Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Mulla on Jyväskylä ykkösenä ja toivon että ainereaalilla pääsisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole siitä kolmesta vuodesta, vaan ensikertalaisuudesta, kuten itsekin tiedät.
Mutta kysymys kuuluukin, että miksi ensikertalainen on niin paljon arvokkaampi hakija? Luulisi että yhteiskunnan ja yliopistojen kannalta olisi tärkeää saada myös me väärälle alalle eksyneet yliopisto-opiskelijat takaisin kiinni opintoihin.
Onhan sekin tärkeää, ja siksi yliopistolaissakin määrätään ettei ei-ensikertalaisten mahdollisuudet saada opiskelupaikka saa olla kohtuuttoman huonot (eli ensikertalaiskiintiötä ei voi mielin määrin nostaa todella korkeaksi). Kuitenkin tässä yhteiskunnassa asioita ajatellaan ensisijaisesti taloudellisesti (se onko se kaikin puolin järkevää on sitten aivan eri asia), yhden ihmisen kouluttaminen on kallista ja siksi ei haluta mielellään tukea useampien tutkintojen suorittamista, mutta halutaan kuitenkin mahd. moni ylipäätään korkeakouluun eli järkevää suosia ensikertalaisia. Jos ei olisi ensikertalaiskiintiötä, selvästi harvempi olisi Suomessa korkeakoulutettu koska korkeakouluihin on niin pienet sisäänottomäärät muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole siitä kolmesta vuodesta, vaan ensikertalaisuudesta, kuten itsekin tiedät.
Mutta kysymys kuuluukin, että miksi ensikertalainen on niin paljon arvokkaampi hakija? Luulisi että yhteiskunnan ja yliopistojen kannalta olisi tärkeää saada myös me väärälle alalle eksyneet yliopisto-opiskelijat takaisin kiinni opintoihin.
Koska ensikertalaisiahakijoitakin on aivan tarpeeksi, liikaa jopa. Ei tarvita enempää yliopistojen mielestä. Voidaan kouluttaa vaan määrä x porukkaa, ja jos yhtä päteviä psykologeja saadaan kouluttamalla ihmisiä, joilla ei ole entuudestaan ammattia/koulutusta, onhan se ihan loogista, että heitä suositaan.
T.toiskertalainen realisti, nyt todistuksella sisälle astuva
Vierailija kirjoitti:
Millanen rivi sulla on?
Vierailija kirjoitti:
Todistusvalinta on vain ensikertalaisille käsittääkseni lähinnä siksi, että muuten ei-ensikertalaiset voisivat ihan mielensä mukaan vaikka joka vuosi vaihtaa opiskelupaikkaa kun todistuksella pääsee suoraan sisään, ja sitten veisivät paikkoja ensikertalaisilta joiden olisi tärkeämpää saada se ensimmäinen korkeakoulupaikka. Tähän voisi kyllä keksiä jonkun sen tyyppisen ratkaisun että ei-ensikertalaisen pitää odottaa vaikka 3 vuotta tms. että saa hakea todistuksella uudestaan.
Jep!
Ja ymmärränkin tämän pointin varsin hyvin. Jotenkin on kuitenkin vaikea uskoa, että ei-ensikertalaiset alkaisivat vaan huvin vuoksi napsimaan opiskelupaikkoja :D Eiköhän semmoiset opiskelijat, jotka ovat löytäneet sen oman alansa, pysy mielellään omien opintojensa parissa.
Henkilökohtaisesti on tosi turhauttavaa, kun ensikertalaisia suositaan näin paljon. Vaikka yliopistossa sisällä oleminen onkin itsessään hieno asia, niin silti väärällä alalla oleminen tuntuu välillä kovin raskaalta. Usein olen pohtinut, että ymmärtääkö näistä valintaperusteista päättävät henkilöt sitä, että se uusi tai toinen korkeakoulupaikka voi olla - ja usein onkin - hyvin arvokas ja tärkeä myös ei-ensikertalaiselle.
Itse aion pitää välivuoden, mikäli en pääse nyt sisään psykalle. Välivuosistahan tällä systeemillä haluttiin päästä eroon? No tässäpä sitä nyt ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millanen rivi sulla on?
LLE
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei tähän väliin vähän lisää spekulointia:
Mitäs arvelette, tuleeko ei-ensikertalaisilla olemaan myös jatkossa mahdollisuus osallistua todistusvalintaan?
Yo-korostuksia tässä pohdin. Luulisin, että näin kolmen vuoden yliopisto-opintojen jälkeen esim. äikkää ja enkkua olisi melko vaivatonta lähteä korottamaan. Minusta oli lähtökohtaisesti epäreilua, että ei-ensikertalaiset eivät voineet osallistua todistustuvalintaan (ennen näitä koronamuutoksia siis). Miksi ei-ensikertalaisen kolme vuotta sitten ulos otettu yo-tutkinto on vähemmän arvokkaampi, kuin tämän kevään tuoreen ylioppilaan?
Todistusvalinta on vain ensikertalaisille käsittääkseni lähinnä siksi, että muuten ei-ensikertalaiset voisivat ihan mielensä mukaan vaikka joka vuosi vaihtaa opiskelupaikkaa kun todistuksella pääsee suoraan sisään, ja sitten veisivät paikkoja ensikertalaisilta joiden olisi tärkeämpää saada se ensimmäinen korkeakoulupaikka. Tähän voisi kyllä keksiä jonkun sen tyyppisen ratkaisun että ei-ensikertalaisen pitää odottaa vaikka 3 vuotta tms. että saa hakea todistuksella uudestaan.
Juuri tuosta syystä. Ilmiö on marginaalinen, mutta sitä tapahtuu. Joskus kauan aikaa sitten sai ottaa vastaan kaikki opiskelupaikat mitä sai. Muistan omilta lukioajoiltani artikkelin lehdestä, että yksi tyttö pääsi (en tiedä miten!) samana keväänä oikikseen, lääkikseen, valtsikkaan ja vielä johonkin ja koska ei tiennyt minkä ottaisi vastaan, otti ne kaikki neljä. :P
Seuraava askel oli, että sai kaikki paikat mitkä sai, mutta sai ottaa vain yhden vastaan. Ja varasijat rullasivat, kun jotkut saivat viisi paikkaa.
Toivottavasti yhteiskuntatieteet ei jää tän päivän ainoiksi. Olispa psyka seuraavana..
Mäkin hain Jyväskylään ykkösenä! 133 ja LEL, jännittäää
Mikä on se tietolaatikko mistä monet täällä puhuvat? Mistä sen löytää opintopolusta?
Luulis tän rivin riittävän, vaikkei tietenkään sata varma voi olla..
Onnea teille Jyväskylään hakeneille ja sinne pääsivulle. Ehdottomasti arvostetuin laitos psykologien keskuudessa ja sieltä valmistuvien osaaminen ihan omaa luokkaansa.
Mulla LLLC riittääköhän se treelle
Vierailija kirjoitti:
Siis LLE rivin
Pitääkö tuo rivi sisältää tietyt aineet?
onko kenelläkään yhteiskuntatieteiden pisterajoja todistusvalinnassa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla LLLC riittääköhän se treelle
Kukaanhan ei sitä vielä voi tietää, mutta luulisin, että riittäis. Mulla täysin sama rivi, mutta ykkösvaihtoehtona Jyväskylä. Ainakin sinne toivon riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis LLE rivin
Pitääkö tuo rivi sisältää tietyt aineet?
Psyka, äikkä, matikka