Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pullamössösukupolvi = 50- ja 60-luvulla syntyneet

Vierailija
06.07.2019 |

Eikö se näin mene? Saaneet kaiken hopeatarjottimella.

Kommentit (157)

Vierailija
41/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pullamössö synnyin 65 enkä ole ollut työttömänä vielä päivääkään. Kaikki työt olen löytänyt itse hakemalla, ei ole tullut mieleeni ulkoistaa sitä yhteiskunnan tehtäväksi ja jäädä sängynpohjalle odottamaan tuloksia.

Vierailija
42/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy, ulkonäköpaineet! Mikähän sukupolvi niitä on nykynuorille luonut? Ihan itse ovat sen tehneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Eivät ole vastuun kantajia, niin kuin nuoremmat sukupolvet ovat.

Ai nämä Thaimaassa ramppaavat nuoremmat sukupolvet, joille kännykkä on kasvanut käteen kiinni?

Kun ne Thaimaassa ramppaavat on nimenomaan 60-70-luvulla syntyneitä mummeleita ja pervopappoja.

On kyllä  kiirettä pitänyt, kun 70-luvulla syntynyt on ehtinyt saada jo kaiken ilmaiseksi ja on nyt jo mummona Thaimaassa. 

Unohdit muhkean eläkkeen 😂

Vierailija
44/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Eivät ole vastuun kantajia, niin kuin nuoremmat sukupolvet ovat.

Ai nämä Thaimaassa ramppaavat nuoremmat sukupolvet, joille kännykkä on kasvanut käteen kiinni?

Kun ne Thaimaassa ramppaavat on nimenomaan 60-70-luvulla syntyneitä mummeleita ja pervopappoja.

On kyllä  kiirettä pitänyt, kun 70-luvulla syntynyt on ehtinyt saada jo kaiken ilmaiseksi ja on nyt jo mummona Thaimaassa. 

Unohdit muhkean eläkkeen 😂

Tosiaan, nyt on mummolla millä mällätä. 

Vierailija
45/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pullamössö synnyin 65 enkä ole ollut työttömänä vielä päivääkään.

Kaikki eivät ole olleet yhtä onnekkaita. Toivottavasti sinulla jatkuu tuo hyvä tuuri eläkeiän lähestyessäkin. Moni saa kenkää.

Vierailija
46/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pullamössö synnyin 65 enkä ole ollut työttömänä vielä päivääkään. Kaikki työt olen löytänyt itse hakemalla, ei ole tullut mieleeni ulkoistaa sitä yhteiskunnan tehtäväksi ja jäädä sängynpohjalle odottamaan tuloksia.

Sun kommentista paistaa helppo elämä, kapeakatseisuus ja kokemattomuus. Vanha olet, mutta kokematon. Pitää toivoa, että sullekkin tulee vielä vastoinkäymisiä, kun näin pitkälle olet selvinnyt ilman.

Vierailija
47/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, sen myönnän, että työelämään pääsy oli varmasti helpompaa kuin nykyään. 80-luvun lopulla vain käveli firmoihin niin sai hyviä töitä.

Muuta pullamössöilyä en tunnista.

Vm 1968

Ja ysärin alussa sai potkut

Vierailija
48/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kommentista paistaa helppo elämä, kapeakatseisuus ja kokemattomuus. Vanha olet, mutta kokematon. Pitää toivoa, että sullekkin tulee vielä vastoinkäymisiä, kun näin pitkälle olet selvinnyt ilman.

Oikeastiko toivot, että ihmiselle (vaikka ylimielisenä pitämällesi) tulisi vastainkäymisiä? Mitä se kertoo sinun ajatusmaailmastasi? Saako sinulle toivoa vastoinkäymisiä?

Vierailija
49/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko toivot, että ihmiselle (vaikka ylimielisenä pitämällesi) tulisi vastainkäymisiä? Mitä se kertoo sinun ajatusmaailmastasi? Saako sinulle toivoa vastoinkäymisiä?

Toivo rauhassa kun niitä on jo enemmän kuin jaksaisi. Katkeroittaa ihmiset, jotka on päässyt elämässä liian helpolla.

Vierailija
50/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullamössö sukupolvi kirjoittelee tänne provoja ja istuu kännykkä liimattuna käteen someriippuvaisena. Mene takaisin imemään sitä äitisi t.ssiä ja leikkimään. Anna aikuisten hoitaa järkeily sekä keskustelu, sinulla eivät aivot ole vielä kehittyneet tarpeeksi siihen.

Vierailija
51/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrant kirjoitti:

Pullamössö sukupolvi kirjoittelee tänne provoja ja istuu kännykkä liimattuna käteen someriippuvaisena. Mene takaisin imemään sitä äitisi t.ssiä ja leikkimään. Anna aikuisten hoitaa järkeily sekä keskustelu, sinulla eivät aivot ole vielä kehittyneet tarpeeksi siihen.

Pullamössösukupolvi on jo lähes kuuskymppisiä, ne ei ime tissiä enää tai leiki. Onko vanhuus rappeuttanut sun aivot noin pahasti?

Vierailija
52/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää keskustelua tällainen. Jokaisella sukupolvella on varmasti omat ongelmansa.

Sodan jälkeen syntyneet ovat saanet kärsiä vanhempiensa sotatraumoista, jotka eivät ole olleet tosiaankaan mitään "pullamössöä"; unissaan kauhuaan karjuneita, alkoholisoituneita ja pahasti tunnevammaisia isiä ja äitejä. Tästä on riittänyt ihmeteltävää myös monelle jälkipolvelle.

90-luvun lama-aika konkursseineen oli todella raastavaa monelle työiässä olleelle. 

70-80 -luvuilla kaikki harrastaminen oli "kotikutoista" ja omatekoista, eikä maksettuja harrastuksia ollut kuin ihan muutamalla. Jotain pianotunteja tms. Lapsia ei todellakaan kärrätty harrastuksiin.

2000-luvun sukupolvien ongelmana on ilmastonmuutos ja Suomen jatkuva velanotto; velka sossutukien väärinkäytöstä jää nuoren sukupolven maksettavaksi, sorry siitä! Äänestäkää hyvät ihmiset sellaisia puolueita, jotka ovat luvanneet tarttua näihin ongelmiin, ja tehkää itsekin kaikella tarmollanne jotain ilmastonmuutoksen estämiseksi.

Vierailija
53/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyrant kirjoitti:

Pullamössösukupolvi on jo lähes kuuskymppisiä, ne ei ime tissiä enää tai leiki. Onko vanhuus rappeuttanut sun aivot noin pahasti?

Martin "Iso-Masa" Saarikankaan mukaan pullamössösukupolvi on 1964-79 syntyneet. He ovat saaneet yhteiskunnalta kaiken uutena ja kierrättämättömänä ennen vuotta 1991. Nuoremmilla on leikkaukset purreet kouluissa ja muutenkin.

Vierailija
54/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen sukupolvi elää sellaisessa maailmassa, jonkalaiseksi se juuri silloin on ehtinyt muotoutua, hyvässä ja pahassa. Kaikki ei ole aina sen äidin tai isoäidin sukupolven vika, vaan kaikki on ketjua. Sitten kun ne omien lasten ja lastenlasten sukupolvi tulee heittämään tämän ketjun kaltaista silmillesi, niin sitten ehkä muistat, että ai niin, saatoinko olla ehkä vähän kohtuuton joskus. Ikäviä, tympeitä, ahneita ihmisiä on, on aina ollut ja tulee olemaan. Heitä voi paheksua, mutta kokonaisten sukupolvien äärestä laitaan leimaaminen on typerää. Tai ainakin oltava valmis ottamaan samat sangolliset sitten mukisematta niskaansa.[/quote]

Ajanhenki ja yhteiskunta on sellainen kun sattuu kunkin sukupolven kohdalla olemaan tai on ajanmyötä muotoutunut. Esim nyt on some, ulkonäköpaineet, töitä ei löydy.

Toinen asia on perheiden ja sukujen välillä tapahtuvat sukupolvelta toiselle siirtyvät asenteet, mallit, varallisuus, henkinen pääoma. Perheet on aina olleet erilaisia. On köyhiä, rikkaita riippumatta ajasta. Jos ei katkaise suvun kesken tapahtuvaa huonoa käytöstä niin yksilö on itse vastuussa toiminnastaan. Esim huono rahankäyttö voi siirtyä sukupolvelta toiselle tai päihteidenkäyttö. Minusta pitää erottaa toisistaan yhteiskunnan sen hetkinen tila ja perheiden sisällä olevat mahdollisesti sukupolvelta toiselle siirtyvät käyttätymismallit.

Ei 50-luvulla syntyneet voi pitää henkilökohtaisena saavutuksena hyviä eläkkeitä koska ne tuli kaikille kuin Manulle illallinen. Samoin heidän on turha haukkua tämänpäivän nuoria aikuisia pullamössöksi koska aika on nyt aivan toinen. Solidaarisuutta ja ymmärrystä nuoria kohtaan. Heillä ei ole esim varmaa työpaikkaa niin kuin teillä.

Meidän lapset voivat syyllistää miksemme toimineet ilmastonhyväksi enemmän. Tai miksemme ostaneet kesämökkiä. No ei ole varaa, kuten oli suurilla ikäluokilla.

Vierailija
55/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, ap. Et ole korvienvälistä ihan kunnossa. Kaikilla sukupolvilla on haasteensa, mutta kyllä elämä vuonna 2019 on aivan älyttömän helppoa verrattuna 70-lukuun. Et kestäisi päivääkään ilman älylaitteita ja kodinkoneita. Tiedonhankinta, laskujen maksaminen, opiskelu, opiskelemaan pääseminen ovat kaikki nykyään helppoja. Ainoa hankaluus on työn kanssa, mutta ihan samalla tavalla nykyiset viisi-kuusikymppiset taistelevat saadakseen töitä ja kelvatakseen. Nuorella on työn saaminen vielä aavistuksen helpompaa. Luuletko, että pitkäaikaistyöntöntä 60-vuotiasta lohduttaa jotenkin se, että ainakin hän sai 80-luvulla työpaikan helposti?

Vierailija
56/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyrant kirjoitti:

Martin "Iso-Masa" Saarikankaan mukaan pullamössösukupolvi on 1964-79 syntyneet. He ovat saaneet yhteiskunnalta kaiken uutena ja kierrättämättömänä ennen vuotta 1991. Nuoremmilla on leikkaukset purreet kouluissa ja muutenkin.

Tyhmä-Masa pikemminkin.

Kuljin serkkuni vanhoissa vaatteissa, ja hän oli poika ja minä tyttö!

Koulukirjoista kumitettiin edellisen sotkut. Ihkauusi kirja oli ihana, jos sellaisen sai. Mutta saatiin siis kirjoja kuitenkin vielä silloin.

Tietokoneita oli kouluissa niin vähän, että vain osa pääsi niille. Piti valita atk yläasteella, ja korkeakoulussa kirjoittaa etukäteen varaus lukujärjestykseen, että sai olla tunnin koneella. Menin opiskeluaikana töihin, missä jaoin koneen vain yhden käyttäjän kanssa! Mitä luksusta. Myöhemmin meitä oli 3 samalla koneella!

Olen ikäni ajanut vanhoilla käytetyillä autoilla.

Huonekaluja olen hakenut kierrätyskeskuksesta ja ostanut kavereilta niiden vanhoja. Ennen Ikeaa oli pakko.

Mies oli pahkerasti kierrätetty. Perustimme uusperheen. Pistin miehen myös uudestaan kiertoon.

Vierailija
57/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulehan lapsukainen, 50-60 -luvuilla rakennettiin vasta sodanjälkeistä Suomea. Tutustu lapsiraukka hieman historiaan - ennen tällaisia lapsuksia.

Kuulehan, tuolloin syntyneet ovat olleet silloin lapsukaisia, joten mihinkään rakentamiseen ja vastuunkantoon eivät ole tuolloin vielä osallistuneet. Tämä on juuri se pointti, heidän vanhempansa ovat rakentaneet ja nämä ovat päässeet nauttimaan saavutetuista eduista kasvun jatkuessa. Sinänsä kova saavutus pumpata tämä kasvu tyhjiin parissa seuraavassa vuosikymmessä, olettehan te vaan eteviä.

Vierailija
58/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua tietämättömyyttä historiasta aloittajalta.

Vierailija
59/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somesta pääsee eroon, kun lakkaa käyttämästä sitä. Tämän tasoisia ovat nuorten ongelmat. On niin vaikeaa, koska some. Kato, kun ei ehdi nukkumaan, kun pitää somettaa ja aina pitää miettiä, että onko tää nyt hyvä asuvalinta somekuviin ja onko tukka hyvin jne.

Vierailija
60/157 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella sukupolvella on ollut helpompaa kuin heitä edeltävillä.

Tähähän sitä vanhemmat yleensä pyrkivät, valitettavasti tämä ei ole toteutunut Suomessa enää laman jälkeen juurikin suuren työttömyyden ja epätavallisten työmarkkinoiden yleistymisen vuoksi.

https://www.uusisuomi.fi/raha/178635-tuloromahdus-1980-1995-syntyneiden…