Kuivan maan mökkien ja saarimökkien kysyntä on vähentynyt merkittävästi koko Suomessa.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006154233.html
Rahallista arvoa näillä on käytännössä enää Etelä-Suomessa.
Kommentit (74)
Borrelioosi tarttuu vasta jos punkki on kiinni vuorokauden. Joka iltainen punkkitarkastus auttaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan sitä, että miksi nykyään ihmiset ei halua saarimökkiä, mikä siinä voi olla niin pelottavaa tai epämiellyttävää.
Se että siellä ei ole mitään tekemistä.
Vietän lomani Helsingissä: on museoita, konsertteja, tapahtumia, ystäviä. Ruokaa saa maun mukaan ravintoloista ja itse voi ostaa ainekset torilta ja kauppahalleista. Uimarantoja on kymmenittäin ja maauimaloissa on lämmin vesi altaassa ja saunaankin pääsee. Luontoon pääsee nopeasti, samoin puistoihin. Lomalla voi ottaa vaikka päiväkaljan jos haluaa.
Mitä minä siellä saaressa teen?
Sehän on makuasia. Itse tykkään puutarhatöistä. Jostain syystä se olut maistuu paremmalta sen jälkeen kun on huhkinut vähän lapiohommissa. Mutta toiset tykkää ja toiset ei. Kaupunkikulttuuria tulee harrastettua loppu aika vuodesta ihan riittävästi.
Nykyään nuoriso on sellaista vellipersettä että eivät lisäänny eikä edes mökkeily kelpaa. Ei ihme että tulee arabit ja vie kaikki työt ja naiset, soijapoikia on jokainen jokainen ikäluokka 1980-luvulta lähtien.
Nykyajanvellihusut kirjoitti:
Nykyään nuoriso on sellaista vellipersettä että eivät lisäänny eikä edes mökkeily kelpaa. Ei ihme että tulee arabit ja vie kaikki työt ja naiset, soijapoikia on jokainen jokainen ikäluokka 1980-luvulta lähtien.
Suomi on hiipuva maa, ei tänne kannata jäädä ja siksi myös omistaa täältä mitään.
Ei kai kysyntä ole vähentynyt, hinnat vain ovat pilvissä nykyisin. Isolla osalla väestöstä ostovoima ei ole noussut ollenkaan muutamaan vuosikymmeneen, samaan aikaan mökkien hinnat ovat kasvaneet moninkertaisiksi.
Kysyntää olisi väestön ostovoimaa hintatasoltaan vastaaville mökeille, eli hintojen pitäisi olla jokunen kymppitonni. Kaikki mökit kyllä menevät kaupaksi, kunhan hinta on oikea. Jos on itse sattunut olemaan julkisella puolella töissä viimeisen neljännesvuosisadan ja nauttinut höveleistä palkankorotuksista, niin silloin saattaa tietysti olla väärä kuva muiden ihmisten ansiotasosta ja ostovoimasta.
Miksi minun pitäisi kiinnostua mökkeilystä? Perustele! Eiväthän ihmiset muuallakaan maailmassa omista mökkejä pohjoismaiseen tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kysyntä ole vähentynyt, hinnat vain ovat pilvissä nykyisin. Isolla osalla väestöstä ostovoima ei ole noussut ollenkaan muutamaan vuosikymmeneen, samaan aikaan mökkien hinnat ovat kasvaneet moninkertaisiksi.
Kysyntää olisi väestön ostovoimaa hintatasoltaan vastaaville mökeille, eli hintojen pitäisi olla jokunen kymppitonni. Kaikki mökit kyllä menevät kaupaksi, kunhan hinta on oikea. Jos on itse sattunut olemaan julkisella puolella töissä viimeisen neljännesvuosisadan ja nauttinut höveleistä palkankorotuksista, niin silloin saattaa tietysti olla väärä kuva muiden ihmisten ansiotasosta ja ostovoimasta.
Kyllä se kysyntä on laskenut. Jos mökkien hinnat ovat sadoissa tuhansissa ja niiden ylläpito vielä maksaa päälle, niin mieti mitä kaikkea kivaa tuolla rahalla voi tehdä ulkomaille. 20-30k€ on maksimi mitä tuollaisesta mökistä kannattaa maksaa. Silläkin rahalla reissaa vuosia Aasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan sitä, että miksi nykyään ihmiset ei halua saarimökkiä, mikä siinä voi olla niin pelottavaa tai epämiellyttävää.
Vietän lomani Helsingissä: on museoita, konsertteja, tapahtumia, ystäviä. Ruokaa saa maun mukaan ravintoloista ja itse voi ostaa ainekset torilta ja kauppahalleista. Uimarantoja on kymmenittäin ja maauimaloissa on lämmin vesi altaassa ja saunaankin pääsee. Luontoon pääsee nopeasti, samoin puistoihin. Lomalla voi ottaa vaikka päiväkaljan jos haluaa.
Sehän on makuasia. Itse tykkään puutarhatöistä. Jostain syystä se olut maistuu paremmalta sen jälkeen kun on huhkinut vähän lapiohommissa. Mutta toiset tykkää ja toiset ei. Kaupunkikulttuuria tulee harrastettua loppu aika vuodesta ihan riittävästi.
Useimmat festarit kuitenkin järjestetään kesällä, eikä siellä uimarannallakaan niin hauskaa ole talvella. Käy kokeilemassa jos et usko. Ihmisetkin ovat paljon hyväntuulisempia kesällä ja syömässä ulkona tai vaikka siellä oluella on hauskempi käydä. Ikävähän se on yksinään ihmetellä jossain mökillä.
-eri
Hoitoa vaatineita borrelioositapauksia on vuodessa pari tuhatta.
Ostettiin juuri oma saarimökki:) Meiltä kotoa hurauttaa mökille noin tunnissa. Koko hehtaarin kokoinen saari ja jolla kaksi mökkiä (okei, eivät kyllä mitään priimaa) maksoi noin 150 000. Venekin alle tonnin. Saari oli ollut myynnissä yli vuoden ja siksi saatiinkin hintaa alas. Eli minä olen vain tyytyväinen kun ihmiset eivät halua ostaa noita, saatiinpahan omamme halvalla.
Tokihan se on parempi hankkia saaresta mökki, jotta voi sitten valittaa kaikille tutuille kuinka raskasta on pitää mökki kunnossa ja kuinka paljon sen ylläpito maksaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin juuri oma saarimökki:) Meiltä kotoa hurauttaa mökille noin tunnissa. Koko hehtaarin kokoinen saari ja jolla kaksi mökkiä (okei, eivät kyllä mitään priimaa) maksoi noin 150 000. Venekin alle tonnin. Saari oli ollut myynnissä yli vuoden ja siksi saatiinkin hintaa alas. Eli minä olen vain tyytyväinen kun ihmiset eivät halua ostaa noita, saatiinpahan omamme halvalla.
150 000€ on valtava määrä rahaa! Tuolla rahalla eläisit leveästi loppuelämäsi Karibialla.
Meidän kylällä kaikki kuivanmaan mummonmökit on myyty nopeasti, mutta ostajat on n. 40+ v. Myyntinopeuteen vaikuttanee myös se, että kylällä on sähköt joka mökissä, puhdasvetinen järvi ja kyläyhdistys ylläpitää kivaa rantaa. Kyllä se myyntikin riippuu sijainnista ja mökin kunnosta, neliöistä ja käytettävyydestä. Ihmiset ei halua ajaa tuntitolkulla jonnekin työleirille ahtaaseen koppiin.
Ostoikäiset ikäluokat on pienempiä, ja siinä on varmaan paljon sitä porukkaa, jolla ei lapsuudessa ole koskaan mitään mökkiä ollut tai muistikuvaa, miten alkeellisissa olosuhteissa selvitään hengissä tai miten tehdään remontteja. Huussit on nykysukupolvelle ihan yäk. Ne on syntyneet vesivessojen aikakaudella ja useimmilla on ollut omat huoneet, eli jos ostamista aikovilla on lapsia, ei ne osta mitään 35 neliön koppeja. Sähköt pitää olla ja vedet ulos eikä pihakaan saisi olla mikään rytökasa, terassikin pitäisi löytyä.
Meillä on mökillä vedet ulos, polttava kakkala (ja hätävarana huussi) ja kesävesi, vesi lämpiää läpivirtauslämmittimellä, ja järjestely mahdollistaa pöytätiskarin, samoin löytyy terassi sekä talolta että saunalta itikkaverkoilla. Noi parannukset on aika helppoja eikä mitenkään järkyttävän hintaisia tehdä, kun ei laita vesivessaa. Saunalla pääsee pesulle, suihku on. Vesijärjestelmiä ei tarvitse pistää kalliilla uusiksi, kun ei ole vesivessaa, kevyemmät ratkaisut riittävät.
Myyjän kannattaa miettiä tunnearvon sijasta ihan käytännöllisyyttä, jos aikoo saada mökkinsä kaupaksi.
Noiden saarimökkien hinta on ihan järkyttävä käytännöllisyyteensä nähden. En itse maksaisi jossain hankalan matkan päässä nököttävästä sähköttömästä tönöstä 70-80 th. euroa enempää, olkootkin veden äärellä. Jo pelkän päivitysrempan tekeminen on ihan järkyttävän työlästä, ottaen huomioon tarvikkeiden kuljettamisen. En ihmettele, ettei saarimökkiä haluta...
Vierailija kirjoitti:
No halpahan tuo ei objektiivisesti katsottuna kyllä ole mutta pääasia tietysti että olette itse tyytyväisiä! Mitä se muille kuuluukaan jos olette omasta mielestänne tehneet hyvät kaupat.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkäisin näistä.
https://www.etuovi.com/kohde/9598906?haku=M1383893750
Nyt purskahti vedet näppikselle. Karmeita hintapyyntöjä! (No, en tiedä, ehkä vaan mun mielestä). Olen nuori ja en ikimaailmassa ostaisi mökkiä vaikka lapsuuden mökkikesiä muistelen lämmöllä. Noilla mökkirahoillahan saa jo kivan omakotitalon kaupungista kaikilla mukavuuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
150 000€ on valtava määrä rahaa! Tuolla rahalla eläisit leveästi loppuelämäsi Karibialla.
Näinhän se on, mutta Kanaria ei itseäni hirveästi. Ja tuskin me joka vkloppu voisimme lentää Kanarialle. Nytkin parina viikkona olemme lastanneet auton valmiiksi heti töiden jälkeen, käyneet kaupassa ja hujauttaneet saarelle. Perillä ollaan oltu parhaimillaan perjantaina klo 18. Lähtö pois sunnuntaina klo 20. Ihanaa kun kotimatka ei ole pitkä. Minusta ainakin on luksusta kun työviikon päätteeksi voi kuunnella vaan lintuja ja aaltojen liplatusta, ja pulahdella alasti uimaan merenrantasaunasta.
Mä rakennutan just mökkiä. Tai mökki + sellainen tuparakennus. Ihana järvitontti, sekametsää...laituri ja hiekkapohja..
Laitan sähköt ja vedet tulemaan. Rantasauna on jo rakennettu.
Mökki on muuten aika perinteinen, mutta olkkarin yksi seinä on käytännössä ikkunaa koko seinä. Näkymä järvelle.
Paljon terassia...
Mä asun Helsingissä lapseni kanssa ja kyllä haluan paikan missä latautua. Olla luonnon keskellä, ilman naapureita ja jatkuvaa ostomeininkiä. Ja sitä, että pitäisi ostaa oma viihtyminen. Mä tykkään uida ja saunoa, olla luonnossa, kuulla lehtien kahina tuulessa jne.
Kyllä sitä voi matkustellakkin, mutta mökkeily on mulle voimauttavaa. Melkeinpä henkistä/pyhää ajanviettoa.
Mökki on noin tunnin ajomatkan päässä Helsingistä. Ihana paikka.
Jonkun mielestä kallista, ja on kai se. Mutta mulla on varaa. Kiitollinen olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat festarit kuitenkin järjestetään kesällä, eikä siellä uimarannallakaan niin hauskaa ole talvella. Käy kokeilemassa jos et usko. Ihmisetkin ovat paljon hyväntuulisempia kesällä ja syömässä ulkona tai vaikka siellä oluella on hauskempi käydä. Ikävähän se on yksinään ihmetellä jossain mökillä.
-eri
Edelleen makuasioita. Olen aikoinani ihan tarpeeksi seisonut festareilla vesisateessa jonottamassa väljähtänyttä kaljaa anniskeluhäkissä. Mökissä on parasta juuri se ettei siellä ole ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkäisin näistä.
https://www.etuovi.com/kohde/9598906?haku=M1383893750
Nyt purskahti vedet näppikselle. Karmeita hintapyyntöjä! (No, en tiedä, ehkä vaan mun mielestä). Olen nuori ja en ikimaailmassa ostaisi mökkiä vaikka lapsuuden mökkikesiä muistelen lämmöllä. Noilla mökkirahoillahan saa jo kivan omakotitalon kaupungista kaikilla mukavuuksilla.[/
Eipä ole noillekaan maksajia löytynyt, vuosia myynnissä. Hintaakin tipautettu mutta jos alku oli miljoonan luokkaa, niin vaikka on pudotettukin hintapyyntö niin kallis on vieläkin.
Mikähän noissa olisi sellainen hinta että alkaisi ehkä kauppoja syntyä: max 200 000?