Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
7641/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, voi taivas mi7ten ikärasistinen ja typerä kommentti. Kai sinäkin nyt sentään tajuat, että yleensä psykan laitokselta käytännössä kaikki valmistuu. Ja kun maisteriohjelmissa valmistuminen maisteriksi kestää keskimäärin sen 2,5 vuotta, niin se on PALJON kannattavampaa yliopiston näkökulmasta kuin se n. 5 vuoden koulutus kun aloitetaan ihan nollasta. Ja maisterista saa siis yliopisto paljon enemmän rahaa, kuin kandista. Ja tosiaan on tämä maailmalla tajuttu, ja myös kauppakorkeassa ja oikiksessa jne. Ja minä olen kyllä just siellä yliopistolla töissä, että tiedän todellakin mistä puhun.

Komppaan tätä. Näyttää siltä että osa ei kestä sitä että yliopistolla voi pyöriä myös vanhempia ihmisiä. Nämä on varmaan nuoria joita elämä ei ole vielä potkinut päähän. Olen edelleen sitä mieltä että kaikenikäisille ja kaikenlaisilla ihmisillä pitää olla mahdollisuus ja se että täytät 30 tai 40 v. Ei tarkoita että sinusta tulee automaattisesti tyhmä ja toissijainen kansalainen. Hyvää matkaa vanhentuneen kanssa vaan näillekin jotka pitää nuoria yli-ihmisinä ja priimana.

Kaikilla on jo mahdollisuus päästä sisälle. Jotkut vain kitisevät ja vaativat lisäväylää, kun ei pääse samaa reittiä sisälle, jota tuhannet aikaisemmin ovat päässeet.

Miten kuvittelette muka pääsevänne avoimen kautta sisälle, jos ei normaaliakaan reittiä ovet aukene. Kyseessä on hakupaineala. Iso määrä kovia hakijoita siirtyisi avoimeen, ja sinne vaadittaisiin vitosen keskiarvoa sisäänpääsyyn, koska paikkoja tuskin sieltä montaa tulisi. Sitten alkaisi taas kitinä, että kun syrjitään, kun ei tätäkään kautta pääse sille omalle "unelma"alalle töihin, Suomi on kamala ja pakko muuttaa muualle maksamaan veroja.

Kyllä sitä muutkin ovat kymmeniä vuosia päässeet sisälle, ilman, että tarvitsee alkaa keksiä lisäväyliä, jotta varmasti kaikki ikuisuushakijatkin voidaan tekohengittää sisälle vaikka nykyisinkin päteviä, normireittiä, pitkin hakevia, ja sisälle pääseviä, on enemmän kuin tarpeeksi.

Onhan niitä lisäväyliä koko ajan keksitty lisää. Ja vaatimukset muuttuneet. Moni ei osannut varautua esim. tän kevään todistusvalinnan laajentamiseen. Jos tää ois ollut tiedossa, niin tottakai sitäkin olisi jo kokeiltu ja arvosanoja käyty korottamassa. 

Vierailija
7642/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha psykologiksi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, voi taivas mi7ten ikärasistinen ja typerä kommentti. Kai sinäkin nyt sentään tajuat, että yleensä psykan laitokselta käytännössä kaikki valmistuu. Ja kun maisteriohjelmissa valmistuminen maisteriksi kestää keskimäärin sen 2,5 vuotta, niin se on PALJON kannattavampaa yliopiston näkökulmasta kuin se n. 5 vuoden koulutus kun aloitetaan ihan nollasta. Ja maisterista saa siis yliopisto paljon enemmän rahaa, kuin kandista. Ja tosiaan on tämä maailmalla tajuttu, ja myös kauppakorkeassa ja oikiksessa jne. Ja minä olen kyllä just siellä yliopistolla töissä, että tiedän todellakin mistä puhun.

Komppaan tätä. Näyttää siltä että osa ei kestä sitä että yliopistolla voi pyöriä myös vanhempia ihmisiä. Nämä on varmaan nuoria joita elämä ei ole vielä potkinut päähän. Olen edelleen sitä mieltä että kaikenikäisille ja kaikenlaisilla ihmisillä pitää olla mahdollisuus ja se että täytät 30 tai 40 v. Ei tarkoita että sinusta tulee automaattisesti tyhmä ja toissijainen kansalainen. Hyvää matkaa vanhentuneen kanssa vaan näillekin jotka pitää nuoria yli-ihmisinä ja priimana.

40-kymppisen opiskelu- ja työaikaodote on aika vaatimaton - sori mutta noin se vaan menee. Nelikymppisellä on ollut aikaa hakea itseään, eikä hänen pidä antaa  viedä paikkaa nuorelta. Nuorissa näen tulevaisuuden, en nelikymppisissä. Jos pidät ikärasismina, niin olkoon sitten niin.

40-vuotias on vielä hyvin nuori työelämässä, koska työelämää on edessä vielä ainakin yli puolet. Jos nyt eläkkeelle päästään kukaan. Tottakai nuorilla on työelämää edessä enemmän kuin keski-ikäisillä, mutta oletko aidosti sitä mieltä, että alaa ei saisi vaihtaa kuin ei-hakupainealoille? Että nyt näiden arvostamiesi nuorten tulevaisuudessakaan ei sitten alaa enää 40-vuotiaana vaihdeta.

Eikö voisi ajatella niin, että eri-ikäiset ihmiset opiskelu- ja työelämässä ovat rikkaus ja elämänkokemus voi monella alalla olla jopa etu? Nykyään rummutetaan elinikäistä oppimista ja uudelleenkouluttautumista joka rintamalla. Mille aloille tämä sitten tulisi tehdä jos 40-vuotias on jo liian vanha alalle, jonne moni nuorempi haluaa?

Ja kyllä, minä olen yksi niistä 30-40-vuotiaista, joka vei nyt jonkun nuoren psykologian opiskelupaikan. Teen 2 vuotta maisteria palkkatyöni ohella ja sitten olenkin jo takaisin täysipäiväisesti työelämässä, omalla unelma-alallani. Ja olen oman paikkani varmasti ansainnut.

Opiskelupaikka ansaitaan pääsykokeen tai todistusvalinnan kautta, näin se on linjattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7643/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kumpi on parempi, että nuoret pääsee heti kouluttautumaan ja on vähintään seuraavat 10 vuotta kotona lasten kanssa ja synnyttää. Ja sitten palaa 40 kymppisenä töihin, jos palaa, koska olen huomannut, että psykologit ja lääkärit ym. hakeutuu kaikenlaisiin johtotehtäviin ja muihin, jotka eivät suoraan ole sitä kenttätyötä mihin ovat alunperin kouluttautuneet. 

Tai sitten sellainen, joka tehnyt ehkä lapset aikaisemmin ja nopeasti palannut takaisin työelämään ja 40 -vuotiaana opiskelee itselleen uuden tutkinnon, ja jatkaa työssä, jossa viihtyy. 

Täällä mun mielestä ihmisiltä unohtuu se, että elämä on kuitenkin niin lyhyt ja muuttuu koko ajan,  ja aikuinen ihminen joutuu muuntautumaan monessa tilanteessa ja luomaan itsensä uudelleen. 

Toki on niitäkin olemassa, jotka vetää elämänsä läpi yksioikoisesti yhdellä tutkinnolla ja ammatilla ja yhdessä työpaikassa ja hyvällä tuurilla. Kaikki ei säästy yt-neuvotteluilta ja kukapa olisi 90-luvulla uskonut, kun Nokia veti nuoria insinöörejä suoraan koulun penkeiltä töihin, että joku päivä Nokiasta potkitaan ulos. Aatelkaa Nokia-insinööri oli unelmavävy ja kaikki halusi töihin Nokialle ja oli kateellisia Nokialaisten hyvistä palkoista. 

Kukapa olisi uskonut?

Kaikki ihmiset hyötyisi vähän nöyryydestä. Elämä ei ole aina helppoa. Olisi hyvä kunnioittaa kaikenlaisia ja ikäisiä ihmisiä ja ymmärtää eri lähtökohdista ponnistavia. Etenkin psykologien toivoisi ymmärtävän. 

Vierailija
7644/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko jo selvitä, että millä tavalla nämä lisäpaikat täytetään... Ainoastaan Helsinki on selvästi ilmoittanut kuinka psykologian lisäpaikat on jaettu, ja Jyväskylä antanut ymmärtää, että kaikki heidän lisäpaikkansa täytetään kokeen kautta.

Tietääkö kukaan, onko muut kaupungit ilmoittaneet, miten heidän lisäpaikkansa jakautuvat?

Vierailija
7645/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäpaikoista Helsinki 2 ja Jyväskylä 5, Joensuusta saa myös sen kuvan että 5 lisäpaikkaa tulee koevalintaan. Tampereen 10 ei varmasti kaikki tuu koevalintaan, mutta ehkä sieltä voisi pari tipahtaa.

Vierailija
7646/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

OC kirjoitti:

Tässäpä yksi pian 42v hakija vastailee..

Minulla on jo yksi maisteritutkinto ja haen psykalle, koska koen, että minulla on vielä paljon annettavaa. 40 vuotias ei todellakaan ole vielä vanha vaikka sinä ehkä nyt niin ajattelet.

Minulla on tässä vaiheessa kertynyt kokemusta Ja näkemystä työelämästä, ihmisistä ja elämästä ylipäänsä, mitä ehkä sinulla ei ehkä vielä kovin paljoa ole parikymppisenä. Uskon tästä olevan ehdottomasti hyötyä psykologin ammatissa.

Nykymaailmassa on tärkeää jatkuvasti oppia ja kehittyä. Eikä nuorilla voi olla tähän yksinoikeus. Työelämä vaatii sitä, että kehittää itseään.

Eikä se, että vanhempana hakee yliopistoon tarkoita, että ei ole löytänyt itseään, on nahjus eikä koskaan valmistu tai että ei ole elämässään saanut mitään aikaiseksi. Päinvastoin. Itse nostan hattua kaikille vanhemmille, jotka hakevat opiskelemaan samalla kuin käyvät töissä ja usein myös ovat isejä tai äitejä. Se vasta vaatii tehokkuutta ja motivaatiota. Ja älyä.

kenellä akateemnen tutkinto niin ei tarvisi olla mitään pääsykoketta, korkeintaan testi että solveltuuko alalle ja senkin voi feikata. 

Vierailija
7647/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhainkodissa tavataan ja hoidan herra professoria. Ja jos olen sinun hoitaja ni saatan jättää muutamat vaipat joskus vaihtamatta. En ehdi sinua hoitamaan, koska työntekijöitä ei ole tarpeeksi ja olen leipääntynyt työhöni koska en koskaan saanut mahdollisuutta mihinkään muuhun.

Saat sitten kenkää alalle sopimattomana työntekijänä ja sitten kaikilla on mukavampaa. Älykkyystasokin nousi.

jos mun pää toimii joten kuten niin VAADIN että vaippa täytyy just vaihtaa. Kantelen sitten pomolle että jos kohtelet mua huonosti niin täältä pesee verbaalisesti. Toisaalta jos pää toimii niin en mene hoitokotiin. 

Siinä vaiheessa kun sulta vaippoja vaihdetaan, niin pää ei toimi. Voit käydä kokeilemassa hoitotyötä vanhainkodissa vaikka vuoden verran. Tuu sit kertoon kokemuksiasi. Ehditkö kaikki hoitamaan?

Vierailija
7648/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisikohan tulokset torstaina, kun Helsinki ajaa lisäpaikat Opintopolkuun?

Vai tuleeko silloin vain parit todistuspaikat. Helsinki 1. varasija lienee sisällä Tampereella tai Turussa?

Vierailija
7649/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhainkodissa tavataan ja hoidan herra professoria. Ja jos olen sinun hoitaja ni saatan jättää muutamat vaipat joskus vaihtamatta. En ehdi sinua hoitamaan, koska työntekijöitä ei ole tarpeeksi ja olen leipääntynyt työhöni koska en koskaan saanut mahdollisuutta mihinkään muuhun.

Saat sitten kenkää alalle sopimattomana työntekijänä ja sitten kaikilla on mukavampaa. Älykkyystasokin nousi.

jos mun pää toimii joten kuten niin VAADIN että vaippa täytyy just vaihtaa. Kantelen sitten pomolle että jos kohtelet mua huonosti niin täältä pesee verbaalisesti. Toisaalta jos pää toimii niin en mene hoitokotiin. 

Siinä vaiheessa kun sulta vaippoja vaihdetaan, niin pää ei toimi. Voit käydä kokeilemassa hoitotyötä vanhainkodissa vaikka vuoden verran. Tuu sit kertoon kokemuksiasi. Ehditkö kaikki hoitamaan?

Voit myös kannella pomolle, mutta sulle vaan nauretaan selän takana. Ne hoitokodit ei ole mitään miljonäärien kylpylöitä. Sä et mene siellä kenenkään edelle. Kaikki yritetään hoitaa niinkun ne pystyy. Eli huonosti. Suurin osa hoitajista ihan vilpittömästi haluaa tehdä työnsä hyvin, mutta ne, joiden omatunto yhtään soimaa hakeutuu ja on rahkeita, hakeutuu muihin töihin. 

Voitteko mennä muualle länkyttää tota turhaa off-topicia. Kiitos.

Vierailija
7650/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisikohan tulokset torstaina, kun Helsinki ajaa lisäpaikat Opintopolkuun?

Vai tuleeko silloin vain parit todistuspaikat. Helsinki 1. varasija lienee sisällä Tampereella tai Turussa?

Toivottavasti tulisi kaikki! Mutta sisimmässäni vähän epäilen, kun takarajaan on vielä kuitenkin se kolmisen viikkoa... Tuskaisaa

Vierailija
7651/8137 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin salaa elättelen toiveita, että yllärinä tulisikin kaikki tulokset perjantaina!

Mutta.... joskus aiemmin luki, että kaikki tulokset julkaistaan psykan osalta viimeistään 8.7. ja sitten se vaihtui että 15.7. mennessä, eli tuskinpa tulee vielä tällä viikolla.

Vierailija
7652/8137 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään usko, että tulokset tulisivat ennen 15.7., mutta samaan aikaan ihmetyttää, miksi toisen vaiheen kokeiden tarkastamisessa kestäisi niin kauan. Osallistujia toiseen vaiheeseen ei ollut montaa ja jos he töitä ovat nämä pari viikkoa tehneet (niitä videoita tarkastellessa), niin olisi kiva ja ennenkaikkea mielestäni ihan mahdollista saada tulokset jo lähiaikoina?

Vierailija
7653/8137 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ekat yliopistovalintakoetulokset tulleet! Jyväskylään tietojenkäsittelyyn ainakin.

Tästä se lähtee!

Vierailija
7654/8137 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaa miten jännääää

Vierailija
7655/8137 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat Vakavat tulleet, Ouluun.

Viime vuonna kesti 10 päivää ekoista valintakoetuloksista yhteishaun päättymiseen.

Tällä tai ensi viikolla!

Vierailija
7656/8137 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OC kirjoitti:

Tässäpä yksi pian 42v hakija vastailee..

Minulla on jo yksi maisteritutkinto ja haen psykalle, koska koen, että minulla on vielä paljon annettavaa. 40 vuotias ei todellakaan ole vielä vanha vaikka sinä ehkä nyt niin ajattelet.

Minulla on tässä vaiheessa kertynyt kokemusta Ja näkemystä työelämästä, ihmisistä ja elämästä ylipäänsä, mitä ehkä sinulla ei ehkä vielä kovin paljoa ole parikymppisenä. Uskon tästä olevan ehdottomasti hyötyä psykologin ammatissa.

Nykymaailmassa on tärkeää jatkuvasti oppia ja kehittyä. Eikä nuorilla voi olla tähän yksinoikeus. Työelämä vaatii sitä, että kehittää itseään.

Eikä se, että vanhempana hakee yliopistoon tarkoita, että ei ole löytänyt itseään, on nahjus eikä koskaan valmistu tai että ei ole elämässään saanut mitään aikaiseksi. Päinvastoin. Itse nostan hattua kaikille vanhemmille, jotka hakevat opiskelemaan samalla kuin käyvät töissä ja usein myös ovat isejä tai äitejä. Se vasta vaatii tehokkuutta ja motivaatiota. Ja älyä.

kenellä akateemnen tutkinto niin ei tarvisi olla mitään pääsykoketta, korkeintaan testi että solveltuuko alalle ja senkin voi feikata. 

Miksi tuplakoulutus?

Vierailija
7657/8137 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain tänään 5 vuoden jälkeen tietää, että pääsin varasijalta sisään ja opiskelemaan. Kyllä tämä jos mikä on osoitus siitä, että joskus tarvitaan kovan työn lisäksi myös tuuria. Mieletön fiilis!

Vierailija
7658/8137 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne ja missä jonoista??

ONNEA!!!

sitä työnä kuitenkin tarkoittaa, että nyt ne tulevat!

Onnea niin paljon!

Vierailija
7659/8137 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetus- ja kulttuuriministeriön arvion mukaan vuosina 2021-2022 ammattikorkeakoulujen aloituspaikkoja lisätään noin 1700 ja yliopistojen aloituspaikkoja 4300.

https://minedu.fi/artikkeli/-/asset_publisher/runsaat-10-000-aloituspai…

Vierailija
7660/8137 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetus- ja kulttuuriministeriön arvion mukaan vuosina 2021-2022 ammattikorkeakoulujen aloituspaikkoja lisätään noin 1700 ja yliopistojen aloituspaikkoja 4300.

https://minedu.fi/artikkeli/-/asset_publisher/runsaat-10-000-aloituspai…

Huimia määriä! Olen kyllä elvyttämisen kannalla, mutta vähän mietityttää mihin kaikki valmistuneet sitten laitetaan. Koronan takia on tiedossa, että talous tulee kyykkäämään (arviolta -5%, mut voi olla jotain ihan muutakin) ja julkisella puolella kiristetään, minkä lisäksi kaikki vaikuttaa kaikkeen,joten mikään ala ei ole "turvassa". Esimerkiksi finanssikriisistä jonkinlaiseen toipumiseen meni lähes 10 vuotta...

Toivon vain, että otetaan käyttöön jotain perustulon kaltaista, jolloin kynnys yrittämiseen ja itsensä työllistämiseen voisi pienentyä.

Noh, etukäteen murehtiminen ei taida auttaa mitään ja kaikesta huolimatta toivon kovasti pääseväni opiskelemaan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan