Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
4681/8137 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äikkä ja psykologia L voittaa varmasti muutamat muut aineet

Vierailija
4682/8137 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tänään ensimmäinen päivä kun osasi tehdä joitain fysiikan laskuja ilman että oli ihan pihalla tai tarvitsi kirjasta lukea kyseistä kappaletta uudestaan, mahtava fiilis! Taitaa tulla laskurutiini vähän liian myöhässä koetta varten mutta ainakin olen yrittänyt ymmärtää... yritän pitää fiiliksen yllä vaikka kateellisena luenkin jo sisäänpäässeitten kommentteja, onnea teille olette paikan ansainneet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4683/8137 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita sellaisia joiden mielestä loppupeleissä kokeen siirtyminen AMK-puolelle oli hyvä juttu? Älkää ymmärtäkö minua väärin sillä olen kans tankannut tilastoa viime vuoden kokeeseen ja tälle keväälle marraskuusta asti. Lähinnä sitä tarkoitan että itseäni lukiossa ei oikeastaan kiinnostanut opiskella ja esimerkiksi matikkaa inhosin mutta nyt se on tuntunut yllättävän helpolta ja mukavalta ja vaikka amk kokeella ei pääsisi kouluun niin on saanut jotenkin paljon paremman asetelman lähteä korottelemaan kirjoituksia syksyllä. Olen itseasiassa fysiikastakin innostunut sen verran että harkitsen jopa ensi vuonna lääkikseen hakemista koska psykiatria kiinnostaisi myös kovasti!

Vierailija
4684/8137 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuh. En uskalla nukkua luomu-unia ensi yönä.

Jännittää!

Vierailija
4685/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta! Taas uusi piinaava päivä edessä opintopolkua päivitellenn :D

Vierailija
4686/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep :D heti aamusta alkaa...

Vierailija
4687/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulispa ne tulokset tänään

Vierailija
4688/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon normisti aamu-uninen varsinkin kun töihin tänään pitää mennä vasta 16. Nyt kuitenkin hyppäsin hereille jo ennen 8 olisikohan jännitystä :D odottavan aika vaan on niin kauhian pitkä..

Vierailija
4689/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiden tunnin yöunilla jännittämään tuloksia, josko ne tänään tulisi! Saisi vihdoin kunnolliset yöunet ensi yönä, sama se mitkä tulokset tulee. Kunhan tää jännittäminen loppuis

Vierailija
4690/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa ymmärtää miten amk-kokeen tasoa pidetään niin matalana... itse ainakin koen tilaston opettelun niin paljon helpompana kuin fysiikan tai matikan (varsinkin avaruusgeometrian puolelta). Saattaa johtua siitä että juuri nämä osa-alueet sai oman kiinnostuksen matikkaan lopahtamaan kun en niitä ymmärtänyt. Ja vaikka saisikin hyvät pisteet kokeesta ne eivät psykalle riitä, tarvitaan todella lähelle täydet pisteet ellei sitten jopa ne täydet kun otetaan huomioon kuinka moni psykalle hakijoista on käynyt pitkän matikan. Kyse ei ole siitä että teet kokeen heittämällä ja saat hyvät pisteet, ja pääset sisälle. Kyse on siitä että teet kokeen virheettömästi ja et välttämättä sittenkään pääse sisälle. Tsemppiä kaikille koejonossa hakijoille mutta kannattaa henkisesti varautua pahimpaan niin ei tunnu sitten niin pahalta. Laittakaa valituksia eteenpäin, tämä vuosi ei todellakaan ole teidän yrittämisestänne kiinni

Ei siihen tule mitään avaruusgeometriaa. Koe on tarkoitus kyetä tekemään amistutkinnon ja lukion jälkeen, eikä yo-kirjoituksissa tarvitse kirjoittaa edes matikkaa, fysiikasta puhumattakaan.

Kokeeseen on tarkoitus olla mahdollista ponnistaa myös amistaustaisten, mutta se ei tarkoita että se tulisi olemaan heille helppoa. Ei ole mitään fysiikan yo-kokeen tasoa mutta ei riitä jos on käynyt lukiossa vain pakollisen 1 kurssin. Uskon että pitkällä/lyhyellä matikalla ei niin suurta eroa koska molemmissa geometria ja vaikeat sieventämiset kuuluu automaattisesti pakettiin. Avaruusgeometria linkittyy liian helposti kolmioihin ja tilavuuksiin mitkä kuuluu jo peruskoulun oppimäärään niin olisi ihme jos näitä taitoja ei tarvittaisi. Kuulostaa helpolta mutta kun käy katsomassa insinöörien fysiikkaa ja kemiaa niin sellaiselle joka ei näitä ole kerrannut vuosiin koe tulee olemaan liki mahdoton kun joukossa juuri kirjottaneita abeja.

Teknillisten alojen vanhat pääsykokeet ainaki on ihan suhteellisen helppoja 🤔 varmasti pärjää sillä peruskurssilla ja netin opetusvideoilla

Vierailija
4691/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa ymmärtää miten amk-kokeen tasoa pidetään niin matalana... itse ainakin koen tilaston opettelun niin paljon helpompana kuin fysiikan tai matikan (varsinkin avaruusgeometrian puolelta). Saattaa johtua siitä että juuri nämä osa-alueet sai oman kiinnostuksen matikkaan lopahtamaan kun en niitä ymmärtänyt. Ja vaikka saisikin hyvät pisteet kokeesta ne eivät psykalle riitä, tarvitaan todella lähelle täydet pisteet ellei sitten jopa ne täydet kun otetaan huomioon kuinka moni psykalle hakijoista on käynyt pitkän matikan. Kyse ei ole siitä että teet kokeen heittämällä ja saat hyvät pisteet, ja pääset sisälle. Kyse on siitä että teet kokeen virheettömästi ja et välttämättä sittenkään pääse sisälle. Tsemppiä kaikille koejonossa hakijoille mutta kannattaa henkisesti varautua pahimpaan niin ei tunnu sitten niin pahalta. Laittakaa valituksia eteenpäin, tämä vuosi ei todellakaan ole teidän yrittämisestänne kiinni

Ei siihen tule mitään avaruusgeometriaa. Koe on tarkoitus kyetä tekemään amistutkinnon ja lukion jälkeen, eikä yo-kirjoituksissa tarvitse kirjoittaa edes matikkaa, fysiikasta puhumattakaan.

Kokeeseen on tarkoitus olla mahdollista ponnistaa myös amistaustaisten, mutta se ei tarkoita että se tulisi olemaan heille helppoa. Ei ole mitään fysiikan yo-kokeen tasoa mutta ei riitä jos on käynyt lukiossa vain pakollisen 1 kurssin. Uskon että pitkällä/lyhyellä matikalla ei niin suurta eroa koska molemmissa geometria ja vaikeat sieventämiset kuuluu automaattisesti pakettiin. Avaruusgeometria linkittyy liian helposti kolmioihin ja tilavuuksiin mitkä kuuluu jo peruskoulun oppimäärään niin olisi ihme jos näitä taitoja ei tarvittaisi. Kuulostaa helpolta mutta kun käy katsomassa insinöörien fysiikkaa ja kemiaa niin sellaiselle joka ei näitä ole kerrannut vuosiin koe tulee olemaan liki mahdoton kun joukossa juuri kirjottaneita abeja.

Teknillisten alojen vanhat pääsykokeet ainaki on ihan suhteellisen helppoja 🤔 varmasti pärjää sillä peruskurssilla ja netin opetusvideoilla

Itse olen ainakin kokenut fysiikan hankalaksi nimenomaan sen takia, että en ymmärrä/muista konteksteja. Siis on vaikeaa hahmottaa jotakin laskettavia asioita kun ei edes muista perusjuttuja entuudestaan tai sitä mihin ne liittyy. Esimerkiksi työhön tai liikkeen laskuihin liittyy paljon asioita joita pitäisi ymmärtää ja muistaa voimista, kiihtyvyydestä jne.. Eihän ne ole vaikeita mutta kun niitä on niin paljon ja aikataulu on tosi tiukka!

Tilastotiede ja tilastomatikka on itsessään niin erilaista, että sitä pystyy mielestäni opettelemaan ihan omana ''kokonaisuutena'' eikä ymmärtäminen vaadi sen kummemmin jonkin muun isomman matemaattisen asian (esim. derivoinnin) ymmärtämistä. Fysiikassa sen sijaan täytyy ymmärtää paljon eri asioita uuden kokonaisuuden hahmottamiseksi. Lisäksi fysiikassa käytetään kaavoja eri tavalla kuin matikassa, kuvaajien tulkitseminen on erilaista, on uusia lakeja, termejä, jne... Eihän ne laskut siis laskuteknillisesti ole vaikeita. Itse olen kokenut nimenomaan sen hankalaksi, että usein tehtävissä käytettäviä arvoja ei saa suoraan kaavaan sijoittamalla (:D olispa niin helppoa! ) vaan ne  pitää laskea jonkin eri suureen kautta. Usein tämä suureen kaava pitää ratkaista toisesta kaavasta jne. Ja noita kaavoja on hankala yhtäkkiä muistaa/hoksata kun ei edes muista, mitä ne kirjainlyhenteet tarkoittaa.

Vierailija
4692/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinköhän aikaan noita tuloksia on muina päivinä alkanut tulemaan? Jos joku tietää että tänään on jotain tuloksia jo tullut, niin infotkaahan tänne!

Vierailija
4693/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä sulle... Onhan osa niistä tehtävistä kohtalaisen helppoja, mutta monet mun mielestä älyttömän vaikeita ja en tunnu millään oppivan :( voi paska oikeesti kun tilastoa taas osaisin niin hyvin ja pääsisin melko varmasti sisään normaalilla kokeella, ei oo reilua tää ollenkaan...

Vierailija
4694/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä muita, joilla ois jyväskylä ykkösvaihtoehtona?

Vierailija
4695/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ainakin kokenut fysiikan hankalaksi nimenomaan sen takia, että en ymmärrä/muista konteksteja. Siis on vaikeaa hahmottaa jotakin laskettavia asioita kun ei edes muista perusjuttuja entuudestaan tai sitä mihin ne liittyy. Esimerkiksi työhön tai liikkeen laskuihin liittyy paljon asioita joita pitäisi ymmärtää ja muistaa voimista, kiihtyvyydestä jne.. Eihän ne ole vaikeita mutta kun niitä on niin paljon ja aikataulu on tosi tiukka!

Tilastotiede ja tilastomatikka on itsessään niin erilaista, että sitä pystyy mielestäni opettelemaan ihan omana ''kokonaisuutena'' eikä ymmärtäminen vaadi sen kummemmin jonkin muun isomman matemaattisen asian (esim. derivoinnin) ymmärtämistä. Fysiikassa sen sijaan täytyy ymmärtää paljon eri asioita uuden kokonaisuuden hahmottamiseksi. Lisäksi fysiikassa käytetään kaavoja eri tavalla kuin matikassa, kuvaajien tulkitseminen on erilaista, on uusia lakeja, termejä, jne... Eihän ne laskut siis laskuteknillisesti ole vaikeita. Itse olen kokenut nimenomaan sen hankalaksi, että usein tehtävissä käytettäviä arvoja ei saa suoraan kaavaan sijoittamalla (:D olispa niin helppoa! ) vaan ne  pitää laskea jonkin eri suureen kautta. Usein tämä suureen kaava pitää ratkaista toisesta kaavasta jne. Ja noita kaavoja on hankala yhtäkkiä muistaa/hoksata kun ei edes muista, mitä ne kirjainlyhenteet tarkoittaa.

Joo, siis just tämä! Tilasto on niin kivaa kun ei oikeasti tarvitse osata muuten matikkaa ollenkaan (paitsi neliöjuuren otto ja hyvin yksinkertaista yhtälönratkaisua). Mulla kans takkuaa tossa fysiikassa se ettei ole vahvaa pohjaa matikassa yleisesti, monimutkaisempi yhtälön pyörittely hankalaa ja tuntuu vaikealta muistaa miten noi kaikki suureet suhteutuu toisiinsa.

Vierailija
4696/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaina taisi tuloksia alkaa tulla silloin 11 aikoihin

Vierailija
4697/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikeasti niin hanurista Työssäkäyvälle aikuiselle ollut tämä kevät😕vieläkään ei edes koepäivää tiedä!!! Haistakaa paska kaikki yliopistot.

Vierailija
4698/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinköhän aikaan noita tuloksia on muina päivinä alkanut tulemaan? Jos joku tietää että tänään on jotain tuloksia jo tullut, niin infotkaahan tänne!

Yleensä ovat tulleet vasta iltapäivällä, mutta perjantaina alkoi tulla jo joskus 9-10 maissa ekat. Juu tänne kisakatsomoon me kyttääjät ilmoitetaan kaikesta uudesta ja vähän muustakin vakkei olis uutisoitavaa. ;)

Vierailija
4699/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä muita, joilla ois jyväskylä ykkösvaihtoehtona?

Mulla! Terveisin se 145,1 pistettä omaava

Vierailija
4700/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin pisteitä vähän yli 145 ja ainereaalissa LLL. Oon miettinyt, että jos (tai luulisin että kun) noilla pisteillä pääsee Jkylään ja todennäkösesti myös Helsinkiin/Treelle, niin oliko hyvä ratkasu laittaa Jyväskylää ykköseksi. Jyväskylä on ihana kaupunki. Mietin vaan, että arvostetaankohan sieltä valmistuneita yhtä paljon kun noista suuremmista kaupungeista valmistuneita? Opon mukaan kaikissa Suomen yliopistoissa opetus on laadukasta ja psykan laitoksilla ei ole isoja eroja, mutta onko jollain täällä siitä lisätietoa?

Ketju on lukittu.