Nainen vaatii että teen puolet kotitöistä
mutta ei tee omaa osaansa, saatika osalistu muuhun kuin itse määrittelemiin töihin. Ruohonleikkuu ja lumityöt eivät kuulemma ole kotitöitä, mutta täysin tyhjänpäiväinen huonekalujen siirtely on. Ovatko naiset nykyään näin pihalla, vai onko tämä sellainen yksittäistapaus?
Kommentit (324)
Yksittäistapaus. Yleensä röllinpoikaset ovat parempia.
Kuinka usein ruohonleikkuu ja lumityöt sitten teillä pitää tehdä? Ja tarkoittaa huonekalujen siirtely nyt sitä, että siirretään ne jotta voi siivota kunnolla? Vähän tarkennuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein ruohonleikkuu ja lumityöt sitten teillä pitää tehdä? Ja tarkoittaa huonekalujen siirtely nyt sitä, että siirretään ne jotta voi siivota kunnolla? Vähän tarkennuksia.
Ne olivat esimerkkejä. Joka päivä on jotakin tehtävää, mitä nainen ei määrittele kotitöiksi. Talvella pyysin tilaamaan öljyä, mutta eipä hän sitäkään saanut tehtyä, vaan oli vihainen kun oli liian kylmä. Lumityöt pitää tehdä talvella miltei joka päivä, vähintään hiekottaa piha.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein teillä sitten imuroidaan? Se on vähän verrattavissa nurmikon ajoon. Kyllä se nurmikko pitää ajaa parhainpaan kasvuaikaan kaksi kertaa viikossa, mutta joskus riittää kerran viikkoon.
Ja lumitöitä saattaa loutua tekemään joskus jopa kaksi kertaa päivässä, joka päivä, jne...
No, naisesi on tyhmä eikä arvosta sinun panostasi. Kysymys kuuluukin, mitä sinä aiot tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmoitin ennen yhteenmuuttoa, paljonko kotitöitä olen valmis tekemään (20 min päivässä + ruoanlaitto). Sitten olen tehnyt sen verran. Ei ole tarvinnut riidellä yhtään tai kytätä, paljonko toinen tekee. Selvät odotukset ovat avain.
Tuo onkin hyvä keino. Tosin minulla saa nyt lisätä tuohon heti tunnin, koska on vanha korjausta kaipaava talo ja iso piha. Tämä ei haittaa, vaan vaatimus siitä että todellisuudessa minä teen rutkasti enemmän ja tätä kutsutaan tasa-arvoksi. Jos ei pian ääni muutu kellossa, nainen saa lähteä.
Vierailija kirjoitti:
No, naisesi on tyhmä eikä arvosta sinun panostasi. Kysymys kuuluukin, mitä sinä aiot tehdä?
Kuten tuossa sanoin, pistän hänet pellolle, jos muutosta ei tule.
Missä päin suomea pitää tehdä lumityöt päivittäin tai hiekottaa päivittäin?
Jospa vaihtaisitte työt päittäin. Toisen asemassa näkemys usein kirkastuu.
Kuule ap. Minusta kuulostaa että teillä ei oikein tuo toisen kunnioitus ole kohdillaan.
Meillä 15 vuoden avioliiton aikana ei ole kotitöistä tapeltu. Yleensä kumpikin hoitaa ne jotka on tavan mukaan hoitanut. Mutta jos minua laiskottaa/olen sairas jne niin kyllä tuo mies laittaa ruuan. Ja samoin jos miestä ei huvita niin minä lämmitän talon ja teen lumityöt. Tämä toimii koska kumpikin tekee asioita eikä koita lokkeilla tai vähätellä toisen töitä. Ja mikä sen mukavampaa kun tehdä töitä yhdessä?
Eli meillä kumpikin tekee vapaaehtoisesti yhteisen hyvän vuoksi asioita. Sen minkä jaksaa. Ja jos ei jaksa niin sekin on lupa sanoa. Ja yhdessä mietitään välillä että tarttisko siivota/leikata nurtsi jne. Eli ei mitään sanelupolitiikkaa jossa toinen määrää kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne olivat esimerkkejä. Joka päivä on jotakin tehtävää, mitä nainen ei määrittele kotitöiksi. Talvella pyysin tilaamaan öljyä, mutta eipä hän sitäkään saanut tehtyä, vaan oli vihainen kun oli liian kylmä. Lumityöt pitää tehdä talvella miltei joka päivä, vähintään hiekottaa piha.
Mitä nainen sitten määrittelee kotitöiksi? Ja mitä sinä määrittelet? Tiskaus, ruuanlaitto, yleinen siivoaminen, pyykkäys, mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein teillä sitten imuroidaan? Se on vähän verrattavissa nurmikon ajoon. Kyllä se nurmikko pitää ajaa parhainpaan kasvuaikaan kaksi kertaa viikossa, mutta joskus riittää kerran viikkoon.
Ja lumitöitä saattaa loutua tekemään joskus jopa kaksi kertaa päivässä, joka päivä, jne...
Kyllä nurmikkoa ei tarvitse ajaa kuin kerran parissa viikossa. Maksimissaan kerran viikossa. Vai mikä lajike kasvaa niin nopeasti, että ihan kaksi kertaa viikossa pitää nurmikko ajaa?
Yhteiselon ei pitäisi olla sellaista, että kytätään mitä toinen tekee/ei tee. Eikö niitä kotitöitä voi tehdä yhdessä?
Yksittäistapaus joka pilaa meidän muidenkin naisten maineet. Pistä se akka pihalle ennen kuin homma pahenee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nainen sitten määrittelee kotitöiksi? Ja mitä sinä määrittelet? Tiskaus, ruuanlaitto, yleinen siivoaminen, pyykkäys, mitä?
Nainen määrittelee kotitöiksi ne perinteiset kotityöt mitä juuri luettelit. Minä määrittelen kaikki ne mitä kotona asuminen vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin suomea pitää tehdä lumityöt päivittäin tai hiekottaa päivittäin?
Sinun persiissä.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiselon ei pitäisi olla sellaista, että kytätään mitä toinen tekee/ei tee. Eikö niitä kotitöitä voi tehdä yhdessä?
No ei voi kun rouva ei määrittele kuin osan töistä kotitöiksi, ja se on vain tärkeää että kotityöt tehdään puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen määrittelee kotitöiksi ne perinteiset kotityöt mitä juuri luettelit. Minä määrittelen kaikki ne mitä kotona asuminen vaatii.
Tähän on helppo ratkaisu. Otatte käyttöön termit kotityöt, ja pihatyöt. Tästä lähtien teette molemmat 50% molemmista. Tällöin nainen voi hiekoittaa ja leikata sen nurmen joka toinen päivä, ja sinä joka toinen, ja joka toinen päivä siivotaan sitten kämppä.
Mellä käytetään kotityölistoja, jotta jokaiselle selviää kuinka paljon hommaa on ja mitä kukakin on tehnyt. Minä teen peruslistan ja lapset lisäävät. (Mies ei tähän osallistu, koska on matkatöissä.) Lista konkretisoi tehtävät hommat. Meillä ei tule riitaa siitä mikä on kotityö. Emme itse asiassa edes puhu kotitöistä, vaan To do -listasta.
Lapset joskus valittavat, että minä en tee mitään ja määrään vain heitä hommiin. Listasta näkevät, että olen jo ennen heidän heräämistään (teinejä) tehnyt puolet listan töistä. Eli esim. pyykit, tiskit, laskujenmaksut, kaupassakäynnit ja kukkienkastelut eivät hoidu itsestään. Listan perusteella voivat myös aikatauluttaa hommiaan. Eli kannattako kaikki jättää iltaan, vai voisiko jotain tehdä jo päivällä.
Minä ilmoitin ennen yhteenmuuttoa, paljonko kotitöitä olen valmis tekemään (20 min päivässä + ruoanlaitto). Sitten olen tehnyt sen verran. Ei ole tarvinnut riidellä yhtään tai kytätä, paljonko toinen tekee. Selvät odotukset ovat avain.