Miksi mummo pyytää hoitoon, mutta valittaa jälkikäteen miten kauheaa oli?
Nyt en löydä logiikkaa. Mummo (anoppi) pyytää lapsenlapsia hoitoon, "jotta voitte käydä jossain". Emme ole tottuneet hoitoapuun, mutta olemme sitten keksineet jonkin pienen reissun, ikään kuin tikusta asiaa, jotta voimme antaa lapset hoitoon. Ja onhan se mukavaa olla edes hetki erossa muksuista. Hoitokertoja on ollut 1-2 vuodessa, kestoltaan päivän tai yön yli, ei sen pidempiä. Monena vuonna lapset eivät ole olleet hoidossa kertaakaan. Pieninä eivät ollenkaan. Tänä vuonna mummo vietti heidän kanssaan noin kahdeksan tuntia, omasta halustaan, ja valitti jälkikäteen hirveästi miten raskasta se oli, tuli fyysisiä kipuja niin että piti ottaa lääkettä, eikä hänestä ole enää lapsia hoitamaan. Tämä toistuu joka kerran jälkeen ja kohdistuu yleensä minuun, eli anoppi vetää sivummalle ja minun pitää kuunnella miten hirveää oli. En oikein mielelläni anna enää lapsia hoitoon hänelle, koska miksi hän sellaista haluaa, eikä kuitenkaan halua.
Mummo pyysi nyt uudestaan että tuokaa lapset taas hoitoon, mies oli sanonut äidilleen että kyllä se varmaan järjestyy. Nyt kuitenkin miehen sisko kipakasti sanoi minulle, että anoppi on tosi rasittunut kun hänen _pitää_ hoitaa lapsiamme, oli siskollekin valittanut miten raskaita lapsemme ovat. En ymmärrä nyt yhtään missä mennään, mies ei suostu asiaa selvittämään. Mummo hoitaa muita lapsenlapsiaan enemmän ja valittaa puolestaan minulle miten kauheaa se on. Mikä ihmeen järki tässä on, mihin mummo pyrkii? Lapset ovat jo koululaisia, ihan tavallisia lapsia, jotka auttavat jo kotitöissäkin. Mielestäni jopa helppoja ja rauhallisia lapsia. Jos nyt annamme lapset hoitoon kuten hän haluaa, niin sitten hän valittaa taas minulle miten ei jaksa.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuinkas vanha mummo on?
Jäi juuri eläkkeelle suht varhaisessa iässä. Menohaluja riittää ja on aktiivinen, koko ajan menossa. Ei ole jaksamisongelmia tai kipuja matkustellessa ulkomailla ja Suomessa. Tämäkin on sellainen ristiriita jota ihmettelen, miten ihminen jaksaa kävellä pitkin kaupunkeja koko päivän, mutta kaksi tuntia lasten kaitsentaa on liikaa ja rikkoo kropan. Ja kun se on, niin miksi ihmeessä hän pyytää lapsia hoitoon? Keskittyisi asioihin, jotka eivät tuota pahaa mieltä.
Tiedätkö varmasti, että hän oikeasti kävelee pitkin kaupunkeja koko päivän? Ehkä vain vähän, lopun aikaa hotellihuoneessa.
Oma sukulainen valittaa, kun on niin paljon vanhuuden vaivoja ja taksi kauppaan maksaa niin kamalasti. Hirveää kun joutuu itse kantamaan ostokset ja ei ikinä sukulaiset auta. Lääkärikään ei kipulääkkeitä kirjoita, vaikka joka päivä särkee eikä mitään pysty tekemään. Sama sukulainen kuitenkin sujuvasti matkustaa ulkomaille hervottoman kokoisen repun ja matkalaukun kanssa, Facebook täynnä kuvia vuoristolta ja rantakävelyiltä. Kun minä lupauduin koiravahdiksi hänen talviasunnolleen, mutta mursin nilkkani ennen lähtöä, täyttyi FB valituksesta kuinka nuoret ne vain makoilee päivät ja tuijottaa puhelinta. Maksoin itse lentoni, ruokani, kaikki ja huolehdin koiran lenkitykset keppeineni niin hyvin kun pystyin. Siivosin, tein ruokaa, huolehdin koiran. Rouva loukkaantui, kun krääsäostarilla olin niin hidas kävelemään, enkä pystynyt olemaan koko päivää kiertelemässä. Kesäksi kotiin palattuaan jatkuu kertomus, miten mitään ei jaksa. Mitä nyt mustikkametsässä kyykkimistä ja saunavesien kantoa, paitsi jos joku väärä sukulainen on näkemässä.
Juuri näin. Ennen 2000-lukua ei edes kukaan haukkunut anoppiaan, ettei hoida lapsenlapsiaan, vaan isoisät oli lapsen elämässä siinä missä mummotkin.
Aloituksista päätellen, monet isät eivät hoida edes omia lapsiaan tai tee kotona kotitöitä, kun jostakin syystä miehet taantuvat parisuhteessa avuttomaksi ja osaamattomaksi lapseksi.
Enkä muista tällä palstalla 90-luvulla ainuttakaan aloitusta, jossa isovanhempien antama hoitoapu olisi sukupuolitettu vain naisiin.
On todella ikävää ja surullista, kuinka monet tämän päivän nuoret äidit polkevat naisten oikeuksia ja perheen tasa-arvoa ja sahaavat omaa oksaansa ja asenteellaan ja esimerkillään antavat ja siirtävät mallin omille lapsilleen.
Kyllä uusi perhevapaiden laki on enemmän kuin tervetullut, jossa miehet saavat enemmän oikeuksia lapsensa hoitoon ja naiset töihin.