Mitä väärinkäsityksiä sinun ammatista on olemassa?
Meillä maatila, tuet on kuulemma meidän palkkaa. Joka vuosi ostetaan uusi traktori ja pelloilla pyöritään viikko keväällä ja toinen syksyllä.
Kommentit (525)
Sosiaalityöntekijä.
Että ole vittumainen asiakkaille ja asiakkaat inhoavat minua.
Saan joka ikinen viikko kiitoksia ja halauksia.
Kun olin puhelinhaastattelijana, ihmiset olettivat mm että...
-yritän oikeasti myydä jotain, vaikka väitän että osallistuminen on ilmaista
-haluan haastatella 5-vuotiasta lasta, koska soitin hänen numeroonsa (joka on tietenkin vanhemman nimissä)
-yritän tehdä puhelusta mahdollisimman pitkän, koska minulle maksetaan keston mukaan
-olen myös suunnitellut kyselyt itse ja analysoin tulokset
-soittelen aina samoille ihmisille, jotka ovat ennenkin suostuneet
-ja niille samoille kohdistetaan KAIKKI tutkimukset Suomessa
-kysymyksiin pitää vastata mahdollisimman pitkästi
-kun haastattelu sitten pitkien vastausten takia venyy, vika on minussa
-jos kysytään numeroa esim. asteikolla 1-10, "ihan hyvä" riittää vastaukseksi
-kyselyyn voi kirjata lisäkommentteja ("laita sinne, että tämä oli tyhmä kysymys")
-jos galluppeihin kyllästyy, voi ilmoittaa soitoista poliisille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope, kirjoittelemme wilma-merkintöjä kiusataksemme emmekä välitä, vaikka huomaamme, että oppilasta kiusataan. Työpäivä on oppituntien pituinen ja lasten kanssa työskentely on kevyttä puuhailua, kuin leikkiä.
Lisäksi vielä jatkuvasti julkisuudessa väärin ilmoitetut palkat. Olen kaksoiskelpoinen luokanopettaja ja englannin aineenopettaja, lisäksi minulla on tva-korvattava erityistehtävä koulussani. Olen siis opiskellut yliopistossa kaksi maisterin tutkintoa ja hoidan työni ohella ylimääräistä vastuutehtävää. Palkkani on bruttona n. 2900€. Ikälisiä on uran varrella tulossa, mutta niidenkään kanssa ei paljon hurrata.
Aika usein uutisissa näytettävä luokanopettajan keskipalkka alkaa kolmosella, mikä ei vaan voi pitää paikkaansa.
Ei se tutkinto aina tarkoita, että palkkaa ropisee kunnolla tilille. Kyse on siitä, että haluaako joku maksaa sun työstä sen kolmosella alkavan summan kuukaudessa vaiko ei. Ilmeisesti ei. Ihmisillä on jotenkin sellainen harhakäsitys, että kun on pari maisterin räpyskää taskussa niin palkka pompsahtaa monta tonnia. Näin ei aina ole.
Meidän työpaikalla taloustieteiden kandin palkka oli tasan 300e parempi kuin merkonomin. Työ oli paljon vastuullisempaa. Ei se koulutus mitään takaa..
Vierailija kirjoitti:
Olen litteroija, eli kirjoitan puhtaaksi tutkimushaastatteluja.
Lähes kaikki sukulaiseni luulevat, että olen kääntäjä, koska kukaan ei tiedä mitä litterointi tarkoittaa.
No, olisihan se tavallaan hohdokkaampi ammatti, tämä on aika perusnykertämistä.
Miten tuota työtä pääsee tekemään ja onko sitä mahdollista tehdä etänä kotoa? Tarvitseeko jonkun koulutuksen?
Vierailija kirjoitti:
- Katselen töissä alastomia potilaita "sillä silmällä". Tai arvostellaan kollegoiden kanssa, onko potilaiden sääret sheivattu/roikkuuko tissit tms.
- Katselen potilastietojärjestelmästä läheisten/julkkisten tietoja
- Hoidamme töissä pääasiassa omia ihmissuhdekuvioita eikä niinkään potilaita
- Panemme keskenämme (lääkärit/hoitajat/jne) kuin kanit
- Oikeastaan mitään ammattitaitoa ei tarvita, riittää, kun kuuntelen potilasta ja pidän kädestä kiinni
- Olen vapaa-ajallani kiinnostunut ihmisten vaivoista ja sairauksista
- Koska teen kolmivuorotyötä, saan vapaata koska vaan ja yövuorojen välissä ei tarvitse nukkua ("näppärää, kun voi kesällä ottaa aurinkoa rannalla yövuorojen välissä")
Sairaanhoitaja, töissä yo-sairaalan päivystyksessä
En yhtään kestä, jos (toisella alalla olevat) tutut avautuvat omista/lastensa vaivoista. "Meidän lapsella on nyt tälläistä ihottumaa, mitähän tämä on, täytyykö mennä lääkäriin jne"
-Toinen sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen litteroija, eli kirjoitan puhtaaksi tutkimushaastatteluja.
Lähes kaikki sukulaiseni luulevat, että olen kääntäjä, koska kukaan ei tiedä mitä litterointi tarkoittaa.
No, olisihan se tavallaan hohdokkaampi ammatti, tämä on aika perusnykertämistä.
Miten tuota työtä pääsee tekemään ja onko sitä mahdollista tehdä etänä kotoa? Tarvitseeko jonkun koulutuksen?
Itse hain yritykseen, joka etsi litteroijia, ihan normaalilla hakumenettelyllä. Työtä voi tehdä etänä kotoa tai toimistolla, suurin osa tekee etänä. Työvälineitä ei kustanneta etäilijälle, eli pitää olla oma kone ja kuulokkeet. Työhön tarvittavan softan saa työnantajalta.
Hakemuksen jälkeen pitää tehdä työnäyte, sitten pääsee haastatteluun toimistolle (osa tehdään kai Skypelläkin). Ainakin viimeisen vuoden aikana on työhön rekrytoity paljon väkeä. Kannattaa tarkkailla tilannetta syksyllä, kesällä ei juuri rekrytä.
Varsinaista koulutusta ei käsittääkseni ole olemassa. Hyvä suomen kielen taito on totta kai tärkeä. Tärkein on kirjoitusnopeus, koska palkkaa ei makseta ajan vaan urakan mukaan. Jos työhön kuluu enemmän aikaa, tuntipalkka jää pienemmäksi. Kirjoitusnopeus kuuluu myös hakemuksen tekemiseen.
Kuten joku myyjä tai kassa aiemmin kirjoittikin niin jännä että ihmiset luulevat meidän sekatavara- tai ruokakauppojen rivityöntekijöiden osaavan sanoa kaikista tuotteista jotain ohjeistusta. Ruokakaupassa olen antanut ohjeita mm. varalampuista, paristoista, ruukkukasveista... Ruokaohjeita tietenkin kysellään. Ja miltä tuotteet maistuu. (Omakustanteisesti me siis ruokammekin hankitaan)
No, vapaa-ajalla saa kyllä olla rauhassa, mitäs me mistään tiedetään saati ymmärretään.
Vierailija kirjoitti:
JS87 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JS87 kirjoitti:
Ajan työkseni roska-autoa kaupunkialueella ja keskustoissa Turun seudulla. Muutama asia ärsyttää yli kaiken. Nimittäin ihmisten kommentit siitä, että me ollaan vain napinpainajia nykyään kun hissi hoitaa noston autoon. Ja toiseksi, nää samat väkäleuat ovat huuli pyöreenä "etkö sä otakkaan kaikkia astioita kyytiin, kun nämähän menee kaikki sinne samalle penkalle kuitenkin".
Joo, ihan napinpainajia ollaan, kun ensin ohjastetaan kymmenen metriä pitkä ja 2,45 leveä roska-auto sinne keskustaan, varotaan muita tienkäyttäjiä, jotka eivät kunnioita yhtään isompaansa, eivätkä myöskään tajua minkä verran ison auton kääntyminen vaatii. Sitten kun päästään kohteelle ja aloitetaan peruutus kohteseen, niin saa henkensä kaupalla pelätä että joku jää alle, koska ensin peruuttavan auton takaa vetävät autoilijat, sitten pyöräilijät ja lopuksi vielä kävelijät juoksevat takaata, ettei vain tarvitsisi pysähtyä 10 sekunnin ajaksi odottamaan.
No osuuhan se perä sinne kongiin ja peilien kohdalla onkin pakko kääntää kuskin peili ikkunaa vasten ja peruuttaa "yhdellä silmällä" kun auto e muuten mahtuisi siitä menemään. Sitten vihdoin pääset pihalle katoksen viereen jossa on 8 astiaa samalle jakeelle. Ihmiset ovat täyttäneet astiat siten että kulkusuunnasta viimeiset 6 on tyhjiä ja 2 ensimmäistä on ladottu niin täyteen että maassa on n. 2 kuutioita irtonaista roskaa. Siivoat sen ensin pois ja sitten kun olet tyhjentamässä vihdoin astiaa, joku tulee sanomaan "kyllä se on helppoa nykyäänkin tuo homma kun tarvii vaan nappeja painella".Tai kun vaikka ajetaan omakotitaloaluetta. Auto liikkuu 5 metriä ja taas juostaan hakemaan purkkia, minkä asukas on luonnollisesti laittanut kuusiaidan sisään talon takapihalle, josta sen helposti löytää lokakuun säkkipimeässä illassa, koska asukkaalla ei ole pihavalot päällä. Tai vaikkapa tammikuun säkkipimeässä illassa, koska eihän se asukas ole tehnyt lumitöitä muuta kuin etuovelta roskikselle, ei roskikselta kadulle. Okt-alueella ajaessa pysähdyksiä tulee helposti 250-300 yhden VUORON aikana, siitä voi jokainen laskea kuinka monta porrasta tuli kiivettyä ja laskeuduttua..
Mutta kun kaikki menee nappia painamalla........Ja niille ketkä väittää edelleen sitkeästi, että kaikki menee samaan paikkaan, niin HV. Menkää tutustumaan johonkin paikalliseen lajittelukeskukseen, kuten Turussa Topinojan jäteasema (kaatopaikkoja ei Suomessa enää ole), L&T:n vaskikadun siirtokuormaus ja käsittely-yksikkö, kuusakoski jnejne.
Onneksi tästä sentään maksetaan noin 2-3x enemmän kun ihmiset kuvittelee :D
Itse en kestäisi tuota, kun pelkäisin jatkuvasti, että joku lapsi häärää ympärillä peruutettaessa.
Luulin, ettei roskakuskien hommaan kuulu siivota jätekatosta. Jos asukkaat ovat sikailleet, niin eikö ne maassa olevat roskat vain jätetä maahan ja siivous jää asukkaiden tehtäväksi?
Kyllä se ainakin meillä kuuluu täällä Turun seudulla. Toki jos siellä on jotain sohvaa ja esimerkiksi yksiön tavarat muuttotilanteessa, niin ei oteta, mutta tämä on klassinen esimerkki siitä, miten asukas ei joko ymmärrä astioita olevan enemmän, tai laiskuuttaan eivät jaksa kävellä muutamaan metriä enempää tyhjälle astialle. Onhan näitä nähty, jotka avaavat avaimella roska-aitauksen oven ja heittävät pussin astioille päin ja sillä selvä.
Kyllä noita tilanteita tulee päivittäin vastaan, pyöräilijät yleensä uhkaavat pahiten henkeään, toinen migreeniä aiheuttava ryhmä ovat ihmiset, jotka eivät tiedä missä oman autonsa ulkoreunat kulkevat ja jäävät keskelle tietä möllöttämään odottaen että kuormuri menee ohi metrin raosta. Sitten joudut menemään ulos autosta ihan selittämään, että arvon rouva/herra, teillä on tuolla hanttarin puolella kolme metriä tilaa väistää.....
Onpas typerää. Ei pitäisi olla roskakuskin homma siivota roskakatosta. Täällä pääkaupunkiseudulla he tyhjentävät vain astiat. Tiedän, koska olen asunut sekä opiskelija-asunnossa että kaupungin vuokrakämpässä sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat luultavasti aiemmin asuneet slummissa eivätkä ymmärrä siisteyden ja hygienian perään tai miksi rotat ilmaantuvat johonkin taloyhtiöön.
Mua on muuten aina kiinnostanut, että mitä tapahtuu lajitteluastian sisällölle, jos siellä on vääriä roskia? Esim. muovia ja metallia biossa, muovinkeräyksessä sekajätettä jne. Kurkkaako roskakuski astian sisään vai löytyykö väärä jäte vasta seuraavassa vaiheessa lajittelulaitoksella? Meneekö koko "pilaantunut" satsi polttoon vai poimitaanko sieltä väärät jätteet pois?
Itse ainakin näitä eri kierrätysjakeita ajaessa kurkkaan astiaan sisälle joka kerta ennenkuin lähden viemään sitä autolle. Tai oikeastaan kyllä kurkkaan jokaiseen astiaan, jakeesta riippumatta, siellähän voi olla vaikka lapsi sisällä leikkimässä.
Jos esimerkiksi biojätteen seassa on paljon muovia (kerran oli esimerkiksi kokonainen kattokruunu ja muuta roskaa) niin kirjaan sen järjestelmään ja seuraavan kerran kun polttokelpoista keräävä auto tulee paikalle, ottaa se mukaansa myös bioastian sisällön. Näin ollen minun koko biokuorma ei mene haaskuun ja bio menee puhtaana laitokselle tai siirtokuormausasemalle.
Ehkä tästä toimintatavasta ihmisten mielistä ei häviä iskostunut ajatus siitä että kaikki menee samaan penkkaan kuitenkin?
Laboratoriohoitaja olen ja luullaan että työ on pelkkää typerää näytteenottoa. Miettikääpä kuka ne kaikki erilaiset näytteet analysoi eri aihealueisiin erikoistuneissa laboratorioissa erilaisilla menetelmillä.
Kuvataiteilija täällä!
Moni luulee, että minä yötä myöten teen maalauksia ja muita teoksia punaviiniä nauttien. Eli minä teen mitä huvittaa silloin kuin minuna huvittaa.
Osaan tehdä mitä tahansa välineestä huolimatta.
Teen töitä vailla minkäänlaista tarkkaa ja suunniteltua aikataulua. Ja toisaan, jos asiakas haluaa jotain niin se pitäisi olla heti valmiina.
Pidän näyttelyjä samalla lypsään apurahoja sekä myyn teoksiani tuhansilla euroilla?
Ei se niin lepposaa ole, vaikka joskus sitä toivoisinkin.
Ps. sukulaisille ja kavereille teokset pitäisi olla aina ilmaisia tai palkka on pullakahvit :D
Lähihoitaja päiväkodissa. Työni on oletetaan olevan pelkkää lasten kanssa leikkimistä ja vaippojen vaihtoa, sekä pihalla ringissä aikuisten kesken juoruilua. Työni voi käytännössä kuulemma tehdä kuka vaan.
Lähihoitajana yleisesti joko luullaan, että olen äärettömän tyhmä tai vaihtoehtoisesti tiedän erilaisista sairauksista kaiken, koska "sähän olet hoitaja" (tämä siitä huolimatta, että olen kertonut työpaikkani olevan päiväkoti).
Vierailija kirjoitti:
Olen isännöitsijä ja työhön liittyy todella paljon vääriä käsityksiä, mutta itseasiassa suurin osa kysyy suoraan, että "mitä sinä siis teet". Muutamia luuloja:
- En tee muuta kuin pidän pari yhtiökokousta vuodessa, loppuajan laskutan taloyhtiötä tyhjästä ja päivitän saunavuorolistaa.
- Minä päätän kenelle talossa annetaan autopaikka käyttöön ja kenelle ei.
- Päätän myös autopaikkojen hinnasta, vastikkeen määrästä ja siitä kuinka paljon veden lisälaskuja peritään asukkailta. Vastiketta tietenkin korotan vain siksi että korotan omaa palkkiota.
- Haluan tehdä taloon isoja ja mahdollisimman kalliita remontteja. Kaikki urakoitsijat ovat minun läheisiä ystäviäni.
- Tiedän kaiken talotekniikasta, joten remontin aikana ei tarvita suunnittelijoita tai mitään selvityksiä.
- Minä olen tietysti tavoitettavissa 24/7, viikonloppuisin ja koko kesän. Minulle voi soittaa yöllä neljältä, jos avaimet katosi baarireissulla, niin tulen avaamaan oven.
Kuulostaa tutulta. Tässä lisää:
Vastikkeet menevät suoraan ahneen isännöitsijän omaan käyttöön.
Isännöitsijää ei koskaan näy pihalla tärkeän näköisenä tutkimassa kesäkukkia. Totuus: työt jäävät tekemättä, jos isännöitsijä pyörii kaiket päivät taloyhtiöiden pihalla.
Isännöitsijä ei sitten tullutkaan tiputtamaan lumia meidän katolta. Just joo...
Miksi isännöitsijä ei henkilökohtaisesti käy tarkistamassa, kuinka monta asukasta huoneistossa asuu, näin saataisiin vesimaksut kohdilleen. What!!!
Naapuri lainasi minulta 100 €, eikä suostu maksamaan takaisin. Tämä perintähän kuuluu selkeästi isännöitsijä tehtäviin. Jep ihan varmaan joo.
Jne, jne, jne!!!
Olen suojatyöpaikassa isolla liksalla ja naputtelen vaan jotain tietokoneella. Jos siis kahvin juonnilta ja lounaalla käynniltä ehdin. Osaan sanoa tuosta noin vaan voiko joku saada jotain tiettyä etuutta ja minkä verran niukoilla taustatiedoilla. Tai heittää lonkalta vaikuttaako vaikka joku tietty tulo johonkin etuuteen. Tunnen kaikki etuudet. Ja toki tiedän siinä sivussa työkkärin, veroviraston, vakuutusyhtiöiden jne käytännöt ja systeemit.
Kelalla töissä.
Parturi-kampaaja: päivän juoruilee asiakkaiden kanssa ja siinä sivussa vähän laittelee hiuksia.
Todellisuus: työpäivän jälkeen olet ihan rättiväsynyt, seisonut koko päivän ja pitänyt käsiä koko ajan ylhäällä. Samalla esittänyt olevasi kiinnostunut kaiken maailman sairauksista ja ikävistä tapahtumista. Nyt 30v noita töitä tehneenä heräilen öisin niska-ja pääkipuihin, mikään venyttely sun muu ei auta. Lääkkeitä ei ole järkevä jatkuvasti ottaa.
Makoilen kotona, voin ottaa hoitoon sukulaisten lapsia ("ja miks ihmeessä sun lapset on päiväkodissa?"), ehdin kahvittelutapaamisiin milloin vain, hoitamaan vanhuksia ja koiria, työni on lähinnä kopioimista ja ainakin vain hömpsyttelyä, pyörin gaaloissa ja kekkereillä, saan ihan perhanasti rahaa, tunnen kaikki julkkikset.
En. Olen käsikirjoittaja.
Olen töissä tehtaassa. Siis tietenkin istun liukuhihnan ääressä ja painelen samaa nappia tuhanteen kertaan päivässä ja kone tekee kaiken. En tarvitse ammattiosaamista tai koulutusta, koska osaahan työni kuka vain.
Vierailija kirjoitti:
- Katselen töissä alastomia potilaita "sillä silmällä". Tai arvostellaan kollegoiden kanssa, onko potilaiden sääret sheivattu/roikkuuko tissit tms.
- Katselen potilastietojärjestelmästä läheisten/julkkisten tietoja
- Hoidamme töissä pääasiassa omia ihmissuhdekuvioita eikä niinkään potilaita
- Panemme keskenämme (lääkärit/hoitajat/jne) kuin kanit
- Oikeastaan mitään ammattitaitoa ei tarvita, riittää, kun kuuntelen potilasta ja pidän kädestä kiinni
- Olen vapaa-ajallani kiinnostunut ihmisten vaivoista ja sairauksista
- Koska teen kolmivuorotyötä, saan vapaata koska vaan ja yövuorojen välissä ei tarvitse nukkua ("näppärää, kun voi kesällä ottaa aurinkoa rannalla yövuorojen välissä")
Sairaanhoitaja, töissä yo-sairaalan päivystyksessä
Ööh ainakin pk-seudulla tuota potilaiden arvostelua tapahtuu, tyyliin "sillä oli niin iso nenä hahahahah". Tiedän, koska tuttuni on eräässä sairaalassa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen suojatyöpaikassa isolla liksalla ja naputtelen vaan jotain tietokoneella. Jos siis kahvin juonnilta ja lounaalla käynniltä ehdin. Osaan sanoa tuosta noin vaan voiko joku saada jotain tiettyä etuutta ja minkä verran niukoilla taustatiedoilla. Tai heittää lonkalta vaikuttaako vaikka joku tietty tulo johonkin etuuteen. Tunnen kaikki etuudet. Ja toki tiedän siinä sivussa työkkärin, veroviraston, vakuutusyhtiöiden jne käytännöt ja systeemit.
Kelalla töissä.
No nyt selkenee, miksi sosiaalityöntekijän palkka on parempi. Jos asiakas kysyy jostain etuudesta, selvitän asian. Yleensä netistä, Kelasta ei totta tosiaan aina vastauksia saa. Enkä halua hukata kenenkään aikaa. Siellähän ne etuuksien myöntöperusteet ja etuuksien vaikutukset toisiinsa lukee. Tarvittaessa myös tulkinta- ja soveltamisohjeet.
Tunnen veroviraston, maistraatin, kolmannen sektorin, vakuutusyhtiöiden, työkkärin, Kelan ym. ym. käytännöt, jos en niin selvitän siinä hetkessä. Mielestäni työhöni ei kuulu "sori en tiedä, en voi auttaa", vaan "odota hetki niin selvitellään". Ja kappas, sen jälkeen tiedän itsekin taas jotain lisää. Siitähän mulle maksetaan. On mahdotonta arvoida yksilöllista oikeutta palveluihin, jos niitä ei tunne laaja-alaisesti. Arvioin myös oikeuden etuuksiin ennenkuin lähden niitä markkinoimaan asiakkaalle, ettei tule sekaannuksia muutenkin mutkikkaassa etuusviidakossa.
Toki tehdään työtä virkavastuulla ja täten ajattelen, että asiakkaan täytyy pystyä luottamaan, että asiansa hoituu kerralla oikein ja hänen oikeuksistaan huolehditaan kuten kuuluu.
Olen lähihoitaja, hoitanut kehitysvammaisia ja vanhuksia. Työn oletetaan olevan pelkkää vaipanvaihtoa, ruuan jakelua ja seuran pitämistä, missä ei tarvitse osata ja tietää mitään. Työstä riippuen joissakin paikoissa on paljon myös sitä vaipanvaihtoa, mutta on myös paikkoja, missä sitä ei ole ollenkaan. Kun ollaan kahvihuoneessa, niin silloin me tietysti vain juorutaan ja juodaan kahvia. Tosiasiassa siellä taukohuoneessa hoidetaan myös puheluita, tarkistetaan tehtävälistoja, luetaan viestivihkoa ja tehdään jopa kirjauksia.
Jotkut eivät ymmärrä ollenkaan, miten esim. yövuoron tekeminen eroaa päivävuorosta. Kuvitellaan sen olevan samanlaista, kuin muutkin vuorot. Ei myöskään välttämättä ymmärretä, miten kuormittavaa jatkuvat huonot työasennot ovat ja miksi työvuoron jälkeen on aivan poikki. Monesti saa siirrellä yksinään kahden autettavia, spastisia, ylipainoisia ihmisiä.
Jotkut myös luulevat, että hoitajan tehtävä on olla hoitaja vapaa-ajallakin, vähän kuin 24h vuorokaudessa. Luullaan, että se hoitaja jaksaa hoitaa myös ystäviensä lapset, lemmikit ja isovanhemmat.
Olen sairaanhoitajana asumispalveluyksikössä eikä meillä edes ole lääkäriä koko talossa. Jos asukkaamme tarvitsevat lääkärin palveluita, he menevät terveyskeskukseen. Eli en todellakaan ota mitään lääkärin käskyjä vastaan vaan ihan itse suunnittelen työni.