Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Kuinka moni psykalle hakijoista on hakenut myös lääkkikseen?
Vierailija kirjoitti:
Lääkiksen todistusvalinnat tuli ja rajat raketoi. Helsingin yleiselle 192.6/199 noin 5L+E eli voi unohtaa hakupainealoilta ne jutut siitä, ettei minnekään tarvi L:n papereita.
Wtf no huh huh! :D mitä ihmettä. Enpä usko että tässä nyt ihan toteutuu todistusvalintauudistuksen idea. Tuntuu että kouluun pääsemisestä tulee oikeastaan vaikeampaa kuin mitä se oli pääsykokeella. Aika jännä nähdä mitkä rajat on Hki psykalle!
Luulen, että psykalla oli tajuttu tuo etukäteen, ja siksi korotettu todistusvalintaa niin paljon.
Ainakin itselleni on täysin selvää, että tälle vuodelle tulee kovat pisterajat. Sen verran on tuttuja jonottamassa oikikseen ja lääkikseen yms. vuosilta 99/00.
Vierailija kirjoitti:
Lääkiksen todistusvalinnat tuli ja rajat raketoi. Helsingin yleiselle 192.6/199 noin 5L+E eli voi unohtaa hakupainealoilta ne jutut siitä, ettei minnekään tarvi L:n papereita.
Kuopioon vaadittiin n. 177p ja muut tuohon väliin. Eli kyllä todella korkeat rajat.
Joutuukohan toi Lindblom nyt kuitenkin syömään vielä sanansa. Sanoi ettei mitään L:n yleisarvosanaa vaadita todistusvalinnassa... no, pahasti siltä näyttää että kylläpä vaaditaan. Pääsykoe erottelee paljon paremmin, pisterajat ei ikinä pääsykokeissa ole olleet lääkiksessä saati psykalla mitään ihan mahdottoman korkeita.
Ennustan Hki psykalle rajaksi ~142p
Vierailija kirjoitti:
Joutuukohan toi Lindblom nyt kuitenkin syömään vielä sanansa. Sanoi ettei mitään L:n yleisarvosanaa vaadita todistusvalinnassa... no, pahasti siltä näyttää että kylläpä vaaditaan. Pääsykoe erottelee paljon paremmin, pisterajat ei ikinä pääsykokeissa ole olleet lääkiksessä saati psykalla mitään ihan mahdottoman korkeita.
Siellä on käynyt melko karkea laskuvirhe :D
Lääkiksessä näköjään ensikertalaisen raja on korkeampi kuin toiskertalaisten (mikä tietysti johtuu siitä, että tämä yllättävä toiskertalaisten todistusjono on täynnä niitä ensikertalaisia).
Ettei vaan sama kävisi psykalla, koska toiskertalaisella hakijalla ei lähtökohtaisesti ole oikeanlaista todistusta.
Hki 189.3
Tre 180.5
Tku 179.1
Kpo 175.1
Oulu 173.9
Tuossa pisterajat lääkiksiin.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että psykalla oli tajuttu tuo etukäteen, ja siksi korotettu todistusvalintaa niin paljon.
Ainakin itselleni on täysin selvää, että tälle vuodelle tulee kovat pisterajat. Sen verran on tuttuja jonottamassa oikikseen ja lääkikseen yms. vuosilta 99/00.
Mutta eikö todistusvalinnan alunperin pitänyt koskea vain ensikertalaisia? Nämäkö kaikki tutut ovat noilta vuosilta säilyttäneet ensikertalaisuutebsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itselleni on täysin selvää, että tälle vuodelle tulee kovat pisterajat. Sen verran on tuttuja jonottamassa oikikseen ja lääkikseen yms. vuosilta 99/00.Mutta eikö todistusvalinnan alunperin pitänyt koskea vain ensikertalaisia? Nämäkö kaikki tutut ovat noilta vuosilta säilyttäneet ensikertalaisuutebsa?
Tämä vuonna todistusvalinta koski kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itselleni on täysin selvää, että tälle vuodelle tulee kovat pisterajat. Sen verran on tuttuja jonottamassa oikikseen ja lääkikseen yms. vuosilta 99/00.Mutta eikö todistusvalinnan alunperin pitänyt koskea vain ensikertalaisia? Nämäkö kaikki tutut ovat noilta vuosilta säilyttäneet ensikertalaisuutebsa?
Häh? 98, 99 ja 00 ikäisiä ensikertalaisiahan on edelleen aivan älyttömän paljon. Ei ole mikään poikkeus ollenkaan, että välivuosia on 2-3 vaan hyvinkin normaalia. Vielä tuota vanhempiakin ensikertalaisia on toki ihan hyvä joukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vuonna todistusvalinta koski kaikkia.
Ei kai alunperin, vaan vasta koronamuutosten jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? 98, 99 ja 00 ikäisiä ensikertalaisiahan on edelleen aivan älyttömän paljon. Ei ole mikään poikkeus ollenkaan, että välivuosia on 2-3 vaan hyvinkin normaalia. Vielä tuota vanhempiakin ensikertalaisia on toki ihan hyvä joukko.
Sepäs se, kun ei luovuta siitä ensikertalaisuudesta ottamalla itselme ei- mieluista paikkaa vastaan, kun niin paljon helpompi on päästä sisälle tuossa kiintiössä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Ajattelin tietysti noiden tarkoittavan ylioppilaaksikirjoitusvuosia. Siitä ihmetys, eihän täällä syntymävuosista ole aiemmin pahemmin puhuttu
Huomioikaa, että todistusvalintaa nostettiin 51%-->75% ja raja noi korkea. Lisäksi oli ensikertalaisten kiintiö ja kaikille vapaa kiintiö. Ensikertalaisten kiintiön raja oli korkeampi, joten huomattava määrä ensikertalaisia vei myös tuosta kaikille vapaana olevasta (myös ei-ensikertalaisille) kiintiöstä paikkoja. Jos olisi otettu vaa 51% todellinen raja olisi ollut vielä korkeampi.
Milloinkohan tulee muiden alojen todistusvalinnasta tiedot?
Musta psykalle oltii sanottu et 20.5 mut se takaraja kaikille aloille on 27.5
Ma tai ti. Tänään ei enää ehdi, ja tulevat ennen pääsykoetta, koska lääkikseenkin tuli.
Olen myös melko pettynyt psykologian valintamenettelyyn.. Koko vuoden tilastomatikkan valmistautuminen ja valmennuskurssin käyminen eivät auta millään tavalla kokeessa? Ja sen lisäksi pitäisi osata vielä fysiikkaa, jota olen lukenut viimeksi 4 vuotta sitten.
Millä tavalla tämä tilanne on reilu kaikille hakijoille? Miksei niitä artikkeleita olisi voitu julkaista, ja matikan tehtävät olisivat perustuneet tilastomatematiikkaan?
En ymmärrä.. Turhauttaa koko tilanne, ja pitäisi motivoitua lukemaan kokeeseen, jonka kautta on miltei mahdotonta päästä opiskelemaan.