Pullamössösukupolvi = 50- ja 60-luvulla syntyneet
Eikö se näin mene? Saaneet kaiken hopeatarjottimella.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Eivät ole vastuun kantajia, niin kuin nuoremmat sukupolvet ovat.
Ai nämä Thaimaassa ramppaavat nuoremmat sukupolvet, joille kännykkä on kasvanut käteen kiinni?
Kun ne Thaimaassa ramppaavat on nimenomaan 60-70-luvulla syntyneitä mummeleita ja pervopappoja.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuulkaa 50-60-luvulla syntyneet: YMMÄRTÄKÄÄ jo, että nykypäivänä nuorilla ei ole läheskään niin helppoa kuin teillä oli 80-luvulla! Teille riitti töitä, nuorilla oli vähemmän ulkonäköpaineita, älypaskaluurit ei ollut kuvioissa = mt-ongelmia vähemmän ja vielä lisäksi ei tarvinnut stressata ilmastonmuutosta. Meillä on PALJON vaikeempaa.
Meinaatko, että minä 60-luvulla syntynyt olen luomassa sinulle nykynuorelle ulkonäköpaineita? No en ole, saat olla ihan sen näköinen kuin haluat, sen olette saaneet kyllä ihan itse aikaan.
Onneksi tästä eteenpäin on luvassa vain siperiaa, niin saa myös AP olla onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai nämä Thaimaassa ramppaavat nuoremmat sukupolvet, joille kännykkä on kasvanut käteen kiinni?
Kun ne Thaimaassa ramppaavat on nimenomaan 60-70-luvulla syntyneitä mummeleita ja pervopappoja.
On kyllä kiirettä pitänyt, kun 70-luvulla syntynyt on ehtinyt saada jo kaiken ilmaiseksi ja on nyt jo mummona Thaimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuulkaa 50-60-luvulla syntyneet: YMMÄRTÄKÄÄ jo, että nykypäivänä nuorilla ei ole läheskään niin helppoa kuin teillä oli 80-luvulla! Teille riitti töitä, nuorilla oli vähemmän ulkonäköpaineita, älypaskaluurit ei ollut kuvioissa = mt-ongelmia vähemmän ja vielä lisäksi ei tarvinnut stressata ilmastonmuutosta. Meillä on PALJON vaikeempaa.
Meinaatko, että minä 60-luvulla syntynyt olen luomassa sinulle nykynuorelle ulkonäköpaineita? No en ole, saat olla ihan sen näköinen kuin haluat, sen olette saaneet kyllä ihan itse aikaan.
Kun sun ikäset nimenomaan on niitä kovimpia arvostelemaan toisten ulkonäköä! Aina lyttäämässä kehopositiivisuus-kampanjat ja muut todella tärkeät asiat nuorten itsetunnon parantamiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihan samat älypaskaluurit, ulkonäköpaineet ja ilmastonmuutosstressit kuin teilläkin. Tai oikeastaan vielä pahemmat. Olemme nyt liian rumia someen, ja liian vanhoja opettelemaan kaikki älyluurin temput. Älyluurin lisäksi olemme opetelleet valtavana määrän muutakin tekniikkaa, tekninen kehitys on ollut valtavaa meidän elinaikanamme, mutta jouduimme opettelemaan kaiken vaikeimman kautta, vanhoina työn ohella, koska pakko, emme ole lapsena oppineet siihen. Olemme nähneet ilmastonmuutoksen ja luonnon saastumisen konkreettisesti telkkarin välityksellä. Joudumme murehtimaan ilmastonmuutosta myös lastemme ja lastenlastemme osalta, ei vaan oman perseen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole rikas enkä pervo. Thaimaassa olen käynyt tasan yhden kerran, työmatkalla Bangkokissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole rikas enkä pervo. Thaimaassa olen käynyt tasan yhden kerran, työmatkalla Bangkokissa.
Niin, KERRAN. Sanoinkin että RAMPPAAVAT.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin olemme oppineet laskemaan paremmin. Minä 60-luvulla syntynyt olin koulussa 80-luvulla, en töissä. Valmistuin 90-luvun puolella - lama-aikaan. Nykyään olen työtön, eikä kukaan palkkaa yli 50-vuotiasta näköjään mihinkään.
Ulkonäköpaineet oli muuten olemassa jo aiemminkin, ja aina on peloteltu milloin milläkin katastrofilla. 70-luvulla pelättiin öljyn loppumista maailmasta ja piti säästää sähköä hullun lailla. Lisäksi oli kylmä sota, ydinsodan jatkuva uhka ja Neuvostoliitto vieressä. Lapset oli hyvin peloteltu kaikella tällä ja paljon muullakin.
Meillä on huoli ilmastonmuutoksesta ihan kuten sinullakin, ei se mikään nuorten asia vain ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sun ikäset nimenomaan on niitä kovimpia arvostelemaan toisten ulkonäköä! Aina lyttäämässä kehopositiivisuus-kampanjat ja muut todella tärkeät asiat nuorten itsetunnon parantamiseksi!
Kun sinä sanot noin, se muuttuu faktaksi? No ei muutu. Minä sanon, että päinvastoin. Väitän että, sinun ikäisesi (en edes tiedä minkä ikäinen olet, mutta mitä väliä?) olet negatiivinen ruikuttaja, joka ei osaa tehdä mitään ilman äitiä. Muuttuuko se todeksi tällä? No ei. Jonkunlaista järkeä peliin.
Jokainen sukupolvi elää sellaisessa maailmassa, jonkalaiseksi se juuri silloin on ehtinyt muotoutua, hyvässä ja pahassa. Kaikki ei ole aina sen äidin tai isoäidin sukupolven vika, vaan kaikki on ketjua. Sitten kun ne omien lasten ja lastenlasten sukupolvi tulee heittämään tämän ketjun kaltaista silmillesi, niin sitten ehkä muistat, että ai niin, saatoinko olla ehkä vähän kohtuuton joskus. Ikäviä, tympeitä, ahneita ihmisiä on, on aina ollut ja tulee olemaan. Heitä voi paheksua, mutta kokonaisten sukupolvien äärestä laitaan leimaaminen on typerää. Tai ainakin oltava valmis ottamaan samat sangolliset sitten mukisematta niskaansa.
Vierailija kirjoitti:
No, sen myönnän, että työelämään pääsy oli varmasti helpompaa kuin nykyään. 80-luvun lopulla vain käveli firmoihin niin sai hyviä töitä.
Muuta pullamössöilyä en tunnista.
Vm 1968
90-luvun alkupuolen lama vei kyllä tehokkaasti työpaikkoja. Itse olin tuossa vaiheessa valmistumassa yliopidtossa ja määräaikaisten pätkien perässä muutin ympäri Suomea.
Vm. 1966
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Suomen_1990-luvun_alun_lama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierestä olemme ihmetelleet, myöskin ääneen, miksi pitää olla ripsienpidennykset, hiusjatkeet ja itseruskettavat, kun nuoret on nättejä muutenkin. Tai miksi pitää pukeutua paljastelemalla eri ruumiinosia jopa terveyttä uhmaten. Ollaan todellakin yritetty pienentää ulkonäköpaineita.
Ulkonäköpaineita ei ole, kun ei levittele kuviaan somessa ja tekee töitä muulla kuin ulkonäöllään. Sitä me tarkotettiin, kun neuvottiin opiskelemaan kunnon ammatti. Ympäröi itsensä ihmisillä, jotka ei välitä sun ulkonäöstä, vaan susta. Kehotettiin harrastamaan muutakin kuin ulkonäön puunausta. Muistatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sen myönnän, että työelämään pääsy oli varmasti helpompaa kuin nykyään. 80-luvun lopulla vain käveli firmoihin niin sai hyviä töitä.
Muuta pullamössöilyä en tunnista.
Vm 1968
90-luvun alkupuolen lama vei kyllä tehokkaasti työpaikkoja. Itse olin tuossa vaiheessa valmistumassa yliopidtossa ja määräaikaisten pätkien perässä muutin ympäri Suomea.
Vm. 1966
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Suomen_1990-luvun_alun_lama
Niin mäkin. Muutin 300 kilometrin päähän kotoa määräaikaista työnpätkää tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa lähde tälle väitteelle. Ja opettele laskemaan.
Omassa tuttavapiirissä ne Thaikuissa ramppaavat ovat enimmäkseen 80-luvulla syntyneitä ja nuorempia. Pikkulapsiperheitä, opiskelijoita, nuoria aikuisia.
Yhtäkään ikäistäni 60-luvulla syntynyttä Thaimaan-kävijää en tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin olemme oppineet laskemaan paremmin. Minä 60-luvulla syntynyt olin koulussa 80-luvulla, en töissä. Valmistuin 90-luvun puolella - lama-aikaan. Nykyään olen työtön, eikä kukaan palkkaa yli 50-vuotiasta näköjään mihinkään.
Ulkonäköpaineet oli muuten olemassa jo aiemminkin, ja aina on peloteltu milloin milläkin katastrofilla. 70-luvulla pelättiin öljyn loppumista maailmasta ja piti säästää sähköä hullun lailla. Lisäksi oli kylmä sota, ydinsodan jatkuva uhka ja Neuvostoliitto vieressä. Lapset oli hyvin peloteltu kaikella tällä ja paljon muullakin.
Meillä on huoli ilmastonmuutoksesta ihan kuten sinullakin, ei se mikään nuorten asia vain ole.
Ei muakaan parikymppistä mihinkään palkata, vaikka pari ammatillista koulutusta takana. Kun niitä töitä EI ole. Tai kun nykyään sun pitää olla superihminen. Samaan aikaan pitää olla nuori ja väh. 10 vuoden työkokemus ja superhypersosiaalinen, hoikka ja kaunis/komea. Mikään ei enää riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kiirettä pitänyt, kun 70-luvulla syntynyt on ehtinyt saada jo kaiken ilmaiseksi ja on nyt jo mummona Thaimaassa.
Pitää muistaa, että tällä palstalla kaikki yli 30 v. ovat mummoja 😂 eli kyseessä voi olla jopa isoisoäiti 😁
Vierailija kirjoitti:
Olen -68. Elämä on ollut meidän vuosiluokalle kovaa. Lapsena muutettiin kerrostalolähiöihin, vanhemmilla ei ollut rahaa, kaikilla ei ollut edes autoa. Ulkomailla käytiin max Ruotsissa. Mutta lapsuus oli kiva ja huoleton kyllä. Kesät oli aurinkoiset. Syötiin kotiruokaa, mutta ei todellakaan pullamössöä eikä limuja.
Kun valmistuimme ammattiin 90-luvulla, meitä oli vastassa lama. Ei ollut työpaikkoja. Tai jos työpaikan sai, palkka oli vaatimaton ja töitä piti tehdä 2-3 ihmisen edestä, jotka oli irtisanottu lamassa. Onneksi ostin asunnon nuorena, monelta työkaverilta asuntojen hinnat ehti karata käsistä. Moni jätti lapset tekemättä tai teki sen yhden, jonka juuri ja juuri sai elätettyä. Meidän palkkoja ei koskaan lupauksista huolimatta nostettu, uudet nuoret kokemattomat työntekijätkin sai parempaa palkkaa kuin me. Niitä oli sitten tosi kiva opastaa.
2000-luvulla ajatteli, josko kohta saisi levätä ja nauttia elämästä, hengähtää hetken. Sitten tuli uudet lamat. Ja nyt 50v, meidät potkitaan pois työpaikoilta, koska olemme liian vanhoja, mutta meillä ei ole mitään eläkeputkia eikä alhaisia eläkeikiä, niin kuin edellisillä sukupolvilla, mutta ei ole töitäkään. Meillä on aktiivimalli. Jotenkin olemme aina luiskahtaneet sinne epäonnisten kastiin.
Surullista, jos nykynuorilla menee vielä tästä huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierestä olemme ihmetelleet, myöskin ääneen, miksi pitää olla ripsienpidennykset, hiusjatkeet ja itseruskettavat, kun nuoret on nättejä muutenkin. Tai miksi pitää pukeutua paljastelemalla eri ruumiinosia jopa terveyttä uhmaten. Ollaan todellakin yritetty pienentää ulkonäköpaineita.
Ulkonäköpaineita ei ole, kun ei levittele kuviaan somessa ja tekee töitä muulla kuin ulkonäöllään. Sitä me tarkotettiin, kun neuvottiin opiskelemaan kunnon ammatti. Ympäröi itsensä ihmisillä, jotka ei välitä sun ulkonäöstä, vaan susta. Kehotettiin harrastamaan muutakin kuin ulkonäön puunausta. Muistatko?
Olet täysin oikeessa. Mä olen 19v ja et arvaakkaan mitkä paineet tulee kun pitäisi näyttää Kylie Jenneriltä, mutta kun mua ei koskaan ole kiinnostanut tekorusketus, feikkiripset tai mikään mukaan feikki. Voin kuvitella miten rumana mun ikäset naiset ja miehet pitää mua kun mulla ei ole kaikkea härpäkettä mitä nykyään on 90% mun ikäsistä naisista.
Perustele väitteesi.
Omalla työlläni olen omaisuuteni hankkinut ja verot maksanut, lapset kasvattanut ja kouluttanut ja huolehtinut vanhemmistani. Maksamillani veroilla kustannetaan aloittajankin tuet.
Olen -68. Elämä on ollut meidän vuosiluokalle kovaa. Lapsena muutettiin kerrostalolähiöihin, vanhemmilla ei ollut rahaa, kaikilla ei ollut edes autoa. Ulkomailla käytiin max Ruotsissa. Mutta lapsuus oli kiva ja huoleton kyllä. Kesät oli aurinkoiset. Syötiin kotiruokaa, mutta ei todellakaan pullamössöä eikä limuja.
Kun valmistuimme ammattiin 90-luvulla, meitä oli vastassa lama. Ei ollut työpaikkoja. Tai jos työpaikan sai, palkka oli vaatimaton ja töitä piti tehdä 2-3 ihmisen edestä, jotka oli irtisanottu lamassa. Onneksi ostin asunnon nuorena, monelta työkaverilta asuntojen hinnat ehti karata käsistä. Moni jätti lapset tekemättä tai teki sen yhden, jonka juuri ja juuri sai elätettyä. Meidän palkkoja ei koskaan lupauksista huolimatta nostettu, uudet nuoret kokemattomat työntekijätkin sai parempaa palkkaa kuin me. Niitä oli sitten tosi kiva opastaa.
2000-luvulla ajatteli, josko kohta saisi levätä ja nauttia elämästä, hengähtää hetken. Sitten tuli uudet lamat. Ja nyt 50v, meidät potkitaan pois työpaikoilta, koska olemme liian vanhoja, mutta meillä ei ole mitään eläkeputkia eikä alhaisia eläkeikiä, niin kuin edellisillä sukupolvilla, mutta ei ole töitäkään. Meillä on aktiivimalli. Jotenkin olemme aina luiskahtaneet sinne epäonnisten kastiin.