Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OC kirjoitti:
Tässäpä yksi pian 42v hakija vastailee..
Minulla on jo yksi maisteritutkinto ja haen psykalle, koska koen, että minulla on vielä paljon annettavaa. 40 vuotias ei todellakaan ole vielä vanha vaikka sinä ehkä nyt niin ajattelet.
Minulla on tässä vaiheessa kertynyt kokemusta Ja näkemystä työelämästä, ihmisistä ja elämästä ylipäänsä, mitä ehkä sinulla ei ehkä vielä kovin paljoa ole parikymppisenä. Uskon tästä olevan ehdottomasti hyötyä psykologin ammatissa.
Nykymaailmassa on tärkeää jatkuvasti oppia ja kehittyä. Eikä nuorilla voi olla tähän yksinoikeus. Työelämä vaatii sitä, että kehittää itseään.
Eikä se, että vanhempana hakee yliopistoon tarkoita, että ei ole löytänyt itseään, on nahjus eikä koskaan valmistu tai että ei ole elämässään saanut mitään aikaiseksi. Päinvastoin. Itse nostan hattua kaikille vanhemmille, jotka hakevat opiskelemaan samalla kuin käyvät töissä ja usein myös ovat isejä tai äitejä. Se vasta vaatii tehokkuutta ja motivaatiota. Ja älyä.
kenellä akateemnen tutkinto niin ei tarvisi olla mitään pääsykoketta, korkeintaan testi että solveltuuko alalle ja senkin voi feikata.
Miksi tuplakoulutus?
eikö nytkin oo se tilanne että ei oo ihan osunut nappiin ja nyt pyritään opiskelemaan esim psykologiaa.
Onko teille päivittynyt jo tänään varasijat tai varmistunut sisäänpääsy todistusvalinnalla? Huomenna piti kai vasta tulla?
Tätä keskustelua selatessa tulee kyllä huono olo miten pahantahtoisia ihmisiä hakee psykologiaa opiskelemaan. Onneksi eivät tainneet päästä, kun noin pitää kiukutella.
Pakko ottaa nyt osaa tähän ikään liittyvään keskusteluun, anteeksi jo nyt kärkäs ja kärjistetty kommenttini. Toinen näkökulma: kuinkahan monella suoraan lukiosta psykologiaa opiskelemaan päässeellä menee sormi suuhun työelämässä 25-vuotiaana? Asiantuntijana esim. tukea tarvitsevan lapsen perheelle, päihdekuntoutujalle tai työnohjaajana? Kirjoja voi aina lukea, mutta elämänkokemusta ei voi korvata.
Joten nelikymppisenä opiskelemaan: Oi kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Pakko ottaa nyt osaa tähän ikään liittyvään keskusteluun, anteeksi jo nyt kärkäs ja kärjistetty kommenttini. Toinen näkökulma: kuinkahan monella suoraan lukiosta psykologiaa opiskelemaan päässeellä menee sormi suuhun työelämässä 25-vuotiaana? Asiantuntijana esim. tukea tarvitsevan lapsen perheelle, päihdekuntoutujalle tai työnohjaajana? Kirjoja voi aina lukea, mutta elämänkokemusta ei voi korvata.
Työkavereinani on ollut lukuisia vastavalmistuneita psykologeja, suoraan koulun penkiltä opiskelemaan päässeitä. Suurin osa on hyvin fiksuja ja reippaita aloittamaan työt. Toki joukossa on aina ongelmaisia tai muuten "reppanoita", mutta näitähän on joka alalla. Elämänkokemus on usein hyvästä työtäkin ajatellen, mutta kyllä jo nuorenakin voi olla tosi hyvä työssään.
Nuoret sopii siksikin hyvin, että ohuesta selkänahasta on helpompi repiä silloin kun resurssit on tiukilla. Hehheh.
Vierailija kirjoitti:
Tätä keskustelua selatessa tulee kyllä huono olo miten pahantahtoisia ihmisiä hakee psykologiaa opiskelemaan. Onneksi eivät tainneet päästä, kun noin pitää kiukutella.
Voi tätä hurskastelua.
Vierailija kirjoitti:
Totta tämäkin, mutta onhan muitakin aloja joilla saattaa joutua tiukkoihin paikkoihin jo nuorena vastavalmistuneena. Esim. jos pääset suoraan lukiosta sosionomikoulutukseen ja valmistut 22 tai 23-vuotiaana. Sosionomeja työskentelee just lastensuojelussa, jonka näkisin aika haastavana alana. Kyllä se on varmasti yksilöstä kiinni miten niissä tilanteissa pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Onko tullut tuloksia? Farmasia lisätty.
Ai näkyykö heillä jo muutokset opintopolussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tullut tuloksia? Farmasia lisätty.
Ai näkyykö heillä jo muutokset opintopolussa?
Todistusvalinnan lisäpaikat joo.
Helsingin todistusvalinnan raja on nyt tippunut alle 140 pisteen lisäpaikkojen myötä.
Pääseekö opintopaikkaa jo hyväksymään? Viimeksi kun katsoin, niin luki opiskelijavalinta kesken.
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö opintopaikkaa jo hyväksymään? Viimeksi kun katsoin, niin luki opiskelijavalinta kesken.
Vain ylimmän toiveen.
Joo, todistusvalinnan lisäpaikat on päivitetty Opintopolkuun. Pääsin varasijalta Jyväskylään! Joensuussa olin jo sisällä. Koevalinnan tuloksista ei vielä minkäänlaista merkkiä.
Jyväskylän ja Joensuun todistusvalinnan rajat näyttäis samoilta kuin aikasemmin, mut en oo ihan varma.
Jyväskylä 131,9/131,1
Joensuu 129,1/130,3
Ja Helsingin raja tällä hetkellä tarkalleen 139,8/139,3.
(ensikertalaiset/kaikki)
Myös ensi vuodeksi näyttää olevan luvassa lisäaloituspaikkoja.
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…
Kesäkuussa julkistetut lisäaloituspaikat on tarkoitettu kertaluontoisiksi. Kuitenkin lisäpaikkoja on psykologiaan luvassa vuosina 2020–2021 myös muiden väylien kuin tämän kevään lisätalousarvioesityksen kautta.
Esimerkiksi Turun yliopisto on ilmoittanut, että sinne ei tule tänä vuonna psykologian lisäaloituspaikkoja, mutta sen sijaan ensi vuodelle haettiin psykologian alan lisäpaikkoja jo ennen korona-aikaa. Myös Jyväskylän yliopistossa oli jo aiemmin päätetty 15 psykologian aloituspaikan lisäyksestä vuodelle 2021, ja tälle vuodelle lisätalousarvio toi 5 uutta paikkaa. Åbo Akademihin ei tule tänä vuonna psykologian lisäaloituspaikkoja.
Onko täällä muita Åbo Akademihin hakeneita? Mulla näkyy opintopolussa "Intervjuranking, kö" ja "opiskelijavalinta kesken". Tarkoittaako, että en päässyt soveltuvuuskokeella sisään, mutta että varasijapaikka tulee näkyviin vasta kun muista yliopistoista tullut tulokset? Mulla on siis ÅA kuudentena hakukohteena suomenkielisten linjojen jälkeen.
Itse ainakin pomppasin tänään 2 varasijaa ylemmäs Turun todistusvalinnassa. On tämä jännää