Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyviä laihdutusruokia? Haluan olla laihempi kun palaan töihin loman jälkeen

Vierailija
02.07.2019 |

Ylipainoa on 20kg. Haluaisin olla reilusti kevyempi elokuun loppuun mennessä

Kommentit (215)

Vierailija
181/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lukea koko ketjua, koska todennäköisesti se on täynnä hauhau:ta.

Laihdutin 15 kg kolmessa kuussa syömällä vihreitä papuja, tillimaustettua purkkitonnikalaa, mansikoita, rasvatonta viiliä ja ruisleseitä sekä kurkkua.

Vettä join n. 2 litraa per päivä ja otin myös multivitamiinitabletin.

Vierailija
182/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon just laihduttanut 12 kiloa kolmessa kuukaudessa. Verkkovalmennuksella. Nekin toimii, jos niitä vain noudattaa. Pääperiaate: kolmen tunnin välein syömistä eli viisi pientä terveellistä ateriaa päivässä. Aamupala puuroa tai pari ruisleipää esim, lounas aina salaatti esim kanalla, kalalla jne. Välipala esim.rahka ja hedelmä. Päivällinen kuten lounas mutta vähän hiilaria mukaan. Iltapala esim.smoothie tai jogurttia, marjoja. Näillä ohjeilla pärjäät jo alkuun :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele ruokaympyrä ja oikea annoskoko, jätä välipalat ja opettele selkeä ateria rytmi. Silloin ei tarvitse enää ikinä laihduttaa.

Vierailija
184/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon just laihduttanut 12 kiloa kolmessa kuukaudessa. Verkkovalmennuksella. Nekin toimii, jos niitä vain noudattaa. Pääperiaate: kolmen tunnin välein syömistä eli viisi pientä terveellistä ateriaa päivässä. Aamupala puuroa tai pari ruisleipää esim, lounas aina salaatti esim kanalla, kalalla jne. Välipala esim.rahka ja hedelmä. Päivällinen kuten lounas mutta vähän hiilaria mukaan. Iltapala esim.smoothie tai jogurttia, marjoja. Näillä ohjeilla pärjäät jo alkuun :)

Eikö järkevämpää olisi syödä terveellistä ruokaa?

Vierailija
185/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö järkevämpää olisi syödä terveellistä ruokaa?

Mikäs tässä on epäterveellistä? 😅

Vierailija
186/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä pois sokeriherkut, pullat, yms. Korvaa ne esim mansikoilla. Syö enemmän kasviksia ja muuten ihan tavallista ruokaa.

Liiku ensin puoli tuntia enemmän päivässä, sitten viikon jälkeen tunti enemmän. Kävelylenkki riittää. Päälle uintia.

Takuuvarmasti olet kuukauden jälkeen hoikempi. Mitään ihmedieettejä ei tarvita.

Ja mansikoissa kannattaa muistaa kohtuus sillä ne on sama asia kuin söisi esim. dumblekarkkeja.

Niin ja kerkoisitko vielä mitä on tuo legendaarinen ihan tavallinen ruoka? :D

En ymmärrä, miten kukaan voi kuvitella mansikan olevan ravintoarvoiltaan = Dumle-karkki. 

On toki totta, että marjat ja hedelmät sisältävät energiaa enemmän kuin vihannekset, mutta niitä voi aivan hyvin syödä hyvällä omallatunnolla, kunhan syö kohtuullisesti, kuten painoa pudottaessa kannattaa ylipäätään syödä. Sen sijaan Dumlet yms. kannattaa unohtaa kokonaan. 

Vaikka mansikassa onkin sokeria, se on luontaista sokeria. Siinä ei ole mitään lisättyä tai prosessoitua. Sen lisäksi kaikista kasvikunnan tuotteista saa tärkeitä vitamiineja ja muita ravintoaineita. Mansikasta saa A-, C- ja K-vitamiineja sekä beetakaroteenia, foolihappoa ja kaliumia. 

Ja jos kasviksessa on rasvaa (esim. avokadossa on), se on pehmeää rasvaa eli terveellisempää kuin kovat rasvat, jotka kertyvät verisuoniin. Toki pehmeä kasvisrasvakin lihottaa, jos sitä syö liikaa, mutta ihminen ei pärjää kokonaan ilman rasvaa. 

Dumlessa on valkoista, prosessoitua sokeria, siirappia, maitoa, kovetettuja kasvirasvoja ja hirveä määrä erilaisia aromeja ja säilöntäaineita, jotka eivät ole ihmiselle millään tavoin tarpeellisia. 

Jos säännöllinen ateriarytmi ja marjat sekä hedelmät eivät pidä makeannälkää kurissa, kaiken maailman karkkeja parempi makean lähde on 1-2 palaa tummaa suklaata. On silti aivan huttua, että mansikka olisi verrattavissa Dumleen. 

Vierailija
187/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten terveellistä oma syömiseni on, mutta näin olen saanut pidettyä painoni siinä suosituksessa että paino on 110 miinus pituus, joskus on vähän allekin. Syön yleensä vain joka toinen päivä, joskus saatan olla neljäkin päivää syömättä. Nälkää en tunne koskaan. Silloin kun syön ja vain kerran päivässä silloinkin, täytän pienen lautasen puoliksi salaatilla, iduilla ja kurkulla. Neljäsosan vesimelonilla, appelsiinillä, ananaksella ja joskus viinirypäleillä, vaikka ovat aika sokeripommi. Viimeinen neljännes täyttyy höyrytetyllä valkoisella kalalla, katkaravuilla, ravuilla, ostereilla tai mustekalalla. Joskus syön myös mustia oliveja, suolakurkkuja, hapankaalia ja säilöttyä parsaa. Leipää, perunaa, riisiä tai makaronia en syö koskaan. Enkä mitään lihaa. Päivittäin syön rautaa, sinkkiä, magnesiumia ja c-vitamiiniä. Joskus syön myös raejuustoa ja kalanmätiä. Kahvia juon joka aamu rasvattomalla maidolla ja iltaisin vihreää teetä. Mitään rasvaa en lisää mihinkään, merenelävistä ilmeisesti tulee riittävästi. Vihaan rasvan makua ja sen tunnetta suussa. Joskus herkuttelen luonnonlakritsilla.

Vierailija
188/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mausteinen linssikeitto punaisista linsseistä + paseerattu tomaatti (+porkkana, sipuli, kesäkurpitsa tms. valkosipuli, chili, korianteri, juustokumina, inkivääri, mustapippuri, kurkuma tms. mausteita. öljyä, tilkka kookoskermaa)

Sipuli kerryttää nesteitä, joten se kattaa jättää pois. Kuten muutkin kasvikset, jotka kasvaa maan alla, joten kannattaa keskittyä maapäällisiin kasviksiin.

Sipuli, kuten muutkin maan alla kasvavat kasvikset ovat 20kg ylipainoiselle ihmiselle terveysruokia. Vai kuvitteletko että se ylipaino ei lähde jos syö sipulia ja porkkanaa?

Eivät todellakaan ole, vaan ne ovat nimenomaan tärkkelyspitoisia laihduttajille haitallisia kasviksia. Tärkkelys muuttuu kehossa glukoosiksi ja ylimääräinen glukoosi varastoituu rasvaksi, jos sitä ei heti kuluta. Lisäksi sipulilla on antibioottisia ominaisuuksia, se tappaa hyviä bakteereita vatsassa ja aiheuttaa IBS-oireita. Laihduttajille suositellaan kasviksia, joissa on vain vähän tärkkelystä.

Puppua. Laihduttajalle suositellaan ihan kaikenlaisia kasviksia vähintään se puoli kiloa päivässä. Kaikki kasvikset ovat terveellisiä ja sopivat laihduttajalle.

Vatsavaivaiset ovat eri asia, ei liity tähän keskusteluun.

Vierailija
189/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nutrilett toimii ja sillä lähtevät kilot helposti. Uskon, että se sopii joillekin. Minulle se ei sopinut, johtuen siitä, että minulla on lievää taipumusta ahmimiseen. Kuurin loputtua en osannut palata normaaliin, terveelliseen, tarpeeksi energiaa sisältävään ruokavalioon. Suosittelisin syömään noin 1500 kcal ja liikkumaan mahdollisuuksien mukaan. Tosin ravitsemusterapeutti suositteli minua syömään enemmän kuin tuo. Olen liian kärsimätön, tiedän.

Vierailija
190/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aloittaja huomaat, täältä ei kannata kysyä vinkkejä oikeastaan yhtään mihinkään. Ketju taas täynnä trollausta. Suosittelen ravintoterapeutin tai pt:n tekemää ruokavaliota ja liikunnan lisäämistä.

Vierailija
191/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mausteinen linssikeitto punaisista linsseistä + paseerattu tomaatti (+porkkana, sipuli, kesäkurpitsa tms. valkosipuli, chili, korianteri, juustokumina, inkivääri, mustapippuri, kurkuma tms. mausteita. öljyä, tilkka kookoskermaa)

Sipuli kerryttää nesteitä, joten se kattaa jättää pois. Kuten muutkin kasvikset, jotka kasvaa maan alla, joten kannattaa keskittyä maapäällisiin kasviksiin.

Sipuli, kuten muutkin maan alla kasvavat kasvikset ovat 20kg ylipainoiselle ihmiselle terveysruokia. Vai kuvitteletko että se ylipaino ei lähde jos syö sipulia ja porkkanaa?

Eivät todellakaan ole, vaan ne ovat nimenomaan tärkkelyspitoisia laihduttajille haitallisia kasviksia. Tärkkelys muuttuu kehossa glukoosiksi ja ylimääräinen glukoosi varastoituu rasvaksi, jos sitä ei heti kuluta. Lisäksi sipulilla on antibioottisia ominaisuuksia, se tappaa hyviä bakteereita vatsassa ja aiheuttaa IBS-oireita. Laihduttajille suositellaan kasviksia, joissa on vain vähän tärkkelystä.

Puppua. Laihduttajalle suositellaan ihan kaikenlaisia kasviksia vähintään se puoli kiloa päivässä. Kaikki kasvikset ovat terveellisiä ja sopivat laihduttajalle.

Vatsavaivaiset ovat eri asia, ei liity tähän keskusteluun.

Suomalaiset ravintoterapeutit ovat töissä lääke/elintarviketeollisuudella ja menettävät lisenssinsä, jos alkavat oikeasti terveellisiä/laihduttavia ruokia suosittelemaan. Kannattaa mieluummin kuunnella esim ruotsalaista ex-huippu-urheilijaa Sten Ekbergiä

Vierailija
192/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokiako kyselit?

Kasvissosekeitto, pinaattikeitto, Kesäkeitto, Kalakeitto, tomaattikeitto, kaalikeitto... salaatti, (uuni)juurekset tai höyrytetyt kasvikset + kanaa, kalaa tai lihaa...wokki, munakas kasvislisukkeiden kanssa, grillatut kasvikset ja vähärasvainen grilliliha...

Ihan näitä tavallisia ruokia. Pienennä vaan annoskokoa.

Tärkeintä on, että jätät sokeria sisältävät herkut pois. Myös alkoholi kannattaa jättää kokonaan, tai ottaa vaikka ykkösolut. Ja tietenkin myös sipsit ym.

Vierailija
193/215 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koittanut vaikka ja mitä tapoja pudottaa painoa ja oikea ainoa toimiva - minulle - on kalorien laskeminen. Karppauskin toimii kyllä, mutta mä en halua rajoittaa ruokavaliotani vaan pitää sen mahdollisimman monipuolisena ja karppaus on siten poissuljettua.

Ihan turha kenenkään selittää, että kalorien laskeminen muka ei toimi. Kyllä kaloreitakin laskemalla voi syödä terveellisesti.

Itselläni ruokavaliossa (kaloreita laskemallakin) on pähkinöitä, öljyjä, kananmunia, paljon kasviksia jne. Kaloreiden laskeminen vaan auttaa pitämään kohtuuden syömisissä.

Tässä hyvänä apuna Fineli.fi-sivuston ruokapäiväkirja, joka on ilmainen ja sieltä löytyvät suurinpiirtein kaikki Suomessa myytävät valmisruoat perusruokatarvikkeiden lisäksi.

Vierailija
194/215 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 vuotta sitten ihmiset olivat valtavan ylipainoisia, kun kaikki söivät paljon puuroja, keittoja, vellejä ja juureksia. Ei kun hetkinen... 

Ei kun hetkinen...olisikohan silloin harrastettu enemmän luontaista liikuntaa, eikä ajettu autolla ihan sen salin oven eteen ja eikä imetty tämän jälkeen protieenipirtelöjä?

Vierailija
195/215 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä ruokapäiväkirjaa vaikka netissä tai älypuhelimen appissa, jonka löydät puhelimesi sovelluskaupasta. Netistä löytyy google-haulla. Niihin siis näppäät päivän mittaan syömäsi ja juomasi ja ohjelma antaa kaloripitoisuudet. Samalla seuraat ranteen kalorilaskurilla vuorokauden kalorikulutustasi. Jos päivittäinen kalorikulutus on vaikka n. 500-800 kcal suurempi kuin päivittäin nauttimasi kalorimäärä niin laihdut pari kiloa kuussa. Yksi kilo on 7700 kcal. Älypuhelimen fitness sovellukset saattavat sisältää ruokapäiväkirjoa samoin älypuhelinten parina olevien älykellojen sovellukset. Ainakin Samsungilla on Samsung Health ja Nokian uusissa älypuhelimissa on jokin Nokian fitness-sovellus, jossa ruokapäiväkirja. Molemmilla on myös älypuhelinten pariksi älykelloja ja aktiivisuusrannekkeita. Ruokapäiväkirjan avulla opit sitten sellaisen ruokavalion, jolla laihdut mutta saat kuitenkin riittävästi vitamiineja, kuituja ym. 

Missä pahvilaatikoissa ihmiset vielä nykyäänkin elää? Lehdissä on ollut tässä ihan lähiaikoinakin tavattoman monta juttu ettei liikunta kuluta läheskään niin paljon kaloreita mitä nuo rannekkeet näyttää.

Vierailija
196/215 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt syönyt n. 1200kcal/pva (aktiivisuusrannekkeen mukaan kulutukseni on n. 1700kcal/vrk) eilen energiastani 50% tuli rasvasta, 23% hiilihydraateista, 26% proteiineistä, tiistaina vastaavat luvut olivat 51/22/27, maanantaina 33/36/31.

Joka päivä ei tarvitse syödä tasan samalla tavalla, vaan vaihtelevalla ruokavaliolla keho saa tarvitsemansa. Nälkä minulla ei ole ollut, eilen söin illalla lisää, jotta saavutin tuon 1200kcal, kun en viitsi ihan minimilläkään vetää.

Ehkä se on juuri tuo suuri rasvan määrä, joka pitää kylläisenä :)

Se vain, että ruokamäärille sokeutuu todella helposti ja kaloreita tulee myös yllättävän helposti. Itselle ainakin toimii ruokien punnitseminen ja kaloreiden laskeminen, tulee myös tehtyä fiksumpia valintoja :)

2,5kg:n välein (kun paino siis on pudonnut tuon verran) annan itselleni yhden päivän, jolloin en laske kaloreita, en punnitse, enkä edes mieti, mitä syön vaan syön mitä haluan ja taas palataan takaisin kuriin. Noin elämä on paljon rennompaa, eikä yhden päivän "mässäily" projektia kaada :)

Jos/kun joskus saavutan tavoitepainoni niin varmaan kerran kahdessa viikossa löysään hihnaa, enkä laske kaikkea niin tarkkaan.

Vierailija
197/215 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten terveellistä oma syömiseni on, mutta näin olen saanut pidettyä painoni siinä suosituksessa että paino on 110 miinus pituus, joskus on vähän allekin. Syön yleensä vain joka toinen päivä, joskus saatan olla neljäkin päivää syömättä. Nälkää en tunne koskaan. Silloin kun syön ja vain kerran päivässä silloinkin, täytän pienen lautasen puoliksi salaatilla, iduilla ja kurkulla. Neljäsosan vesimelonilla, appelsiinillä, ananaksella ja joskus viinirypäleillä, vaikka ovat aika sokeripommi. Viimeinen neljännes täyttyy höyrytetyllä valkoisella kalalla, katkaravuilla, ravuilla, ostereilla tai mustekalalla. Joskus syön myös mustia oliveja, suolakurkkuja, hapankaalia ja säilöttyä parsaa. Leipää, perunaa, riisiä tai makaronia en syö koskaan. Enkä mitään lihaa. Päivittäin syön rautaa, sinkkiä, magnesiumia ja c-vitamiiniä. Joskus syön myös raejuustoa ja kalanmätiä. Kahvia juon joka aamu rasvattomalla maidolla ja iltaisin vihreää teetä. Mitään rasvaa en lisää mihinkään, merenelävistä ilmeisesti tulee riittävästi. Vihaan rasvan makua ja sen tunnetta suussa. Joskus herkuttelen luonnonlakritsilla.

Kuinka pitkään olet jatkanut näin? Onko olosi hyvä, jaksatko, liikutko? Anteeksi kyselyni, hämmästelen että voiko noin vähällä todella selvitä pidempään.

Itse syön kahtena päivänä viikossa noin vähän :D Noudatan 5:2 -dieettiä, eli viitenä päivänä syön normaalisti (kolme terveellistä ateriaa päivän aikana, välillä herkuttelenkin!) ja kahtena "paastoan", eli syön kevyen salaatin/keiton/smoothien - paastopäivän kalorit saavat olla max. 500. Olen ja pysyn myös ihannepainossani, välillä menen sen allekin. Liikun, jaksan ja olen varsin tyytyväinen. Samaan paikkaan johtaa näemmä monta polkua.

Vierailija
198/215 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidä ruokapäiväkirjaa vaikka netissä tai älypuhelimen appissa, jonka löydät puhelimesi sovelluskaupasta. Netistä löytyy google-haulla. Niihin siis näppäät päivän mittaan syömäsi ja juomasi ja ohjelma antaa kaloripitoisuudet. Samalla seuraat ranteen kalorilaskurilla vuorokauden kalorikulutustasi. Jos päivittäinen kalorikulutus on vaikka n. 500-800 kcal suurempi kuin päivittäin nauttimasi kalorimäärä niin laihdut pari kiloa kuussa. Yksi kilo on 7700 kcal. Älypuhelimen fitness sovellukset saattavat sisältää ruokapäiväkirjoa samoin älypuhelinten parina olevien älykellojen sovellukset. Ainakin Samsungilla on Samsung Health ja Nokian uusissa älypuhelimissa on jokin Nokian fitness-sovellus, jossa ruokapäiväkirja. Molemmilla on myös älypuhelinten pariksi älykelloja ja aktiivisuusrannekkeita. Ruokapäiväkirjan avulla opit sitten sellaisen ruokavalion, jolla laihdut mutta saat kuitenkin riittävästi vitamiineja, kuituja ym. 

Missä pahvilaatikoissa ihmiset vielä nykyäänkin elää? Lehdissä on ollut tässä ihan lähiaikoinakin tavattoman monta juttu ettei liikunta kuluta läheskään niin paljon kaloreita mitä nuo rannekkeet näyttää.

Ei siihen ranneketta tarvi, mutta liikunta laittaa aineenvaihdunnan ja rasvanpolton liikkeelle. Se jatkuu levossa seuraavaan treeniin saakka. Painonnosto/kuntopiiri on paras laji laihduttajalle. Parempi lihaskunto parantaa elämänlaatua ja polttaa rasvaa kuin itsestään.

Vierailija
199/215 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt syönyt n. 1200kcal/pva (aktiivisuusrannekkeen mukaan kulutukseni on n. 1700kcal/vrk) eilen energiastani 50% tuli rasvasta, 23% hiilihydraateista, 26% proteiineistä, tiistaina vastaavat luvut olivat 51/22/27, maanantaina 33/36/31.

Joka päivä ei tarvitse syödä tasan samalla tavalla, vaan vaihtelevalla ruokavaliolla keho saa tarvitsemansa. Nälkä minulla ei ole ollut, eilen söin illalla lisää, jotta saavutin tuon 1200kcal, kun en viitsi ihan minimilläkään vetää.

Se vain, että ruokamäärille sokeutuu todella helposti ja kaloreita tulee myös yllättävän helposti. Itselle ainakin toimii ruokien punnitseminen ja kaloreiden laskeminen, tulee myös tehtyä fiksumpia valintoja :)

2,5kg:n välein (kun paino siis on pudonnut tuon verran) annan itselleni yhden päivän, jolloin en laske kaloreita, en punnitse, enkä edes mieti, mitä syön vaan syön mitä haluan ja taas palataan takaisin kuriin. Noin elämä on paljon rennompaa, eikä yhden päivän "mässäily" projektia kaada :)

Jos/kun joskus saavutan tavoitepainoni niin varmaan kerran kahdessa viikossa löysään hihnaa, enkä laske kaikkea niin tarkkaan.

Ihan yleisessä tasolla tuon mässäilypäivän kohdalla kannattaa kuitenkin olla varovainen ettei tule esim. syötyä sitä viikon kalorivajetta yhdessä päivässä. Eikä se muutenkaa tue sitä diettiä. Ei ole järkeä ryhtyä johonkin, mutta sitten ei kuitenkaan toteutta sitä kunnolla ja ja erityisesti dieetillä pitää miettiä kumpi painaa vaakakupissa enemmän hetken nautinto vai edistyminen. Eli harkintaa noidenkin päivien kohdalle onko se koko pitsa vai vain puolet siitä. 

Vierailija
200/215 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleisessä tasolla tuon mässäilypäivän kohdalla kannattaa kuitenkin olla varovainen ettei tule esim. syötyä sitä viikon kalorivajetta yhdessä päivässä. Eikä se muutenkaa tue sitä diettiä. Ei ole järkeä ryhtyä johonkin, mutta sitten ei kuitenkaan toteutta sitä kunnolla ja ja erityisesti dieetillä pitää miettiä kumpi painaa vaakakupissa enemmän hetken nautinto vai edistyminen. Eli harkintaa noidenkin päivien kohdalle onko se koko pitsa vai vain puolet siitä. 

Paitsi et siinä pizzassa on vaan se joku 1000kcal niin elämä ei kaadu siihen, vaikka sellasen söis kerran kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme