Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
3261/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on B enkusta ja olen ihan erinomaisesti pärjännyt psykalla jo monta vuotta ja jatkossakin :) ihan varmasti pärjää tämä toinenkin B. Sitä paitsi, kyllähän ihminen kehittyy ja oppii: ei lukion B tarkoita, että olisi ikuisesti jotenkin tuhoon tuomittu. Yo kirjoitukset eivät kun kerro kaikkea :p

Tsemppiä hakuun!

Vierailija
3262/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä nyt vakavalaiset pakertavat, AMK-järjestelmässä!

Kiva aineisto heillä, piti vilkaista. Työpaikan hiljaista tietoa, PISA-tuloksia ja tyttöjen ja poikien motivaatiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3263/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon toisen vuoden psykan opiskelija ja voin sanoo, että kyllä englanninkieliseen materiaaliin tottuu ja toiseksi, me ainakin ollaan pidetty tosi monia opintopiirejä ja jaettu koealuetta. Ja toiseksi, mun mielestä tärkeintä on ymmärtää, että kaikkea ei voi opetella. Esim jos koealue on 1000 sivua, et yksinkertaisesti voi lukea joka ikistä sivua ja tehdä muistiinpanoja. Yliopisto-opinnot myös testaa kykyä hahmottaa relevanttia sisältöä ja tiivistää asioita. Itse esim sain psykologian perusopinnoista yleisarvosanan 5, vaikka en ikinä lukenut kurssikirjoja läheskään kokonaan. Myös lukion psykologian opinnoista on hyötyä, etenkin peruskursseissa.

Vierailija
3264/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-11353543

Mahtavaa! Toivon mukaan tuottaa tulosta.

Vierailija
3265/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla on B enkusta ja olen ihan erinomaisesti pärjännyt psykalla jo monta vuotta ja jatkossakin :) ihan varmasti pärjää tämä toinenkin B. Sitä paitsi, kyllähän ihminen kehittyy ja oppii: ei lukion B tarkoita, että olisi ikuisesti jotenkin tuhoon tuomittu. Yo kirjoitukset eivät kun kerro kaikkea :p

Tsemppiä hakuun!

Niinpä... silti kuitenkin yliopiston päättäjät on näköjään sitä mieltä että jos matikka taas on vaikka C tasoa niin ei kelpaa psykan opiskelijaksi :( kyllä se enkun taito on varmaan jopa tärkeämpää oikeesti niissä opinnoissa...

Vierailija
3266/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvä että otetaan käsittelyyn, mutta eipä meidän tilanteeseen enää mitään helpotusta varmastikaan ole tulossa. Jotain kompensaatiota kyllä edelleen toivoisin ensi vuodelle. Esim. kovasti puhuivat aiemmin että haluavat tukea niitä jotka eivät nyt tule valituksi, esim. ilmaisia avoimen opintoja tms. No eipä ole kuulunut enää yhtään mitään. Taisi olla sanahelinää.

Vierailija
3267/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on käsittämätöntä, että tästä on tullut niin paljon valitusta (nyt varmaan saan täällä vihat päälleni). Varmasti kaikki vaihtoehdot on pohdittu läpi ja tämä on ollut monelta eri kantilta tarkasteltuna vähiten huono. Ihmiset katsoo tätä tois subjektiivisesti, mutta haluaisin oikeesti kuulla, että mikä olisi sitten ollut reilumpi JA yhtä turvallinen tapa hoitaa opiskelijavalinnat tänä vuonna. Ja ei, en tule itse pääsemään tänä vuonna tämän uudistuksen vuoksi. Silti mielestäni pitää olla ymmärrystä päättäjiä kohtaan, että he olivat vaikeassa tilanteessa ja varmasti tekivät parhaansa.

Vierailija
3268/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvä että otetaan käsittelyyn, mutta eipä meidän tilanteeseen enää mitään helpotusta varmastikaan ole tulossa. Jotain kompensaatiota kyllä edelleen toivoisin ensi vuodelle. Esim. kovasti puhuivat aiemmin että haluavat tukea niitä jotka eivät nyt tule valituksi, esim. ilmaisia avoimen opintoja tms. No eipä ole kuulunut enää yhtään mitään. Taisi olla sanahelinää.

Eihän syksyn avoimen opetustarjontaa ole vielä edes vahvistettu!

Vierailija
3269/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on käsittämätöntä, että tästä on tullut niin paljon valitusta (nyt varmaan saan täällä vihat päälleni). Varmasti kaikki vaihtoehdot on pohdittu läpi ja tämä on ollut monelta eri kantilta tarkasteltuna vähiten huono. Ihmiset katsoo tätä tois subjektiivisesti, mutta haluaisin oikeesti kuulla, että mikä olisi sitten ollut reilumpi JA yhtä turvallinen tapa hoitaa opiskelijavalinnat tänä vuonna. Ja ei, en tule itse pääsemään tänä vuonna tämän uudistuksen vuoksi. Silti mielestäni pitää olla ymmärrystä päättäjiä kohtaan, että he olivat vaikeassa tilanteessa ja varmasti tekivät parhaansa.

Olen täysin samaa mieltä.

Ne valintakriteerit muuttuivat hyvin vähän.

Vierailija
3270/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaipa se on monen mielestä aika dramaattinen muutos, että vain kokeella hakevien (koska muu ei ole mahdollista esim liian vanhan yo-todistuksen vuoksi) kiintiö muuttui 7% kokoiseksi eli vain 16 paikkaa jaossa koko maassa (plus 10 maisteriin). Koejärjestely sinänsä mielestäni ns huonoista vaihtoehdoista vähiten huono, ja osittain AMK-kokeen osioiden voi ajatella mittaavan samoja asioita kuin vanhat pääsykokeet, ja päälle sitten vielä ne mahdolliset jatkot.

Ei tälle mitään voi, ja hyvällä asenteella eteenpäin, mutta mielestäni parempi ratkaisu olisi ollut isompi koekiintiö.

Vierailija
3271/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, varmasti on kaikkea mietitty. Koen, että reilumpaa olisi kuitenkin ollut, että jo esikarsintaan olisi tehty kysymykset annettujen artikkelien ja tilaston pohjalta, jolloin aiemmista yrityskerroista voisi olla edes jotain hyötyä. Nyt tuntuu, että kaikki ”suosii” juuri lukiosta valmistuneita sekä niitä joilla pokkaa pyytää apuja kokeeseen. Eiköhän tätäkin ole kuitenkin mietitty ja ehkä liian kiireisen aikataulun vuoksi ollut mahdotonta toteuttaa tms. Nyt on näin ja mielestäni on turha kyseenalaistaa yliopistojen päätöksiä. Kyllä he varmasti siellä ovat olleet yhtä pahoillaan näistä muutoksista mitä on jouduttu tekemään. Onnea kaikille valintaan.

Vierailija
3272/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavassakin onnistui artikkelikysymykset AMK-järjestelmässä, ja varmaankin farmasiassa tulee olemaan sama.

Mitenhän ne ei nyt sitten psykassa onnistuneet?

Vierailija
3273/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt aika karua sanoa 3000 ihmisille että heidän näkemänsä vaiva (joillakin vuosia kestänyt uurastus) menee tänä vuonna koronan takia hukkaan. Varsinkin kun monella alalla näin ei ole, ei tuntuisi niin epäreilulta jos kaikilla aloilla olisi melkein 100% todistuksella sisään. Ottaen vielä huomioon että lapsetkin palasivat kouluun, eli valintakokeiden järjestäminen ei olisi ollut mahdotonta. Omasta mielestä tuo 7% on suuri vitsi ja jättää rannalle monia motivoituneita ja kyvykkäitä opiskelijoita. Uskon että psykan laitos olisi pystynyt parempaan, kun vertaa muiden hakupainealojen menettelyihin...mutta elämä ei ole reilua. Naurattaa vaan miten tässä voidaan edes puhua mistään tasa-arvosta eri hakijoiden välillä ja annan kyllä aplodit kaikille jotka selättää ton amk-kokeen. Vaatii todella paljon sopeutua tähän koko aikaiseen muutokseen ja epävarmuuteen (ja luotan siihen että psykalle hakijoilla on moraali kunnossa eikä fuskaamisesta tule juttua)

Vierailija
3274/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä ketään joka ei oikeasti pidä tota 7% koekiintiötä ihan todella törkeenä. Kyllä vaan kaikki muut hakupainealat onnistuivat säilyttämään koekiintiön vähintään 20% hujakoilla, osa korkeampanakin (esim. oikis 50%). Kyllä tää osoittaa mun mielestä ainoastaan sen, että psykan valintajärjestelyistä päättäviä ei juuri kiinnosta hakijoiden etu ja tilanne. Tähän lisäosviittaa Twitter-keskustelusta jossa Jari Lipsanen (psykologian opettaja HY:llä) sanoo, että joka vuosihan ennakkomateriaalit muuttuvat (...) ja aina on riski valmistautua pääsykokeeseen ennen kuin ennakkomateriaali on julkaistu. Eli hänen mielestään ihan hakijan oma vika siis, että nyt meni tilastopänttäämiset hukkaan. Jos tilastoa on vaadittu psykan kokeessa niin kauan kuin koko pääsykoe on järjestetty, niin mikä ihmeen syy hakijoilla olisi olettaa että tällä kertaa tilastoa ei olisikaan kokeessa?!? Varsinkin, kun se mainittiin syksyllä julkaistuissa valintaperusteissa! Viime vuonna kun olisi aloittanut opiskelut vasta ennakkomateriaalin tultua, niin aika pulassa olisi ollut...

En vaan käsitä miten ne voi kohdella hakijoita näin ikävästi!

Vierailija
3275/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Aikamoista jeesustelua sanoa, että ei ole ollut mitään tietoa kokeesta muutenkaan, kun tilastollisten menetelmien osaaminen mainittiin jo joskus syksyllä..

Vierailija
3276/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystävä ei hakenut ollenkaan, koska ajatteli että todistuksella ei suoraan pääse (vaikka kirjoittikin ihan ok hyvin), ja koska oletti, että pääsykokeisiin olisi pitänyt opiskella mm tilastoa. Hakuaikaa olisi pitänyt ehdottomasti venyttää siihen asti kun muutokset julkaistiin, jotta ihmiset olisivat voineet punnita vaihtoehdot tarkemmin olemassaolevien ehtojen mukaan! Todella törkeää.

Vierailija
3277/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän syksyn avoimen opetustarjontaa ole vielä edes vahvistettu!

Tuo avoimen opetus on ihan hevonperseestä ja niillä papereilla ei tee paskaakaan. Ihan on keskisormen näyttämiseen verrattava ele antaa avoimen opintoja ilmaiseksi. 

Vierailija
3278/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ystävä ei hakenut ollenkaan, koska ajatteli että todistuksella ei suoraan pääse (vaikka kirjoittikin ihan ok hyvin), ja koska oletti, että pääsykokeisiin olisi pitänyt opiskella mm tilastoa. Hakuaikaa olisi pitänyt ehdottomasti venyttää siihen asti kun muutokset julkaistiin, jotta ihmiset olisivat voineet punnita vaihtoehdot tarkemmin olemassaolevien ehtojen mukaan! Todella törkeää.

Minäkin toivon että hakuaikaa olisi jatkettu, mutta päinvastaisesta syystä. Omasta toiskertalaisen todistuksesta puuttuu matematiikan arvosana kokonaan, joten sillä ei pääse sisään mihinkään, vaikka muuten onkin ihan hyvät paperit. Olisin jättänyt hakematta kohteisiin, joissa todistusvalintaa on huomattavasti laajennettu, ja valinnut niiden sijaan sellaisia hakukohteita, joihin on realistisemmat mahdollisuudet päästä valintakokeella. Olin miettinyt useampia samaan alaan liittyviä hakukohteita ja kaupunkeja, ja jotenkin onnistuin nyt valitsemaan niistä ne väärät (eli ne jotka laajensivat todistusvalintaa).

Vierailija
3279/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo psykan opiskelijat on toistensa klooneja hyvien perheiden lapsia. Tytöt on vaaleita pirtsakkoja tyttöjä ja pojat insinööri poikia. Jopa lääkkiksessa ja oikkiksessa on enemmän erilaisista taustoista tulevia opiskelijoita kuin psykalla. Tiedän tämän, koska olen samoilla kursseilla istunut psykan opiskelijoiden keskellä. Psykalla tunnutaan olevan enemmän nenä pystyssä toisenlaisia ihmisiä kohtaan kuin muissa tiedekunnissa. 

Vierailija
3280/8137 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkiksen todistusvalinnat tuli ja rajat raketoi. Helsingin yleiselle 192.6/199 noin 5L+E eli voi unohtaa hakupainealoilta ne jutut siitä, ettei minnekään tarvi L:n papereita.

Ketju on lukittu.