Miksi jotkut eivät viihdy viihtyisissä paikoissa?
Tuli tuossa palstan treffikeskustelusta esille tämä ilmiö: miksi jotkut ihmiset eivät oikeastaan viihdy viihtyisissä, kauniissa tai muuten miellyttävissä ympäristöissä, vaan kokevat ne jopa teennäisiksi, epämukaviksi tai jännittäviksi tai jopa ahdistaviksi? En siis tarkoita edes mitään superluksuspaikkoja vaan nyt sellaista pikkaisen viihtyisämpää kahvilaa, ravintolaa tai baaria, jossa on panostettu tunnelmaan ja menuun.
Luulisi, että tällaiset asiat herättäisivät pikemminkin positiivisia tunteita. Silti joillekin juuri tällainen ympäristö voi aiheuttaa epämukavan olon. Miksi? Onko kyse kasvatuksesta, tottumuksesta tai siitä, millaisiin ympäristöihin ihminen on elämässään tottunut? Vai voiko kyse olla minäkuvasta ja siitä, että ei osata käyttäytyä siellä tai että ei haluta rahaa mihinkään tavallisesta poikkeavaan?
Kommentit (9)
Arvostan sitä, että rahaa käytetään järkevästi, säästetään ja sijoitetaan eikä tuhlata humpuukkiin.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa ihmisiä.
Tuossa toisessa ketjussa haluttiin ABC:lle treffeille. Kyllä siihen verrattuna jossain rauhallisessa ravintolassa tai viinibaarissa on paljon vähemmän ihmisiä. Yleensä ne 'paremmat' paikat nimen oman tähtää siihen, että ei ole tungosta kun taas pikaruokapaikat ja sen sellaiset pyrkii volyymiin.
Teinipoikani ei viihdy viihtyisissä paikoissa. Hän suuttuu, jos järjestän ja siivoan hänen huonettaan. Hän sotkee ja levittelee kaikki tavarat uudestaan. Pitää myös verhot kiinni päivälläkin ja pelaa pimeässä.
Anteeksi tahaton naurahdukseni.
Kenen mittarilla viihtyisä? On paljon mahdollista, että jonkun mielestä viihtyisä on minun mielestäni kamala, ja minun viihtyisäni jollekin vastenmielinen.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi tahaton naurahdukseni.
Kenen mittarilla viihtyisä? On paljon mahdollista, että jonkun mielestä viihtyisä on minun mielestäni kamala, ja minun viihtyisäni jollekin vastenmielinen.
No, kerro sitten sun mielestäsi, millainen paikka on viihtyisä ja millainen ei? Esimerkiksi millainen ravintola on sun mielestä viihtyisä? Millainen menu, sisustus, valaistus ja tunnelma? Tai baari viihdytkö enemmän hienostuneessa kattobaarissa, trendikkäässä cocktailbaarissa, kulmapubissa vai vaikka kunnon dive-baarissa? Entäs musiikki: jazzia, loungea, rockia, hip hoppia, elektronista, vanhoja hittejä vai ei musiikkia ollenkaan?
Olen työväenluokkaisesta perheestä enkä tunne kuuluvani tuollaiseen paikkaan. En ole aikuisiällä käynyt varmaan kuin yhden käden sormin laskettavan määrän ravintoloissa joissa on pöytiin tarjoilu. Olen joskus miettinyt tuota ja tunnen/ymmärrän olevani keskiluokkaisen maailman ulkopuolella. Täältä katsoen se kaikki on niin lähellä mutta kuitenkin saavuttamatonta kuin kuu taivaalta. Ymmärrän luokkaerojen olevan todellisia ja sen kuin pienet mahdollisuudet on omilla eväilläni nousta sosiaalisessa hierarkiassa. Ympyröissä joissa kohtaan keskiluokkaan kuuluvia koulutettuja olen tottunut olemaan näkymätön ja ettei puheillani ole arvoa.
Varmaan yhdistelmä noita kaikkia.