Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa ymmärtää miten amk-kokeen tasoa pidetään niin matalana... itse ainakin koen tilaston opettelun niin paljon helpompana kuin fysiikan tai matikan (varsinkin avaruusgeometrian puolelta). Saattaa johtua siitä että juuri nämä osa-alueet sai oman kiinnostuksen matikkaan lopahtamaan kun en niitä ymmärtänyt. Ja vaikka saisikin hyvät pisteet kokeesta ne eivät psykalle riitä, tarvitaan todella lähelle täydet pisteet ellei sitten jopa ne täydet kun otetaan huomioon kuinka moni psykalle hakijoista on käynyt pitkän matikan. Kyse ei ole siitä että teet kokeen heittämällä ja saat hyvät pisteet, ja pääset sisälle. Kyse on siitä että teet kokeen virheettömästi ja et välttämättä sittenkään pääse sisälle. Tsemppiä kaikille koejonossa hakijoille mutta kannattaa henkisesti varautua pahimpaan niin ei tunnu sitten niin pahalta. Laittakaa valituksia eteenpäin, tämä vuosi ei todellakaan ole teidän yrittämisestänne kiinni
Ei siihen tule mitään avaruusgeometriaa. Koe on tarkoitus kyetä tekemään amistutkinnon ja lukion jälkeen, eikä yo-kirjoituksissa tarvitse kirjoittaa edes matikkaa, fysiikasta puhumattakaan.
Kokeeseen on tarkoitus olla mahdollista ponnistaa myös amistaustaisten, mutta se ei tarkoita että se tulisi olemaan heille helppoa. Ei ole mitään fysiikan yo-kokeen tasoa mutta ei riitä jos on käynyt lukiossa vain pakollisen 1 kurssin. Uskon että pitkällä/lyhyellä matikalla ei niin suurta eroa koska molemmissa geometria ja vaikeat sieventämiset kuuluu automaattisesti pakettiin. Avaruusgeometria linkittyy liian helposti kolmioihin ja tilavuuksiin mitkä kuuluu jo peruskoulun oppimäärään niin olisi ihme jos näitä taitoja ei tarvittaisi. Kuulostaa helpolta mutta kun käy katsomassa insinöörien fysiikkaa ja kemiaa niin sellaiselle joka ei näitä ole kerrannut vuosiin koe tulee olemaan liki mahdoton kun joukossa juuri kirjottaneita abeja.
Ottamatta kantaa oikeudenmukaisuuteen voi arvostella koejärjestelyn logiikkaa: suurella todistusvalinnallahan piti juuri varmistaa, että poikkeuksellinen etäkoe koskisi mahdollisimman pientä joukkoa. Nyt jos moni todistusvalintalainen lähtee tavoittelemaan korkeampaa toivetta ei homma ole toiminut yhtään ajatellulla tavalla. Kuinkahan monta prosenttia aikoo mennä kokeeseen ja kuinka monta jäädä nauttimaan kesästä? Mitä luulette?
Vierailija kirjoitti:
En jaksa ymmärtää miten amk-kokeen tasoa pidetään niin matalana... itse ainakin koen tilaston opettelun niin paljon helpompana kuin fysiikan tai matikan (varsinkin avaruusgeometrian puolelta). Saattaa johtua siitä että juuri nämä osa-alueet sai oman kiinnostuksen matikkaan lopahtamaan kun en niitä ymmärtänyt. Ja vaikka saisikin hyvät pisteet kokeesta ne eivät psykalle riitä, tarvitaan todella lähelle täydet pisteet ellei sitten jopa ne täydet kun otetaan huomioon kuinka moni psykalle hakijoista on käynyt pitkän matikan. Kyse ei ole siitä että teet kokeen heittämällä ja saat hyvät pisteet, ja pääset sisälle. Kyse on siitä että teet kokeen virheettömästi ja et välttämättä sittenkään pääse sisälle. Tsemppiä kaikille koejonossa hakijoille mutta kannattaa henkisesti varautua pahimpaan niin ei tunnu sitten niin pahalta. Laittakaa valituksia eteenpäin, tämä vuosi ei todellakaan ole teidän yrittämisestänne kiinni
En usko että pitkä matikka tässä on iso etu ja suurin osa psykalle hakevista on lukenut lyhyen. Ei noi asiat vaadi pitkän osaamista. Fysiikan lukeminen on varmaan etu ja se, jos on sattunut noita aineita äskettäin kirjoittamaan. 10 vuodessa unohtuu aika hyvin perusteetkin, kun ei lukion jälkeen ole ollut juuri tarvetta. Toisaalta sit taas itsellä esim. enkku kehittynyt lukion jälkeen, eli kokeen monipuolisuudesta edes hiukan tasoitusta.
Ei tosiaan taida olla yrittämisestä kiinni. Käy kuin käy. Todennäköisyys päästä jatkoon on alle prosentti, mutta ei ne mahikset kovin hyvät ole ei-ensikertalaisilla muutenkaan. Toisaalta vilppi on paremmin normaalissa kokeessa kontrollissa, tuurilla vähemmän roolia, ja pohjan saattoi rauhassa rakentaa jo ennen materiaalien julkistamista. Nyt täytyy osan tyhjästä tempasta fy-ma-osaaminen, vaikka aikaa lukea on kaikille saman verran. Etenkin näin lukihäiriöisenä vaikea saada ei-häiriöisten lukiosta vastavalmistuneiden tasoa kiinni, kun tunteja opiskeluun ei voi taikoa lisää. Tähän asti ahkeruudella olen pärjännyt elämässä, mutta se ei nyt välttämättä riitä. Ei auta kuin yrittää ja katsoa mitä tapahtuu.
Tampereella julkaistu hallintotieteitä. Raja joku 112/154.
Kai ne muut alat paitsi psyka, lääkis ja tietyt DI-alat ovat keskivertopapereilla saavutettavissa, ainakin vähemmän suosituissa yliopistoissa.
Tulisipa tulokset nyt huomenna vihdoin!! Minulla on peruuntunut alempi hyväksytty paikka, mutta jännittää mihin kaupunkiin sitä pääsee
Tulisipa tulokset nyt huomenna vihdoin!! Minulla on peruuntunut alempi hyväksytty paikka, mutta jännittää mihin kaupunkiin sitä pääsee
Vierailija kirjoitti:
Pisteet ja ainereaali?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisteet ja ainereaali?
Luultavasti pääsen LLL ainereaalilla, sillä pisteet melko alhaiset 132,8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisteet ja ainereaali?
Jaa-a. Joko olet J-kaupungissa tai ainereaalilla ylimmässä toiveessasi!
Itse tuossa tilanteessa toivoisin, että olisin "huono", ja ylimmässä sitä kautta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisteet ja ainereaali?
Itse tuossa tilanteessa toivoisin, että olisin "huono", ja ylimmässä sitä kautta. :D
Ymmärsinkö nyt oikein et kommentin pohjalla on oletus/tieto et todistuspisteet katotaan eka ja kaikki ketkä pääsee edes johonkin niillä pisteillä unohdetaan ainereaalissa :o Esim hakija jolla Helsinki ykkösenä ja Joensuu viimesenä saa pisteitä 120 ja ainereaalissa rivi on LLLLL (mahdoton yhdestelmä oikeasti, tiedetään) pääsee Joensuuhun todistuspisteillä eikä häntä enää huomioda Helsingin ainereaalissa vaikka olisi sen kautta päässyt ylimpään toiveeseen? :O Sekavasti selitetty mutta voiko olla näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisteet ja ainereaali?
Ymmärsinkö nyt oikein et kommentin pohjalla on oletus/tieto et todistuspisteet katotaan eka ja kaikki ketkä pääsee edes johonkin niillä pisteillä unohdetaan ainereaalissa :o Esim hakija jolla Helsinki ykkösenä ja Joensuu viimesenä saa pisteitä 120 ja ainereaalissa rivi on LLLLL (mahdoton yhdestelmä oikeasti, tiedetään) pääsee Joensuuhun todistuspisteillä eikä häntä enää huomioda Helsingin ainereaalissa vaikka olisi sen kautta päässyt ylimpään toiveeseen? :O Sekavasti selitetty mutta voiko olla näin
Juu näin on.
Kaikki sekava, epälooginen ja -oukeudenmukainen on tänä vuonna mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisteet ja ainereaali?
Eiköhän ne katsota juuri toive järjestyksessä, ensin todistuspisteet ja sitten ainereaalit. Niistä sitten pääsee korkeimpaan toiveeseen pisteiden mukaan jommalla kummalla tavalla.
Eipäs ollutkaan.
Valinta psykologian ainereaalin perusteella toteutetaan todistusvalinnan jälkeen. Todistusvalinnassa jo valituksi tulleet hakijat eivät enää tule huomioiduksi tässä valinnan vaiheessa, mikäli heidät on jo hyväksytty ylimmälle hakutoiveelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisteet ja ainereaali?
Hakuinfossa luki näin ainereaalin kohdalla:
'Todistusvalinnassa jo valituksi tulleet hakijat eivät enää tule huomioiduksi tässä valinnan vaiheessa, mikäli heidät on jo hyväksytty ylimmälle hakutoiveelleen'
Eli esimerkin hakija olisi päässyt Helsinkiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen tule mitään avaruusgeometriaa. Koe on tarkoitus kyetä tekemään amistutkinnon ja lukion jälkeen, eikä yo-kirjoituksissa tarvitse kirjoittaa edes matikkaa, fysiikasta puhumattakaan.
Olen käynyt lukion mutta kun koitan tehdä noita vanhoja insinöörikokeita niin en osaa niitä fysiikan tehtäviä todellakaan. Ei fysiikan ykköskurssi riitä niihin mitenkään ja se oli ainoa pakollinen silloin kun itse kävin lukion.
mitä aloja amiksessa jossa tarvitaan fykeä???? Tuskin nää jonnet hakee psykaan.
Ovatko kaikki hakeneet vain psykaan?
Kova taso tulossa, kukaan alle 130 pisteen ei ole ilmoittautunut paikan saajaksi.
Kohta Sale ja kultarantakeskustelut tv 1 ja Areena. oliko 18.15 kai suorana.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kaikki hakeneet vain psykaan?
Kova taso tulossa, kukaan alle 130 pisteen ei ole ilmoittautunut paikan saajaksi.
Tämäpä juuri!! Vähän päälle 130 pisteellä ja heikohkolla ainereaalilla (LEEM) jännittää ihan toden teolla.
Eiköhän! Jos on yli 130 pistettä tai LL ja olet hakenut kaikkialle, olet varmasti sisällä!