Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Huolissaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolissaan kirjoitti:
Pitääkö AMK-kokeessa olla etukamera ja mikki päällä? Jos ei, niin mikä estää palkkaamasta paneelillista emeriittusprofessoreita avukseen? Osalla on läheisissäkin lahjakkaita ihmisiä.
Eipä sillä, että kamera ja mikki todella estäisivät lunttaamisen, mutta edes porukassa tekeminen hiukan vaikeutuisi.Reilusta 4000 hakijasta varmaan riittää 48 lunttaavaa yksilöä, joista sitten kolmannes valitaan yliopistoon. Musta on todella huolestuttavaa, jos yliopistoon tänäpäivänä pääsee vilpillä ja epärehellisyydellä menestyy elämässä, kun rehelliset jää jalkoihin. Tällaisenko yhteiskunnan haluamme? Suomi kun on tähän asti ollut melko rehellisten ihmisten maa maailman mittapuulla. Olen todella huolissani näiden kokeiden järjestelyistä. Mieluummin vaikka kaikki todistuksella kuin epärehellisiä valintakokeella. Tuntuu, että yliopisto on vain ummistanut silmänsä tältä ongelmalta.
Ei ole ummistanut.
Kaikenlaisia koemalleja käytiin läpi ja samalla mietittiin kororapandemian aiheuttamia rajoituksia. Tilanteet muuttuvat eikä valintakoetta voi muuttaa viikottain. Juristit pitävät lunttausmahdollisuutta pienempänä haittana kuin että oltaisiin siirrytty kokonaan paperivalintaan, joka olisi pudottanut heti pois ei-ylioppilashakijat ja olisi näin poikennut radikaalisti aiemmin esitetyistä valintaperusteista. Samoin heikosti yo-kirjoituksissa menestyneille haluttiin antaa mahdollisuus.
Vilppi on aina mahdollista etäkokeessa, onhan se mahdollista tavanomaisessakin kokeessa - et arvaa miten monenlaisia vilppiviritelmiä on pääsykokeissa nähty, ja mitä ehkä jäänyt huomaamatta.
Valintakoe pitäisi nyt järjestää niin, että vilpin mahdollisuus hankaloituu, esim. sellaisilla tehtävillä, joihin taustajoukon on vaikea auttaa. Useissa paikoissa järjestetään
videoitu suullinen koe, jossa vilppi on vaikeampaa mutta toki aina mahdollista. Jos videoitava koe on kaikille hakijoille samanaikaisesti vaikeuttaa sekin vilppiä. Samanaikaisuus myös mahdollistaa sen että kaikilla on kokeessa samat kysymykset. Toki kameralle puhuminen on erilaista kuin kirjoittaa paperille omaan tahtiin vanhan kokeen mallisesti ja joku saattaa kokea ettei kameralle puhuminen ole niin luontevaa. Mutta näillä nyt mennään.
Usko pois, on yritetty löytää huonoista malleista vähemmän huono.
/yliopistomies
Kiitos tästä selvennyksestä. Tavallisessa valintakokeessa sentään on paljon vaikeampi tehdä koe joukkovoimaa hyödyntäen tai antaa jonkun toisen tehdä koko koe. Oma veljeni on matemaattinen poikkeuslahjakkuus, joka tekisi kokeen varmasti minua paremmin ja nopeammin täysin lukematta. Meidän kummankaan moraali ei tosin anna sellaiseen periksi. Harmittaa vain, jos oma paikka jää kiinni omasta rehellisyydestä.
Kaavojen yms lunttaaminen on niin naurettavan helppoa, että mielestäni kokeessa pitäisi antaa kaikki tarvittavat kaavat ja sallia kaikki apuvälineet. Jos kameraa ei ole päällä (kuten ilmeisesti psykologiassa?), niin laskimen käyttö pitäisi mielestäni ehdottomasti sallia kokeen kaikissa vaiheissa. Muuten tämä vain antaa turhaan etua vilpillisille. Osa yliopiston professoreista on sallinut apuvälineet etänä tehtävissä kurssitenteissä juuri tästä syystä; sitä mitä ei voida valvoa, ei voida kieltääkään, muuten se on epäoikeudenmukaista ja väärin rehellisiä ihmisiä kohtaan.
Mielestäni AMK-koe on vain yliopiston kikka pelastaa oma nahkansa juridisesti. Paitsi tietysti, jos vilppi todella kyetään estämään, eli käytännössä vaatisi mielestäni vähintään kameran ja mikin hyödyntämisen, sekä kaikkien apuvälineiden (lukuun ottamatta ehkä muita ihmisiä) sallimisen kokeessa. Tähän yliopiston pitäisi pystyä.
Kokeen tehtävät tulisi laatia niin, että esim. kaavojen lunttaamisesta ei ole hyötyä. Näistä apuvälineistä tulee/pitäisi tulla ohjeet hakukohteittain. Kyllä yliopisto voisi vaatia vaikka mitä tuohon valvontaan mutta uskotko että kaikilla hakijoilla olisi hyvä, nopea ja varma nettiyhteys joka kestää vaikka pari kameraa ympäri huonetta ja mikkejä siellä täällä ... Näistä tulee ohjeet ja ainakin joku kohde antaa vielä linkin laitteiston testaamiseen hyvissä ajoin ennen koetta (puhun nyt vain omasta puolestani ja en liity psykologian kokeeseen)
Miten mielestäsi koe olisi pitänyt järjestää?
/yom
Viime vuonna hain ekaa kertaa ja olin niin uskomattoman pettynyt, masentunut ja lannistunut kun jäi hilkusta kiinni etten päässyt. Tänäkään vuonna tuskin pääsen, koska ei löydy riittäviä papereita ja kokeessa mahdollisuudet epätodellisen naurettavat. Omat vahvuudet olis siinä tilastossa mitä sitten just nimenomaan tänä vuonna ei tarvitse. Silti jotenkin tää asia ei edes tunnu niin raastavalta. En tiedä miksi viime vuonna tuntui pahemmalta vaikka ihan top-1 unelma se kouluun pääsy edelleen mulle tällä hetkellä on :D mutta nyt tuntuu että on ihan suht rento asian suhteen ja menen ihan hyvillä mielin korottelemaan syksyllä. Ehkä tämmöset välivuodet sitten kypsyttää ihan tervehenkisellä tavalla kuitenkin, vaikka tietty monella tapaa ajateltuna tulee myös tuhlattua aikaa. Mutta ehkei se oo niin vakavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäänpä vähän vettä tähän spekulaatiomyllyyn. Kävin viime vuoden hakijoiden ylioppilasarvosanat läpi ja katselin vähän dataa ja tulin siihen lopputulokseen, että Helsinkiin en (ei-ensikertalaisena) pääse LLEEE-rivillä. Uskon, että reaalivalinnassa viimeinen sisälle päässyt on kirjoittanut vähintään LLLEE-rivin. Psykan lukijat ovat kuitenkin maan 2. parhaimpia YO-kirjoittajia.
Turkuun/Tampereelle pääsee suht varmasti LLEEE-papereilla ja Jyväskylään voi riittää jopa LEEEE.
Tähän kaikkeen vaikuttaa toki se, että menevätkö nämä kaksi-kolme ällää kirjoittaneet jo todistusvalinnassa sisään. Jännäks menee!
Itseäni ei kuitenkaan harmita, jos jää Helsingin paikka saamatta. Mukava ensi vuonna pänttää itsensä sisään, kun tietää että opiskeluvuodet voi viettää skarppien tyyppien kanssa. Tsemppiä kaikille odotteluun!
Hyi miten rumasti puhut rivien välissä tänä vuonna sisäänpääsevistä. Jos oot lukenut tän valinnan perustelut niin tarkoituksena on saada sisään mahdollisimman samanlainen porukka kun aiempinakin vuosina. Toivoisin ite ettei tää valintasysteemi vaikuttais psykan opiskelijoiden vuosikurssien väliseen yhteishenkeen just tän kaltasella puheella. Tuleva vuosikurssi on ihan yhtä hyvä kun muutkin, juuri siihen on pyritty miettimällä tarkasti miten sisään näissä olosuhteissa otetaan.
Mietitty enemmänkin, miten mahdollisimman vähän ihmisiä uhkaisi yliopistoa oikeustoimilla. Eihän tuo koe ole millään tavalla reilu niitä hakijoita kohtaan, jotka ovat rehellisiä. Toisesta vaiheesta ei tässä ole mitään apua, kun sinne pääsee alle promille.
Miten sinun mielestä reilumpi koe olisi pitänyt järjestää?
Oon ymmärtänyt, että laskinta saa käyttää ja kaavoja. Tämä, koska tavallisessakin pääsykokeessa annetaan ne kaavat käyttöön. Laskimestakaan ei ole hirveästi hyötyä, jos ei ymmärrä tehtävää...
Itselläni ei ole sitä vaaraa, että saisin kavereilta tms. apua, koska mulla ei sellaisia ole. Jos pärjään ilman, niin olen ikionnellinen, jos pääsen seuraavaan vaiheeseen ilman kenenkään apua.
Vierailija kirjoitti:
Oon ymmärtänyt, että laskinta saa käyttää ja kaavoja. Tämä, koska tavallisessakin pääsykokeessa annetaan ne kaavat käyttöön. Laskimestakaan ei ole hirveästi hyötyä, jos ei ymmärrä tehtävää...
Itselläni ei ole sitä vaaraa, että saisin kavereilta tms. apua, koska mulla ei sellaisia ole. Jos pärjään ilman, niin olen ikionnellinen, jos pääsen seuraavaan vaiheeseen ilman kenenkään apua.
Just noin, mee hyvällä itseluottamuksella vaan eteenpäin, tsemppii sulle
Taitaa tulla todella tylsä fuksivuosi :(
Kevät2020 kirjoitti:
Ketä kiinnostaa - kunhan pääsis opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kevät2020 kirjoitti:
Ketä kiinnostaa - kunhan pääsis opiskelemaan.
Mua kiinnostaa. Uskoisin myös, että aika monta syksyllä aloittavaa.
Voisiko ainereaalivalinnalla päästä jos psykologiasta E ja äidinkielestä E ja pitkämatikka C ...? Peukku ylös jos voisi
Mitä luulette oisko mitään mahiksia päästä ainereaalivalinnassa Joensuuhun, kun kirjotin: psykasta L, äikästä L, matikasta M, enkusta B :( ja ekasta ainereaalikimpusta L? (Eli rivi LLMBL)
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulette oisko mitään mahiksia päästä ainereaalivalinnassa Joensuuhun, kun kirjotin: psykasta L, äikästä L, matikasta M, enkusta B :( ja ekasta ainereaalikimpusta L? (Eli rivi LLMBL)
Auts, miten aiot pärjätä yliopistossa B:n enkulla? Kirjoitin L ja silti psykan ekojen kurssien kirjallisuus ei ainakaan tunnu ihan maailman kevyimmältä luettavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auts, miten aiot pärjätä yliopistossa B:n enkulla? Kirjoitin L ja silti psykan ekojen kurssien kirjallisuus ei ainakaan tunnu ihan maailman kevyimmältä luettavalta.
Mullakin on enkusta B ja hyvin olen pärjännyt! Yksi maisterintutkinto jo kasassa.
Enkun kursseja en tiettykään päässyt kokeella läpi yliopistossa, piti mennä paikan päälle istumaan ne.
Maailman puhutuin kieli on Broken English ja minä ilmoittaudun sen puhujaksi! ;D Ei monet lukemani artikkelitkaan ihan natiivilla enkulla ole kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kommentti nyt vähän lannisti :( Tiedän tottakai, että vaikeeta se aluks tulee varmasti olemaan mut uskon ettei mahdottomuus! Tiiän yhen toisen joka kirjotti kans enkusta B:n ja on pärjänny psykalla ihan hyvin. Mut ei mun mielestä kannata jättää omia unelmiaan taka-alalle haasteiden vuoksi, tai en ainakaan haluis luovuttaa edes yrittämättä.
Oikeesti, menee hermo valmennuskurssin amk matskujen kanssa. Miten helppoa matikkaa siellä amk-kokeessa oikein on?! Tällä hetkellä "kertaan" matikkaa joka opetettiin ala-asteella! Jakokulman käyttöä, allekkain kertomista/yhteenlaskua/vähennystä. Ärsyttää myös nää valmennuskurssin vetäjät kun yksi on niin allerginen, että koko ajan pyyhkii räkää hihaan ja ties mihin. Toisella on puhevika...no ei siinä, minkäs voi, mutta vähän sekin häiritsee. Ennen kaikkea se heidän esiintymistyylinsä, kun pitää vinkata silmää, hihittää, käkättää ja olla keinotekoisen kaverillinen. Ankeat taustat videoissa ja tehtävissä kirjoitusvirheitä. Vähän enemmän panostusta ois voinut tällä rahalla saada. Anna mun kaikki kestää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kommentti nyt vähän lannisti :( Tiedän tottakai, että vaikeeta se aluks tulee varmasti olemaan mut uskon ettei mahdottomuus! Tiiän yhen toisen joka kirjotti kans enkusta B:n ja on pärjänny psykalla ihan hyvin. Mut ei mun mielestä kannata jättää omia unelmiaan taka-alalle haasteiden vuoksi, tai en ainakaan haluis luovuttaa edes yrittämättä.
Älä anna lannistaa. Tais olla aika ilkeällä tuulella hän. Jos sulla on kielissä vaikeaa, niin saat apuja yliopistolta. Ainakin HY:lla on hieno kielikeskus ja siellä kyllä autetaan ja tarjotaan monenlaisia kursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä anna lannistaa. Tais olla aika ilkeällä tuulella hän. Jos sulla on kielissä vaikeaa, niin saat apuja yliopistolta. Ainakin HY:lla on hieno kielikeskus ja siellä kyllä autetaan ja tarjotaan monenlaisia kursseja.
Kiitos sulle tästä kommentista! Tuli heti paljon parempi mieli ja sellanen olo, ettei oo mitenkään mahdotonta opiskella sitä mistä on haaveillu jo tosi kauan😍
Ei se enkunkielinen kirjallisuus nyt niin vaikeaa ole, paitsi ehkä ne ekat kurssit kun menee hetki aikaa tottua, mutta nopeasti se alkaa sujua. Itsellänikin juuri ja juuri M enkusta ja silti pärjännyt ihan hyvin :) Älä pelkää!
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, menee hermo valmennuskurssin amk matskujen kanssa. Miten helppoa matikkaa siellä amk-kokeessa oikein on?! Tällä hetkellä "kertaan" matikkaa joka opetettiin ala-asteella! Jakokulman käyttöä, allekkain kertomista/yhteenlaskua/vähennystä. Ärsyttää myös nää valmennuskurssin vetäjät kun yksi on niin allerginen, että koko ajan pyyhkii räkää hihaan ja ties mihin. Toisella on puhevika...no ei siinä, minkäs voi, mutta vähän sekin häiritsee. Ennen kaikkea se heidän esiintymistyylinsä, kun pitää vinkata silmää, hihittää, käkättää ja olla keinotekoisen kaverillinen. Ankeat taustat videoissa ja tehtävissä kirjoitusvirheitä. Vähän enemmän panostusta ois voinut tällä rahalla saada. Anna mun kaikki kestää!
Se yleinen osio on juuri tuollaista! Samanlaisia laskuja kuin sotelissa oli, ja ne oli pääasiassa ala-astekamaa, pitoisuuksissa ja perusyhtälöissä tulee jotain yläasteelta. Siksi psykaan on ollut pakko ottaa se luonnontiedeosio mukaan, että olisi edes vähän haastetta laskuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pärjäät, älä lannistu. Kun on päässyt sisään, nuiin kyllä siellä pärjää. Enempi joudut ehkä tekee enkun kanssa töitä mutta so what
Mietitty enemmänkin, miten mahdollisimman vähän ihmisiä uhkaisi yliopistoa oikeustoimilla. Eihän tuo koe ole millään tavalla reilu niitä hakijoita kohtaan, jotka ovat rehellisiä. Toisesta vaiheesta ei tässä ole mitään apua, kun sinne pääsee alle promille.