Mökillä suvun kesken, eno huomautti ylipainoiselle 8v tytölleni "ei sun kannata hei toista makkaraa ottaa"
Muille ei sanonut mitään. Tyttö on jo nyt epävarma vartalostaan ja tuo vaan pahensi asiaa.
Kommentit (310)
Tuo on hyvin tyypillinen ikä tytölle kerätä pyöreyttä, joka myöhemmin lähtee pois kuin itsestään. Joillakin alkaa 9-v toisilla 11-12 v kun hormonituotanto alkaa lisääntymään ja murkkuikä lähenee.
Ihan oikeasti, vain täysin tollo ihminen arvioi KENENKÄÄN painoa (lapsen tai aikuisen) muiden seurassa ja ylipäätään. Mikä kansalaisoikeus on laukoa toisten ulkonäöstä yhtään mitään negatiivista??? Moukkamaista se on. Ihmisiä on kuollut anoreksiaan ja kuten tiedetään, "ihan hyvällä" tai jopa "läpällä" lauottu lihavuuskommentti on usein laukaiseva tekijä.
Käytöstapoja kaikille tolloille "totuudentorville". Ja te, jotka täällä hevostelette terveillä ruokavaliollanne, pyrkikää sivistämään itseänne, niin huomaatte, että totuutenne on vain teidän ei yleinen
Jos mulle olisi noin sanottu, niin olisin syönyt kolmannenkin makkaran. Jos lapsi (ylipainoinenkin) haluaa makkaraa välillä syödä, niin sitten se syö. Tuommoiset mökkeilyt, sukuloinnit jne ei ole mitään laihdutusleirejä.
Sitäpaitsi 8 vuotias on jo koululainen ja oma reviiri sen verran laaja, että voi hankkia omat sipsit ja herkut itsekin, vanhempien tietämättä. Vaikka kotona kuinka syötäis salaatteja ja vellejä, lapsi voi lihota.
Vierailija kirjoitti:
8v syö 2 makkaraa?
Eno oli todella typerä ja tahditon, mutta on tässä ruuanlaittajallakin peiliin katsomisen paikka.
Ei tässä kyllä tullut ruuanlaittaja ilmi. Olisko eno?
Ja huolestuttavaa on, että joillakin täällä ei herätä mitään ajatuksia, kun osa on kirjoittanut että lapsena kun on saanut kuulla olevansa oksettava porsas niin on syömishäiriöitä ja muutenkin jäänyt mieleen loppuelämän ajaksi kun joku nyt ihan hyvällä vain ajatteli mainita...
Jos 8v lapsi on ylipainoinen, niin hänellä on jo syömishäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mun 3-vuotias tytär syö todellakin ainakin sen yhden makkaran aina kun vaan saa. Tai kaksi. Se on sen suurta herkkua, niin kuin kaikki muukin epäterveellinen. Huolimatta siitä, että minä olen kasvissyöjä ja elän tosi terveellisesti ja olen kiinteisiin siirtymisen jälkeen valmistamut hänelle itse kaikki ruoat terveellisistä raaka-aineista. Hoitoon siirtymiseen asti (2,5v) söi lähinnä kasvisruokaa kyläilyjä lukuunottamatta (ja kyllä monipuolisesti ja ravitsevasti). Kyllä äitiä sapettaa, mutta minkäs teet. Kotiin en makkaroita tai herkkuja osta, mutta niitä saa riittävästi muuallakin.
Että ihme hurskastelua täällä. Mitä ihme itsenne jatkeita te oletatte lastenne olevan? Kyllä ne lapset tekee ihan itsekin valintoja elämässään, kuten mun lapsi sen, että se rakastaa makkaraa. En mä voi sitä mitenkään aivopestä. Voin antaa tietty mahdollisimman hyvän mallin ja tarjota kotona hyvää ja ravitsevaa ruokaa.
Lapsellesi voi kehittyä himo juuri noihin mitä ei kotona saa ja isompana mättää kaksin käsin epäterveellisiä
No enpä mä usko tuohon meidän kohdalla. Kotona tarjotaan kyllä myös herkkuja ja saa jätskiä ja makkaraa ja muita herkkuja monta kertaa viikossa, siitä pitävät kyllä muut tahot huolta.😃 Enkä suhtaudu asiaan tiukkapipoisesti. Mun mielestä pääasia on, että joka päivä ei tarvitse herkutella. Tai esim pieni jätski tai keksi jälkkäriksi on täysin ok päivittäinkin, mutta esim. makkara ei mun mielestä ole päivittäin hyväksi tuon ikäselle. Kaiken lisäksi voi herkutella terveellsesti, esim. Vesimeloni ja mansikat näin kesäisin.
Vaikka jaksaisi syödä viisi makkaraa, yksi on tarpeeksi lapselle ja aikuisellekin. Ihan nitriittien puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8v syö 2 makkaraa?
Eno oli todella typerä ja tahditon, mutta on tässä ruuanlaittajallakin peiliin katsomisen paikka.
Juuri näin.. mun 14v murrosikäinen poika syö 2 grillimakkaraa, 11v ikäinen syö yhden. Toki lisäksi vihersalaattia.
No kyllä minun hoikka poika jaksoi syödä 11.vuotiaana kahden makkaran verran. Ja nyt teininä luultavasti menisi pari lisää. Hän ei nyt vain syö makkaraa.
Kuulkaas nyt. Osa lapsista työ paljon, osa vähän. Meillä lapsi syö paljon vaikka häntä haukutaan kukkakepiksi yms. Hän söi jo taaperona ravintolassa aikuisten annoksen. Treenaa ja syö. Niin näköjään laihoja ja lihavia, molempia kommentoidaan ikävästi. Jättäkää lapset omien vartalokompleksienne ulkopuolelle.
Terveydenhoitaja nosti ison haloon ylipainostani 1. tai 2. luokan terveystarkastuksessa sekä minulle että äidilleni, joka oli mukana. En ollut aiemmin lapsena tajunnut, että minussa olisi jotain väärää tai poikkeavaa, mutta siitä se sitten lähti. Kyllä ärsyttää näin jälkikäteen, kun silloin ylipainoa olikin indeksin mukaan jopa 1-2 kiloa, ja olin muutenkin vahvarakenteinen, mutta en mitenkään poikkeavan lihava lapsi. Painosta huomautettiin koko peruskoulun ajan terveystarkastuksissa, ja äidistäni tuli aikaa myöten täysin neuroottinen hullu ruokailuiden suhteen. Eipä yllätä, että nykyään ylipainoa on noin 25 kiloa ja minulla on myös ahmintahäiriö. Salaa syöminen alkoi jo pienenä, mutta puhkesi kunnolla syömishäiriöksi 20-vuotiaana, kun olin ollut kitudieetillä vuoden ajan ja laihtunut ihmisarvoisen kokoiseksi.
Törppö eno. Lapsille pitäisi puhua yhtä arvokkaasti kuin aikuisellekin. Jollei jopa arvokkaammin.
Mutta sanonpa nyt kuitenkin vielä senkin, että oletteko koskaan nähnyt ylipainoisilla lapsilla hoikkia tai normaalipainoisia vanhempia ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun 8v tyttäreni jaksaa kyllä helpostikin syödä kaksi makkaraa - vaikka kolmekin.
Tyttö söi jo parivuotiaana aikuisten hampurilaisannoksen ravintolassa ja pystyy edelleen syömään isoja määriä.
Ei toki yleensä syö mitenkään ylenmäärin, mutta aikuisten annoksia kyllä päivittäin.
Syö saman verran kuin normaaliruokainen aikuinenkin, ja on aina ollut hoikka/laiha.
Paino tasaisesti miinuskäyrällä ja pituus tasaisesti pluskäyrällä, syntymästä saakka.
Pitkäraajainen ja hoikka ruumiinrakenne niinkuin äidilläänkin, joka syö myös paljon (eikä liho).Että en nyt näe oikein pointtia noissa ”tuon ikäiselle kaksi makkaraa?! Meidän teinipoika syö vain yhden”-viesteissä, kun se hoikkuus tai lihavuus ei ole kiinni jostain kesällä mökillä syötävien makkaroiden määrästä, eikä pieni- tai suuriruokaisuus kerro ihmisen kehonkoostumuksesta yhtikäs mitään.
Kuulostaapa terveelliseltä touhulta. Ne makkarat ja aikuisten hamppariateriat sisältävät turhan paljon suolaa lapselle. Terveyden voi tuhota, vaikka se ei läskinä näkyisikään.
Eipä ne satunnaiset hamppariateriat tai makkarat sitä tuhoa.
Perusruokavalio on kunnossa ja suurin osuus syötävästä ruoasta koostuu tuoreista kasviksista ja vihanneksista, niin voi välillä mässäillä miettimättä sen kummemmin koko asiaa.
Terveyskin on oikein hyvä, ei huolta.
Kenenkään terveys ei mene siitä pilalle, että syö kaksi kertaa vuodessa hampurilaisaterian ja kerran makkaraa.
Ei, vaikka söisi joka kuukausi sen hampurilaisaterian ja kolme makkaraa.Kokonaisuus ratkaisee!
Täältä sivusta ihmettelen vain, miten kaksivuotias syö yhtään mitään hampurilaisateriaa. En ymmärrä miten noin pieni opetetaan roskaruokaan.
Eihän eno edes sanonut mitään ylipainoon viittaavaa, tottahan se on ettei makkaraa kannata syödä ja jos oli yhden jo syönyt, niin kommentti siitä ettei toista kannata enää ottaa on oikeastaan ihan ok. Itse ainakin juttelisin lapselle ja sanoisin että eno varmaan tarkoitti makkaran olevan tosi epäterveellistä ja varsinkin lapselle huonoa ruokaa. Samalla voisi lapsen kanssa muutenkin keskustella siitä millaiset ruuat tekevät huonon voinnin ja äitinä olet tajunnut miten epäterveellisä tietyt herkut ovat ja että nyt keksitään uusia parempia vaihtoehtoja niille ja muutoinkin millaisista hyvän olon tuovista (lue: terveellisistä) ruuista lapsi pitäisi ja mitä voitaisiin syödä enemmän. Terveellisestä ruuasta voi yrittää tehdä positiivisen jutun ja siihen voi liittää kaikkea kivaa.
Olin itsekin pienenä pullea ja vähän vanhempana olisin toivonut että vanhemmat olisivat opettaneet syömään tervellisesti etten olisi ollut niin pulska.
Meillä on tuttavaperhe, jossa 6-v lapsi syö aina hamppareita ja Kinder-munia. Lisäksi tuijottaa tablettia kun syö. Koska vanhemmat ei pärjää lapsen kanssa jne.
Äiti on lastentarhanopettaja ja isä opettaja.
Että näin.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulle olisi noin sanottu, niin olisin syönyt kolmannenkin makkaran. Jos lapsi (ylipainoinenkin) haluaa makkaraa välillä syödä, niin sitten se syö. Tuommoiset mökkeilyt, sukuloinnit jne ei ole mitään laihdutusleirejä.
Sitäpaitsi 8 vuotias on jo koululainen ja oma reviiri sen verran laaja, että voi hankkia omat sipsit ja herkut itsekin, vanhempien tietämättä. Vaikka kotona kuinka syötäis salaatteja ja vellejä, lapsi voi lihota.
No ei todellakaan mikään 8-vuotias kuulu olla niin reviiritietoinen että pystyy käydä ostamassa omat sipsit ilman että vanhemmat tietää. Jostakinhan sen kasivuotiaankin on täytynyt ne rahat saada.
Vierailija kirjoitti:
8v syö 2 makkaraa?
Meidän normaalipainon alarajalla aina kasvanut 7v saattaisi syödä kaksi makkaraa jos on sopivasti aktiviteettia alla, enkä näkisi syytä estää kun makkararuuat ei kuulu arkiseen ruokavalioon. Vaikka painon kanssa olisikin ongelmaa, niin ne siihen auttavat ratkaisut tehdään kotona eikä mökillä (ellei siellä mökillä rampata viikottain ympäri vuoden).
Kannattaa muistaa, että esiteineille voi tulla lievää "ylipainoa", koska keho valmistautuu kasvuspurttiin. Aina kyse ei siis ole huonosta ruokavaliosta.
Mummi teki aikounaan sakaratorttuja ja anto mulle 2 sakaraa ja serkulle 3 sakaraa. Ollaan äidin kanssa naurettu monet kerrat. En ollut lihava vaan mumni ajatteli että meilläbon paremnin varaa syödää kun hänen pojan lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttavaperhe, jossa 6-v lapsi syö aina hamppareita ja Kinder-munia. Lisäksi tuijottaa tablettia kun syö. Koska vanhemmat ei pärjää lapsen kanssa jne.
Äiti on lastentarhanopettaja ja isä opettaja.
Että näin.
eivätkö osaa tehdä kotiruokaa ja sanotaan että hamppareita syödään joskus samaten kindermunia. Meillä lapsena kun nirsoiltiin niin ruoat laitettiin jääkaappiin kun jähtynyt ja sanottiin että muuta ei tule. Ihan oikein .
Jos kukkakeppilapsi ei tee mitään eikä urheile, niin ei syömään paljoa.
Jos taas aktiivisesti urheilee niin myös syö helposti kaksi makkaraa.
Olisiko tämä niin iso juttu jos kysesssä olisi ollut poikalapsi? Tuskin: