Miksi mummo pyytää hoitoon, mutta valittaa jälkikäteen miten kauheaa oli?
Nyt en löydä logiikkaa. Mummo (anoppi) pyytää lapsenlapsia hoitoon, "jotta voitte käydä jossain". Emme ole tottuneet hoitoapuun, mutta olemme sitten keksineet jonkin pienen reissun, ikään kuin tikusta asiaa, jotta voimme antaa lapset hoitoon. Ja onhan se mukavaa olla edes hetki erossa muksuista. Hoitokertoja on ollut 1-2 vuodessa, kestoltaan päivän tai yön yli, ei sen pidempiä. Monena vuonna lapset eivät ole olleet hoidossa kertaakaan. Pieninä eivät ollenkaan. Tänä vuonna mummo vietti heidän kanssaan noin kahdeksan tuntia, omasta halustaan, ja valitti jälkikäteen hirveästi miten raskasta se oli, tuli fyysisiä kipuja niin että piti ottaa lääkettä, eikä hänestä ole enää lapsia hoitamaan. Tämä toistuu joka kerran jälkeen ja kohdistuu yleensä minuun, eli anoppi vetää sivummalle ja minun pitää kuunnella miten hirveää oli. En oikein mielelläni anna enää lapsia hoitoon hänelle, koska miksi hän sellaista haluaa, eikä kuitenkaan halua.
Mummo pyysi nyt uudestaan että tuokaa lapset taas hoitoon, mies oli sanonut äidilleen että kyllä se varmaan järjestyy. Nyt kuitenkin miehen sisko kipakasti sanoi minulle, että anoppi on tosi rasittunut kun hänen _pitää_ hoitaa lapsiamme, oli siskollekin valittanut miten raskaita lapsemme ovat. En ymmärrä nyt yhtään missä mennään, mies ei suostu asiaa selvittämään. Mummo hoitaa muita lapsenlapsiaan enemmän ja valittaa puolestaan minulle miten kauheaa se on. Mikä ihmeen järki tässä on, mihin mummo pyrkii? Lapset ovat jo koululaisia, ihan tavallisia lapsia, jotka auttavat jo kotitöissäkin. Mielestäni jopa helppoja ja rauhallisia lapsia. Jos nyt annamme lapset hoitoon kuten hän haluaa, niin sitten hän valittaa taas minulle miten ei jaksa.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Mummo ei oikeasti tarkoita, että haluaisi lapset hoitoon. Hän sanoo sen, koska "niin kuuluu sanoa". Meilläkin mummo sanoi, että jättäkää vaan lapset hoitoon - kolme alle 5-vuotiasta. Ei edes harkittu.
Pidän tätä selitystä todennäköisimpänä.
Oma äitini "vaatii", että käymme hänen luona syömässä, koska hän "haluaa tarjota meille päivällisen". Hän näyttää lähes suuttuvan, jos kieltäydymme. Kun käymme kerran vuodessa, hän ruikuttaa sekä minulle että sisaruksilleni jälkeenpäin, miten rasittavaa hänen iässään on laittaa ruokaa isolle perheelle. Apua hän ei tietenkään suostu ruuanlaiton tai jälkisiivouksen muodossa ottamaan vastaan.
Eli jos et mene syömään, hän ruikuttaa koko suvulle, miten ei hänen laittamat ruuat kelpaa, mutta jos menee syömään, hän ruikuttaa, miten me väsytetään hänet, vanhan ihminen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten iäkäs tämä mummo siis on? Jostain viestistä ymmärsin, että ei todellakaan vanha ja sairas ihminen.
Miten paljon se nainen pitäisi jaksaa ja jaksaa...?
Itse olen 56v ja en todella enää jaksaisi pienten lasten rumpaa. Luoja varjolkoon mummoudesta, sillä niin kovat vaatimukset ovat nykynaisella. Kaikki mehut on kyllä imetty kun kolme lasta on nyt aikuistumassa ja vihdoin viimein haluaisin jo omaa aikaa.
Ja moni mummo on vielä työelämässä, vaihdevuodet päällä, oma terveys reistaillee ja väsymys iskee.
Kyllä naisen osa on työntäyteinen ja raskas, ei riitä, että hoitaa omat lapset, vaan siihen päälle vielä lapsenlapset ja iäkkäät vanhempansa ja appivanhemmat, eikä silti ole mikään kylliksi tai riittävästi.
Missä on lapsen isät ja isoisät?
Miksi heitä ei koskaan syyllistetä ja haukuta, niin kuin mummoja?Sehän isovanhemmuudessa on parasta että voi katsoa pieniä pari päivää ja sitten ne taas on vanhempiensa vastuulla :D Ehkä se rasittavuuden valittelu on myös kehua vanhemmille siitä että jaksavat.
t. Vaari
Hehheh..niin meidänkin vaari sanoo ja ottaa/lupautuu mielellään lapsenlapsia hoitamaan, mutta jo parin tunnin päästä väsähtää ja lapset joutuisivat olemaan oman onnensa nojassa, jos minä en jaksaisi hoitaa.
Ja monelle vaarille lastenlapsien hoito.tarkoittaa vain yhdessä oloa ja seurustelua lasten kanssa, kun mummo pää kolmantena jalkana raataa ja tekee lapsille ateriat ja välipalat, huolehtii tiskeistä ja siivouksista, petipaikoista ja lakanoiden pesuista vierailun jälkeen, lasten hampaanpesuista ja nukkumaan menoista.
Ja tietysti mummon hoidettavaksi jää lasten heräämiset yöllä, siinä missä vaari kuorsaa yöllä.Jos lastenhoito olisi noin helppoa, mitä vaarit olettavat, miksi nuoret ja työkykyiset vanhemmat ei tähän pysty.
Meillä asia on kyllä oikestaan toisin päin. Minä nukun pienen kanssa ja heräilen yöllä.
t. Vaari
Vierailija kirjoitti:
Mummot tänäpäivänä myös vanhempia, koska lapset tehdään myöhempään.
Tänäkin asia olisi hyvä huomioida. Tulevaisuudessa vielä kun pitäisi jaksaa tehdä töitä 70 vuotiaaksi ennenkun pääse eläkkeelle, niin vielä väsyneempiä mummoja tiedossa.
Tänä päivänä?
Äidin siskolla oli 20 v ikäero. Kun vanhempi sisar synnytti, nuorempi oli vuoden ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten iäkäs tämä mummo siis on? Jostain viestistä ymmärsin, että ei todellakaan vanha ja sairas ihminen.
Itse olen 56v ja en todella enää jaksaisi pienten lasten rumpaa. Luoja varjolkoon mummoudesta, sillä niin kovat vaatimukset ovat nykynaisella. Kaikki mehut on kyllä imetty kun kolme lasta on nyt aikuistumassa ja vihdoin viimein haluaisin jo omaa aikaa.
Ja moni mummo on vielä työelämässä, vaihdevuodet päällä, oma terveys reistaillee ja väsymys iskee.
Kyllä naisen osa on työntäyteinen ja raskas, ei riitä, että hoitaa omat lapset, vaan siihen päälle vielä lapsenlapset ja iäkkäät vanhempansa ja appivanhemmat, eikä silti ole mikään kylliksi tai riittävästi.
Miksi heitä ei koskaan syyllistetä ja haukuta, niin kuin mummoja?Tässäkin tapauksessa mummo pyysi lapsia hoitoon ja mummo valitti sen raskautta.
Pappa ei pyytänyt hoitoon, eikä valittanut.
Huomaatko miten syy ja seuras seuraa toisiaan?
Jostain syystä vanhemmilla naisilla on aina tarvetta mollata nuorempia naisia, varsinkin poikiensa puolisoista.
Jos sinä pyydät anoppia tai muita vieraita kylään, oletatko vieraiden olevan yli 8h tai viikonlopun yli?
Meillä mummola vierailut on aina hoidettu muutaman tunnin vierailuilla ja samaa odotan myös isovanhemmilta ja muilta vierailta, kun tulevat kylään. Ja jos vierailut ovat pitkän matkan päässä ja vaatii yöpymisen, niin eikö jo mukavuudenhalusta oteta hotelli.
Itse en ainakaan tykkää, jos vierailut menevät ylipitkäksi ja tarvitaan useampi ateria, ellei kysymys ole päivällisistä, jossa jo kutsuttaessa mainitaan.
Vai onko isovanhemmat hoitoautomaatteja, joiden velvollisuus on hoitaa useampi sukupolvi.
Kuinkahan moni ottaisi kotiinsa hoidettavaksi sairaan tai iäkkäät isovanhemmat, jos he sitä keksivät pyytää?
Kaikki nämä hoitoperinteet ovat katkenneet suuriin ikäluokkiin, he eivät ole itse hoitaneet vanhempiaan, ei lapsiaan, eikä varsinkaan lapsenalapsiaan.
Eikö tuo nyt ole ihan luonnollista, jos mummo pyytää lapsia hoitoon, niin ei kait se tarkoita, että lapsen kipataan sitten 8-12h, ei ihme jos mummot valittavat, eivätkä jaksa, kun kohtuus on tuntematon käsite.
Minäkin valitin, vaikka olen vasta 40v. kun lapseni koulukaverin vanhemmat lykkäsi lapsensa aina meille koulun jälkeen "leikkimään" ja sai olla vaikka ilta myöhään. Ja vaikka lasta ei tarvinnut hoitaa, kyllä hän oli rasite ja piti kaikessa huomioida ja meille vanhemmille rasite.
Ihanko oikeasti ap. ja samaa mieltä olijat pitävät kohtuullisena 8-12h vierailuja?
Miten te jaksatte omien vieraiden kanssa, vaikka sen anopin, jotka viipyvät aamusta iltaan kotonanne ja samalla tarjoatte useamman ruuat ja kahvit ja pidåtte seuraa.
Milloin tämä oletus on levinnyt Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuinkas vanha mummo on?
Jäi juuri eläkkeelle suht varhaisessa iässä. Menohaluja riittää ja on aktiivinen, koko ajan menossa. Ei ole jaksamisongelmia tai kipuja matkustellessa ulkomailla ja Suomessa. Tämäkin on sellainen ristiriita jota ihmettelen, miten ihminen jaksaa kävellä pitkin kaupunkeja koko päivän, mutta kaksi tuntia lasten kaitsentaa on liikaa ja rikkoo kropan. Ja kun se on, niin miksi ihmeessä hän pyytää lapsia hoitoon? Keskittyisi asioihin, jotka eivät tuota pahaa mieltä.
Kaupungilla kävellessä voi levätä silloin kun haluaa, samoin matkustellessa.
Harva eläkkeelle jäävää on 30v kunnossa.
Lastenlapset ovat rakkaita, mutta paljon raskaimpia hoidettavia kuin omat, heille haluaa olla koko ajan läsnä, introvertille käy työstä.
Pienempiä pitää pitää joka sekunti silmällä ja tietenkin ruoka, sitä pitää olla tarjolla paljon useammin kuin eläkeläinen on tottunut.
Jotain kivaa tekemistä pitää olla, omat kouluikäiset voi komentaa siivoamaan huonettaan kun menee kähinäksi.
Lastenlapsista ajattelee vielä, ettei heille vaan saa sattua mitään ikävää kun ovat hoidossa.
Omien kanssa ei samanlaista jännitystä ollut.
Lisäksi toivoo, ettei lapsilla olisi tylsää ja pitää keksiä tekemistä, varsinkin jos käyvät kerran vuodessa hoidossa, ei heitä edes kunnolla tunne, mistä he nauttivat.
Kyllä lastenlasten hoito käy työstä vaikka se ihanaa onkin.
Koitan olla valittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi heitä ei koskaan syyllistetä ja haukuta, niin kuin mummoja?Tässäkin tapauksessa mummo pyysi lapsia hoitoon ja mummo valitti sen raskautta.
Jostain syystä vanhemmilla naisilla on aina tarvetta mollata nuorempia naisia, varsinkin poikiensa puolisoista.
Jos sinä pyydät anoppia tai muita vieraita kylään, oletatko vieraiden olevan yli 8h tai viikonlopun yli?
Meillä mummola vierailut on aina hoidettu muutaman tunnin vierailuilla ja samaa odotan myös isovanhemmilta ja muilta vierailta, kun tulevat kylään. Ja jos vierailut ovat pitkän matkan päässä ja vaatii yöpymisen, niin eikö jo mukavuudenhalusta oteta hotelli.
Itse en ainakaan tykkää, jos vierailut menevät ylipitkäksi ja tarvitaan useampi ateria, ellei kysymys ole päivällisistä, jossa jo kutsuttaessa mainitaan.
Vai onko isovanhemmat hoitoautomaatteja, joiden velvollisuus on hoitaa useampi sukupolvi.
Kuinkahan moni ottaisi kotiinsa hoidettavaksi sairaan tai iäkkäät isovanhemmat, jos he sitä keksivät pyytää?
Kaikki nämä hoitoperinteet ovat katkenneet suuriin ikäluokkiin, he eivät ole itse hoitaneet vanhempiaan, ei lapsiaan, eikä varsinkaan lapsenalapsiaan.
Eikös tämän päivån mummot ole syntyneet 50-60-luvulla ja suurin osa suurista ikäluokista on jo haudassa, kun nuorimmatkin on yli 70v.
Ja kuka edes jättää lapsensa vanhuksille, kun reagointikyky on alentunut, liikkeet hidastuneet, kunto, näkö ja kuulo heikentynyt jne. ja on jo tilastojen mukaan riski liikenteessä ja lääkärit ja poliisi tarkkailevat ajokykyä. Ja työkyky pysyvästi alentunut.
Aika vastuuton vanhempi täytyy olla, jos jättää tälläiselle henkilölle lapsensa hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänäkin asia olisi hyvä huomioida. Tulevaisuudessa vielä kun pitäisi jaksaa tehdä töitä 70 vuotiaaksi ennenkun pääse eläkkeelle, niin vielä väsyneempiä mummoja tiedossa.Tänä päivänä?
Äidin siskolla oli 20 v ikäero. Kun vanhempi sisar synnytti, nuorempi oli vuoden ikäinen.
Tottahan tuo on, että tämän päivän mummot ja synnyttävät äidit ovat yhä vanhempia, kun synnyttävien keski-ikä on ollut jo kauan lähes 30v ainakin tilastojen valossa.
Sinun äidin ja hänen siskonsa 20v ikäero on jo harvinaisuus, eikä edusta tilastoja.
Itselläni oli 40v mummo kun synnyin ja taas lapsillani toinen mummo oli 72v ja toinen 75v.
ja eikä tullut edes mieleen jättää lapsia hoidettavaksi ja silti lapsilla on läheiset välit isovanhempiin, jotka on hoidettu lyhyillä vierailuilla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo nyt ole ihan luonnollista, jos mummo pyytää lapsia hoitoon, niin ei kait se tarkoita, että lapsen kipataan sitten 8-12h, ei ihme jos mummot valittavat, eivätkä jaksa, kun kohtuus on tuntematon käsite.
Minäkin valitin, vaikka olen vasta 40v. kun lapseni koulukaverin vanhemmat lykkäsi lapsensa aina meille koulun jälkeen "leikkimään" ja sai olla vaikka ilta myöhään. Ja vaikka lasta ei tarvinnut hoitaa, kyllä hän oli rasite ja piti kaikessa huomioida ja meille vanhemmille rasite.
Ihanko oikeasti ap. ja samaa mieltä olijat pitävät kohtuullisena 8-12h vierailuja?
Miten te jaksatte omien vieraiden kanssa, vaikka sen anopin, jotka viipyvät aamusta iltaan kotonanne ja samalla tarjoatte useamman ruuat ja kahvit ja pidåtte seuraa.Milloin tämä oletus on levinnyt Suomeen?
Luitko aloitusta edes?
Muistan, kun itse otin kaksikymppisenä kummilapsen hoitoon. Ajatus oli ihana ja pidin hänestä todella paljon ja hän oli kiltti ja suloinen kolmevuotias.
Vastuu toisen lapsesta painoi vain ihan eri tavalla kuin myöhemmin omista lapsista. Vahdin haukkana joka käännettä enkä osannut edes yöllä nukkua. Aamulla olin kuoleman väsynyt ja jos joku olisi erehtynyt kysymään, olisin kertonut kuinka rankkaa oli. Muistan tunteen vielä 30 vuotta myöhemmin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuinkas vanha mummo on?
Jäi juuri eläkkeelle suht varhaisessa iässä. Menohaluja riittää ja on aktiivinen, koko ajan menossa. Ei ole jaksamisongelmia tai kipuja matkustellessa ulkomailla ja Suomessa. Tämäkin on sellainen ristiriita jota ihmettelen, miten ihminen jaksaa kävellä pitkin kaupunkeja koko päivän, mutta kaksi tuntia lasten kaitsentaa on liikaa ja rikkoo kropan. Ja kun se on, niin miksi ihmeessä hän pyytää lapsia hoitoon? Keskittyisi asioihin, jotka eivät tuota pahaa mieltä.
Kaupungilla kävellessä voi levätä silloin kun haluaa, samoin matkustellessa.
Harva eläkkeelle jäävää on 30v kunnossa.
Lastenlapset ovat rakkaita, mutta paljon raskaimpia hoidettavia kuin omat, heille haluaa olla koko ajan läsnä, introvertille käy työstä.
Pienempiä pitää pitää joka sekunti silmällä ja tietenkin ruoka, sitä pitää olla tarjolla paljon useammin kuin eläkeläinen on tottunut.
Jotain kivaa tekemistä pitää olla, omat kouluikäiset voi komentaa siivoamaan huonettaan kun menee kähinäksi.
Lastenlapsista ajattelee vielä, ettei heille vaan saa sattua mitään ikävää kun ovat hoidossa.
Omien kanssa ei samanlaista jännitystä ollut.
Lisäksi toivoo, ettei lapsilla olisi tylsää ja pitää keksiä tekemistä, varsinkin jos käyvät kerran vuodessa hoidossa, ei heitä edes kunnolla tunne, mistä he nauttivat.
Kyllä lastenlasten hoito käy työstä vaikka se ihanaa onkin.
Koitan olla valittamatta.
Miksi sitten pyydät heitä hoitoon ilmoittamatta, että tarkoitat korkeintaan parintunnin pätkää joka sekin on (ainakin apn anopille) todella raskasta? Oletan, että teet näin koska annat ymmärtää, että tilanteesi on yhteneväinen aloitusviestin tilanteeseen.
Eikö olisi helpompi pyytää koko perhe kylään eikä vain lapsia hoitoon?
Tää on niiiiiin tyypillistä.
Meillä halutaan ”luoda lapsiin yhteys” mutta ”ei olla piikana”.
Käytännössä tää tarkoittaa sitä että pysäköidytään meille päiväkausiksi, mutta loukkaannutaan, jos minä teen silloin jotain. En saa lähteä mihinkään, en siivota, en mitään. Koska idea on että minua ei auteta.
Minulle ei kuitenkaan edes puhuta, vaan kaikki fokus on lapsissa.
Anoppi ja appi eivät suostuneet ottamaan lapsia hoitoon edes siksi aikaa, kun minulla oli migreeni ja miehen kotiin tuloon muutama tunti. Aina sanottiin vihaisesti, että me ollaan Mikko ja Pekka (nimet muutettu , mies ja tämän veli ) hoidettu, ei enää yhtään kakaraa tänne. No nyt lapset ovat 14 v ja 12 v eivätkä vuosiin nähneet näitä toisia isovanhempiaan ja mitä tekee anoppi: itkee pitkin kyliä ettei saa olla mummo kun Mikko ei tuo lapsia hänelle ja Pekka ei tee lapsia!
Tää alotuksen mummo on perinteinen marttyyrityyppi.
Mun äiti on just tollanen... ei pelkästään mummona vaan myös äitinä/anoppina. Pyytää ja kinuaa porukkaa luokseen esim jouluksi tai kesällä rantasaunaan ja tekee sit hitonmoisen shown rasittuneisuudestaan ” kun minun TÄYTYY...” Huokailee, ei missään nimessä huoli mitään apua, valittaa vieraille (myös ei-läheisille) häpeämättä päin naamaa. Todella kiusallisia tilanteita muistan lapsuudesta asti.
Eipä paljon vierailla ja lapset on harmillisen vieraantuneita mummostaan ☹️
Mummo ei halua olla huonompi mummo, kuin toisetkaan joten kokee että hänellä on velvollisuus pitää lapsenlapsiaan edes joskus yökylässä tai hoidossa. Totta maar mummot keskustelevat "kohtalotoveriensa" naapuriensa kanssa kenellä on suuritöisemmät lapsenlapset.
Pitää ymmärtää sekin, että minunkin mielestä nykyajan lapset ovat vaativimpia kuin oli silloin kun heidän vanhempansa olivat lapsia.
Nykyajan lapset ovat usein paljon vilkkaampia, mutta tietysti jokainen on oma persoonansa. Tiedän lapsia, joille on muodostettu tai annettu muodostua tietyt herkut/ruuat joita vain syövät. Ei kelpaa mikä tahansa, kun vanhemmat ovat opettaneet pienestä alkaen niin, että lapsi saa valita mitä ruokaa laitetaan ja syödään.
Moni nykyajan isovanhemmista muistaa, että ennen oli helpompaa ja lapset söivät mitä oli tarjolla.
Sitten kun lapsenlapset tulevat on varauduttava kaikenlaiseen "viihdyttämiseen" ruokineen ja ajankuluineen.
Tutuissa on mummoja ja eräs kertoi, että on mukavaa kun lapsenlapset tulevat mutta on vielä mukavampaa kun lähtevät ja saa huokaista helpotuksesta. Uskon, että varsin moni kokee raskaana jos uskaltaa sen todeta ja sanoa. Kaikki eivät sano , vaan ovat hiljaa.
Ehdottomasti voi sanoa suoraan että ethän sinä mummo jaksa enää hoitaa. Pitää olla rehellinen tässäkin asiassa, eikä sanoa mitä kuvittelee toisen haluavan kuulla. Tai sivuutatte pyynnön jollain tekosyyllä "mietitään" tai "harkitaan" ja sitten unohdatte asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämän päivån mummot ole syntyneet 50-60-luvulla ja suurin osa suurista ikäluokista on jo haudassa, kun nuorimmatkin on yli 70v.
Ja kuka edes jättää lapsensa vanhuksille, kun reagointikyky on alentunut, liikkeet hidastuneet, kunto, näkö ja kuulo heikentynyt jne. ja on jo tilastojen mukaan riski liikenteessä ja lääkärit ja poliisi tarkkailevat ajokykyä. Ja työkyky pysyvästi alentunut.
Aika vastuuton vanhempi täytyy olla, jos jättää tälläiselle henkilölle lapsensa hoitoon.
Ei suinkaan ole suurin osa haudassa suurista ikäluokista, eli 45-50 syntyneistä.
Tilastot kertovat, että esim v 1947 syntyi n 108 000 lasta, joista on kuollut 18 000, muuttanut ulkomaille n 20000. Leskiä heistä n 10% ja vain 17% on eronnut. Eli suurin osa on naimisissa verrattuna nykyiseen aikaan.
50-luvulla syntyneistä on kuollut n 10%.
Tarkemmin tuossa:
Vierailija kirjoitti:
Mummo ei halua olla huonompi mummo, kuin toisetkaan joten kokee että hänellä on velvollisuus pitää lapsenlapsiaan edes joskus yökylässä tai hoidossa. Totta maar mummot keskustelevat "kohtalotoveriensa" naapuriensa kanssa kenellä on suuritöisemmät lapsenlapset.
Pitää ymmärtää sekin, että minunkin mielestä nykyajan lapset ovat vaativimpia kuin oli silloin kun heidän vanhempansa olivat lapsia.
Nykyajan lapset ovat usein paljon vilkkaampia, mutta tietysti jokainen on oma persoonansa. Tiedän lapsia, joille on muodostettu tai annettu muodostua tietyt herkut/ruuat joita vain syövät. Ei kelpaa mikä tahansa, kun vanhemmat ovat opettaneet pienestä alkaen niin, että lapsi saa valita mitä ruokaa laitetaan ja syödään.
Moni nykyajan isovanhemmista muistaa, että ennen oli helpompaa ja lapset söivät mitä oli tarjolla.
Sitten kun lapsenlapset tulevat on varauduttava kaikenlaiseen "viihdyttämiseen" ruokineen ja ajankuluineen.
Tutuissa on mummoja ja eräs kertoi, että on mukavaa kun lapsenlapset tulevat mutta on vielä mukavampaa kun lähtevät ja saa huokaista helpotuksesta. Uskon, että varsin moni kokee raskaana jos uskaltaa sen todeta ja sanoa. Kaikki eivät sano , vaan ovat hiljaa.
Niin totta ja koettua. Pieniä lapsia kestää vain lyhyitä aikoja. Totesin sen monta kertaa kun lastenlapset olivat minulla. Nyt ei ole enää pieniä kaitsettavia, hyvä niin. Yksi tytär , jonka lapsi joutui olemaan viikon luonani ymmärsi ja varoittikin etukäteen, että on varmaan raskasta mutta toivottavasti kestät. Kyllä sen kestää ja kesti kun tietää, ettei jatku loputtomiin. T.nyt 73v mummi.
Narsistimummo. Antaa ristiriitaista viestiä ja mikään ei kelpaa. Haluaa pitää teitä epävarmuudessa. Ette vie tuoloe enää lapsianne. Haukkuu siitäkin mutta mitä sitten.
Tänäkin asia olisi hyvä huomioida. Tulevaisuudessa vielä kun pitäisi jaksaa tehdä töitä 70 vuotiaaksi ennenkun pääse eläkkeelle, niin vielä väsyneempiä mummoja tiedossa.