Nainen vaatii että teen puolet kotitöistä
mutta ei tee omaa osaansa, saatika osalistu muuhun kuin itse määrittelemiin töihin. Ruohonleikkuu ja lumityöt eivät kuulemma ole kotitöitä, mutta täysin tyhjänpäiväinen huonekalujen siirtely on. Ovatko naiset nykyään näin pihalla, vai onko tämä sellainen yksittäistapaus?
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet nyt ulissut täällä aamuseiskasta lähtien. Olisit tuossa ajassa ehtinyt ajaa hehtaarin nurmikkoa, tehdä saavillisen karjalanpaistia pakkaseen, naputella puolet ulkovuorauslaudoista seinään ja pestä pari paskapyttyäkin. Mutta röllikkä sen kun jatkaa ininäänsä vauvapalstalla... Ei taida paljon työt päälle painaa 😂
Ei paina, koska olen vatsataudissa. Tuonkin olen kertonut, mutta ei tainnut mennä perille. Käsittämätöntä että samoja asioita saa toistaa. Ap
No kuule mulla ei ole ollut aikaa lukea sun jokaista postaustasi paskataudistasi. Mä olen tehnyt KOTITÖITÄ! 😂
Yksiössä asuvana voin sanoa, että kyllä siivoamiseen menee enemmän kuin 20min päivässä tai 40min viikossa. Paitsi jos haluaa asua pölyn keskellä. Tai jos on kaiken maailman robotti-imurit ja astianpesukone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet nyt ulissut täällä aamuseiskasta lähtien. Olisit tuossa ajassa ehtinyt ajaa hehtaarin nurmikkoa, tehdä saavillisen karjalanpaistia pakkaseen, naputella puolet ulkovuorauslaudoista seinään ja pestä pari paskapyttyäkin. Mutta röllikkä sen kun jatkaa ininäänsä vauvapalstalla... Ei taida paljon työt päälle painaa 😂
Ei paina, koska olen vatsataudissa. Tuonkin olen kertonut, mutta ei tainnut mennä perille. Käsittämätöntä että samoja asioita saa toistaa. Ap
Miesflunssa iskenyt.No onpa hyvä asia, ei tarvitse tänään tehdä lumitöitä.....
Vierailija kirjoitti:
Tuo on miehille monta kertaa iso ongelma, jos nainen alkaa puhua kotitöistä. Meillä on niin, että minä teen ne kotityöt. Mies istuskelee olohuoneessa ja lukee ja katsoo telkkaria. Laskut puolitetaan tarkkaan sentilleen. Mies puolustautuu. Hän ajaa rivitalon nurmikon noin 30 neliötä 3-4 kertaa kesässä.Minä imuroin vähintäin kerran viikossa n. 100 neliötä. Hän tankkaa yhteisen auton pari kertaa kuukaudessa, vaihdattaa rengasliikkeessä renkaat kaksi kertaa vuodessa sekä vie auton merkkikorjaamoon, joka myös hoitaa katsastuksen. Lasku puoliksi. Minä käyn kaupassa kaksi kertaa viikossa, laitan joka päiväksi ruuat, pesen pyykit, vaihdan lakanat. Pesen 2 vessaa ja pesuhuonetta kerran viikossa. Hoidan ikkunoiden pesut ja verhojen vaihdot. Miehen mielestä näin on ok. Vaikka laskut puolitetaan ja hänelle jää käteen 600 euroa enemmän kuin minulle. Minun etuni on, että kunto pysyy parempana kuin hänellä. Ei ole kyse vain miehen eurosta, vaan myös miehen minimaalisesta osallistumisesta kaikkeen yhteiseen.
Ei tuollaista tarvitse sietää. Miksi olette yhdessä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesflunssa iskenyt.No onpa hyvä asia, ei tarvitse tänään tehdä lumitöitä.....
Kun mitään sanottavaa ei ole, aletaan vääristelemään asioita ja mollaamaan. Tämä ei ole miesflunsaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksittäistapaus joka pilaa meidän muidenkin naisten maineet. Pistä se akka pihalle ennen kuin homma pahenee?
Pistän jos muutosta asenteessa ei tapahdu. Pitääkö tässä alkaa kyselemään treffeillä että mitäs töitä kotitöihin kuuluu ja tuleeko ne tehdä kaikki puoliksi? Ainakin joka tuutista tulee että puoliksi pitäisi tehdä, ja nimen omaan näissäkin korostetaan näitä samoja töitä. Miksi missään ei kerrota että jos lämmität puulla ja ne puut tulevat omasta metsästä, polttopuut tulee tehdä puoliksi? Nostan hattua niille naisille jotka tuohon jaksaa osallistua.
Kotona tehtävät työt katsotaan keston mukaan. Eli molemmat tekevät yhtä monta minuuttia/tuntia päivässä/viikossa/ vuodessa näitä töitä. Jos puumettällä menee 2vrk/vuosi, niin se on vasta 48h kotitöitä, joka tulee imuroidessa ja tiskatessa äkkiä täyteen.
Ihmettelen kuitenkin tuota passiivisaggressiivisuutta, ja kynnysmattoilua(mitä kyllä tosi moni mies nykyään tekee) että miksi ihmeessä asiasta ei voi keskustella sen vaimon kanssa? Itse ainakin toimin niin että olen aina valmis keskustelemaan ja selvittämään väärinkäsitykset, mutta jos senkin jälkeen seinä on vastassa, eikä ymmärretä sitä että minä olen oikeassa, niin ilmoitan toimivani omalla järkevämmällä tavallani, oli se kumppanille ok tai ei. Eli jos pystyy 100 varmasti todistamaan tekevänsä yhtä paljon kotihommia, niin silloin ei tarvitse yhtään alkaa enää nöyristelemään, koska tuollainen nöyristely vaikuttaa siltä että olet todellakin varastanut makkaran keittiönpöydältä ilman lupaa, ja sinut on piesty hyvästä syystä. Syytön ei käyttäydy kuin syyllinen.
Koska harvan vaimon kanssa asioista voi keskustella. Monella kun on tuo perusoletus että se heidän tapansa on järkevämpi jo ennen kuin tiedetään mitä toinen on ehdottamassa.
Edelleen monen naisen mielestä on niitä miesten töitä, joita he naisena eivät suostu tekemään. Sitten muista puhutaan kotitöinä, jotka yllätys yllätys pitää jakaa. Ja tehdä sillä naisen tavalla, muuten on väärin tehty.
"Monella... Edelleen monen naisen mielestä.."
Kuinkas monta naista olet haastatellut... Tai annas kun arvaan, nämä stereotypiasi perustuvat johonkin realitysarjoihin, mitä olet katsellut ja ajatellut että ahaa kaikki naiset ovat tälläisiä.
-eriEn mitää virallisia haastatteluja ole tehnyt, mutta näkeehän ja kuuleehan sitä mitä ystävät, tuttavat ja naapurit ympärillä puhuvat ja tekevät. Ei ole ihan yksi eikä kaksi perhettä, jossa nainen ei tee lumitöitä tai leikkaa nurmikkoa, koska ovat miesten hommia. Eikä niitä lasketa kotitöiksi kun niitä tehdään niin harvoin. Ikkunoiden tai mattojen pesuun kyllä pitäisi molempien osallistua, koska kyllähän nyt miehenkin kuuluu osansa tehdä.
Mä osallistun noihin töihin erittäin vähän, koska vastaavasti teen 95% perinteisistä naisten töistä ja lastenhoidosta. Eli jos mies maalaa, minä hoidan sillä aikaa kaiken muun. Saa maalata ihan rauhassa. Mutta heti jos mies vaatisi minua vaikka hoitamaan puolet lumitöistä ja nurmikonleikkuista, niin samalla sekunnilla mies hoitakoon myös suuremman osan muista kotitöistä.
Oletko kokeillut maalaamista, nurmikonleikkuta ja lumitöitä? Nuohan ovat kaikki kivoja puuhailuja. Oikeasti vessan pesuun verrattuna vapaa-aikaa. Moni nainen tyhmyyttään tekee ikävät työt sisällä yksin, ja antaa miehen tehdä kevyet ja kivat hommat ulkona.
Kuinka kauan vessan pesuun menikään aikaa? Tuosta tulikiin mieleeni, että meillä nainen haluaa olla mökillä, mutta ei suostu tyhjentämään puuceetä. Yllättäen mökillä tämä ei olekkaan kotityö. Eikö ole hämmästyttävää? Ap
Mulla menee vessojen pesuun kerran viikossa n. 40 min. Teen muutakin siellä, kun pesen sen pytyn. t: ohis
Vierailija kirjoitti:
Yksiössä asuvana voin sanoa, että kyllä siivoamiseen menee enemmän kuin 20min päivässä tai 40min viikossa. Paitsi jos haluaa asua pölyn keskellä. Tai jos on kaiken maailman robotti-imurit ja astianpesukone.
140 min viikossa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Astianpesukone pitää myös täyttää ja tyhjentää, pyykkikone pitää myös täyttää ja tyhjentää, jääkaappi pitää myös täyttää-ja käydä ennen sitä kaupassa......
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on tarve olla päälliköitä.
He eivät luota että mies tekee kaikki työt ajallaan, ei silloin kun naisesta tuntuu että ne pitäisi tehdä.
Tämä on naiselle ikuinen ongelma.
He eivät halua/kykene sitä sisäistämään.
Kaikki hoituu, kun vaan olette hiljaa ja odotatte.
Kokemuksesta tiedän että asiat juuri näin. Mikään ei riitä. Touhuta saat aamusta iltaan ja sitten vasta nainen on tyytyväinen jos hän saa sanoa että nyt riittää tältä päivältä.
On testattu ja asiat on juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astianpesukone pitää myös täyttää ja tyhjentää, pyykkikone pitää myös täyttää ja tyhjentää, jääkaappi pitää myös täyttää-ja käydä ennen sitä kaupassa......
Tottakai, mutta käsintiskauksessa menee huomattavasti kauemmin kuin, että täyttää ja tyhjentää astianpesukoneen.
Tällä on todella vaikea keskustella kun kakki eivät lue keskustelua, keksivät omia faktojaan, ja jos hei ole mitään sanottavaa, niin mennään henkilökohtaisuuksiin ja nekin oletetaan virheellisesti. On muutamia viisaitakin ihmisiä, mutta he ovat selvä vähemmistö.
Kuulostaa epäreilulta työnjaolta aloittajaa kohtaan. Pihatyötkin on kuitenkin tehtävä, ellei halua asua rytökasassa, olkoonkin, että ne vievät vähemmän aikaa. Ja tietysti enemmän, jos on isompaa projektia.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa epäreilulta työnjaolta aloittajaa kohtaan. Pihatyötkin on kuitenkin tehtävä, ellei halua asua rytökasassa, olkoonkin, että ne vievät vähemmän aikaa. Ja tietysti enemmän, jos on isompaa projektia.
Näin minäkin asian näen, mutta kaikkialla vain toitotetaan tuota kotityöasiaa, niin osa ei enää taida muuta nähdä. Ja tosiaan en minä ole missään välissä sanonut että en tekis kotitöitä, vaan tarjoutut nekin tekemään jos taas nainen puolestaan hoitaa muut työt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmoitin ennen yhteenmuuttoa, paljonko kotitöitä olen valmis tekemään (20 min päivässä + ruoanlaitto). Sitten olen tehnyt sen verran. Ei ole tarvinnut riidellä yhtään tai kytätä, paljonko toinen tekee. Selvät odotukset ovat avain.
Mites oli kun asukit yksin, teitkö silloinkin 20 min kotitöitä päivässä?Tuliko kaikki työt tehtyä? Kuka teki loput, äitikö kävi tekemässä?
Ehkä 40 minuuttia riitti.
Aikamoista pikasiivousta. Vai tehdäänkö 20 imurointia, seuraavana päivänä sama pölyjenpyyhintää ja sitä seuraavana lattianmoppausta.
Edes yksiön vikkosiivousta ei tee 40 minuutissa, sori, eli huomaa jälleen kerran, että puhut p%elää.
No ymmärtäähän sen, kun ei ole koskaan tehnyt vikkosiovousta, eikä tiedä mitä se tarkoittaa.
En usko, että olet parisuhteessa, ei kukaan nainen katsoisi tuommoista vätystä.Joko asut saastan keskellä yksin tai jossain laitoksessa tai kotona äipän tykönä
Niin, kyse voi olla erilaisista standardeista. Siivoukseenkin pätee aika hyvin 80/20 sääntö, eli 20% ajankäytöllä saa 80% tuloksista. Jollekin tuo 80% on täysin sietämätöntä sekaisuutta, kun pölyä on vähän jonkun hyllyn päällä, vessaa ei kuurata jatkuvasti ja lattiatkin vain imuroidaan.
Siisteyskäsitys on aika pysyvä ominaisuus ja siihen kannattaakin kiinnittää huomiota kumppanin valinnassa, koska ihmisiä nyt on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin asian näen, mutta kaikkialla vain toitotetaan tuota kotityöasiaa, niin osa ei enää taida muuta nähdä. Ja tosiaan en minä ole missään välissä sanonut että en tekis kotitöitä, vaan tarjoutut nekin tekemään jos taas nainen puolestaan hoitaa muut työt. Ap
Jännä, että perheellinen, niesflunssassa oleva mies voi käyttää koko päivän av palstalla vonkumiseen.
Onpa ihana vaimo, se varmaan käy tarjoilemassa jaffaa, tuo kylmän käärmeen kipeälle masulle, ja sanoo:"Lepää sinä rakas nyt koko päivä ja viihdytä itseäsi av palstalla, kun muuten raadat kotitöiden parissa. Ethän sinä nyt kykene mihinkään, et voi edes lastemme perään katsoa!"
Hei, ihan oikeesti, ei täällä koko päivää roiku kuin Jonnet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, mutta käsintiskauksessa menee huomattavasti kauemmin kuin, että täyttää ja tyhjentää astianpesukoneen.
Käsintiskausta voi olla silti, esim. muovikipot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmoitin ennen yhteenmuuttoa, paljonko kotitöitä olen valmis tekemään (20 min päivässä + ruoanlaitto). Sitten olen tehnyt sen verran. Ei ole tarvinnut riidellä yhtään tai kytätä, paljonko toinen tekee. Selvät odotukset ovat avain.
Mites oli kun asukit yksin, teitkö silloinkin 20 min kotitöitä päivässä?Tuliko kaikki työt tehtyä? Kuka teki loput, äitikö kävi tekemässä?
Ehkä 40 minuuttia riitti.
Aikamoista pikasiivousta. Vai tehdäänkö 20 imurointia, seuraavana päivänä sama pölyjenpyyhintää ja sitä seuraavana lattianmoppausta.
Edes yksiön vikkosiivousta ei tee 40 minuutissa, sori, eli huomaa jälleen kerran, että puhut p%elää.
No ymmärtäähän sen, kun ei ole koskaan tehnyt vikkosiovousta, eikä tiedä mitä se tarkoittaa.
En usko, että olet parisuhteessa, ei kukaan nainen katsoisi tuommoista vätystä.Joko asut saastan keskellä yksin tai jossain laitoksessa tai kotona äipän tykönä
Niin, kyse voi olla erilaisista standardeista. Siivoukseenkin pätee aika hyvin 80/20 sääntö, eli 20% ajankäytöllä saa 80% tuloksista. Jollekin tuo 80% on täysin sietämätöntä sekaisuutta, kun pölyä on vähän jonkun hyllyn päällä, vessaa ei kuurata jatkuvasti ja lattiatkin vain imuroidaan.
Siisteyskäsitys on aika pysyvä ominaisuus ja siihen kannattaakin kiinnittää huomiota kumppanin valinnassa, koska ihmisiä nyt on erilaisia.
No sittenhän, AP on hyvä, että sinä huolehdit teidän perheen standardeista, kun teet enemmän, eihän sun vaimosi ole kykenevä tuohon vaativaan tehtävään!
Vierailija kirjoitti:
Tällä on todella vaikea keskustella kun kakki eivät lue keskustelua, keksivät omia faktojaan, ja jos hei ole mitään sanottavaa, niin mennään henkilökohtaisuuksiin ja nekin oletetaan virheellisesti. On muutamia viisaitakin ihmisiä, mutta he ovat selvä vähemmistö.
Polttaa, polttaa, kuumenee, Jonne!
Miesten työt. Lumityöt ja ruohonleikkuu. Matonpesu ja ikkunanpesu. Auton renkaiden vaihto ja ylipäänsä koko auton huolto. Remontit. Jos lapsia niin osallistuu myös kuskauksiin. Olla lasten kanssa jne