En käy Subwayssa koska en osaa tilata siellä.
Miksi siitä tilaamisesta on tehty niin helvetin vaikeaa?
Kommentit (715)
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun innoittamana oli pakko käydä tänään subissa kun tuo sämpylä alkoi pyörimään mielessä. Maistui paljon paremmalta kuin ennen ja syynä varmaan se että nyt tiedän miten sen tilaaminen voi olla joillekkin niin kovin hankalaa.
Onnenpekka tai Liisa olet, täältä on lähimpään subiin ja heseen 55km ja mäkkäriin 110km kuolannu jo ketjun alusta asti ja tosiaan siinä kastike kohassa voi sanoa vaikka et valkosipuli JA sit se toinen
Kyllä asiakkaalla on oikeus kysyä joka kysymyksen kohdalla mitä vaihtoehtoja on olemassa, mutta kyllähän sen sapuskan saa sujuvammin kun vähän viitsii opiskella ennen jonoon menoa.
En ole koskaan käynyt, vaikka lähin Subway on puolen kilometrin päässä. Kyseisen puljun ruoka ei vaan kiinnosta, enkä varmaan osaisi tilatakaan mitään.
En käy koska liian vaikeaa. Hermot menee.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen täällä ei oo yhtään ohjetta siitä MITÄ mun pitäisi Subwayssa tilata! 25 sivua menny. Ei muuta ku pelkkää länkytystä.
Tiedätkö muissa paikoissa mitä haluat syödä? Vai joudutko aina turvautumaan jonkun muun ideoihin? Miten teet leivän kotona? Laitatko väkisin sielläkin jotain vierasta makua josta et tiedä tykkäätkö vai et?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moikka yks tonnikalapatonki, 15cm (myyjä kysyy 15cm vai 30cm) ja hunajakauraan (myyjä kysyy leivän). Pippurijuustolla (myyjä kysyy tav. vai pippurijuusto) ja paahdetaan (myyjä kysyy paahdetaanko). Kaikki kasvikset paitsi oliivi, jalapeno ja suolakurkku (myyjä kysyy mitä vihanneksia) ja valkosipulikastike ja kaikki mausteet (myyjä kysyy mikä kastike ja laitetaanko mausteita). Bon apetit!
Onko tuo sitten oikeasti hyvää, aika paljon kaikkea.
No mutta jos itse tykkäät vähemmästä, saat valita vähemmän. Sehän se idea siellä on, ettei kaikkien tarvitse ottaa samanlaista.
Voi sentään, me lappeenrantalaiset olemme jo vuosikymmenten ajan tottuneet tällaiseen tilaukseen omien perinneruokien kanssa. ”Muna vai kinkku? Keitto- vai savukinkkuu? Riisi- vai perunapiirakka? Kylmäsavua vai graavia? Pannu- vai suodatinkahvi?” Myös turistit pärjäävät, ja saavat kahvinsa ja atominsa tai karjalanpiirakkansa. Eikä näiden tilaamiseen edes ole kuvallisia ohjeita Satama-Sannilla!
Vierailija kirjoitti:
Edelleen täällä ei oo yhtään ohjetta siitä MITÄ mun pitäisi Subwayssa tilata! 25 sivua menny. Ei muuta ku pelkkää länkytystä.
Eli ohje siihen MITÄ eikä miten? No koska harva meistä osaa lukea toisen ajatuksia niin se on kohta kun sun pitää ihan itse valita MITÄ haluat syödä tai ehkä joku muu, Myyjälle on sinun tavatessaan ainoastaa varmaa se että haluat jotain. Ehkä patongin, ehkä juoman tai ehkä jopa turpaan eli kerro ihmeessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi olla valmista patonkia? Miksi pitää valita itse? Miksi pitää valita niin monesta? Miksi laitetaan/ei laiteta täytteitä ja miksi juuri sen verran eikä tämän tai tuon verran? Miksi täytteitä on niin paljon? Miksi täytteitä on niin vähän? Miksi pitää olla monta eri leipää? Miksi leivässä pitää olla kastiketta? Miksi miksi miksi. Tämä ketju on ihan sketsi. :D
Ehkä tässä kulminoituu suomalaisuus - kaikki on huonosti kun pitää itse valita, mutta toisaalta valitusvirsi olisi yhtälainen jos valmiiden leipien täytteitä ei saisikaan vaihtaa mieluisiksi.
Ongelma poistuisi heti, jos asiakas saisi itse tehdä leipänsä ilman välikäsiä eli sitä silmiään pyörittelevää myyjää.
Eli ongelma ei olekaan se, ettei tiedä, mitkä täytteet ja kastikkeet sopivat yhteen, vaan se, että pitää kommunikoida myyjän kanssa? Ehkä sitten kannattaa käydä hakemassa patonkinsa kaupasta, jossa on itsepalvelukassa.
Kumma juttu, kun viittomakielinen tuttavanikin saa tilattua ongelmitta Subissa ruokaa, mutta tämän ketjun puhekykyisille ihmisille se on liian vaikeaa...
Vierailija kirjoitti:
Voi sentään, me lappeenrantalaiset olemme jo vuosikymmenten ajan tottuneet tällaiseen tilaukseen omien perinneruokien kanssa. ”Muna vai kinkku? Keitto- vai savukinkkuu? Riisi- vai perunapiirakka? Kylmäsavua vai graavia? Pannu- vai suodatinkahvi?” Myös turistit pärjäävät, ja saavat kahvinsa ja atominsa tai karjalanpiirakkansa. Eikä näiden tilaamiseen edes ole kuvallisia ohjeita Satama-Sannilla!
Ja missähän kysytään, että pannu- vai suodatinkahvi?!?
Voi olla, että syntyperäiset lappeenrantalaiset osaavat tilata vetynsä ja atominsa vaikka unissaan, mutta ulkopaikkakuntalainen ja ensikertalainen voi olla tiskillä helisemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitää valita että saa sen helkutin italialaisen leivän?
Voisiko joku viisas kertoa.Minkä helkutin italialaisen leivän?
Listalla on italialainen leipä. Mitä täytteitä pitää ottaa että siinä on Italian maut? Jos ottaa suolakurkun niin sehän pilaa sen maun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea on päivän subissa koska kyseistä leipää ei saa ostettua. Sekin pitää rakentaa itse.
Jos päivän subi on kalkkunasubi, se on kalkkunasubi. Loput asiat eli leivän, kasvikset ja kastikkeen saat päättää itse. Se idea.
Tähän mennessä olen tyhmänä luullut, että subi on se koko tuote, eli leipä täytteineen päivineen. Mutta subi onkin siis vain se päätäyte?
Tämä varmaan aiheuttaa hankaluuksia tottumattomalle. Jos ihminen luulee että subi on valmis tuote eikä ainoastaan yksi osa siitä, niin tuntuuhan se vähän tyhmältä kun luulet pääseväsi helpolla tilaamalla valmiiksi räätälöidyn tuotteen eikä se onnistukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja missähän kysytään, että pannu- vai suodatinkahvi?!?
No siellä Satama-Sannilla! Ja muissakin satamatorin kojuissa. Pääsääntöisesti niissä kyllä taitaa turistit olla ostoksilla. Jos ei osaa vastata kysymykseen, voi sanoa että ihan sama. Sitten vaan ei välttämättä saa sitä mitä haluaa.
En ymmärrä ollenkaan noita leivän syömisiä aterioina - hampparit ja patongit eivä tosiaankaan ole täyspainosta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea on päivän subissa koska kyseistä leipää ei saa ostettua. Sekin pitää rakentaa itse.
Jos päivän subi on kalkkunasubi, se on kalkkunasubi. Loput asiat eli leivän, kasvikset ja kastikkeen saat päättää itse. Se idea.
Tähän mennessä olen tyhmänä luullut, että subi on se koko tuote, eli leipä täytteineen päivineen. Mutta subi onkin siis vain se päätäyte?
Tämä varmaan aiheuttaa hankaluuksia tottumattomalle. Jos ihminen luulee että subi on valmis tuote eikä ainoastaan yksi osa siitä, niin tuntuuhan se vähän tyhmältä kun luulet pääseväsi helpolla tilaamalla valmiiksi räätälöidyn tuotteen eikä se onnistukaan.
Niin minäkin olen luullut.
Meitä tyhmiä in sitten useampi.
Jos ei halua itse päättää mitään täytteitään niin kyllä omaa työpäivää ainakin piristäisi asiakas joka antaa vapaat kädet. Sanot vaan että "Teetkö sun mielestä hyvän leivän, saa maksaa korkeintaan summan x?" Sit meet vaikka kauimmaiseen nurkkaan odottamaan ettei tarvitse kuunnella yhtään lisäkysymystä.
Itse osaisin suorilta n. 4 eri omaa lempiyhdistelmää, kun on tullut muutama subi syötyä. :D
Huom, mainitse jos et jotain makua (esim. chili, tonnikala...) voi sietää, niin ei tarvitse jälkikäteen harmistua liikaa.
Kastikesuosituksiakin kysytään sen verran usein, että jos sitä suositusta ei oo saanut, niin veikkaisin että melko uusi työntekijä asialla.
T. Subin työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla yhtä vaikeaa jollain nakkikioskilla tmv? Jos päivän tuotteena on hotdog pippurinakilla niin kun myyjä kysyy tuleeko mausteita ja laitetaanko juustoa mukaan niin menetkö ihan sekaisin? 😆😆😆
Kalkkunasubi on juuri se mikä on eli patonki jonka sisällä on kalkkunaa. Paahtopaistisubissa on patongin sisällä paahtopaistia. Sinä vaan saat päättää mitä mausteita sen patongin sisään lisäksi laitetaan (kasvikset ja kastikkeet) ja bonuksena mitä leipää siinä käytetään.
Ne kasvikset ovat kuin nakkikioskin hodarin ”laitetaanko sipulia ja/tai kurkkua, entä valkosipulia” ja kastikkeet ”otatko sinappia/ketsuppia/majoneesia/muuta saatavilla olevaa kastiketta”.
Tottakai nakkikioskillakin voit vastata kysymyksiin että ”ei kun mä otan vaan ton päivän hodarin”. Sitten varmaan saat sämpylän ja nakin ilman mitään kastikkeita tai lisukkeita. Samoin subwayssa voit ottaa kalkkunasubin ja sanoa kysymyksiin että ”ei kun mä otan vaan ton päivän subin” ja kieltäydyt vastaamasta mihinkään kyselyihin. Saanet randomina patongin jonka sisällä on kalkkunaa eikä mitään muuta. Yhtä mauton kun se hodari ilman lisukkeita.
Vierailija kirjoitti:
Tilaamisen vaikeus Subwayssa johtuu siitä, että hinnoittelu on erittäin epäselvä ja läpinäkymätön. Mistään ei selviä, miten täytevalinnat vaikuttavat tuotteen hintaan, montako täytettä kuuluu settiin ja mistä tulee maksaa ekstraa ja minkä verran.
Ihan tarpeettoman hankalaa verrattuna salaattibaareihin, joissa vastaava kokoa-itse-haluamasi on selkeästi hinnoiteltu.
Ja kyllä viimeksi käydessäni kysyin myyjältä, montako täytettä siihen siis kuuluu, mutta hän ei tuntunut ymmärtävän kysymystä. Voi ottaa mitä täytteitä haluaa. Ok, ja sitten hinta vaihtelee mutta minkä mukaan...
PS. Tämä on ainoa viestini tässä ketjussa, eli meitä on muitakin kuin ap.
Siis haluaisitko sä ottaa siihen leipään esim kanaa JA kinkkua? Leipään kuuluu yksi päätäyte, valinnaiset juusto, kasvikset, kastikkeet ja mausteet.
Kävin tänään Subin ovella... siellä myyjä odotteli kuin haukka. Käännyin ovelta. Ei vaan pystyny.
Kulkee joskus myös chipotle-kastikkeen nimellä. Kohtuullisen tulinen (sinappipohjainen?) kastike, itse pyydän sitä subissa aina "yhden viivan verran".