Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyviä laihdutusruokia? Haluan olla laihempi kun palaan töihin loman jälkeen

Vierailija
02.07.2019 |

Ylipainoa on 20kg. Haluaisin olla reilusti kevyempi elokuun loppuun mennessä

Kommentit (215)

Vierailija
141/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokailussa kannattaa pitää rytmi. 

- lautasmalli

- säännölliset ruokailuajat

- janojuomana vesi

- riittävästi kuitua, proteiinia ja hiilareita suhteessa liikuntaan ja liikuntatyyppiin (vrt. kestävyysurheilu/voimailu)

- sopivat annoskoot, ei liian isoa lautasta

- herkkupäivän voi pitää, mutta tässäkin kohtuus, ei esim. koko suklaalevyä tms.

- kesällä tuoreet mansikat, mustikat ja herneet ovat superruokaa

Rasva ja proteiini ovat välttämättömiä, hiilarit vain ylimääräinen energianlähde. Jos laihduttaa, niin välttämättömistä ravintoaineista ei kannata tinkiä, koska se on pitkällä tähtäimellä epäterveellistä. Pitää tinkiä siis hiilareista ja unohtaa elintarviketeollisuuden lautasmallit. Mansikat eivät ole superruokaa, vaan sokeri- ja tuholaismyrkkypommi. Kannattaa syödä vain luonnossa kasvaneita marjoja. Tai omasta puutarhasta.

Mikään ruoka ei ole superfoodia eikä edistä terveyttä, elleivät ravinnon muut osat ole kohdillaan.

Vierailija
142/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koittanut vaikka ja mitä tapoja pudottaa painoa ja oikea ainoa toimiva - minulle - on kalorien laskeminen. Karppauskin toimii kyllä, mutta mä en halua rajoittaa ruokavaliotani vaan pitää sen mahdollisimman monipuolisena ja karppaus on siten poissuljettua.

Ihan turha kenenkään selittää, että kalorien laskeminen muka ei toimi. Kyllä kaloreitakin laskemalla voi syödä terveellisesti.

Itselläni ruokavaliossa (kaloreita laskemallakin) on pähkinöitä, öljyjä, kananmunia, paljon kasviksia jne. Kaloreiden laskeminen vaan auttaa pitämään kohtuuden syömisissä.

Eli et tiedä karppauksesta hittojakaan? :D

Siinähän on kyse, että kaloreista(ravinnontarpeesta) 70% tulee rasvasta, 25% ja loput 5% hiilareista. Ja siinä on lähinnä mielikuvitusrajana. Eli voi syödä todella monipuolisesti, mutta ne helpot ratkaisut leipä, puuro, peruna, riisi ja pasta on suljettu pois.

Jos 70 % kaloreista tulee rasvasta, eihän tuossa määrällisesti voi syödä kovin paljoa.

Eikös painonhallinta ole juuri sitä, että syödään vähän.

Ei. Painonhallinta on sitä, että syödään kaloreja mahdollisimman vähän. Tämä onnistuu useimmilla siten, että syödään ruokia, joilla on vähäinen energiatiheys. Näin saa syödä määrällisesti yhtä paljon kuin aiemmin, mutta kaloreita tulee vähemmän. Useimmilla ylipainoisilla tilanne on juuri se, että halutaan syödä paljon ja ongelma ratkeaa parhaiten sillä, ettei rajoiteta liikaa syömisen määrää, vaan sitä energiatiheyttä.

Ei vaan ongelma ratkeaa sillä, että syödään kaloripitoista ruokaa, näin ruuan määrä vähenee.

Eli et vieläkään ymmärrä, mistä laihdutuksessa on kyse useimmilla. Aika harvoille siinä on tavoitteena syödä määrällisesti mahdollisimman vähän vaan nimenomaan päinvastoin. Jos joku haluaa syödä mahdollisumman vähän, hänhän ostaa suklaalevyn, öljypullon ja vitamiinipurkin. Tuo ei kuitenkaan ole kenellekään kivaa. Pointti on nimenomaan, että voi syödä määrällisesti ja ajallisesti suht entiseen tapaan, mutta vain kalorit vähenevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mausteinen linssikeitto punaisista linsseistä + paseerattu tomaatti (+porkkana, sipuli, kesäkurpitsa tms. valkosipuli, chili, korianteri, juustokumina, inkivääri, mustapippuri, kurkuma tms. mausteita. öljyä, tilkka kookoskermaa)

Sipuli kerryttää nesteitä, joten se kattaa jättää pois. Kuten muutkin kasvikset, jotka kasvaa maan alla, joten kannattaa keskittyä maapäällisiin kasviksiin.

Sipuli, kuten muutkin maan alla kasvavat kasvikset ovat 20kg ylipainoiselle ihmiselle terveysruokia. Vai kuvitteletko että se ylipaino ei lähde jos syö sipulia ja porkkanaa?

Vierailija
144/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi:

-Seuraa kalorikulutusta jollain esim. My Fitness Pal tms. Tärkeintä on syödä vähemmän kuin kuluttaa. Liikunta tulee vain bonuksena, joten älä ajattele, että jos nyt rehkit 1h niin saat sitten syödä sen edestä.

-Laihduta maltillisesti. Pikakuureilla saa kiloja pois vain hetkellisesti, ja kroppa menee sekaisin. Minulla kalorikulutus on 1600kcal, joten pyrin syömään 1400-1500kcal jotta laihtuisin (liikun vähän). Pidän lisäksi välillä (1-2vkn välein) "normipäiviä"(syön siis 1600kcal), jotta kroppa pysyisi kunnossa. Jos laihdutus alkaa sakkaamaan, niin syön pidempään normikulutuksella.

-Jos välillä lipsuu, tai on jotain juhlaa jossa tulee syötyä enemmän, niin älä anna sen lannistaa ja heitä läskiksi ja mätä sitten suuhun mitä sattuun kun "ei ole enää väliä". Aina voi jatkaa laihdutusta ja pitkäjänteisesti ja hitaasti se onnistuu parhaiten.

Sitten se ruoka:

-Pidä viikossa keitto- ja puuropäiviä. Näissä on yleensä vähän kaloreita ja tulee halvaksikin. Jos tuntuu että jää nälkä, niin korvaa sitten niin, että yksi päivän ruoista on keitto/puuro useampana päivänä viikosta.

-Tiedä ongelmakohtasi. Minulla se on sokeriset herkut (näistä kertyy yllättävän äkkiä kaloreita!). Täyskielto johtaa vielä pahempaan himoon, joten herkuttelen maltillisesti. Jos haluan jäätelöä, syön, mutta puolikkaan annoksen siitä mitä normaalisti. Karkkeja saatan annostella valmiiksi rasiaan, jotten mussuta ajattelematta isosta pussista, vaan pysyn kärryllä mitä syön ja paljonko.

-Tähän liittyy myös herkkukorvikkeet. Jäätelöistä vähiten kaloreja on mehujäässä (n.60kcal). Popcorn on sipseihin verrattuna parempi (n.100kcal kulhossa). Tikkarit ja kaikenlaiset imeskeltävät karkkipastillit toimii makeannälkään. Suklaankin voi "imeskellä", jolloin tulee maisteltua pidempään ja syötyä vähemmän. :D

-Kuuntele kroppaa. Jos ei ole nälkä, niin älä syö vain tavan vuoksi. Itselläni ei ole enää iltaisin nälkä, joten en pakosta syö mitään iltapalaa, vaan puolisoni syö yksinään.

-Juo vettä tasaisesti pitkin päivää ja vaikka laske että tulee juotua tarpeeksi. Joskus nälän tunne saattaakin olla janoa.

-Puolet lautasesta kasviksia eri muodoissa. Minä en välitä salaatista, joten valmistan erilaisia lämpimiä kasviksia ja papuja, ja korvaan usein lihaa näillä.

Lopuksi: Älä usko näitä ohjeita.

Kerrotko mikä näissä ohjeissa oli niin valtavan kamalaa, ettei näitä kannata kuunnella?

Minulle on toiminut, ja pysyn normaalipainossa. Olen kokeillut pikadieettejä, joiden seurauksena paino on noussut ja kroppa mennyt sekaisin. Olen kokeillut herkkulakkoja, joiden seurauksena olen riistäytynyt mässäämään enemmän. Olen koettanut "liikkua jotta voin syödä enemmän". Istun paljon päivän aikana, joten kalorinkulutukseni on pieni. Jos painon tahtoo laskemaan, niin silloin täytyy syödä vähemmän kuin kuluttaa. Välillä on juhlia ja muita tilaisuuksia jolloin en laske kaloreita, mutta en silti sen jälkeen luovuta ja ala taas syömään miten sattuun. Keitoissa ja puuroissa on vähän kaloreita, ja ne on täyttäviä ja terveellisiä. Kun puolet lautasesta täyttää kasviksilla, niin tulee täytettyä mahaa terveellisemmillä aineilla. En osaa laskea mitään makroja ja muita, joten tuo on helppo muistisääntö. Herkutteluun minun on pitänyt luoda ihan omat sääntönsä, jotta saan sen pysymään kohtuudessa. Toivottavasti joskus pystyn sen kitkemään kokonaan pois, mutta näillä menen nyt, ja se on edistystä aiempaan "joka aterian jälkeen suklaapatukka vähintäänkin" -meininkiin.

-62

Voisiko vielä kertoa mikä tekee keitoista ja puurosta terveellisen? Uskomus, jota on promottu ties minkin tahon propagandan tuloskena vuosikausia?

Kasveillakin on solut ja niiden liiallinen pilkkominen ja keittäminen tuhoaa niiden arvokkaita ravinteita.

Öh, mitä kakkaa taas? No verraten vaikka pizzaan ja hamppareihin, niin kasviskeitto on varmasti terveellisempi. Ja kotiruoista lasagne ja makaronilaatikko vs keitto/puuro. On varmasti epäterveellisiä keittoja ja puuroja, jos niitä höystää millä lie nutellalla ja muulla, mutta näin nyrkkisääntönä ihan hyvä ja terveellinen ruoka.

En ymmärrä tätä solupilkkomisiasi. Häviää varmasti arvokkaita aineita ja vitamiineja, mutta mitä olisi tarkoitus syödä, jos nuin ajattelee? Ruoasta pitäisi pystyä nauttimaankin. Sanoin etten pidä salaateista, joten syön kasvikseni lämpiminä. Paljon parempi vaihtoehto, kuin että jättäisin ne syömättä, tai että vihaisin jokaista ateriaa minkä syön.

-62

Parempi se kai sitten on täyttää vatsa ilmalla, vedellä ja nauttia kun miettiä ruuan ravintoarvoja. Mutta pidä se ihan vaan omana tietonasi äläkä jaa "tietona" sellaiselle, joka yrittää tehdä elämälleen sentään jotain, että voisi jatkossa paremmin.

Mikä tuossa nyt on sinulle niin vaikeaa ymmärtää? Eihän tuo kommentoija sanonut, että koko ajan syö pelkkiä keittoja ja puuroja. Pointtihan on se, että kun jonain päivänä syö kevyemnin ja "täyttää ilmalla ja vedellä", kokonaiskalorimäärä pysyy helpommin aisoissa. Katsos kun joillekin on ongelma juuri se, että haluaa täyttää vatsan, mutta nimenomaan ilman kaloreita. Silloin "ilma ja vesi" ovat ihan hyviä täytteitä, vaikka sitten ravintoaineetkin kevenisivät samalla.

En ymmärrä tätä logiikkaa, että laihduttaessa laiken suuhun laitettavan pitäisi olla tuhtia, energiapitoista ja täyttävää, että siitä olisi hyötyä ja iloa. Tuolla sinun logiikallasi ei saisi juoda vettäkään, koska siinä ei ole mitään ravintoarvoa ja pitäisi juoda janoonkin vain maitoa tai mehuja, ettei vain vatsa täyty pelkästään vedestä.

Yksinkertaisesti: Vatsaa on aivan turha täyttää vedellä tai kasviksilla. Nälkä ei siitä mihinkään häviä. Vettä juodaan ja kasviksia syödään ihan muista syistä.

Edelleen, ei ollut kyse jokapäiväisistä keitoista. Jos parina päivänä viikossa yhdellä aterialla se nälkä tulee tunnin aiemmin, niin entä sitten?

Kerrohan nyt sitten, mitä saa/ pitää syödä laiduttaessa. Kummasti aina kielletään ja kritisoidaan, mutta kun kysytään, mikä on parempi vaihtoehto, vihjaillaan vain jotain "syö oikein/ kunnolla".

Tätä sitten:

-Tiedä ongelmakohtasi. Minulla se on sokeriset herkut (näistä kertyy yllättävän äkkiä kaloreita!). Täyskielto johtaa vielä pahempaan himoon, joten herkuttelen maltillisesti. Jos haluan jäätelöä, syön, mutta puolikkaan annoksen siitä mitä normaalisti. Karkkeja saatan annostella valmiiksi rasiaan, jotten mussuta ajattelematta isosta pussista, vaan pysyn kärryllä mitä syön ja paljonko.

-Tähän liittyy myös herkkukorvikkeet. Jäätelöistä vähiten kaloreja on mehujäässä (n.60kcal). Popcorn on sipseihin verrattuna parempi (n.100kcal kulhossa). Tikkarit ja kaikenlaiset imeskeltävät karkkipastillit toimii makeannälkään. Suklaankin voi "imeskellä", jolloin tulee maisteltua pidempään ja syötyä vähemmän. :D

Mitä sitten pitäsi syödä:

Kanaa, munaa, kalaa, tofua, maan päällä kasvavia kasviksia pureskeltavassa muodossa, pähkinöitä, siemeniä, manteleita, kreikkalaista jogurttia, raejuustoja ja marjoja esim. vadelma tai mustikka. Ja juoda vettä. Ei se tuon vaikeampaa ole. En ymmärrä mistä on tullut tapa, että ruokapöydässä pitää olla 7 eri sorttia, joita kaikkia pitää syödä ähkyyn asti ja se on = monipuolinen syöminen. 

Juurihan tässä olet paasannut, että kasviksia ei kannata ja saa syödä ja ne ovat vain turhaa vatsan täytettä. Eli kun ne jätetään tuosta listastasi pois, eipä tuo kovin monipuoliselta kuulosta.

Ja tuo viimeinen ihmettelysi aihe liittyy laihduttamisen psykologiseen puoleen. Ei se ole mikään laihduttajan tai kenenkään muunkaan keksimä pakko, vaan tuo johtuu yksinkertaisesti siitä, että homma olisi mielekästä ja näin helpompaa. Sellainen, joka ei saa ruoasta mitään nautintoa ja syö vain polttoaineeksi, ei tätä ilmeisesti pysty ymmärtämään.

Ruoka on polttoainetta, joka on saanut liian suuren roolin nautintoaineena siinä missä alkoholi, tupakka, jne joka on yhtä haitallista väärin nautittuna. Ja on ihan väärä käsitys, että ruuasta ei nauti, jos sitä ei syö mielinmäärin sokerilla, yms höystettynä.

Vierailija
145/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koittanut vaikka ja mitä tapoja pudottaa painoa ja oikea ainoa toimiva - minulle - on kalorien laskeminen. Karppauskin toimii kyllä, mutta mä en halua rajoittaa ruokavaliotani vaan pitää sen mahdollisimman monipuolisena ja karppaus on siten poissuljettua.

Ihan turha kenenkään selittää, että kalorien laskeminen muka ei toimi. Kyllä kaloreitakin laskemalla voi syödä terveellisesti.

Itselläni ruokavaliossa (kaloreita laskemallakin) on pähkinöitä, öljyjä, kananmunia, paljon kasviksia jne. Kaloreiden laskeminen vaan auttaa pitämään kohtuuden syömisissä.

Siinähän on kyse, että kaloreista(ravinnontarpeesta) 70% tulee rasvasta, 25% ja loput 5% hiilareista. Ja siinä on lähinnä mielikuvitusrajana. Eli voi syödä todella monipuolisesti, mutta ne helpot ratkaisut leipä, puuro, peruna, riisi ja pasta on suljettu pois.

Jos 70 % kaloreista tulee rasvasta, eihän tuossa määrällisesti voi syödä kovin paljoa.

Siinä voi määrällisesti syödä ihan riittävästi esim. kanaa ja kasviksia, joissa rasvaa on vähän. :D

Juurihan tässä on sanottu ettei niitä kasviksia saa syödä.

Aplodeja! Hienosti vedetty mutkia suoraksi. Kirjoitetaan pilkkominen ja kasvisten liiallinen kypsentäminen tuhoaa niiden ravinteita = kasviksia ei saa syödä. 

Vierailija
146/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tutkittua tietoa laihduttamisesta. Kannattaa muuten oikeasti panostaa niiden rehujen syömiseen, ihan jo terveydellisistä syistä. Jos ei jaksa koko höskää katsoa, niin kohdasta 1:12:54 näkee taulukon missä on eritelty erilaisten ravintotekijöiden vaikutusta terveyteen ja painonhallintaan. Painonhallinnan kannalta olennaista on nimenomaan riittävä reuhjen saanti koska se laskee ravinnon kaloripitoisuutta mutta täyttää kuitenkin vatsaa. 

Vierailija
147/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voisi laihduttaa normipainon sisällä pari kiloa?

Pitääkö lihoa ilmapalloksi ja tulla palstalle voihkimaan?

mee pitsalle jos jalat vielä kantaa

Vierailija
148/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollekulle on nyt vaikeaa ymmärtää, otetaan vertaus. Sinä haluat säästää rahaa. Olet aiemmin ostanut juuston, jonka kilohinta on kaksi euroa. Kun haluat päästä halvemmalla ja säästää rahaa, ostatko juuston, jonka kilohinta on 3 euroa vai yhden euron? Nyt ei puhuta siis juuston laadusta vaan sitä halutaan ostaa se sama määrä. Säästäjä haluaa tietysti saman määrän vähemmällä rahalla eikä osta kalliimpaa juustoa, että haluaa syödäkin sitä vähemmän. Sama logiikka on laihduttajalla. Tietenkin halutaan määrällisesti yhtä paljon, mutta pienemmällä "hinnalla" eli kalorimäärällä. Tässä nyt joidenkin logiikka kääntää asian niin, että säästäjän tavoite onkin syödä vähemmän juustoa, joten pitää ostaa kalliimpi juusto.

Vierailija
149/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä voi määrällisesti syödä ihan riittävästi esim. kanaa ja kasviksia, joissa rasvaa on vähän. :D

Aplodeja! Hienosti vedetty mutkia suoraksi. Kirjoitetaan pilkkominen ja kasvisten liiallinen kypsentäminen tuhoaa niiden ravinteita = kasviksia ei saa syödä. 

Kasviksia syödään ihan muista syistä, kuin vatsan täytteeksi = kasviksia ei saa syödä ja ne on turhia

Vierailija
150/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Painonhallinta on sitä, että syödään kaloreja mahdollisimman vähän. Tämä onnistuu useimmilla siten, että syödään ruokia, joilla on vähäinen energiatiheys. Näin saa syödä määrällisesti yhtä paljon kuin aiemmin, mutta kaloreita tulee vähemmän. Useimmilla ylipainoisilla tilanne on juuri se, että halutaan syödä paljon ja ongelma ratkeaa parhaiten sillä, ettei rajoiteta liikaa syömisen määrää, vaan sitä energiatiheyttä.

Ei vaan ongelma ratkeaa sillä, että syödään kaloripitoista ruokaa, näin ruuan määrä vähenee.

Eli et vieläkään ymmärrä, mistä laihdutuksessa on kyse useimmilla. Aika harvoille siinä on tavoitteena syödä määrällisesti mahdollisimman vähän vaan nimenomaan päinvastoin. Jos joku haluaa syödä mahdollisumman vähän, hänhän ostaa suklaalevyn, öljypullon ja vitamiinipurkin. Tuo ei kuitenkaan ole kenellekään kivaa. Pointti on nimenomaan, että voi syödä määrällisesti ja ajallisesti suht entiseen tapaan, mutta vain kalorit vähenevät.

Laihdutuksessa on kyse nimenomaan siitä, että syödään vähän.

Se ei tarkoita suklaalevyn syömistä eikä purkkivitamiineja.

Vierailija
151/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuolla sanottiin ja kysyttiin, miksi halutaan täyttää vatsa ilmalla, kun puhuttiin kasviksista. Kysyttiin myös, mitä niistä kasviksista saa. Luepas uudelleen.

Vierailija
152/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 20 kg ylipainoa niin todennäköisesti ehdoton max minkä saat elokuun loppuun mennessä pudotettua on 8 kg - tämä edellyttää kuitenkin erittäin tiukkaa ruokavaliota ja 7000 kcal energiavajetta per viikko (tai vaihtoehtoisesti hurjasti liikuntaa jos ruokavalio ei ole niin tiukka). Silti voin kertoa että kukaan ei vielä huomaa ulkomuodostasi mitään elokuun lopussa. Ota pidempi projekti.

Vierailija
153/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutuksessa on kyse nimenomaan siitä, että syödään vähän.

Se ei tarkoita suklaalevyn syömistä eikä purkkivitamiineja.

Miten vaikeaa on nyt ymmärtää näiden ero:

Syödä ruokaa mahdollisimman vähän

Syödä mahdollisimman vähän kaloreita

Jatketaan keskustelua, kun sisäistät näiden eron.

Vierailija
154/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mausteinen linssikeitto punaisista linsseistä + paseerattu tomaatti (+porkkana, sipuli, kesäkurpitsa tms. valkosipuli, chili, korianteri, juustokumina, inkivääri, mustapippuri, kurkuma tms. mausteita. öljyä, tilkka kookoskermaa)

Sipuli kerryttää nesteitä, joten se kattaa jättää pois. Kuten muutkin kasvikset, jotka kasvaa maan alla, joten kannattaa keskittyä maapäällisiin kasviksiin.

Sipuli, kuten muutkin maan alla kasvavat kasvikset ovat 20kg ylipainoiselle ihmiselle terveysruokia. Vai kuvitteletko että se ylipaino ei lähde jos syö sipulia ja porkkanaa?

Niinhän nuo monet syömishäiriöiset tosissaan ajattelevat. Kyllähän joku täällä sanoi mansikoitakin yhtä kaloripitoisiksi kuin dumleja ja että mansikat on jotain myrkkymarjoja. Samaan aikaan ei nähdä sitä miten paljon suojaravinteita monipuolisesta marjojen ja kasvisten käytöstä saa. Kannattaisi kysyä meiltä normaalipainoisilta mitä me syödään, ei niiltä joilla on jo joku ongelma syömisen kanssa. En usko että kukaan on ihan oikeasti lihonnut sipulilla, porkkanoilla tai mansikoilla, kyllä siinä taustalla ihan jotain muuta on. Niin ja kaikkia näitä olen muuten eilen viimeksi syönyt. 

T: 52 kg

Vierailija
155/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lues vielä uudelleen kommentit 117 ja 119. Kyllä niissä minusta melko selvästi annetaan ymmärtää, että kasviksien syönti on turhaa ja jopa haitallista.

Vierailija
156/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiedän, mistä karppauksessa on kyse, mutta kun nimenomaan EN halua poistaa ruokavaliostani leipää, puuroa, perunaa, riisiä enkä pastaa. Haluan syödä noita kaikkia, joten siksi karppaus ei sovi minulle. Ja kyllä, noiden ruoka-aineiden poistaminen ruokavaliosta todellakin rajoittaa ruokavaliota ja paljon.

Ok, syö sinä noin. Mä tiedän kyllä leivälle, puurolle, pastalle, riisille paljon maukkaampia ja ravitsemanpiakin ruokia tilalle.

Mutta jotkut haluaa syödä mautonta ruokaa, sallitaan heille se.

Minä söin aamupalaksi saaristolaisleipää graavilohella ja illalla voisin tehdä ihanan voileivän juureen leivotusta leivästä. Onneksi sinä et näitä ”mauttomia” ruokia syö, jää minulle enemmän. :P

Vierailija
157/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit pata-ruuat ja tämä toitetuttu. Tehkää kaikki mielellään yljössä. Runsas salaatti ja salaatti siemeniä. Siemenet uskomattoman hyvin sopii salaatteihin ja ruokiin ja todella täyttävää. Myös ei kannata odottaa tai aloittaa liian rajua, että olisi pysyvämpää ja hallinassa pain. Mutta kaikkea tseppiä ja kyllä se siitä.

Vierailija
158/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät todellakaan ole, vaan ne ovat nimenomaan tärkkelyspitoisia laihduttajille haitallisia kasviksia. Tärkkelys muuttuu kehossa glukoosiksi ja ylimääräinen glukoosi varastoituu rasvaksi, jos sitä ei heti kuluta. Lisäksi sipulilla on antibioottisia ominaisuuksia, se tappaa hyviä bakteereita vatsassa ja aiheuttaa IBS-oireita. Laihduttajille suositellaan kasviksia, joissa on vain vähän tärkkelystä.

Vierailija
159/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista juoda riittävästi. Sitruunavesi on hyvä raikas juoma.

Mitä nyt happamuuttaan pilaa hampaat. Mutta voihan aina hommata proteesit.

Vesi ilman sitruunaa on parempi raikas juoma.

Vierailija
160/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät todellakaan ole, vaan ne ovat nimenomaan tärkkelyspitoisia laihduttajille haitallisia kasviksia. Tärkkelys muuttuu kehossa glukoosiksi ja ylimääräinen glukoosi varastoituu rasvaksi, jos sitä ei heti kuluta. Lisäksi sipulilla on antibioottisia ominaisuuksia, se tappaa hyviä bakteereita vatsassa ja aiheuttaa IBS-oireita. Laihduttajille suositellaan kasviksia, joissa on vain vähän tärkkelystä.

Hohhoijaa, jotain rajaa nyt sentään hiilarien välttelyynkin. 

Karppaajilla on monia hyviäkin pointteja, ja kannatan yleisperiaatetta että rasva ei suinkaan ole kaiken pahan alku ja juuri, mutta välillä tulee noita ylilyöntejä. Laihtumaan pystyy mainiosti myös hyväkarpilla ruokavaliolla, jossa ei vältellä noita normaaleja kasviksia, ja joskus saatetaan syödä jopa peruna (etenkin jos se on ensin keitetty, sitten jäähdytetty ja paistettu - oletko resistentistä tärkkelyksestä koskaan kuullut?)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä