Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrostaloasujat, miten vietätte vapaa-aikanne?

Vierailija
02.07.2019 |

Itse olen lähes aina asunut ok-talossa. Pari vuotta rivitalossa nuorena ja 6 kk kerrostalossa. Rivitaloasuminen meni vielä jotenkin, olihan siinä omaa pikku pihaa näpertää ja puuhata. Talvella hieman tylsempää, kun ei juuri ollut kuin lumityöt omalta osalta. Toki sisällä pientä nikkarointia, siinä asuessa vaihdettiin mm keittiö ja laitettiin muutkin pinnat uusiksi. Myytiin sitten pois, kun ok-talo valmistui.

Mutta kerrostalo...kyllä oli elämäni tylsimmät kuukaudet asua siellä. Aina jos halusi ulos, piti lähtemällä lähteä jonnekin. Tuntui, että mitään ei voi tehdä, kun pitää olla hiljaa. Grillata ei saanut parvekkeella eikä iltaisin uskaltanut esim ommella, ettei naapuri häiriinny. Vuokra-asunto, joten ei tietysti voinut remppaa tehdä, mutta jos olisi omakin ollut, niin sekin olisi säädelty, milloin sitä voit tehdä.
Silloin tuli oltua jotenkin kamalan paljon ihan vain sisällä. Töiden jälkeen se lähteminen aina johonkin väsytti. Toki kävin lenkillä tms mutta niinhän käyn nytkin. Mutta jotenkin tekemistä riittää enemmän ja tää lääni ympärillä on omaa. Jos mä haluan kaataa puun, rakentaa kukkapenkin tai maata terassilla alasti, kukaan ei valita. Kerrostalossa kaikki on niin säädeltyä ja ”yhteistä”.
Miten vapaa-ajat kuluu siellä? Mitä niinku käytännössä teette?

Kommentit (357)

Vierailija
141/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden jälkeen olen usein niin väsynyt että ei huvita oikein mikään. Harrastan pari kertaa viikossa yhtä lajia. Lisäksi lenkkeilen. Jos olen vain kotona, katson telkkaria, luen, hakkaan konsolipeliä, roikun netissä.

Vierailija
142/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä meillä on viljelypalsta, jossa kuluu paljon aikaa. Viljelen myös parvekkeella kaikenlaista. Talvella harrastetaan hyötyliikunnan sijaan enemmän ulkoilua ja salilla käymistä. Talvikaudella myös käyn kansalaisopiston kursseilla. Kerrostalossa välttyy omakotitalon pakkopullatöiltä kuten nurmenleikkuulta ja lumitöiltä ja voi keskittyä mm. niihin puutarhahommiin, joita oikeasti haluaa tehdä. Taloyhtiömme pihalla saa touhua mitä haluaa, niin paljon kuin haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut rivitaloasunnossa ja kerrostalossa ja haikaillut koko ajan omakotitaloon juuri niistä syistä joita ap esittää. Mutta kun raha ei riitä niin se ei riitä.

Asun siis tällä hetkellä kerrostaloasunnossa. Vapaa-aikana pystyn reippaimmillani harrastamaan liikuntaa (pyöräily, kävely, hiihto), mutta varsin usein tulee vain kökötettyä sisällä. Luen, palstailen, pelaan konsolipelejä ja laitan ruokaa. Nyt kun asiaa ajattelee niin netissä tulee roikuttua tolkuttoman paljon ihan vain ajan kuluttamiseksi. Pahus, tässähän iskee kriisi! Mihin minä oikein elämääni kulutan?

Vierailija
144/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin siitä ettei tarvi venyttää penniä joka asiassa niinkuin tuntemani omakotiasujat. Voi vetää vessaa ja käyttää vettä muutenkin pihistämättä, talvella on tarpeeksi lämmin ja voi pitää valoja vaikka joka huoneessa eikä istua pimeässä. Käyttää rahaa ulkona syömiseen ja kahviloihin ym arjen mukavuuksiin. Eikä vain pyöriä sen jälkipolvia varten vaalittavan ylisuuren talonsa kimpussa.

Vierailija
145/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen, tässä kerrostalossa kuten monessa muussakin on ilmainen pesutupa tilavine kuivaushuoneineen. Ja kunnon kierrätys roskille.

Vierailija
146/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aikani harrastuksiin ym. Jos hana vuotaa yms soitan talohuoltoon ja sieltä tullaan heti samana päivänä.

Vierailija
147/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon naapurusto voi olla kauhea. Istu siinä sitten pihalla ja vietä kesäpäivää, kun epämiellyttävä naapuri tahtoisi jutella asioista, jotka sinua ei kiinnosta. Ja jos ei omistaja pärise, niin pärinää lähtee porasta tai muusta vempaimesta. Kerrostalossa saa olla rauhassa naapureilta. Elämä on yksityisempää. Rappukäytävään ei tarvitse mennä samaan aikaan naapurin kera. Parveke on täysin oma tila. Sinne voi laittaa puutarhan ja nauttia kukkien hoidosta tai yrttien kasvattamisesta. Asuitpa missä vain, niin häiriöääniä saattaa kuulua. Oma asenne ratkaisee. Ihmettelen, miten vaikeaa jollekin on lähteä ulos kerrostaloasunnosta. Portaat alas, tai hissillä, ja olet ulkona. Alueilla on myös piha, mutta jos ei viihdy siellä, niin sitten muualle ulos. Onkin mentävä kauemmas, joka on virkistävämpää, kuin kykkiä omakotitalon pihalla.

Vierailija
148/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä uusi omakotitalo sen enempää ole työleiri kuin muutkaan asumismuodot, jos haluaa niin palvelut voi myös ostaa jos ei itse jaksa lumia kolata, aivan kuten vastikkeena maksetaan kerrostaloissa jne. On vain enemmän rauhaa kun ei ole naapurit kiinni ja voi joogata ulkona tai tankotanssia, tai hillua biksuissa ilman että naapurit on kiinni näkemässä.

Vierailija
149/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä uusi omakotitalo sen enempää ole työleiri kuin muutkaan asumismuodot, jos haluaa niin palvelut voi myös ostaa jos ei itse jaksa lumia kolata, aivan kuten vastikkeena maksetaan kerrostaloissa jne. On vain enemmän rauhaa kun ei ole naapurit kiinni ja voi joogata ulkona tai tankotanssia, tai hillua biksuissa ilman että naapurit on kiinni näkemässä.

Kyllä mun nähdäkseni jopa uusissa asuntomessutaloissa saattaa olla piha kuin postimerkki ja naapuri melkein korvan vieressä.

Vierailija
150/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun exän poika oli kuulemma sen rotuinen, että ei voi asua kuin omakotitalossa. Jäi sitten lopulta yksin synnyintaloonsa, ei tosin mitään kykyjä tai halua mitään tehdä talossa tai sen pihalla eikä liiemmin työelämässäkään. Onhan se vähän hankala kuvio, jos totuttaudutaan asumaan maalla omassa rauhassa 100 neliön talossa itsekseen ilman mitäån keinoja tulla toimeen omillaan.

Vierailija
151/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalon hyvät puolet,pyykin pesu 2 isoa konetta yhteensä 4 pienen pesukoneen pyykit tunnissa ja kuivausrumpu ja huone plus mankeli. 4 krs rauhallinen ,maisemat upeat,aurinkoa voi ottaa olkkarin lattialla parvekkeen ovi auki.Kukat viihtyy isot ikkunat.Naapurit kivoja , 3km keskustaan,liikuntakeskus vieressä lenkkimaastot,järvi lähellä talvella hiihto kesällä veneily.Pihalla grillikatos lähellä baari.

Vierailija
152/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika mukava taloyhtiö - pihassa on grillikatokset ja asukkaiden vapaassa käytössä kuntosali ja askarteluhuone. Käyn siis pari kertaa viikossa salilla ja nyt olen innostunut ompelemaan lapsille vaatteita tuolla askartelutilassa. Kotonakin voisi mutta siellä on isot pöydät millä leikata kankaita. Grillaamme ehkä kerran pari viikossa, miten nyt huvittaa. Puut taloyhtiön puolesta nekin. Tässä vieressä on paljon leikkipuistoja ja uimahalli, niissä käydään lasten kanssa. Kuokkimisen tarvetta voin toteuttaa puutarhapalstallamme tässä lähistöllä. Pihatalkoot ovat pari kertaa vuodessa, silloin haravoin ja istutan kukkia. Eli tosiaan aika vähän asioita tästä puuttuu mitä omakotitalossa olisi. Vähemmän pakollista duunia vaan. Yllämainittujen lisäksi vapaa-aikana luen kirjoja ja käydään kaupungilla, museossa, tapahtumissa ym. Olen miettinyt soittoharratuksen aloittamista, rumpuja en ehkä voisi hommata kotiin mutta toisaalta enemmän kiinnostaa kantele tai kitara. Meillä on lasitettu parveke missä juoda aamukaffet ja iltateet, eli ei oikeastaan sitä omaa pihaplänttiäkään kaipaa. Helpompi näin, ei pääse kissatkaan karkuun.

Vierailija
153/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo on ekologinen tapa asua.

Vierailija
154/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sullakin se kotona oleminen kuitenkin rajoittuu sinne sisätiloihin. Juuri tätä tarkoitinkin, kotona kun ollasn niin se on sisällä olemista :/

Ap.

Riippuu mistä itse kukin tykkää. Minä en ole kiinnostus puutarhanhoidosta tai muusta pienellä pihalla tapahtuvasta toiminnasta. Nyt paritalossa on piha, jossa en käy kuin satunnaisesti ja oikeastaan koskaan en siellä vietä aikaa.

Vierailija
155/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Helsingissä ihana ja rauhallinen ylimmän kerroksen huoneisto. Yläpuolella ei siis asu ketään ja kerroksessa on vain kaksi asuntoa, ei turhaa meteliä kuulu mistään. Lisäksi on parveke, jolla voi oleilla rauhassa.

Kotonani oleilen, sisustan ja suunnittelen, opiskelen vapaa- ajalla myös. Ulkoilen koirien kanssa ja nautin elämästä. Asunto sijaitsee keskustan tuntumassa ja meren äärellä, täällä on kerta kaikkiaan ihanaa. Kaikki on löhellä mitä tarvitsen, kuitenkin saan olla omassa rauhassa.

Lisäksi minulla on mökki reilun tunnin päässä Helsingistä, siellä nautin olemisesta myös, välillä istutaan kukkia ja hoidan niitä, leikkaan nurmikkoa, remontoin ja saunon, luen, kuten viiniä, grillaan ja ihailen maisemaa.

En voisi onnellisempi olla!

Vierailija
156/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihme, täällähän on kaikkea, leikkipuistot, koulujen pihat, kuntoilualueet laitteineen, metsäpolkuja, pyöräteitä. Oma kerrostalopihakin ihan kiva: hiekkalaatikko,lapsille keinut, aikuisille keinu, grillikatos vapaasti käytettävissä puineen kaikkineen. Nurmialue ja metsä vieressä.  Askarteluhuonekkin talosta löytyy.

Ja kaikki palvelut on lähellä, rakastan tätä kotia kerrostalossa.

Mökki meillä on sitten erikseen ja siellä saa tehdä töitä ihan uuvuksiin asti jos tahtoo.

Vierailija
157/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietsikalla sen oheen, että käyn puntilla tai jonku luona kylässä. Vanhemmilla, kun käyn kylässä ja jos on jotain piha puuhaa niin ok, hoidan sen.

Vierailija
158/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kuntosalilla, ulkona lenkillä, uimahallissa, neulon, katson Netflixiä, väritän aikuisten värityskirjaa, laitan ruokaa, syön, pelaan.

Vierailija
159/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan idiooti kysymys!

Vierailija
160/357 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyttään naapureita ja tehtailen heippa-lappuja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi