Onko muita, joilla hassu haave muuttamisesta mökkiin?
Minulla on sellainen täysin epärealistinen haave jostain "vanhanajan idyllisestä mummonmökkielämästä", joka olisi mahdollisimman omavaraistakin vielä. Käsitän, että oikeasti se ei olisi varmaan kivaa, mutta ajatuksena se on kiva.
Kuvittelen, miten elelisin pienessä hirsimökissä vuoden ympäriinsä ja se lämpiäisi puilla. Hoitaisin puutarhaa ja kasvimaata. Olisi kanoja pihalla, ehkä vuohiakin.
Tottakai olisi myös sähkö ja auto ja pesukone ja suihku ja jääkaapit jne. Kaivo olisi oma ja puucee.
Onko muilla tällaisia hassuja haaveita? Onko joku jopa kokeillut sellaisessa elelyä koskaan vähän pidemmän sikaa, mitä ongelmia tuli vastaan?
Kommentit (102)
Ei ole hassu haave, hassu haave on haluta maalta asumaan betonibunkkeriin. Sama haave täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nauttinut(?) mökkielämän ihanuudesta jo reilut 10 v.
Nyt mieluusti myisin koko ihanuuden pois.
Miksikö? Kyllä se on työleiri, kun yksin asuu ja itse pitää hoitaa kaikki. Pikkuremontit on pakko tehdä itse, ei minulla ole varaa maksaa ulkopuoliselle. Varsinkaan oppirahojen menetyksen jälkeen, kun tulin huijatuksi.
Olen muutenkin aika yksinäinen, ei kavereita ainakaan siinä lähellä, niin tuntuu että koko elämä on pelkkää raatamista. Työt eivät koskaan lopu.
Ja kun joskus lähden lomalle pidemmäksi aikaa, työt ovat kasaantuneet ja usein ilmestynyt uutta rempan tarvetta, kun tulen takaisin.
Talvi on ihan oma lukunsa. Henkinen ja fyysinen energia kuluu lämpimänä pysymiseen.
Moni ihastuu mökkipaikkaani ja onhan se idyllinen. Mutta arkirealismi on toista.
Kyllä siellä kaupunkiasunnossakin voi elää mökkielämää, jos ekologisuus on tärkeää.Mikä kaikki siellä on mennyt hajalle ja vastinut korjausta? Voitko avata sitä puolta kokemattomalle?
No hajalle ei ole mennyt oikeastaan, kuin kaivopumppu, jonka tuossa edellisessä jutussa jo mainitsinkin. Lisäksi suihkun sekoittajan vaihdoin jokunen vuosi takaperin. Sen tein itse, mutta ei sitäkään toki itse tarvi tehdä, jos ei halua, eikä osaa. Kyllä ammattimiehet senkin tulevat tekemään, jos niin halutaan.
Pari viikkoa sitten salama löi ensimmäistä kertaa niin, että rikkoi pääsulakkeen sekä taulusta, että ulkoa, mutta ei rikkonut mitään muuta, joten siitäkin selvisin pelkästään sulakkeiden vaihdolla. Niin ja uunin, sekä jääkaapin olen joutunut myös vaihtamaan, mutta niissäkin tapauksissa alan liikkeestä tuli ammattilaiset, jotka hoiti homman.
Mitään kummempaa remppaa en ole tehnyt. Mökin maalaus tulee varmaan eteen lähi vuosina, mutta edelleen kuitenkin maalipinta ihan ok kunnossa.
Tämä vastaus ei siis ole minun = se, jolta kysyttiin. Vastaukseni on edellisellä sivulla.
Olen jutellut joidenkin siirtolapuutarhureiden kanssa. Joillain on talveksi yksiö kaupungissa ja asuvat keväästä syksyyn siellä mökillä. Ne yhdyskunnat ovat tosi idyllisen näköisiä, mutta eivöt ihan oikeita mökkejä kuitenkaan. Niillä on tiukst järjestyssäännöt ja kiellot ja rajoitukset ja työvelvoitteet, lisäksi juoksevat jäsenmaksut jne ovat yllätvän kalliita. Haluaisin oikean mökin oikealla tontilla mieluummin, siirtolapuutarhat ovat vähän leikkimökkejä loppujen lopuksi.
Osa mainitsi kokemuksena yksinäisyyden. Mä olen hyvin erakkoluonne ja se tuntuisi haaveiluna juuri ihanalta puolelta. Häiriinnyn pahasti kerrostalon äänistä, joita kuuluu naapureista. Se rauhallisuus ja hiljaisuus mökkielämässä houkuttelee yhtensä elementtinä. Kävin tänä kesänä juhannuksena sukulaisten mökillä ja siellä oli ihanaa yöaikaan hiljaisuus ja luonnon äänet.
Tämä on siis haaveeni. On tosi kiinnostavaa kuulla kommentteja, laittakaa lisää vain ja nimenomaan niistä huonoista puolista! Olen syntyperäinen helsinkiläinen ja aina asunut kerrostalossa ja haaveillut jostain muusta koko aikuisikäni. En vain ole uskaltanut ottaa ratkaisevaa askelta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksikö? Kyllä se on työleiri, kun yksin asuu ja itse pitää hoitaa kaikki. Pikkuremontit on pakko tehdä itse, ei minulla ole varaa maksaa ulkopuoliselle. Varsinkaan oppirahojen menetyksen jälkeen, kun tulin huijatuksi.
Olen muutenkin aika yksinäinen, ei kavereita ainakaan siinä lähellä, niin tuntuu että koko elämä on pelkkää raatamista. Työt eivät koskaan lopu.
Ja kun joskus lähden lomalle pidemmäksi aikaa, työt ovat kasaantuneet ja usein ilmestynyt uutta rempan tarvetta, kun tulen takaisin.
Talvi on ihan oma lukunsa. Henkinen ja fyysinen energia kuluu lämpimänä pysymiseen.
Moni ihastuu mökkipaikkaani ja onhan se idyllinen. Mutta arkirealismi on toista.
Kyllä siellä kaupunkiasunnossakin voi elää mökkielämää, jos ekologisuus on tärkeää.
Selitäs mulle nyt ihan rautalangasta, mitä ihmettä nämä sinun jatkuvat remontit oikein ovat? Minä kun en ole tehnyt vuosikausiin minkään sortin remontteja ja mökkini on ihan hyvässä kunnössa. Mikään ei repsota, eikä hilseile.
Jos sinulla kerran ei ole varaa maksaa ulkopuolisille omakotitalossa, niin miten ihmeessä sinulla on varaa maksaa ulkopuolisille kerrostalossa? Siellähän sinä et saa itse tehdä mitään mikä on taloyhtiön, vaan aina on kaivettava kuvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä kaupunkiasunnossakin voi elää mökkielämää, jos ekologisuus on tärkeää.Mikä kaikki siellä on mennyt hajalle ja vastinut korjausta? Voitko avata sitä puolta kokemattomalle?
No hajalle ei ole mennyt oikeastaan, kuin kaivopumppu, jonka tuossa edellisessä jutussa jo mainitsinkin. Lisäksi suihkun sekoittajan vaihdoin jokunen vuosi takaperin. Sen tein itse, mutta ei sitäkään toki itse tarvi tehdä, jos ei halua, eikä osaa. Kyllä ammattimiehet senkin tulevat tekemään, jos niin halutaan.
Pari viikkoa sitten salama löi ensimmäistä kertaa niin, että rikkoi pääsulakkeen sekä taulusta, että ulkoa, mutta ei rikkonut mitään muuta, joten siitäkin selvisin pelkästään sulakkeiden vaihdolla. Niin ja uunin, sekä jääkaapin olen joutunut myös vaihtamaan, mutta niissäkin tapauksissa alan liikkeestä tuli ammattilaiset, jotka hoiti homman.
Mitään kummempaa remppaa en ole tehnyt. Mökin maalaus tulee varmaan eteen lähi vuosina, mutta edelleen kuitenkin maalipinta ihan ok kunnossa.
Onko mökissä ukkosenjohdin ja hajosivat "vain" noin, eikä tullut tulipaloa ja mökki palanut maan tasalle, vai käykö noin, jos ei ole ja salama iskee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vastaus ei siis ole minun = se, jolta kysyttiin. Vastaukseni on edellisellä sivulla.
Ai sori, katoinpa huolimattomasti :D
Juu ei ollut todellakaan oma kommenttini, joten pahoittelut hulimattomuudestani.
Minä siis olen se, joka on asunut liki parikymmentä vuotta mummonmökissä ilman ongelmia.
Äitini on maalaistalon tytär. Kaikki tehtiin itse ja oltiin omavaraisia.
Jätettäkään ei syntynyt kun ei käyty kaupassa.
Ei ollut muovikrääsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mökissä ukkosenjohdin ja hajosivat "vain" noin, eikä tullut tulipaloa ja mökki palanut maan tasalle, vai käykö noin, jos ei ole ja salama iskee?
No siis ei tullut mitään tulipaloa ja tuskin se nyt suoraan mökkiin iski, vaan johonkin viereen, josta sitten nasautti sulakkeet. Minkäänlaisia vaurioita ei siis tullut, vain sulakkeet meni. Tämä talo on noin 70 vuotta vanha, eikä tietääkseni ole salama koskaan tähän iskenyt. Ei ole mitenkään avonaisella paikalla, eikä siis ole mitään ukkosenjohdatinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä kaupunkiasunnossakin voi elää mökkielämää, jos ekologisuus on tärkeää.Selitäs mulle nyt ihan rautalangasta, mitä ihmettä nämä sinun jatkuvat remontit oikein ovat? Minä kun en ole tehnyt vuosikausiin minkään sortin remontteja ja mökkini on ihan hyvässä kunnössa. Mikään ei repsota, eikä hilseile.
Jos sinulla kerran ei ole varaa maksaa ulkopuolisille omakotitalossa, niin miten ihmeessä sinulla on varaa maksaa ulkopuolisille kerrostalossa? Siellähän sinä et saa itse tehdä mitään mikä on taloyhtiön, vaan aina on kaivettava kuvetta.
Johan vastasin! Selaa taaksepäin.
Minulla on myös kerrostaloasunto, jonka vastike pysynyt samana (vajaa 200€) sen 7 v mitä olen kämpän omistanut. Lapseni asuu siellä.
Se oppirahat-juttu oli remontti, jossa palkkasin tiimin korjaamaan vuotavan seinän ja katon. Kävin heidän kanssaan läpi, mitä töitä ne vaativat ja suostuin maksamaan urakkahinnan. Lopputuloksena katto vuoti edelleen. Seinä tuli kuntoon(?) mutta 10 pv sijaan työmiehet lähtivät jo 3 pv kuluttua eli hyvät rahat saivat. Seinän jouduin pintamaalaamaan itse, vaikka heidän oli tarkoitus hoitaa homma valmiiksi saakka.
Ja sain siivota heidän jälkiään vielä viikon. Maksoin siis 3300€ hommasta, jonka oikea hinta olisi ollut ehkä 500€.
Omasta kokemuksesta sanoisin, että puulämmitys on aika ehdoton yksinkertaisesta elämästä haaveilevalle. Syy on siinä, että sen kustannukset ensinnäkin ovat edulliset. Toiseksi on olemassa kaksi sellaista tapaa hoitaa asuinrakennuksen ilmanvaihto, että luotan ilman pysyvän homeettomana: joko tulisijoihin perustuva painovoimainen, tai sitten tiiviin modernin talon sähkökäyttöinen järjestelmä jossa on ilmanvaihtokanavat jokaisessa huoneessa. Jos ei ole näistä kumpaakaan, on enemmän kuin todennäköistä että sisäilman kosteus tiivistyy jonnekin väärään paikkaan ja sitten saa taistella homeongelman kanssa. On fysikaalinen tosiasia että niin tapahtuu, kun sisällä on lämpimämpää kuin ulkona ja lämmin ilma sitoo enemmän kosteutta, jonka se sitten luovutaa johonkin kylmään osuessaan. Hormissa palava tuli vetää kostean sisäilman ulos, ja se korvautuu puhtaalla kuivalla ulkoilmalla.
Talveen liittyy sitten se tosiseikka, että jos on alle -10 asteen aikaan koko päivän poissa, sisälämpötila tippuu nopeasti. Ei ole mitään herkkua tulla kotiin pitkien työmatkojen ja kaupassa käynnin jälkeen kello 19, ja alkaa laitella tulia uuneihin ja odotella värjötellen, että sisälämpötila nousee yli 15 asteen. Nukkumaanhan ei sitten ole asiaa ennen kuin hiillokset ovat sammuneet ja pellit voi sulkea, muuten lämpö menee harakoille ja aamulla saa herätä alle 10 asteessa. Siksi sanon, että etenkin talviasumisen mielekkyyttä määrittää paljon se, että pystyykö olemaan päivisin kotona edes osana päivistä. Jos on päivän kotona ja tekee töitä tietokoneella, parin pesällisen polttaminen varaavassa uunissa menee siinä sivussa ja mökki pysyy miellyttävän lämpöisenä. Samoin on mukavaa laittaa sauna lämpiämään jo hyvissä ajoin.
Nuo toisinaan kylminä käyvät sisälämpötilat eivät ole kuitenkaan niin kauheita kuin kuvittelisi. Keskuslämmitysasuntoon tottunut ihminen on todella herkkä lämpötilanmuutoksille, mutta itse totuin aika helposti jopa aamuisin pukeutumaan muutaman asteen lämpötilassa. Säännöllinen viileälle altistuminen muuttaa kehon rasvaa aktiiviseksi ruskeaksi rasvaksi, samaan tapaan kuin avantouimareilla. Vaikka viileyden jotenkin aistii, siihen tottunut terve ihminen ei kuitenkaan mitenkään palele.
Hirveintä mökillä asumisessa on ehkä pimeä ja jatkuva sade. Etelä-Suomessa on nykyään usein lokakuusta tammikuuhun sellainen säkkipimeä kausi, että taivas on harmaassa pilvessä ja vettä tulee vuoroin kaatamalla ja tihkuttamalla. Pihat ovat silloin kurassa, ilmankosteudesta kastuneita puita saa kuivattaa sisällä ja pyykki ei kuivu. Mitään ei voi maalata eikä kaivaa ja rapaa tulee sisällekin. Silloin tulee mieleen että olisipa kiva olla moderni kaakeloitu kodinhoitohuone, spa-osasto saunoineen ja hyvin valaistu, iso tv-huone.
On samanlaisia haaveita!
Toisaalta haluaisin pakoon kaupungista, mutta myös pakoon työssäkäyntiä.
Ahdistaa ajatus siitä, että joutuu vielä vuosikymmeniä ravaamaan edestakaisin työpaikalla, töissä jotka koen vastenmielisiksi ja koko ajan lisääntyvän tehokkuusajattelun myötä stressaaviksi.
Se on vähän kaksipiippuinen juttu, kun sitten pitäisi olla kuitenkin joku toimeentulo, kun epäilen etten kuitenkaan ympärivuotisesti pysty maasta/järvestä/metsästä ruokaani repimään. Tai sitten joku rapsakka perintö tai pelivoitto, jolla pystyy kustantamaan vaatimattoman elämän loppuiäkseen.
Tiedän, ettei se tokikaan ole moisessa elämäntyylissä silkkaa riippumatossa istuskelua kahvikuppi kädessä järvelle katsellen, vaan siinäkin joutuisi toki työtä tekemään, mutta se eroaa kyllä palkkatyöstä siten, että jokainen tehty tai tekemätön työ on ihan oman valinnan alla ja itse nauttii/kärsii seurauksista. Ja aikataulut voi kuitenkin aika pitkälle suunnitella itse.
Osaisinkin aika paljon tehdä ja korjailla jne, mutta silti on mahdollista, että huonompina vuosina ei tulekaan juuri mitään satoa tai kalansaalista tai marjoja, tai että itse sössii niiden säilytyksen.
Tai että kestääkö sitä kaamoskauden pimeää yksin keskellä ei mitään, pärjääkö sitä sittenkään niin hyvin kuin kuvittelee?
Itse kuitenkin kehittelen ajatusta ja yritän opetella lisää tuollaisessa elämäntyylissä tarvittavia taitoja.
Katsotaan kuinka käy...
Sen verran vielä ap:lle sanon tuosta talvesta, kun sitä niin kovasti tunnutaan pelkäävän. Talvi on mielestäni maalla asumisessa ihan mukavaa aikaa, varsinkin kun on lunta. Lumi tuo mukavasti valoisuutta ja etenkin kuutamoyöt pakkasella lumiaikaan on kyllä upeita.
Niitä lumitöitäkin turhaan pelätään. Etenkin täällä eteläisessä Suomessa lunta on talvisin niin vähän, että lumitöitä ei kyllä hirveästi ole. Viime talvi oli lumen puolesta ihan perustalvi, enkä tehnyt lumitöitä, kuin alle kymmenen kertaa. Niin ja minulla lumityöt jää muutenkin tosi vähiin, kun läheinen maajusssi, joka auraa tien, käy samala vetämässä minunkin pihatieni. Ottaa siitä koko talvelta vain pari-kolmekymppiä talvesta riippuen. Maalla saa kyllä helposti tehtyä diilin jonkun maajussin kanssa pihatien auraamisesta. Yleensä sen kanssa, joka sen tienkin auraa/linkoaa. Eli loppujen lopuksi niitä lumitöitä on vähemmän, kuin kaava-alueiden omakotitaloissa, ainakin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Joo kuulostaa tosi kivalta, kunnes on mennyt viikko ja sinne rahdatut asiat alkavat käydä vähiin.
Mene mökkeilemään ja mieti aina: mitenkäs tekisin asian X kun lunta on tullut metri.
Tai sitten voi ihan mökkeillä ympäri vuoden. Meidän mökillä oli ainakin viime talvena polviin saakka lunta pihassa ja 1,5 m kivikova kinos katolta pudonnutta kuistin edessä, kun kukaan ei ollut ehtinyt käydä siellä kuukauteen. Sisällä oli -15 astetta kun mentiin, joskus on ollut -27.
Ei tuollainen ole mikään ongelma jos ei siitä tee sellaista. Lapio heilumaan ja valkea pesään.
Mökki on siis sähkötön, kantovesi hyvästä kaivosta. Jääkaappi toimii kaasulla. Kesällä ollaan oltu siellä kuukausi yhteen menoon (kaupassa tietysti käyty välillä), talvella viikko vieraiden kanssa. Töissäkin käydään sieltä välillä, tosin työmatkaa tulee sitten yli 50 km.
Tietysti jos vakituseen asuu, sähkövalo, pyykkikone ja jonkinlainen vessa sisällä on kivoja. Mutta muuten tuollainen off-grid elämä on mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan ei se puilla lämmittäminen oikeastaan välttämätöntä ole, voisi siellä välillä sähköpattereitakin käyttää tms, kai ajattelen niin, että olisi ainakin teoreettinen mahdollisuus elää myös ilman.
Tämä haaveeni on aika jäsentymätön siis... Idea on läjinnä penestä ja yksinkertaisesta elämästä lähellä luontoa. Sellaisesta, jossa puuhaillaan paljon käsin.
Ap
Okei. Osoitit juuri että sinulla on tosi paljon oppimista.
Haja-asutusalueella tulipesä on aivan helvetin välttämätön. Sähköt katsos voi mennä poikki ja olla poikki pitkäänkin. Ja sähköllä lämmittäminen on naurettavan kallista puulämmitykseen verrattuna.
Kirjoitin pari kannustavaa kommenttia mutta otan ne takaisin. Selvästi sinulla ei ole etäisintäkään käsitystä siitä, mitä haaveilet. Saatko edes valkeaa pesään? Pesän vetämään silloin kun on ilmatulppa piipun päässä? Tiedätkö edes mistä puhun?
Taidot on edelleen opittavissa, mutta sinun kannattaisi nyt vuokrata kuukaudeksi off-grid -mökki ja katsoa pärjäätkö siellä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä kaupunkiasunnossakin voi elää mökkielämää, jos ekologisuus on tärkeää.Selitäs mulle nyt ihan rautalangasta, mitä ihmettä nämä sinun jatkuvat remontit oikein ovat? Minä kun en ole tehnyt vuosikausiin minkään sortin remontteja ja mökkini on ihan hyvässä kunnössa. Mikään ei repsota, eikä hilseile.
Johan vastasin! Selaa taaksepäin.
Minulla on myös kerrostaloasunto, jonka vastike pysynyt samana (vajaa 200€) sen 7 v mitä olen kämpän omistanut. Lapseni asuu siellä.
Se oppirahat-juttu oli remontti, jossa palkkasin tiimin korjaamaan vuotavan seinän ja katon. Kävin heidän kanssaan läpi, mitä töitä ne vaativat ja suostuin maksamaan urakkahinnan. Lopputuloksena katto vuoti edelleen. Seinä tuli kuntoon(?) mutta 10 pv sijaan työmiehet lähtivät jo 3 pv kuluttua eli hyvät rahat saivat. Seinän jouduin pintamaalaamaan itse, vaikka heidän oli tarkoitus hoitaa homma valmiiksi saakka.
Ja sain siivota heidän jälkiään vielä viikon. Maksoin siis 3300€ hommasta, jonka oikea hinta olisi ollut ehkä 500€.
Niin siis kerroit yhdestä remontista, joka siis kusi, koska oli palkannut ammattitaidottomia remppamiehiä.
Sinä kuitenkin kerroit, että sinun mökkisi on työleiri , jossa on jatkuvasti rempattavaa. Jopa lomamatkojen aikanakin näitä remppakohteita ilmenee. Kerro nyt vaan ihan reippaasti, mitä nämä jatkuvat rempat ovat. Niitähän on pakko olla kymmeniä, jopa satoja, jos niitä 10 vuoden aikana on jatkuvasti ilmaantunut.
Kerros ja omakotitaloissa on ihan tismalleen samat asiat, joita täytyy rempata, joten kummallista, että 7 vuodessa ei ole ollut kerrostalossa minkäänlaisia remppoja (joka toki täysin mahdollista, varsinkin jos kyseessä on uudehko kerrostalo), mutta mökissä on ollut 10 vuotta jatkuvasti täysi työleiri päällä. Olet kyllä melkoisen pommin itsellesi ostanut, jos "työleiristäsi" on edes vähääkään totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltokorjausta ja ylläpitoa, enimmäkseen "ei sen kummempaa". Mutta kyllä siinä on kaupunkilaistytölle tekemistä, kun ei ole alan koulutusta.
Jos katto vuotaa, vian löytäminen on yllättävän vaikeaa. Kiipeät katolle, eikä sieltä välttis paljastu yhtään mitään.
Samoin seiniin/nurkkiin voi keräytyä kosteutta. Syyn selvitys aika ongelmallista ja pyrin ennaltaehkäisemään kosteusongelmia johtamalla sadevesiä sokkelista poispäin.
Vedentulo on yht'äkkiä katkennut. Selvität missä vika: onko jossain tukos, vuotaako joku putki jne. Minulla on mm. piiloon asennettu wanha metalliputki ruostunut puhki ja vesi on omia aikojaan lorissut viemäriin. Onneksi viemäriin eikä muualle! Muutaman kerran humus on tukkinut tuloputken.
Maalaus-, tiivistys-, vedeneristys-, rappaushommia saa tehdä joka vuosi. En ehdi yhdessä kesässä hoitaa kaikkea tarvittavaa!
Ikkunankarmit olen maalannut muutaman kerran ja tiivistänyt samalla. Vanha puu vaan ei oikein pidä maalia, vaan hapertuu käsiin. Ikkunoiden uusiminen olisi iso ja kalliskin remontti.
Poltan (yhä harvemmin) puita, vaikka takkauuni onkin. Sehän ei ole yhtään ekologinen lämmitystapa. Lisäksi hormia pitää nuohota ja olen vähän huolissani wanhan muurauksen halkeamista... Näkyvät halkeamat tulisijassa olen yrittänyt korjata itse, mutta suurin osa hormia on piilossa. Kunto tuntematon.
Tontilla kasvaa isojakin puita, aika lähellä mökkiä. Epäilen, että esim.männyn juuret saattavat vaurioittaa mökin alustaa ja myös estää pohjaveden poistumista. Toistaiseksi olen antanut puiden olla, vain karsinut isommat alaoksat.
Sähköviat esim. ukkosen ja lumipyryjen jälkeen olivat aiemmin tavallisia. Ole siinä sitten kylmissäsi, kun sähköä ei tule, polttopuut ovat märkiä ja piippukaan ei vedä. Sulakkeita kyllä osaan vaihtaa.Tässä nyt jotain askareistani.
T. se mökki-ihanuudesta tarpeekseen saanut
Tottakai täytyy ymmärtää että omistusasunnossa on varattava rahaa tulossa oleviin remontteihin, esim. ikkunat. Niin taloyhtiötkin tekee, ei kerrostaloasuja ole siitä yhtään sen vapaampi.
Ongelmasi ei ole mökkiasuminen vaan persaukisuus. Esim. vanha muuri voidaan pinnoittaa, voi lopettaa huolissaan olemisen.
Saksassa muuten kannustetaan ihmisiä siirtymään puulämmitykseen koska pitävät sitä ekologisempana. Suomen median vouhotukset ei ole ainoa totuus asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kuulostaa tosi kivalta, kunnes on mennyt viikko ja sinne rahdatut asiat alkavat käydä vähiin.
Mene mökkeilemään ja mieti aina: mitenkäs tekisin asian X kun lunta on tullut metri.
Tai sitten voi ihan mökkeillä ympäri vuoden. Meidän mökillä oli ainakin viime talvena polviin saakka lunta pihassa ja 1,5 m kivikova kinos katolta pudonnutta kuistin edessä, kun kukaan ei ollut ehtinyt käydä siellä kuukauteen. Sisällä oli -15 astetta kun mentiin, joskus on ollut -27.
Ei tuollainen ole mikään ongelma jos ei siitä tee sellaista. Lapio heilumaan ja valkea pesään.
Mökki on siis sähkötön, kantovesi hyvästä kaivosta. Jääkaappi toimii kaasulla. Kesällä ollaan oltu siellä kuukausi yhteen menoon (kaupassa tietysti käyty välillä), talvella viikko vieraiden kanssa. Töissäkin käydään sieltä välillä, tosin työmatkaa tulee sitten yli 50 km.
Tietysti jos vakituseen asuu, sähkövalo, pyykkikone ja jonkinlainen vessa sisällä on kivoja. Mutta muuten tuollainen off-grid elämä on mukavaa.
"Meidän mökillä", "ollaan oltu", "töissä käydään" viittaa vahvasti siihen, ettet ole siellä yksin kolaamassa 1,5 syvyistä jäätynyttä kinosta ja samaan aikaan kloonisi virittelee tulia. On AIVAN eri asia, jos sinulla on asuinkumppani/kumppaneita, jotka hoitavat osan hommista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltokorjausta ja ylläpitoa, enimmäkseen "ei sen kummempaa". Mutta kyllä siinä on kaupunkilaistytölle tekemistä, kun ei ole alan koulutusta.
Jos katto vuotaa, vian löytäminen on yllättävän vaikeaa. Kiipeät katolle, eikä sieltä välttis paljastu yhtään mitään.
Samoin seiniin/nurkkiin voi keräytyä kosteutta. Syyn selvitys aika ongelmallista ja pyrin ennaltaehkäisemään kosteusongelmia johtamalla sadevesiä sokkelista poispäin.
Vedentulo on yht'äkkiä katkennut. Selvität missä vika: onko jossain tukos, vuotaako joku putki jne. Minulla on mm. piiloon asennettu wanha metalliputki ruostunut puhki ja vesi on omia aikojaan lorissut viemäriin. Onneksi viemäriin eikä muualle! Muutaman kerran humus on tukkinut tuloputken.
Maalaus-, tiivistys-, vedeneristys-, rappaushommia saa tehdä joka vuosi. En ehdi yhdessä kesässä hoitaa kaikkea tarvittavaa!
Ikkunankarmit olen maalannut muutaman kerran ja tiivistänyt samalla. Vanha puu vaan ei oikein pidä maalia, vaan hapertuu käsiin. Ikkunoiden uusiminen olisi iso ja kalliskin remontti.
Poltan (yhä harvemmin) puita, vaikka takkauuni onkin. Sehän ei ole yhtään ekologinen lämmitystapa. Lisäksi hormia pitää nuohota ja olen vähän huolissani wanhan muurauksen halkeamista... Näkyvät halkeamat tulisijassa olen yrittänyt korjata itse, mutta suurin osa hormia on piilossa. Kunto tuntematon.
Tontilla kasvaa isojakin puita, aika lähellä mökkiä. Epäilen, että esim.männyn juuret saattavat vaurioittaa mökin alustaa ja myös estää pohjaveden poistumista. Toistaiseksi olen antanut puiden olla, vain karsinut isommat alaoksat.
Sähköviat esim. ukkosen ja lumipyryjen jälkeen olivat aiemmin tavallisia. Ole siinä sitten kylmissäsi, kun sähköä ei tule, polttopuut ovat märkiä ja piippukaan ei vedä. Sulakkeita kyllä osaan vaihtaa.Tässä nyt jotain askareistani.
T. se mökki-ihanuudesta tarpeekseen saanutTottakai täytyy ymmärtää että omistusasunnossa on varattava rahaa tulossa oleviin remontteihin, esim. ikkunat. Niin taloyhtiötkin tekee, ei kerrostaloasuja ole siitä yhtään sen vapaampi.
Ongelmasi ei ole mökkiasuminen vaan persaukisuus. Esim. vanha muuri voidaan pinnoittaa, voi lopettaa huolissaan olemisen.
Saksassa muuten kannustetaan ihmisiä siirtymään puulämmitykseen koska pitävät sitä ekologisempana. Suomen median vouhotukset ei ole ainoa totuus asioista.
Hengitysilman pienhiukkaset aiheuttavat Euroopassa miljoonien ihmisten kuoleman, enemmän kuin tupakointi. Siinä vouhotusta, joka perustuu ulkomaisiin tutkimustuloksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. se mökki-ihanuudesta tarpeekseen saanutTottakai täytyy ymmärtää että omistusasunnossa on varattava rahaa tulossa oleviin remontteihin, esim. ikkunat. Niin taloyhtiötkin tekee, ei kerrostaloasuja ole siitä yhtään sen vapaampi.
No voi sentään. Toki toistasataa vuotta vanhan, suurelta osin kivestä muuratun mökkini voi vetää puskutraktorilla matalaksi, ja rakentaa tilalle nollaenergiatalon uusista materiaaleista. Varaava uuni kaukosäädetyllä automaattisytyksellä ja itsepuhdistuvalla hormilla, jossa energian talteenotto.
Vaan sepä ei ollut tämän ketjun aihe.
Terv. mökkielämäänsä kyllästynyt
P.s. aurinkopanelit mulla jo onkin.