikki ovat työntämässä perhettä hotelliin, vaikka ihan oikeasti on ihmisiä, jotka ottavat mielellään vieraita. Jollain lapsettomalla sukulaistädillä voi olla aika yksinäistäkin, ja sukulaisten vierailut tuovat sisältöä elämään.

Minun suvussani on niin, että jos joku sukulaiseni kuulee minun tai perheeni vierailleen vaikka työasioissakin heidän paikkakunnallaan ja varanneen hotellin, loukkaantuvat he tästä. Oletus on, että ilman muuta majoitutaan sukulaisten luokse.

Moni sanoo ketjussa, että ehdottomasti vain yksi yö, mutta se on kyllä lyhyt aika, jos täti itse oli kuvitellut saavansa sukulaisperheestä seuraa. Vastaavissa tilanteissa omien sukulaisteni reaktio on aina "nytkö te jo lähdette". Eihän tuollaista matkaa edes kannata ajaa yhden yön takia.

Toki jos on tiedossa, että täti väsyy herkästi ja on sen tyyppinen ihminen, että ei kehtaa kieltäytyä mistään, sitten on parempi varata toiseksi tai loppuöiksi hotelli tai AirBnb. Ei ole mitään yhtä oikeaa ratkaisua, eri perheet toimivat eri tavoin.

Vierailija
55/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän sama, kun anoppi pyytää lapsenlastaan hoitoon ja sitten lapsi lykätään koko päiväksi tai jopa viikonlopuksi, kun ei ymmärretä kohtuutta.

Jo vanhakansa tiesi, kuinka vieraat ja kala alkavat haista viimeistään kolmentana päivänä ja niistä on päästävä eroon eli maksimissaan tämän mukaan kaksi yötä.

Tietysti tässå vaiheessa vieraat osallistuvat ruokakustannuksiin ja valmistukseen.

Tässäkin tapauksessa se anoppi voisi avata suunsa ja sanoa jo pyytäessään minkälaista hoitoa hän on valmis tarjoamaan . Onko kyseessä puolituntia lapsen kanssa leikkimistä niin että vanhemmat valvoo vieressä. Pari tuntia illalla vai kenties jopa yön yli. Syyttäköön itseä jos ei saa suuta auki. Samoin isäntäväki voi sanoa, että meillä voi olla silloin ja silloin tämän verran. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
56/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä enempää kuin yksi yö noin isolla porukalla. Eikä missään tapauksessa noilla spekseillä, että odotatte täysihoitoa ja lastenhoitopalveluita kaupan päälle, jos olette tuolla asenteella liikkeellä niin parempi jättää koko vierailu väliin ja käyttää sekin aika käytöstapojen opetteluun.

Vierailija
57/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on mitä loistavin kurkistusikkuna suomalaiseen sielunmaisemaan. Se, että joutuu viettämään aikaa sukulaisten kanssa enemmän kuin yhden kahvittelun verran, on monille näköjään mitä kauhein koettelemus. Samaan aikaan kärsitään yksinäisyydestä ja masennuksesta.

Ilmiön on oltava verrattain tuore. Vielä muutama vuosikymmen sitten perheet olivat nykyistä suurempia eikä keskivertoperheellä ollut varaa yöpyä hotellissa. Suuretkin perheet majoittuivat sukulaisten luona näillä vieraillessaan, ja kun matkustaminen oli nykyistä hitaampaa, ei monen sadan kilometrin reissua tehty yhden yön vuoksi.

Kesämökeillä ja sukutiloilla kesänvietossa saattoi olla monta perhettä yhtä aikaa pitkiäkin aikoja. Tällä palstalla kun seuraa mökkikeskusteluja, näyttävät kaikki toivovan, ettei kukaan vain erehtyisi mökkivieraaksi ja jos aivan pakko on ottaa vastaan vieraita, sopii tulla kahville, ja silloinkin on kahvit ja kahvileivät tuotava mukana.

Vierailija
58/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt ei olla minnekkään mökille menossa vaan Espooseen. Toki siellä sitten voi käydä ruokakaupassa ja hankkia mitä täti toivoo. Minusta on outoa vieraiden tuoda mitään ruokakassia tietämättä kylmäsäilytystiloista yms ja siitä mitä täti on jo varannut. Kaupassa toki voi käydä sitten täydennyksiä hakemassa.

Minun sukulaisteni asuvat yli 500 kmn päässä ihan tavallista on, että vieraat yöpyvät yli viikonkin. Senhän takia ihmisillä on vierashuoneet.

Meilläkin on 6-henkinen perhe.

Appivanhemmat olisivat kyllä pitäneet vaikka koko kesän (itse viihdyin 0-1 yötä).

Oltiin kyllä pakon edessä jokunen päivä, koska tarvittiin kesällä työvoimaa sillä farmilla.

Vierailija
59/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sinä, mutta nyt kysymyksessä on vanha täti, koska ap. mies on jo neljän lapsen isä ja ikähaitari 30-50v ja tädin ikä lienee 70-90v.

Haluaisimpa nähdä vanhan tädin, joka tosta vain hakee 7 heng. ruuat ja välipalat kaupasta, valmistaa ateriat, järjestää nukkumapaikat, pesee 6 heng. vieraslakanat, pyyhkeet jne. Ja majoittaa kolmioon 7 henkeä.

Johon siinä lattia pinta-ala käy vähiin ja astiat.

Tätå hulluutta majoittua tuolla porukalla yövieraaksi vanhan ihmisen luokse. Ainakin nitrot pitäisi olla valmiina. Ja mikä meteli, tuskin vanha ihminen sitä jaksaa.

Vierailija
60/153 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiotteko viedä mukananne omat peitot, tyynyt, lakanat, tyynyliinat ja pyyhkeet? Jos ette, miten todennäköistä on että tädillä on kerrostalokolmiossaan varastossa kuusi ylimääräistä peittoa ja tyynyä? Lakanat ja pyyhkeet nyt voikin olla, jos on tyypiltään sellainen että tykkää pitää paljon liinavaatteita kaapissa. Mutta hyvin harva pitää kuutta peittoa ja tyynyä vieraiden varalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi