Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrostaloasujat, miten vietätte vapaa-aikanne?

Vierailija
02.07.2019 |

Itse olen lähes aina asunut ok-talossa. Pari vuotta rivitalossa nuorena ja 6 kk kerrostalossa. Rivitaloasuminen meni vielä jotenkin, olihan siinä omaa pikku pihaa näpertää ja puuhata. Talvella hieman tylsempää, kun ei juuri ollut kuin lumityöt omalta osalta. Toki sisällä pientä nikkarointia, siinä asuessa vaihdettiin mm keittiö ja laitettiin muutkin pinnat uusiksi. Myytiin sitten pois, kun ok-talo valmistui.

Mutta kerrostalo...kyllä oli elämäni tylsimmät kuukaudet asua siellä. Aina jos halusi ulos, piti lähtemällä lähteä jonnekin. Tuntui, että mitään ei voi tehdä, kun pitää olla hiljaa. Grillata ei saanut parvekkeella eikä iltaisin uskaltanut esim ommella, ettei naapuri häiriinny. Vuokra-asunto, joten ei tietysti voinut remppaa tehdä, mutta jos olisi omakin ollut, niin sekin olisi säädelty, milloin sitä voit tehdä.
Silloin tuli oltua jotenkin kamalan paljon ihan vain sisällä. Töiden jälkeen se lähteminen aina johonkin väsytti. Toki kävin lenkillä tms mutta niinhän käyn nytkin. Mutta jotenkin tekemistä riittää enemmän ja tää lääni ympärillä on omaa. Jos mä haluan kaataa puun, rakentaa kukkapenkin tai maata terassilla alasti, kukaan ei valita. Kerrostalossa kaikki on niin säädeltyä ja ”yhteistä”.
Miten vapaa-ajat kuluu siellä? Mitä niinku käytännössä teette?

Kommentit (357)

Vierailija
341/357 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aika kuluu lähinnä eteisessä kuumotellessa. Koskaan ei voi tietää milloin joku hullu yrittää tulla oven läpi.

Vierailija
342/357 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa, jotta kallisarvoinen vapaa-aika ei kulu pihahommiin tai remontteihin ym. Talvella harrastan hiihtoa, kesällä pyöräilyä, uimista ja veneilyä ja syksyllä sienestystä ja marjastusta. En ehtisi ylläpitää ja siivota omakotitaloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/357 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes koko ikäni asunut kerrostaloyhtiöissä. Taloyhtiö, jossa lapsuudenkotini sijaitsi oli siihen aikaan aktiivista talkootoimintaa; pihojen haravointia ja osaamattomien tekemää puiden "hoitoa" ym. mukavaa. Talkoolimsat toki oli lapsen mielestä hauska asia.

Nykyisessä taloyhtiössä pihat hoitaa huoltoyhtiö ja hyvä niin: Työt tulee tehtyä oikein ja kustannukset menevät tasan. Haravointijätteitä ja risuja ei täällä haudata pihanurmikon alle, eikä istutettuja pensaita nuorennusleikata kirveellä. Kuten tuolla talkootaloyhtiössä oli tapana toimia.

Vierailija
344/357 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelemalla naapureiden panemista. Aina jostain päin kuuluu kolinaa ja voihkintaa.

Vierailija
345/357 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin lapsuuteni ja nuoruuteni omakotitalossa ja siitä lähtien kun muutin omilleni, olen asunut kerrostalossa.

Aika samoja juttuja teen, koska en juurikaan vanhemmillani asuessani osallistunut pihahommiin, eivät vaan ole minun juttuni.

Viikonloppuisin usein reissaillaan tai kyläillään kavereilla. Nyt korona-aikana tosin vähemmän, mutta kyllä joka viikonloppu pyritään tekemään päiväretki jonnekin, esim.lähikaupunkiin tai jonnekin luonnonsuojelualueelle.

Iltaisin käydään lenkillä, nähdään kavereita, laitetaan ruokaa, käydään harrastuksissa, ravintoloissa ja leffassa (tosin korona-aika on rajannut osan näistä pois). Joskus remppaillaan kotona jotain.

Ensimmäistä kertaa eläessäni olen nyt koronan aikaan haaveillut omakotitalosta. Normaalisti arki on aika paljon muualla kuin kotona ja hyvää sijaintia keskustassa arvostaa. Nyt kun kotona tulee kykittyä jatkuvasti, olisi ihan kiva jos olisi piha jota kuokkia. Toisaalta kun korona on ohi, olen taas kiitollinen siitä että asutaan kaiken keskellä eikä tarvitse hoitaa pihamaata.

Vierailija
346/357 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kun suurinta osaa omakotitalojen pihoja katsoo, niin ei ne asukkaat ainakaan mitään pihaa hoida. Hienoissakin taloissa on pelkkä nurmikko (ja siellä robottileikkuri hyrräämässä) ja se nurmikko rajattu kuivahtaneilla timanttituijilla. Siinä se.

Vierailija
347/357 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun kerrostalossa. Sinänsä vaivatonta asumista, ei tarvitse leikata nurmikkoa.

Soitan pianoa kerrostalossa. Kukaan ei ole valittanut. Naapuri on sopraano. Senkun laulaa, ei se minua haittaa.

Taloyhtiön nurmikolla voi grillata pallogrillissä. Ei se ole sama juttu kuin omakotitalossa grillaaminen.

Kerrostalossa luen kirjoja. Samoin lukisin omakotitalossa.

Teen paljon työtä tietokoneella. Siinä se aika kuluu töitä tehdessä.

Kokkailen ruokaa kerrostalossa. Ihan arkisia asioita siis.

En katso telkkaria.

Turha valittaa pianosta jos et hiljaisuuden aikana soittele. Se on HEMMETIN HÄIRITSEVÄÄ, mutta kun sitä ei voi kieltääkään. Ja tyyppille, joka alunperin tuo pianon kerrostaloon, on turha puhua asiasta... minun oikeus jne...

Vierailija
348/357 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se viihtyykö paremmin omakotitalossa vai kerrostalossa, riippuu ihan ihmisestä itsestään. Joku tykkää hoitaa pihaa, nikkaroida, tehdä remonttia. Toiselle nuo ovat kauhistus. Jotkut kaipaavat konkreettista tekemistä, toiset haluavat, että kaikki on valmista.

Ongelmia tulee, jos ihminen  itse ei viihdy siinä asumismuodossa, jossa on. Silloin kannattaa lähteä hakemaan muutosta.

Vierailija
349/357 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun Itä-Euroopassa, mut vastaan silti.

Usein menen toisiin kaupunkeihin ja maihin bussilla tai junalla. Etenkin konsertteihin, mutta myös muuten vaan.

Tapaan kavereita ravintoloissa. Käyn salilla ja lenkillä meren ääressä. Patikoin suolla. Katson uusia reseptejä ja teen niitä. Lintubongailen lintujen identifioimisäpillä. Opiskelen uusia digitaalisia taitoja. Käyn jumalanpalveluksissa. Siivoan ja sisustan. Matkustan Aasiaan välillä.

Vierailija
350/357 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo vaatii jatkuvaa huoltoa ja laittamista. Itse tykkään enempikin huoltaa omaa sisintäni mm. kirjojen lukemisella. Jos täytyy joskus ährätä jonkun teknisen ongelman kimpussa, tuntuu kuin aika tuhraantuisi hukkaan. Tosin on joitakin asioita, jotka toimisivat paremmin omakotitalossa. Siellä voisi kuunnella musiikkia niin kovalla kuin haluaa, siihen vuorokauden aikaan kuin haluaa. Samoin kahden suuren koiran pitäminen olisi mahdollista ja hauskaa, kun ne voisi päästää helposti ovesta ulos aidatulle pihalle. Sellaiselle suurelle pihalle, ei postimerkin kokoiselle, niin kuin nykytonteilla on tapana olla.

Vierailija
351/357 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista telkkaria, tai sohvaa.  Välillä koti on vain paikka, jossa käy nukkumassa ja vaihtamassa varusteet.  Retkeilen, pyöräilen, kuskaan lapsia treeneihin, luen(en vain kotona, vaan myös kirjastossa, opiskelen kansalaisopistolla, käyn salilla, teen käsitöitä, kasvatan kaikenlaista syötävää parvekkeella, leivon... Jne.  Välillä on ihan kiva vain olla kotona, ilman, että tekee mitään.

Vierailija
352/357 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-aikani kuluu näin eläkkeellä ollessa varsin hyvin syömällä, juomalla, naimalla ja nukkuessa. Joskus tietysti pitää käydä kauppakeskuksen baareissa ukkoporukoissa katselemassa neitosia, mutta tämäkin harrastus rajoittuu pitkälti tähän suloisen suviaikaan!

Vierailija
353/357 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kun suurinta osaa omakotitalojen pihoja katsoo, niin ei ne asukkaat ainakaan mitään pihaa hoida. Hienoissakin taloissa on pelkkä nurmikko (ja siellä robottileikkuri hyrräämässä) ja se nurmikko rajattu kuivahtaneilla timanttituijilla. Siinä se.

Tää on niin totta ! Ja sitten kuvitellaan, että on hieno piha

Vierailija
354/357 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän vapaa-aikani ihan samalla tavalla asumismuodosta riippumatta. Liian paljon olen tällä palstalla, mutta käyn myös päivittäin ulkona kävelyllä. Kotihommia en tekisi ok-talossa yhtään sen enempää kuin kerrostalossakaan. 

Vierailija
355/357 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietän vapaa-aikani ihan samalla tavalla asumismuodosta riippumatta. Liian paljon olen tällä palstalla, mutta käyn myös päivittäin ulkona kävelyllä. Kotihommia en tekisi ok-talossa yhtään sen enempää kuin kerrostalossakaan. 

Eli leikkaat ruohoa ja talvisin auraat lumet pihasta? Olet kyllä Reipas!

Vierailija
356/357 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli leikkaat ruohoa ja talvisin auraat lumet pihasta? Olet kyllä Reipas!

Ei, vaan en tekisi noita hommia, vaikka asuisin ok-talossa. 

Vierailija
357/357 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme kerrostalossa isossa kaupungissa puistoalueiden vieressä. Perheellämme on tilava omistusasunto ja kyllä tässäkin on yllättävän paljon kunnostustöitä ja huollettavaa. Pidän sisustamisesta ja parvekkeella on kasveja joita kasvatan. Kotona meillä on mm. kuntosalilaitteita, piano, kitara, rummut (sähkösoittimet, joten voi soittaa myös hiljaisesti), iso parveke grilleineen, sauna ja mediatila pelaamiseen ja elokuvien katseluun. Lisäksi kokkaamme usein kotona. Kaikki meillä myös tykkää lukea paljon. Näiden parissa aika kuluu.

Käytämme kuitenkin myös aktiivisesti kaupungin palveluita ja siksi haluammekin näin elää. Kaikki on lähellä ja helposti saatavilla. En ole kokenut kerrostaloelämää tylsänä tai rajoittavana. Asuimme jonkin aikaa omakotitalossa, kun kuvittelimme että lasten takia niin pitää tehdä. Palasimme kaupunkiin, koska emme viihtyneet niin syrjässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi