Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon niin paljon että pisteraja toiseen vaiheeseen ja omat pisteet tulisi julki jossain vaiheessa. Haluaisin niin tietää mistä jäi kiikastamaan kun en saanut kutsua. En usko millään että meni muutamaa enempää väärin, mutta ei olisi varmaan sitten kannattanut ottaa riskiä vaan suosiolla laittaa että en vastaa. Jaa'a. Pisteraja tais sittenkin olla täydet tai ainakin hyvin lähellä.
Mä pääsin jatkoon eli ei voinu olla täydet koska vastasin ainakin englannissa varmasti kahteen väärin. Muutenkin jouduin osan arvailemaan kun aika oli niin kortilla. Samoin etiikan osiosta en todellakaan ole varma. Eli joko meni rehellisesti tuurilla oikein tai pisteraja ei ole kovin lähellä täyttä. Mutta olisi kyllä mielenkiintoista saada tietää edes nuo pisterajat ja omat pisteet tai vielä parempi oikeat vastaukset.
Et varmaan Helsingissä päässy jatkoon?
Ihan vilpitön kyssäri:
Monet on laittaneet/laittamassa palautetta tai kanteluja psykologian valinnan epätasapuolisuudesta. Mihin luulette palautteenne johtavan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, että käyttikö jatkoon päässeet nyt sitten omia laskimia tai sanakirjoja tms.
No onhan se nyt selvää että osa on käyttänyt ja osa ei. Ihan todennäköisyyksien mukaan kun mennään, niin ei varmasti ole 100% kaikki käyttäneet tai olleet käyttämättä. Sitä että kuinka moni käytti laskinta, montako napautusta siihen teki ja hyödyttikö se mitään, me ei tulla koskaan saamaan tietää.
Vaikka en päässytkään jatkoon ja koe tuntui menevän erinomaisesti, niin ainakin olen tyytyväinen siihen, että en käyttänyt omaa laskinta tai muuta vilppiä. Tulee sen verran helposti huono omatunto, että olisi ikävää olla jatkossa, jos näin olisin tehnyt. En kuitenkaan usko, että ainakaan suuri osa jatkoon päässeistä olisi käyttänyt vilppiä, koska hyvin tuntui pärjäävän päässä laskemisellakin (toki sen näkee vasta sitten, kun pisteet tulevat, jos tulevat). Vilpittömät onnittelut kaikille jatkoon päässeille, olette paikkanne ansainneet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon niin paljon että pisteraja toiseen vaiheeseen ja omat pisteet tulisi julki jossain vaiheessa. Haluaisin niin tietää mistä jäi kiikastamaan kun en saanut kutsua. En usko millään että meni muutamaa enempää väärin, mutta ei olisi varmaan sitten kannattanut ottaa riskiä vaan suosiolla laittaa että en vastaa. Jaa'a. Pisteraja tais sittenkin olla täydet tai ainakin hyvin lähellä.
Mä pääsin jatkoon eli ei voinu olla täydet koska vastasin ainakin englannissa varmasti kahteen väärin. Muutenkin jouduin osan arvailemaan kun aika oli niin kortilla. Samoin etiikan osiosta en todellakaan ole varma. Eli joko meni rehellisesti tuurilla oikein tai pisteraja ei ole kovin lähellä täyttä. Mutta olisi kyllä mielenkiintoista saada tietää edes nuo pisterajat ja omat pisteet tai vielä parempi oikeat vastaukset.
Näin se juuri on. Ei rajat ole lähelläkään täyttä. Ihmisten on tosi vvaikee arvailla omia pisteitään.
Kyllä ne saadaan vielä tiedoksi ja pääsyraja myös.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta ettei heille jotka eivät ole päässeet toiseen vaiheeseen ole tullut mitään infoa mistään... kidutetaan psykan hakijoita vielä lisää ihan kuin ei oltaisi jo tarpeeksi tänä keväänä kärsitty
Se info on siellä yhteisvalinnan sivulla, jos et ole saanut kutsua, et ole pääsdyt jjatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan Helsingissä päässy jatkoon?
Uskotko, että tässä hakuvaiheessa on eri rajat eri yliopistoilla? Minä en usko. Yhteisvalinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka pohti psykoterapeutin koulutusta ilman psykologin koulutusta ni voit esim
sairaanhoitajana tai sosiaalityöntekijänä opiskella psykoterapeutiksi. Kukaan muu ei välitä siitä onko sulla psykologin pohjakoulutus vai ei kuin psykologit itse. Kaikille muille psykoterapeutti on psykoterapeutti😊ihan arvostettuja ovat.Joo, olen miettinyt tätä, mutta tuntuu niin tyhmältä viedä opintopaikka joltain koulutuksesta jota aikoo käyttää vaan läpikulkuväylänä. Lisäksi kun ikää ja perhettäkin on niin ei ole varaakaan opiskella vuosikaupalla...
Et sä sitä koulutusta pysty pelkkänä läpilulkuväylänä käyttämään. Psykoterapeutin opintoihin vaaditaan työkokemusta. Joskus ihmetyttää miten epärealistinen kuva joillain on psykoterapeutin työstä. Kyseessä on todella vaativa ja itsenäinen työ.
No siis opinnot 2-3 vuotta, sitten töitä vähintään 2 vuotta ja sitten voisin hakea psykoterapeutti-koulutukseen. Ja mulla ei ole epärealistista kuvaa psykoterapeutin työstä. Pointti oli lähinnä se, että tuntuisi kurjalta viedä sairaanhoitajan opintopaikka joltain, joka oikeasti haluaa sille alalle pitemmäksi aikaa.
Tuntuu tosi typerältä olo just nyt, kävin viime syksynä korottamassa äikkää ja psykaa, sain äikästä L, mutta psyka pysyi E:nä, vähän aikaa mietin, että olisko kannattanut korottaa pitkän matikan C ja englannin M sekä koettaa vielä saada psykaa L:ksi, mutta sitten jotenkin aattelin, että helpompi koettaa ottaa tilastot vaan haltuun, kun mennä kirjotuksiin hikoilemaan, ilman tietoa, nouseeko arvosanat. Noh, aika selvää, että rannalle jäätiin, mutta veetuttaa ihan saakelisti, kun annoin mukavuudenhalun voittaa, Jos oisin saanut psykan korotettua L ja matikasta M, olisin voinut tulla huomioiduksi siinä ainereaalivalinnassa ja nyt ei tarvis miettiä, miten selittää läheisille, että ei nyt vieläkään tullut kutsua tai mitään tai kohdata psykan opea lukiossa, jolle menin sanomaan, että yritän kovasti psykalle.. ihan kuin oisin pettänyt hänetkin. Ehkä päällimäiset tunteet ovat nyt pettymys ja häpeä, kun niin kovasti ajattelin, että toiselle välivuodelle en jää ja nyt teen kaikkeni, että pääsen sisälle. Argh, nyt menen korkkaamaan kossupullon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika tunteiden vuoristorataa: ensin valtava innostus kutsusta jatkoon, mutta nyt hiipii taas vanha tuttu epätoivo kun pitäisi omaksua nuo artikkelit (töiden ohella) ja vain 8 kysymystä esitetään, eli ei saa taaskaan kovin kummosesti mokailla! Tällä kertaa tosin todetaan "Kokeessa saa käyttää ennakkomateriaaleja ja muita materiaaleja."
Pakko yrittää vain parhaansa :)Sorry, mut nyt hiukan psykologista silmää. Tää palsta ei just tällä hetkellä ole oikea paikka stressata jatkoon päässeen hankalia tehtäviä... Täällä nuollaan tänään haavoja. Mut tsemppiä kokeeseen.
Aikaisempinakin vuosina on ollut ihan ok laittaa viestillä, että sisään on päästy. Miksei tänä vuonna saisi? Kyseisellä kirjoittajalla on kuitenkin vielä 2. vaihe edessä.
T. Eri
Niin, ei aiemminkaan käsittääkseni paheksuttu sitä kun osalle tuli kutsu soveltuvuuskokeisiin sillon kun niitä vielä oli. Niistä sentään karsiutui muistaakseni vain puolet, mutta tässä 2/3.
Mikähän paikka olisi sitten sopiva stressaamiseen, kun lähinnä tätä olen seurannut pitkin kevättä?
Jotkut kyseli jatkoon päässeiden pisteistä: niitä ei tosiaan kerrottu, mut tiedän että itsellä oli ainakin pari väärin (englannissa, matematiikassa)
Hei tuliko teille siis valintakokeen tekemisen jälkeen jokin sähköposti? Jossa oli hakijakohtainen numero yms.? Itse en nimittäin saanut mitään viestiä...
Kuinka moni täältä haki myös logopediaan?
Vierailija kirjoitti:
Hei tuliko teille siis valintakokeen tekemisen jälkeen jokin sähköposti? Jossa oli hakijakohtainen numero yms.? Itse en nimittäin saanut mitään viestiä...
Ei. Sä sait sen hakijanumeron sillon ku hait kouluun. Joskus maaliskuussa luultavasti siis. Laita sun sähköpostiin hakusanaksi "hakemuksesi" ja se löytyy sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Sä sait sen hakijanumeron sillon ku hait kouluun. Joskus maaliskuussa luultavasti siis. Laita sun sähköpostiin hakusanaksi "hakemuksesi" ja se löytyy sieltä.
Jaa, en ole saanut tuollaistakaan viestiä 🤔 Aika erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika tunteiden vuoristorataa: ensin valtava innostus kutsusta jatkoon, mutta nyt hiipii taas vanha tuttu epätoivo kun pitäisi omaksua nuo artikkelit (töiden ohella) ja vain 8 kysymystä esitetään, eli ei saa taaskaan kovin kummosesti mokailla! Tällä kertaa tosin todetaan "Kokeessa saa käyttää ennakkomateriaaleja ja muita materiaaleja."
Pakko yrittää vain parhaansa :)Sorry, mut nyt hiukan psykologista silmää. Tää palsta ei just tällä hetkellä ole oikea paikka stressata jatkoon päässeen hankalia tehtäviä... Täällä nuollaan tänään haavoja. Mut tsemppiä kokeeseen.
Aikaisempinakin vuosina on ollut ihan ok laittaa viestillä, että sisään on päästy. Miksei tänä vuonna saisi? Kyseisellä kirjoittajalla on kuitenkin vielä 2. vaihe edessä.
T. Eri
Niin, ei aiemminkaan käsittääkseni paheksuttu sitä kun osalle tuli kutsu soveltuvuuskokeisiin sillon kun niitä vielä oli. Niistä sentään karsiutui muistaakseni vain puolet, mutta tässä 2/3.
Mikähän paikka olisi sitten sopiva stressaamiseen, kun lähinnä tätä olen seurannut pitkin kevättä?Jotkut kyseli jatkoon päässeiden pisteistä: niitä ei tosiaan kerrottu, mut tiedän että itsellä oli ainakin pari väärin (englannissa, matematiikassa)
Ei tarvi silti hieroa sitä toisten naamaan, kuinka vaikea sitä on ymmärtää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Eri
Mikähän paikka olisi sitten sopiva stressaamiseen, kun lähinnä tätä olen seurannut pitkin kevättä?Jotkut kyseli jatkoon päässeiden pisteistä: niitä ei tosiaan kerrottu, mut tiedän että itsellä oli ainakin pari väärin (englannissa, matematiikassa)
Eiköhän tässä peräänkuuluteta sitä, että antakaa jatkoonpääsemättömille hetki aikaa masistella keskenään ja aloittakaa toisen vaiheen stressaamisesta keskustelu vaikka huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka pohti psykoterapeutin koulutusta ilman psykologin koulutusta ni voit esim
sairaanhoitajana tai sosiaalityöntekijänä opiskella psykoterapeutiksi. Kukaan muu ei välitä siitä onko sulla psykologin pohjakoulutus vai ei kuin psykologit itse. Kaikille muille psykoterapeutti on psykoterapeutti😊ihan arvostettuja ovat.Joo, olen miettinyt tätä, mutta tuntuu niin tyhmältä viedä opintopaikka joltain koulutuksesta jota aikoo käyttää vaan läpikulkuväylänä. Lisäksi kun ikää ja perhettäkin on niin ei ole varaakaan opiskella vuosikaupalla...
Et sä sitä koulutusta pysty pelkkänä läpilulkuväylänä käyttämään. Psykoterapeutin opintoihin vaaditaan työkokemusta. Joskus ihmetyttää miten epärealistinen kuva joillain on psykoterapeutin työstä. Kyseessä on todella vaativa ja itsenäinen työ.
No siis opinnot 2-3 vuotta, sitten töitä vähintään 2 vuotta ja sitten voisin hakea psykoterapeutti-koulutukseen. Ja mulla ei ole epärealistista kuvaa psykoterapeutin työstä. Pointti oli lähinnä se, että tuntuisi kurjalta viedä sairaanhoitajan opintopaikka joltain, joka oikeasti haluaa sille alalle pitemmäksi aikaa.
Hei kuule. EI sun tarvi sitä nuorta ajatella. Sairaanhoitajia koulutetaan joka vuosi monta sataa. Iso osa ei edes tee koulutuksen jälkeen sairaanhoitajan töitä. Sairaanhoitajan koulutus on todella hyvä ihan kaikenlaisen koulutuksen pohjaksi ja työllistymismahdollisuudet ihan älyttömä upeat. Tarkotan siis, että voit erikoistua sellaiselle alalle, joka suo kiinnostaa, esim. mt-hoitaja tai leikkaussaliin hoitajaksi, tai anestesiahoitajaksi. Puhumattakaan siitä, että sairaanhoitajakoulutus kelpaa melkein sellaisenaan missä maassa vaan, niinkö lääkärinkin. Voit vaikka muuttaa Euroopassa mihin vaan ja alkaa heti töihin. Jenkkeihin jos muutat, niin sun taytyy käydä joku tädennyskoulutus, mutta olet tosi arvostettua työvoimaa ja tervetullut melkein minne vaan.
Suosittelen, että haet sairaanhoitajaksi ja kato koulutuksen aikana kaikki harjoittelupaikat avoimin mielin.
Aina puhutaan miten rankkaa työtä se on, mutta siinä kokee myös runsaasti huimia onnistumisenkokemuksia ja mitä kokeneempi olet sitä arvostetumpi olet myös muiden ammattilaisten silmissä.
Se nuori, jonka paikan viet nyt, pääsee johonkin toiseen kouluun ennemmin tai myöhemmin. Sairaanhoitajaksi myös kouluttautuu jatkuvasti vähän vanhempaakin väkeä esim. muuntokoulutuksessa lähihoitajasta sairaanhoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten oääset sairaanhoitajaksu 2-3 vuodessa ja aaat heti mpt paikan 2 vuodeksi?
Miten tiedät mitä se oatkoterapeutin työ on? Et kai sitä ole tehnyt?
Siitä älä ole huolissasi vietkö jonkun paikan. Monilla sairaanhoitajaksi hakevilla on muita suunnitelmia. Usein ne ei kuitenjaan mene kuten aluksi luuli.
T. Sh, Ttm, opettaja
Mulla ei menny koe kovin hyvin enkä tosissani odottanu saavani kutsua, mut kyllä silti harmittaa ku sitä ei tullut. Voin vaa kuvitella kuinka paljon harmittaa niitä, joilla koe meni hyvin mut silti ei pääse. Onnee kovasti niille, jotka pääsi jatkoon ja tsemppiä toiseen vaiheeseen! Itellä ens vuonna uus yritys, hommaan sen aivojumppakirjan minkä joku täällä vinkkas ja alan kertaamaan tilastoa, mut ensin aion nauttii kesästä :)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu tosi typerältä olo just nyt, kävin viime syksynä korottamassa äikkää ja psykaa, sain äikästä L, mutta psyka pysyi E:nä, vähän aikaa mietin, että olisko kannattanut korottaa pitkän matikan C ja englannin M sekä koettaa vielä saada psykaa L:ksi, mutta sitten jotenkin aattelin, että helpompi koettaa ottaa tilastot vaan haltuun, kun mennä kirjotuksiin hikoilemaan, ilman tietoa, nouseeko arvosanat. Noh, aika selvää, että rannalle jäätiin, mutta veetuttaa ihan saakelisti, kun annoin mukavuudenhalun voittaa, Jos oisin saanut psykan korotettua L ja matikasta M, olisin voinut tulla huomioiduksi siinä ainereaalivalinnassa ja nyt ei tarvis miettiä, miten selittää läheisille, että ei nyt vieläkään tullut kutsua tai mitään tai kohdata psykan opea lukiossa, jolle menin sanomaan, että yritän kovasti psykalle.. ihan kuin oisin pettänyt hänetkin. Ehkä päällimäiset tunteet ovat nyt pettymys ja häpeä, kun niin kovasti ajattelin, että toiselle välivuodelle en jää ja nyt teen kaikkeni, että pääsen sisälle. Argh, nyt menen korkkaamaan kossupullon.
Oon tosi pahoillani, ja nyt sua ei varmasti lohduta mikään. Osaan varmaan kuitenkin jonkin verran kuvitella miltä sinusta tuntuu (en oo vielä itse käynyt katsomassa sähköpostia, enkä varmaan uskalla). Paljon tsemppiä sinulle ja yritetään ensi vuonna uudestaan. Sun ei tarvi kertoa kenellekkään mitään. Jos ne kysyy miten meni, ni sanot vaan, että hyvin siihen nähden minkälainen kevät oli.
T. Eri