Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisipa tulokset nyt huomenna vihdoin!! Minulla on peruuntunut alempi hyväksytty paikka, mutta jännittää mihin kaupunkiin sitä pääsee
Pisteet ja ainereaali?
Luultavasti pääsen LLL ainereaalilla, sillä pisteet melko alhaiset 132,8
Jaa-a. Joko olet J-kaupungissa tai ainereaalilla ylimmässä toiveessasi!
Itse tuossa tilanteessa toivoisin, että olisin "huono", ja ylimmässä sitä kautta. :D
Ymmärsinkö nyt oikein et kommentin pohjalla on oletus/tieto et todistuspisteet katotaan eka ja kaikki ketkä pääsee edes johonkin niillä pisteillä unohdetaan ainereaalissa :o Esim hakija jolla Helsinki ykkösenä ja Joensuu viimesenä saa pisteitä 120 ja ainereaalissa rivi on LLLLL (mahdoton yhdestelmä oikeasti, tiedetään) pääsee Joensuuhun todistuspisteillä eikä häntä enää huomioda Helsingin ainereaalissa vaikka olisi sen kautta päässyt ylimpään toiveeseen? :O Sekavasti selitetty mutta voiko olla näin
Joo tänä vuonna valitaan ne kouluunpääsijät ja sit arvotaan ne eri kouluihin. Esim. yhdel kaverilla LLLEE ja se arvottiin Lappeenrannan AMK:iin. Mut hyvällä tuurilla pääse johonkin psykalle!
LEE -rivi (en usko et tällä vaan pisteillä) ja 129.7 pistettä päässy johonki!!! Eli uskon et pisteet tossa oli se millä pääs
Olis kyllä hauskaa, jos porukka olisi vain trollanut näillä "130 pistettä ja peruuntunut ylemmälle, jee!!" -kommentien kanssa. Miettikää pettymystä, kun huomenna pamahtaa Joensuuhun raja 137 pistettä ja LL. Itse en siis myönnä mitään, ei vaan kannata nuolasta ennen kuin tipahtaa saati luottaa tuntemattomiin internetissä liikaa.
Mä ainaki voin sanoo ettei ollu trolli :D
Mulla on itellä LELEL, pisteitä 130,7 ja hyväksytty ylemmälle. En oo siis se sama sankari joka jo ajat sitte omansa ilmos :D sattuu vaa olee iha samat. Ja kaikialle hain, kuudentena kauppikseen.
Onko kaikille täällä ihan sama mihin kaupunkiin pääsee, yhtä iloinen joka tapauksessa? Itse en haluaisi Joensuuhun enkä mielellään Jyväskyläänkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kaikki hakeneet vain psykaan?
Kova taso tulossa, kukaan alle 130 pisteen ei ole ilmoittautunut paikan saajaksi.
Tämäpä juuri!! Vähän päälle 130 pisteellä ja heikohkolla ainereaalilla (LEEM) jännittää ihan toden teolla.
Pisteethän tulee mistä oot kirjoittanut. LLL ei vielä kerro jos ällät on esim terveystiede.mantsa.ei kai filosofiasta saa kovia pisteitä. Jos äikkä.psykologia ja pitkä matikka/fy tulee kovat pisteet. Eriasia kuka on tuolla kombolla liikenteessä .
Mulle on ihan sama, mihin kaupunkiin pääsen, joensuu ehkä vähän harmittais. Oon ykkösenä hakenutkin jyväskylään ja sinne toivon pääseväni todistuspisteillä 141😅
Ja vielä edelliseen lisäys, Helsinkiin en ees hakenut.. jotenkin jyväskylä kaupunkina tuntuu itselle sopivammalta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikille täällä ihan sama mihin kaupunkiin pääsee, yhtä iloinen joka tapauksessa? Itse en haluaisi Joensuuhun enkä mielellään Jyväskyläänkään.
Itse en haluaisi Helsinkiin(olen asunut jo siellä, kalliit vuokrat, ja joutuisi asumaan tod. Näk usemman kilsan päässä kampukselta), Tampereelle(olen jo opiskellut siellä, kiva, mutta haluan uuteen kaupunkiin) tai Turkuun(liikaa tuttuja).
Käytännössä taistelin Joensuun ja Jyväskylän välillä. Joensuussa ois oikeuspsyka isossa roolissa, joka kiinnostaa paljon, ja mitä pääsykokeessa käynyt aiemmin, vaikuttanut ihanalta.
Päädyin kuitenkin Jyväskylään, koska yliopisto on ihan mahtavalla paikalla, kaupunki myös mahtava liikunnalliselle ihmiselle. Myös psykologian laitos on isoin ja tutuilta psykan opiskelijoilta ympäri Suomea pelkästään kehuttu kyseistä laitosta.
Saan myös Jyväskylästä uuden, ison kämpän saunalla ja partsilla alle kilsan päästä yliopistolta samalla hinnalla, kuin Helsingistä saisi jonkun 50-luvulla rakennetun 20neliön miniluukun. Toisaalta kaupungissa oli myös joku 140k asukasta, joista joka neljäs opiskelija!
Ja pisteitä oli siis vähän päälle 150,että kaikkiin uskoisin päässeeni.
Nähdään Jyväskylässä, sinne pääsevät! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en haluaisi Helsinkiin(olen asunut jo siellä, kalliit vuokrat, ja joutuisi asumaan tod. Näk usemman kilsan päässä kampukselta), Tampereelle(olen jo opiskellut siellä, kiva, mutta haluan uuteen kaupunkiin) tai Turkuun(liikaa tuttuja).
Käytännössä taistelin Joensuun ja Jyväskylän välillä. Joensuussa ois oikeuspsyka isossa roolissa, joka kiinnostaa paljon, ja mitä pääsykokeessa käynyt aiemmin, vaikuttanut ihanalta.
Päädyin kuitenkin Jyväskylään, koska yliopisto on ihan mahtavalla paikalla, kaupunki myös mahtava liikunnalliselle ihmiselle. Myös psykologian laitos on isoin ja tutuilta psykan opiskelijoilta ympäri Suomea pelkästään kehuttu kyseistä laitosta.
Saan myös Jyväskylästä uuden, ison kämpän saunalla ja partsilla alle kilsan päästä yliopistolta samalla hinnalla, kuin Helsingistä saisi jonkun 50-luvulla rakennetun 20neliön miniluukun. Toisaalta kaupungissa oli myös joku 140k asukasta, joista joka neljäs opiskelija!
Täällä luki aiemmin, että oikeuspsykasta on järkätty tenttejä Jyväskylässä! Suosittu sivuaine vähän kaikkialta.
Opintopolussa oli jonkun Joensuun aineen, en enää muista minkä, yhteydessä maininta, että pääsykokeen voi tehdä maksua vastaan muualla. xD
Tietävät, kuinka houkutella opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pääsette todistuksella niin aiotteko silti tehdä AMK-kokeen korkeampaan hakutoiveeseen pääsy mielessä vai heittäydyttekö kesälomalle opiskelupaikka taskussa?
AMK koe ei oo niin vaikea verrattuna normi kokeeseen ilman koronaa.
No onhan :D Tilastoa tässä on tankattu ja suurin osa psykalle hakijoista osaa sitä. Fysiikkaa tai vaikeampaa matikkaa paljon harvempi. Itse menisin heittämällä sisään jonnekin normikokeella, amk-kokeella tuskin pääsen varsinkin kun kiintiöt on mitä on.
Ei se onneksi kuitenkaan ole "vaikeampaa matikkaa".
"Osiossa arvioidaan valmiuksiasi matematiikassa ja fysiikassa. Kokeessa arvioidaan matemaattisia valmiuksiasi ratkaista lausekkeen sieventämiseen, yhtälön ratkaisemiseen sekä tasogeometriaan ja trigonometriaan (esimerkiksi suorakulmainen kolmio) liittyviä tehtäviä. Fysiikassa arvioidaan perustietojasi fysiikan ilmiöistä ja laskukaavoista, kykyäsi tehdä fysiikan perustietämykseen tai annettuihin malleihin perustuvaa laskentaa ja päätelmiä sekä kykyäsi tulkita kaavioita ja kuvaajia."
Yleinen matikkaosio on aidosti helppo, mutta laadittu sillä lailla, että kaikille yleisimmille virhetuloksille on vastausvaihtoehto, eikä tajua tehneensä virhettä. Esim. vanha sotelikysymys:
Erään kunnan tekonurmikentän koko on 100 m * 75 m. Kentällä järjestetään kesällä lentopalloturnaus. Kuinka monta lentopallokentää tekonurmialueelle mahtuu, jos yksi lentopallokenttä kulku- ja turva-alueineen on 286 m2 (22m * 13 m) ja kentät sijoitetaan tekonurmialueelle symmetrisesti, jotta kulkuväylät pysyvät turvallisina?
a. 20
b. 21
c. 26
En tiedä (0 pistettä)
Ei vastausta (-0,5 pistettä)
Mikä tähän on oikea vastaus? Kysyn, koska ei ole kuitenkaan se mitä ajattelen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole kenenkään hakijan vika, mutta on kyllä lähes epäeettistä toteuttaa valinta niin, että koe on toisille ainoa mahdollisuus ja toisille rento (koska tietää jo pääsevänsä johonkin) tilaisuus yrittää halutessaan parantaa asemiaan. Kokelaat ovat siis keskenään täysin erilaisessa asemassa muunkin kuin henkilökohtaisten ominaisuuksiensa ja valmistautumisensa suhteen.
Näinhän se olisi ollut ilman muutostakin ja näin se on joka alalla. Pääsee alempaan toiveeseen ja pyrkii kokeella ylempään. Täysin loogista ja reilua. Ja he ovat todennäköisesti parempia myös kokeessa.
Mutta ei ollut psykassa aiemmin niin. Pääsit tasan sinne, minne koetulos (tai yhteispisteet) riittivät. Second chancea ei tullut.
Tämä tulee eriyttämään yliopistoja entisestään ja esim. oikiksessa näkyy jo se, että tiettyjen yliopistojen tutkinnolla on hankalampi työllistyä kuin toisten.
Nyt on ensimäinen todistusvalintavuosi. Todistusvalinta tarkoittaa juuri tätä, että voi hakea molemmilla tavoilla.
Oikikseen valittiin viime vuonna 20% todistuksella ja se näkyy jo työllistymisessä. Älä nyt viitsi.
Maailma muuttuu eikä todistus plys koekiintiöitä enää ole. Se on historiaa.
Nämä yhteisvalintasopimukset ennemminkin yhtenäistävät yliopistoja. Yksi haku moneen paikkaan ja taso lähenee kokoajan.
Eriytyminenhän alkoi yhteisvalinnasta. Jos helsinkiläinen ylioppilas on muuttanut pohjoiseen, syynä on hyvin todennäköisesti ollut se, että ei päässyt opiskelemaan Helsinkiin eikä muuallekaan. Sitten kun muuttaa opiskeluvuosien jälkeen takaisin kotiseudulle ja hakee työpaikkaa, kumman tasavahvan hakijan luulet sen saavan? Sen, jolla on tutkinto Helsingin yliopistosta vai Lapin yliopistosta?
Todistusvalinta on nyt ekaa kertaa, ja kohta saatetaan huomata, että se ei ole paras tapa. Kaikkein vähiten yliopistot haluavat keskeyttäjiä.
Höpö höpö
Joo höpö höpö sanon kans :D
T. Lapin yliopiston kävin, koska olen kotoisin porolapista. Yliopisto oli mua lähin korkeakoulu. Valmistuttuani hain heti Helsinkiin töihin ja sain paikan heti.
En tiä oliko työnantajalla vaa positiivisia kokemuksia lappilaisista? Vai voisko olla, että olin sopiva. Siinä vaiheessa ei katottu, että mistä ylipistosa paperit on. Tää on ihan hirveetä pelottelua tää maakunta vs. Helsinki. Muistin, et opiskeluaikanakin luin noita kommentteja, että ei kannata hakea Lappiin. Mutta kyllä nyt rauhoittaisin Rovaniemelle hakijoita, että se on melkee yks ja sama mistä ne paperit on kuha on paperit ja lähet hankkimaan työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä luki aiemmin, että oikeuspsykasta on järkätty tenttejä Jyväskylässä! Suosittu sivuaine vähän kaikkialta.
Opintopolussa oli jonkun Joensuun aineen, en enää muista minkä, yhteydessä maininta, että pääsykokeen voi tehdä maksua vastaan muualla. xD
Tietävät, kuinka houkutella opiskelijoita.
Joo, oikeuspsykan tentit pitää "itse" järjestää muissa yliopistoissa, mutta koska meitä on Jyväskylässä ainakin aina niin paljon tenttimässä sitä, niin opintoneuvoja aina varaa vaan salit ja hoitaa järjestelyt. Se menee tosi iisisti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pääsette todistuksella niin aiotteko silti tehdä AMK-kokeen korkeampaan hakutoiveeseen pääsy mielessä vai heittäydyttekö kesälomalle opiskelupaikka taskussa?
No onhan :D Tilastoa tässä on tankattu ja suurin osa psykalle hakijoista osaa sitä. Fysiikkaa tai vaikeampaa matikkaa paljon harvempi. Itse menisin heittämällä sisään jonnekin normikokeella, amk-kokeella tuskin pääsen varsinkin kun kiintiöt on mitä on.
"Osiossa arvioidaan valmiuksiasi matematiikassa ja fysiikassa. Kokeessa arvioidaan matemaattisia valmiuksiasi ratkaista lausekkeen sieventämiseen, yhtälön ratkaisemiseen sekä tasogeometriaan ja trigonometriaan (esimerkiksi suorakulmainen kolmio) liittyviä tehtäviä. Fysiikassa arvioidaan perustietojasi fysiikan ilmiöistä ja laskukaavoista, kykyäsi tehdä fysiikan perustietämykseen tai annettuihin malleihin perustuvaa laskentaa ja päätelmiä sekä kykyäsi tulkita kaavioita ja kuvaajia."
Yleinen matikkaosio on aidosti helppo, mutta laadittu sillä lailla, että kaikille yleisimmille virhetuloksille on vastausvaihtoehto, eikä tajua tehneensä virhettä. Esim. vanha sotelikysymys:
Erään kunnan tekonurmikentän koko on 100 m * 75 m. Kentällä järjestetään kesällä lentopalloturnaus. Kuinka monta lentopallokentää tekonurmialueelle mahtuu, jos yksi lentopallokenttä kulku- ja turva-alueineen on 286 m2 (22m * 13 m) ja kentät sijoitetaan tekonurmialueelle symmetrisesti, jotta kulkuväylät pysyvät turvallisina?
a. 20
b. 21
c. 26
En tiedä (0 pistettä)
Ei vastausta (-0,5 pistettä)Mikä tähän on oikea vastaus? Kysyn, koska ei ole kuitenkaan se mitä ajattelen...
21
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a. 20
b. 21
c. 26
En tiedä (0 pistettä)
Ei vastausta (-0,5 pistettä)Mikä tähän on oikea vastaus? Kysyn, koska ei ole kuitenkaan se mitä ajattelen...
21
Miten tästä tuli 21?
Hei kuulkaas te ketkä olette jo suuren urakan päätteeksi päässeet opiskelemaan psykologiaa, tai vielä suuremman urakan päätteeksi valmistuneet psykologeiksi. Mikä olisi sellainen pre-PsM-työ mikä edistäisi psykan tehtäviin pääsemistä parhaiten sitten ku on tutkinto kourassa? Haluisin ns. verkostoitua oikeissa paikoissa jo nyt helpottaakseni myöhempää elämää. Ikää jo on ja perhettä, niin pitää vähän laskelmoida. Kasvatus- ja opetusalan kokemusta ja koulutus plakkarissa. Siis, millaiset ennen valmistumista hankitut merkinnät näyttäis parhaalta tulevan psykologin CV:ssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a. 20
b. 21
c. 26
En tiedä (0 pistettä)
21
Miten tästä tuli 21?
Kokeilemalla kahta vaihtoehtoa. Pyöristät vaan alaspäin. Joko 100/22m=4 ja 75/13=5 sitten 4*5=20
TAI 100/13m=7 ja 75/22=3 sitten 7*3=21 eli toisella tavalla asetettuna mahtuu yksi kenttä enemmän
Luen tätä ketjua surullisena, kun tiedän että en ikinä pääsis psykologiaa opiskelmaan. (kaksoistutkinto + en kirjoita matikkaa). Ei oo ihan mahdoton keissi tietenkään, mutta tiedän että psykaan TOSI vaikee päästä. Mun kaikki kolme ystävää saaneet vasta tiedon että pääsivät yliopistoon suoraan lukiosta ja itelläki niin kiinnostaisi psykologian opiskelu yliopistossa.
Mutta en kestäis sitä monen vuoden yritystä ehkä enkä koe että mulla on niin hyvät mahdollisuudet. Yhyy, onnea teille jotka pääsitte <3
130,7 ja LELEL on päästy jonnekin.