Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, joilla hassu haave muuttamisesta mökkiin?

Vierailija
08.07.2019 |

Minulla on sellainen täysin epärealistinen haave jostain "vanhanajan idyllisestä mummonmökkielämästä", joka olisi mahdollisimman omavaraistakin vielä. Käsitän, että oikeasti se ei olisi varmaan kivaa, mutta ajatuksena se on kiva.

Kuvittelen, miten elelisin pienessä hirsimökissä vuoden ympäriinsä ja se lämpiäisi puilla. Hoitaisin puutarhaa ja kasvimaata. Olisi kanoja pihalla, ehkä vuohiakin.

Tottakai olisi myös sähkö ja auto ja pesukone ja suihku ja jääkaapit jne. Kaivo olisi oma ja puucee.

Onko muilla tällaisia hassuja haaveita? Onko joku jopa kokeillut sellaisessa elelyä koskaan vähän pidemmän sikaa, mitä ongelmia tuli vastaan?

Kommentit (102)

Vierailija
101/102 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krstaloelämä on tylsää! Ei omaa pihaa, ei omaa rauhaa. Ei omaa viljelypalstaa, ei tekemistä.

Vierailija
102/102 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyviä pointteja on tullut edelleen.

Sen haluaisin sanoa, että tottakai ymmärrän mökillä asumisen työläyden.

Minä taas voin kokemuksesta kertoa, että kaikenlainen "työläys" on melko pitkälti itsestä kiinni. Maalla asuminen kun antaa senkin puolesta melkolailla vapaat kädet. Voit siis touhuta vaikka joka päivä aamusta iltaan, jos niin haluat. Mikään pakko ei täällä kuitenkaan ole touhuta yhtään sen enempää kuin kaupungissa, jos et välttämättä halua. Ei ole mikään pakko tehdä pihasta mitään unelmien puutarhaa, jos et halua, mutta mahdollisuun siihen on siis aina olemassa. Ei tarvi pykätä ryytimaata, eikä tarvi pykätä edes nurmikkoa. Kaikki on ihan sinusta itsestä kiinni.

Toki nurmikonkin voi tehdä isonkin ja silti olla sitä itse leikkaamatta. Yhdellä kyläläisellä on ainakin hehtaarin kokoinen nurmikko ja se on aina tiptop kunnossa, vaikka hän ei sitä koskaan itse leikkaakaan. Hänellä homman hoitaa robottileikkuri. Toisella kyläläisellä myös melko iso nurmikko, mutta hän ajaa sen itse, tosin päältäajettavalla. Itsellänikään ei ole ihan pieni nurmikko (noin 2000 neliötä), mutta koska tykkään ruohonleikkaamisesta, niin tuuuppaan sen ihan työnnettävällä leikkurilla. Jos en tykkäisi, niin sitten varmaankin hommaisin robottileikkurin, tai pienetäisin nurmikon minimiin.

Remontteja ei mökissä ole yhtään sen enempää, kuin muissakaan saman ikäisissä asumuksissa, eikä niitä ole tietenkään mikään pakko itse tehdä, jos ei halua, tai ei osaa. Ethän sinä niitä tee kerrostalossakaan, vaan maksat kiltisti siitä, että muut tekevät. Sitäpaitsi remontit omakotitaloissa maksaa usein huomattavasti vähemmän kuin kerrostaloissa. Ihan perus omakotitalon putkiremppa maksaa vain kymmeneseosan kerrostalo-osakkeen putkiremontin hinnasta ja pienen mummonmökin putkiremppa luonnollisesti vieläkin vähemmän.

Maalla asumisen parhaita puolia on nimenomaan vapaus valita kuinka paljon touhuat, tai olet touhuamatta. Sitä vapautta ei kerrostaloasukilla ole. Sitä työläyttä ei siis tarvi lainkaan pelätä. Täällä ei siis ole olemassa mitään työleiriä, elle itse sellaista itsellesi rakenna. Valinta on sinun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla