Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
7621/8137 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voi taivas miten ikärasistinen ja typerä kommentti. Kai sinäkin nyt sentään tajuat, että yleensä psykan laitokselta käytännössä kaikki valmistuu. Ja kun maisteriohjelmissa valmistuminen maisteriksi kestää keskimäärin sen 2,5 vuotta, niin se on PALJON kannattavampaa yliopiston näkökulmasta kuin se n. 5 vuoden koulutus kun aloitetaan ihan nollasta. Ja maisterista saa siis yliopisto paljon enemmän rahaa, kuin kandista. Ja tosiaan on tämä maailmalla tajuttu, ja myös kauppakorkeassa ja oikiksessa jne. Ja minä olen kyllä just siellä yliopistolla töissä, että tiedän todellakin mistä puhun.

Vierailija
7622/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, voi taivas mi7ten ikärasistinen ja typerä kommentti. Kai sinäkin nyt sentään tajuat, että yleensä psykan laitokselta käytännössä kaikki valmistuu. Ja kun maisteriohjelmissa valmistuminen maisteriksi kestää keskimäärin sen 2,5 vuotta, niin se on PALJON kannattavampaa yliopiston näkökulmasta kuin se n. 5 vuoden koulutus kun aloitetaan ihan nollasta. Ja maisterista saa siis yliopisto paljon enemmän rahaa, kuin kandista. Ja tosiaan on tämä maailmalla tajuttu, ja myös kauppakorkeassa ja oikiksessa jne. Ja minä olen kyllä just siellä yliopistolla töissä, että tiedän todellakin mistä puhun.

Komppaan tätä. Näyttää siltä että osa ei kestä sitä että yliopistolla voi pyöriä myös vanhempia ihmisiä. Nämä on varmaan nuoria joita elämä ei ole vielä potkinut päähän. Olen edelleen sitä mieltä että kaikenikäisille ja kaikenlaisilla ihmisillä pitää olla mahdollisuus ja se että täytät 30 tai 40 v. Ei tarkoita että sinusta tulee automaattisesti tyhmä ja toissijainen kansalainen. Hyvää matkaa vanhentuneen kanssa vaan näillekin jotka pitää nuoria yli-ihmisinä ja priimana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7623/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhainkodissa tavataan ja hoidan herra professoria. Ja jos olen sinun hoitaja ni saatan jättää muutamat vaipat joskus vaihtamatta. En ehdi sinua hoitamaan, koska työntekijöitä ei ole tarpeeksi ja olen leipääntynyt työhöni koska en koskaan saanut mahdollisuutta mihinkään muuhun.

Vierailija
7624/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan minäkin kyllä täpöllä noita avoimen opintoja puolustavia, niinkuin tuolla edellä jo joku sanoi, yliopistolle selvästi kaikista edullisinta olisi lisätä  avoimen opintoja ja paikkoja, ja myös kandin jo jossain (esim. ulkomailla tai jopa joltain lähialalta vaikka sitten Suomessa) tehneiden kiintiöitä. Näinhän tehdään maailmalla. Ja sillähän niitä maistereita nopeimmin tulee, ja samalla rahaa ja tehokkuuspisteitä laitoksille. Ja kuten tuolla myös mainittiin, niin mm. kauppakorkeassa ja oikiksessa tämä on jo havaittu, mutta valitettavasti ne psykan laitoksella ei oikein ole tässä kärryillä.

Olisi kiva kuulla enemmänkin noita muissa maissa kandin tehneiden (tai koko tutkinnon) polkuja ja vinkkejä. Se voisi monelle haussa nyt rannalle jääneelle olla oiva vaihtoehto.

Voin vakuuttaa, että yliopistojen psykologian laitokset ovat taatusti tehneet parhaansa sen eteen, että saavat parhaat hakijat sisään psykalle. Ei sinne halua mitään nelikymppisiä avoimen yliopiston ikuisuusopiskelijoita vaan lahjakkaita, oppimis- ja päättelykykyisiä nuoria ylioppilaita. Siitä on selvää näyttöä, että he valmistuvat nopeiten ja varmimmin. Ei psykologian laitokset oikeasti tarvitse avoimen opintoja suorittaneita kun saavat valita suuresta joukosta lahjakkaista ja fiksuista nuorista opiskelijoista parhaat päältä.

Juuri näin se menee ja näinhän valtiovaltakin on sen linjannut. En usko että tähän olisi odotettavissa suurtakaan muutosta. Nuorempana yliopistoon, nuorempana valmistuminen, nuorempana työelämään taikka jatko-opintoihin.

Vierailija
7625/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhainkodissa tavataan ja hoidan herra professoria. Ja jos olen sinun hoitaja ni saatan jättää muutamat vaipat joskus vaihtamatta. En ehdi sinua hoitamaan, koska työntekijöitä ei ole tarpeeksi ja olen leipääntynyt työhöni koska en koskaan saanut mahdollisuutta mihinkään muuhun.

Saat sitten kenkää alalle sopimattomana työntekijänä ja sitten kaikilla on mukavampaa. Älykkyystasokin nousi.

Vierailija
7626/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, voi taivas mi7ten ikärasistinen ja typerä kommentti. Kai sinäkin nyt sentään tajuat, että yleensä psykan laitokselta käytännössä kaikki valmistuu. Ja kun maisteriohjelmissa valmistuminen maisteriksi kestää keskimäärin sen 2,5 vuotta, niin se on PALJON kannattavampaa yliopiston näkökulmasta kuin se n. 5 vuoden koulutus kun aloitetaan ihan nollasta. Ja maisterista saa siis yliopisto paljon enemmän rahaa, kuin kandista. Ja tosiaan on tämä maailmalla tajuttu, ja myös kauppakorkeassa ja oikiksessa jne. Ja minä olen kyllä just siellä yliopistolla töissä, että tiedän todellakin mistä puhun.

Komppaan tätä. Näyttää siltä että osa ei kestä sitä että yliopistolla voi pyöriä myös vanhempia ihmisiä. Nämä on varmaan nuoria joita elämä ei ole vielä potkinut päähän. Olen edelleen sitä mieltä että kaikenikäisille ja kaikenlaisilla ihmisillä pitää olla mahdollisuus ja se että täytät 30 tai 40 v. Ei tarkoita että sinusta tulee automaattisesti tyhmä ja toissijainen kansalainen. Hyvää matkaa vanhentuneen kanssa vaan näillekin jotka pitää nuoria yli-ihmisinä ja priimana.

Kaikilla on jo mahdollisuus päästä sisälle. Jotkut vain kitisevät ja vaativat lisäväylää, kun ei pääse samaa reittiä sisälle, jota tuhannet aikaisemmin ovat päässeet.

Miten kuvittelette muka pääsevänne avoimen kautta sisälle, jos ei normaaliakaan reittiä ovet aukene. Kyseessä on hakupaineala. Iso määrä kovia hakijoita siirtyisi avoimeen, ja sinne vaadittaisiin vitosen keskiarvoa sisäänpääsyyn, koska paikkoja tuskin sieltä montaa tulisi. Sitten alkaisi taas kitinä, että kun syrjitään, kun ei tätäkään kautta pääse sille omalle "unelma"alalle töihin, Suomi on kamala ja pakko muuttaa muualle maksamaan veroja.

Kyllä sitä muutkin ovat kymmeniä vuosia päässeet sisälle, ilman, että tarvitsee alkaa keksiä lisäväyliä, jotta varmasti kaikki ikuisuushakijatkin voidaan tekohengittää sisälle vaikka nykyisinkin päteviä, normireittiä, pitkin hakevia, ja sisälle pääseviä, on enemmän kuin tarpeeksi.

Vierailija
7627/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40-kymppisen opiskelu- ja työaikaodote on aika vaatimaton - sori mutta noin se vaan menee. Nelikymppisellä on ollut aikaa hakea itseään, eikä hänen pidä antaa  viedä paikkaa nuorelta. Nuorissa näen tulevaisuuden, en nelikymppisissä. Jos pidät ikärasismina, niin olkoon sitten niin.

Vierailija
7628/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on jo mahdollisuus päästä sisälle. Jotkut vain kitisevät ja vaativat lisäväylää, kun ei pääse samaa reittiä sisälle, jota tuhannet aikaisemmin ovat päässeet.

Miten kuvittelette muka pääsevänne avoimen kautta sisälle, jos ei normaaliakaan reittiä ovet aukene. Kyseessä on hakupaineala. Iso määrä kovia hakijoita siirtyisi avoimeen, ja sinne vaadittaisiin vitosen keskiarvoa sisäänpääsyyn, koska paikkoja tuskin sieltä montaa tulisi. Sitten alkaisi taas kitinä, että kun syrjitään, kun ei tätäkään kautta pääse sille omalle "unelma"alalle töihin, Suomi on kamala ja pakko muuttaa muualle maksamaan veroja.

Kyllä sitä muutkin ovat kymmeniä vuosia päässeet sisälle, ilman, että tarvitsee alkaa keksiä lisäväyliä, jotta varmasti kaikki ikuisuushakijatkin voidaan tekohengittää sisälle vaikka nykyisinkin päteviä, normireittiä, pitkin hakevia, ja sisälle pääseviä, on enemmän kuin tarpeeksi.

asiaa

Vierailija
7629/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et selvästikään katkerana ihmisenä sovellu alalle ja on oikein ettet sinne päässytkään.

Vierailija
7630/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, alkaako täällä käydä aika pitkäksi tuloksia odotellessa vai miksi taas pulpahtanut esiin tää iänikuinen vastakkainasettelu varsin ikävään sävyyn?

Totta kai ns normikaava on, että nuoret opiskelemaan ja sitten töihin, ja suurin osa varmasti menee sitä reittiä.

Sen lisäksi (ei sen sijaan) voi aivan hyvin olla muutamia muita reittejä päästä opiskelemaan uutta alaa. Se pitäisi nähdä rikkautena, että kokemusta muilta aloilta (oli se sitten käytännön työtä, tutkimusta tai molempia) tulee vanhempien hakijoiden mukana.

Avoin yliopisto -reitti on mielestäni kuitenkin haastava toteuttaa, varsinkin psykassa, jota moni opiskelee avoimessa, eli hyviä arvosanoja saaneita on hurjat määrät vs se yksi tai kaksi paikkaa, joita voisi tähän ehkä joskus kuvitella avautuvan. Se on myös omasta mielestänikin aika helppo reitti (olen tehnyt perus- ja aineopinnot) vs ylppärit tai varsinkaan psykan normi-pääsykoe.

Sen vuoksi mielestäni maisterihaku on oivallinen väylä ja toivonkin, että myös muihin yliopistoihin kuin Helsinkiin tulisi sellaisia. Siinähän juuri niitä avoimen opintoja voi hyödyntää, koska ne pitää olla suoritettuna. Ja lisäksi hakijoilla on vähintään kandi, osalla varmaan myös maisteri, ja työkokemusta joltain muulta alalta, mistä ei varmasti ole haittaa.

En nyt ole aivan nelikymppinen hakija, mutta lähempänä sitä kuin abia. Uskon, että jos, ja toivottavasti kun, pääsen opiskelemaan psykologiaa itse, ei aiempi kokemukseni ole mikään taakka, vaan hyvä lisä tulevaan psykologin työhön ja tutkimukseen.

Vierailija
7631/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli nelikymppinen ja pääsin sisään. Harmittaa totta kai työelämän lyhyys. Yritän mahdollisimman nopeasti valmistua ja siksi luenkin nyt kesällä yksi kurssikija per viikko. Minulla on jo kk-tutkinto ja arvokasta työkokemusta, mutta alalla jossa olin on mahdoton työskennellä. Muuntaudun helposti moneksi joten uskon, että minusta on vielä hyötyä yhteiskunnalle myös psykologina. Lähinnä minua ajoi eteenpäin kuitenkin itsekkäät motiivit. Ystäväpiirissäni (ikäisissäni) on vähän joka toisella haave kouluttautua johonkin uuteen ammattiin, mutta jos työhönsä on edes suht tyytyväinen, niin ei siihen rumbaan käytännössä kukaan lähde.

Vierailija
7632/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan niin. Ei aikuiset tai paljon opiskelleet tai ns. ikiopiskelijat ole mitään vuodesta toiseen samoilla kursseilla pyöriviä ikuisia epäonnistujia. Taustalla on perhettä, töitä ja muuttuneita urasuunnitelmia. Joskus pakon edestä alanvaihto.

Toisaalta koulutus kasaantuu tietyille henkilöille, usein naisille. Luetaan huvikseen toinen tutkinto, vaikka se ei varsinaisesti hyödyttäisi uraa. Tai mistä sitä tietää, jostain syystähän miehillä riittää uralla etenemiseen alhaisempi koulutus kuin naisilla.

Hakupainealoilla on rajattu mahdollisuus uudelleenkouluttautumiselle ja se muodostuu todelliseksi esteeksi silloin, kun vanha ala ei kertakaikkisesti enää työllistä. Esimerkiksi kielitaitoa ja kielenkääntämistä arvostettiin vielä 20 vuotta sitten paljonkin. Nyt sillä ei työllisty juuri ollenkaan.

Parempi se olisi maisteri kouluttaa psykologiksi kuin vaikkapa lähihoitajaksi, sillä jälkimmäisessä työssä ei saa koskaan hyödynnettyä jo hankittuja akateemisia taitoja.

Kaikille huonoin vaihtoehto on tämä, että muutamasta valintakoepaikasta taistelevat M:n paperit kirjoittaneet ja alanvaihtajat verissä päin.

Vierailija
7633/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-vuotiaalla on vielä yli 29 vuotta työelämää. Moni nuori vastavalmistunut vaihtaa alaa alle 29 vuoden työkokemuksella. Kaikki on suhteellista.

Vierailija
7634/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli nelikymppinen ja pääsin sisään. Harmittaa totta kai työelämän lyhyys. Yritän mahdollisimman nopeasti valmistua ja siksi luenkin nyt kesällä yksi kurssikija per viikko. Minulla on jo kk-tutkinto ja arvokasta työkokemusta, mutta alalla jossa olin on mahdoton työskennellä. Muuntaudun helposti moneksi joten uskon, että minusta on vielä hyötyä yhteiskunnalle myös psykologina. Lähinnä minua ajoi eteenpäin kuitenkin itsekkäät motiivit. Ystäväpiirissäni (ikäisissäni) on vähän joka toisella haave kouluttautua johonkin uuteen ammattiin, mutta jos työhönsä on edes suht tyytyväinen, niin ei siihen rumbaan käytännössä kukaan lähde.

Meillä töissä on buumi opintovapaalle jäämisessä! Ensin jäi yksi ja sitten toinen ja kohta viisi muuta.

Viimeinen virkkeesi sen kertookin. "Jos työhönsä on edes suht tyytyväinen."

Meillä ei olla! :D

Vierailija
7635/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä yksi pian 42v hakija vastailee..

Minulla on jo yksi maisteritutkinto ja haen psykalle, koska koen, että minulla on vielä paljon annettavaa. 40 vuotias ei todellakaan ole vielä vanha vaikka sinä ehkä nyt niin ajattelet.

Minulla on tässä vaiheessa kertynyt kokemusta Ja näkemystä työelämästä, ihmisistä ja elämästä ylipäänsä, mitä ehkä sinulla ei ehkä vielä kovin paljoa ole parikymppisenä. Uskon tästä olevan ehdottomasti hyötyä psykologin ammatissa.

Nykymaailmassa on tärkeää jatkuvasti oppia ja kehittyä. Eikä nuorilla voi olla tähän yksinoikeus. Työelämä vaatii sitä, että kehittää itseään.

Eikä se, että vanhempana hakee yliopistoon tarkoita, että ei ole löytänyt itseään, on nahjus eikä koskaan valmistu tai että ei ole elämässään saanut mitään aikaiseksi. Päinvastoin. Itse nostan hattua kaikille vanhemmille, jotka hakevat opiskelemaan samalla kuin käyvät töissä ja usein myös ovat isejä tai äitejä. Se vasta vaatii tehokkuutta ja motivaatiota. Ja älyä.

Vierailija
7636/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

OC kirjoitti:

Tässäpä yksi pian 42v hakija vastailee..

Minulla on jo yksi maisteritutkinto ja haen psykalle, koska koen, että minulla on vielä paljon annettavaa. 40 vuotias ei todellakaan ole vielä vanha vaikka sinä ehkä nyt niin ajattelet.

Minulla on tässä vaiheessa kertynyt kokemusta Ja näkemystä työelämästä, ihmisistä ja elämästä ylipäänsä, mitä ehkä sinulla ei ehkä vielä kovin paljoa ole parikymppisenä. Uskon tästä olevan ehdottomasti hyötyä psykologin ammatissa.

Nykymaailmassa on tärkeää jatkuvasti oppia ja kehittyä. Eikä nuorilla voi olla tähän yksinoikeus. Työelämä vaatii sitä, että kehittää itseään.

Eikä se, että vanhempana hakee yliopistoon tarkoita, että ei ole löytänyt itseään, on nahjus eikä koskaan valmistu tai että ei ole elämässään saanut mitään aikaiseksi. Päinvastoin. Itse nostan hattua kaikille vanhemmille, jotka hakevat opiskelemaan samalla kuin käyvät töissä ja usein myös ovat isejä tai äitejä. Se vasta vaatii tehokkuutta ja motivaatiota. Ja älyä.

Tuossapa on juuri se syy miksi eivät valmistu nopeasti ja nuorina. Töissäkäynti ei mitenkään nopeuta opintoja ja siksi nuorille opiskeljoille tarjotaan porkkanaa nopealla valmistumisella saada lainoja anteeksi. Tämäkin on varmaan väärin teidän mielestä.

Vierailija
7637/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy miksi eivät valmistu ajoissa? Jos sinulla on työ ja perhe opiskelun lisäksi, silloinhan sitä nimenomaan toimii tehokkaasti. Koska on pakko. Ei pysty vetelehtimään. Ei ole aikaa juosta bilettämässä kuten nuoremmilla.

Kuinka monta aikuisopiskelijaa tunnet? Minä tunnen aika monta. Kun on työ ja perhe, sitä ei enää opiskella huvin vuoksi vaan siksi, että aihe aidosti kiinnostaa. Tällaiselta opiskelijalta ei motivaatiota puutu. Elämä olisi paljon helpompaa ilman opiskeluita. Ja koska taustalla aiempi tutkinto ja elämänkokemusta, on opiskelu myös usein myös helpompaa. On vaan enemmän tietopohjaa ja ymmärrystä.

Omassa tuttavapiirissäni on monta, jotka neljänkympin iässä haluavat kehittää itseään edelleen ja lähtevät sitten opiskelemaan. Käsittämättömällä vauhdilla etenevät opiskeluissaan. Vaikka on perhe ja työ.

Kukaan ei hae psykalle kevyin perustein. Ihan heittämällä kun ei pääse sisälle. Varsinkaan vanhemmat opiskelijat, jotka eivät käytännössä voi päästä papereilla sisälle. Että jos he näkevät vaivan ja pääsevät pääsykokeen kautta sisälle, niin kyllä he todellakin paikkansa ansaitsevat.

Vierailija
7638/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40-kymppisen opiskelu- ja työaikaodote on aika vaatimaton - sori mutta noin se vaan menee. Nelikymppisellä on ollut aikaa hakea itseään, eikä hänen pidä antaa  viedä paikkaa nuorelta. Nuorissa näen tulevaisuuden, en nelikymppisissä. Jos pidät ikärasismina, niin olkoon sitten niin.

40-vuotias on vielä hyvin nuori työelämässä, koska työelämää on edessä vielä ainakin yli puolet. Jos nyt eläkkeelle päästään kukaan. Tottakai nuorilla on työelämää edessä enemmän kuin keski-ikäisillä, mutta oletko aidosti sitä mieltä, että alaa ei saisi vaihtaa kuin ei-hakupainealoille? Että nyt näiden arvostamiesi nuorten tulevaisuudessakaan ei sitten alaa enää 40-vuotiaana vaihdeta.

Eikö voisi ajatella niin, että eri-ikäiset ihmiset opiskelu- ja työelämässä ovat rikkaus ja elämänkokemus voi monella alalla olla jopa etu? Nykyään rummutetaan elinikäistä oppimista ja uudelleenkouluttautumista joka rintamalla. Mille aloille tämä sitten tulisi tehdä jos 40-vuotias on jo liian vanha alalle, jonne moni nuorempi haluaa?

Ja kyllä, minä olen yksi niistä 30-40-vuotiaista, joka vei nyt jonkun nuoren psykologian opiskelupaikan. Teen 2 vuotta maisteria palkkatyöni ohella ja sitten olenkin jo takaisin täysipäiväisesti työelämässä, omalla unelma-alallani. Ja olen oman paikkani varmasti ansainnut.

Vierailija
7639/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

OC kirjoitti:

Syy miksi eivät valmistu ajoissa? Jos sinulla on työ ja perhe opiskelun lisäksi, silloinhan sitä nimenomaan toimii tehokkaasti. Koska on pakko. Ei pysty vetelehtimään. Ei ole aikaa juosta bilettämässä kuten nuoremmilla.

Kuinka monta aikuisopiskelijaa tunnet? Minä tunnen aika monta. Kun on työ ja perhe, sitä ei enää opiskella huvin vuoksi vaan siksi, että aihe aidosti kiinnostaa. Tällaiselta opiskelijalta ei motivaatiota puutu. Elämä olisi paljon helpompaa ilman opiskeluita. Ja koska taustalla aiempi tutkinto ja elämänkokemusta, on opiskelu myös usein myös helpompaa. On vaan enemmän tietopohjaa ja ymmärrystä.

Omassa tuttavapiirissäni on monta, jotka neljänkympin iässä haluavat kehittää itseään edelleen ja lähtevät sitten opiskelemaan. Käsittämättömällä vauhdilla etenevät opiskeluissaan. Vaikka on perhe ja työ.

Kukaan ei hae psykalle kevyin perustein. Ihan heittämällä kun ei pääse sisälle. Varsinkaan vanhemmat opiskelijat, jotka eivät käytännössä voi päästä papereilla sisälle. Että jos he näkevät vaivan ja pääsevät pääsykokeen kautta sisälle, niin kyllä he todellakin paikkansa ansaitsevat.

Parikymmentä tällä hetkellä (ei psykalla). Oman alan nuoret opiskelijat valmistuvat keskimäärin nopeammin.

Vierailija
7640/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat sitten kenkää alalle sopimattomana työntekijänä ja sitten kaikilla on mukavampaa. Älykkyystasokin nousi.

Voin vakuuttaa, että en tuu saaman potkuja :) Työnantajat ei välitä. Ne välittää vaan säästöistä.  Luulitteko, että ne oikeesti välittää niistä vanhuksista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi