Ihan järkyttävää, meidän perheen lapsilla on eri elintasot ja se aiheuttaa mun tyttäressä mielipahaa
Minä ja mies asutaan miehen omistamassa talossa. Miehen poika asuu meidän kanssa. Mun tytär asuu meillä yleensä viikonloppuisin, välillä on pidempäänkin jos isällään on vaikkapa työmatka. Mun mies on aika varakas, hänellä on hyväpalkkainen työ ja vanhemmilta saatua perintöä. Miehen poika saa isältään käytännössä kaiken mitä haluaa. Lisäksi poika harrastaa jääkiekkoa. Mä olen aika pienipalkkaisessa työssä, enkä voi hankkia tyttärelleni kaikkea hänen tarvitsemaansa. Tytön isälläkään ei ole kauhean isoa palkkaa ja hänellä on paljon lainoja (esim. aivan liian kallis auto). Tyttö haluaisi harrastaa ratsastusta, mutta mulla tai isällään ei ole varaa sitä maksaa. Puhelinkin on useamman vuoden vanha. Mun miehellä olisi aivan hyvin varaa auttaa mun tyttöäkin, jotta hänkin saisi toteuttaa unelmiaan. Tyttö kuitenkin asuu meilläkin, niin hän on yhtälailla perheenjäsen. Tyttö on sanonut usein mulle, että hänestä on niin ikävää kun velipuoli saa kaiken, mutta hänellä ei ole mahdollisuuksia. Mies ja poikansa ovat suunnittelemassa matkaa nyt kesällä. Mäkin olisin päässyt mukaan, mutta en saanut lomaa osumaan kohdilleen. Kysyin mieheltä, että voisitteko ottaa tytön mukaan, niin mies vaan sanoi ei. Mun mielestä aika törkeää. Ihan kuin tyttöä syrjittäisiin. Mitä tässä tilanteessa tekisin?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaat oman asunnon, niin tytön ei tarvitse katsoa miten miehen poikaa hemmotellaan.
En halua erota miehestä. Hän on kuitenkin rakastava ja hyvä mulle.
Ap
Hei, ei elämässä kaikkea voi saada. Te teette tyttösi kanssa pienen lomasen, mihin sun ja ex-miehen rahkeet riittää. Tietysti olisit voinut ottaa yhtä köyhän uuden kumppanin , kuin olet itsekkin ja kaikki olisi tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: mikä on yhden ratsastustunnin hinta? En jaksa uskoa, etteikö tytön vanhemmilla olisi varaa maksaa edes yhtä tuntia/viikko puoliksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: mikä on yhden ratsastustunnin hinta? En jaksa uskoa, etteikö tytön vanhemmilla olisi varaa maksaa edes yhtä tuntia/viikko puoliksi?
Riippuu paikkakunnasta, mutta noin 20-50€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Ja se miehen poikahan ei ole sinun tyttäresi velipuoli.
Nimenomaan on velipuoli.
No ei todellakaan. Veli- ja sisarpuolia ovat ne, joiden toinen biologinen vanhempi on sama kuin itsellä. Heillä on siis puolet samaa perimää (”samaa verta”) kuin itsellä.
Isän tai äidin uuden puolison aikaisemmat lapset eivät ole verisukulaisia eli biologista sukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Nimenomaan on velipuoli.
Velipuolilla jompikumpi vanhemmista on sama. Tässä on kyseessä uusioveli : )
Vierailija kirjoitti:
Hevosia ja ratsastusta voi harrastaa halvallakin. Monet tienaa tunteja itselleen tallitöillä ja talutuksilla.
Totta mutta on otettava huomioon myös matkakulut. Kaikki eivät asu lyhyen matkan päässä tallilta.
Eikös monet tallit anna alea ratsastus maksuun jos tekee tallitöitä? Ainakin omassa nuoruudessa oli näin, joku saattoi jopa antaa ilmaisiksi ratsastaa jos teki hommia tarpeeksi. Tyttö vaan soittelemaan talleille. Oiva tilaisuus opettaa että töitä tekemällä saa sen mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Nimenomaan on velipuoli.
Velipuolilla jompikumpi vanhemmista on sama. Tässä on kyseessä uusioveli : )
Tai bonusveli. Joku käytti myös termiä riesaveli, kun suhde häneen ei ollut miellyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaat oman asunnon, niin tytön ei tarvitse katsoa miten miehen poikaa hemmotellaan.
En halua erota miehestä. Hän on kuitenkin rakastava ja hyvä mulle.
Ap
Siis laitat oman edun ja hyvinvoinnin lapsen edun edelle?
Olin vastaavassa tilanteessa, vaikka ennen yhteenmuuttoa puhuttiin ja sovittiin toisin. Kaikki alkoi pikkuhiljaa, pienin askelin, lopulta muutin pois ja häät peruttiin. Ja yhteenmuutto oli suuri virhe. Nyt tapaillaan edelleen, mutta asutaan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö voisi mennä töihin
Mihin pääsee 11 vuotias töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Nimenomaan on velipuoli.
Ei ole. Velipuolella on joko sama isä tai sama äiti.
Toi on etä-äidin kanssa asuva ventovieras poiks.
Jos ei ole mahdollista tehdä ylityötä, otat toisen työn, sinulla kun on arkipäivät lapsivapaata. Esimerkiksi vuokrafirmojen kautta voi saada työtä, jota voi tehdä satunnaisesti.
On sitä kaikenlaista elämässä. Meillä on lähipiirissä teinipoika, jolla nyt sattuu olemaan 4 isoisää, jotka kaikki kovasti rakastavat ja arjessakin humioivat hänet. Ei kannata laskea montako kallista kännykkää hänellä on jo ollut. Ei varmaan löydy paikkaa maailmassa missä ei olisi jo matkustanut. Omat vanhemmatkin ovat suurituloisia. Myös tädit ja sedät huolehtivat hänestä ja synttärit ovat kuin miljonäärin lapsilla. Mutta ei kukaan meistä sukulaisista kuitenkaan ole ajatellut että meidän pitäisi hänen kavereilleen kustantaa pidempiä matkoja tai vakituisia ratsastuksia. Pakko vaan opettaa lapsellesi , että samalla luokallakin voi olla hyvin erilaisista kodeista lapsia. Minä olen se läheisin isoäiti. En haluaisi olla sinä, vaikeutat itse tyttösi arkea. Etkö uskalla sanoa, että on sitä rikkaita Suomessakin, ja heistä on hyötyä kun kuluttavat ja maksavat veroja.
Kannattaa ajatella tätäkin asiaa käänteisesti. En mä ainakaan ostaisi puolisoni lapselle kalliita kännyköitä tai matkoja. Jos haluan olla oman lapseni kanssa kaksistaan reissussa, en mä sinne ota ulkopuolista lasta. Ulkopuolinenhan tämä lapsi on, kun ei edes asu vakituisesti perheen kanssa.
Ja sit tää ratsastus. Se on todella kallis harrastus ja siihen yleensä sitoudutaan eli käydään joka viikko, että opitaan ja sitoudutaan. Kyse on satasista. Mikään talli ei ota 11 vuotiasta kokematonta tyttöä tekemään tallitöitä ratsastusta vastaan. Mun tyttö on ratsastanut 5 vuotiaasta (on nyt 14 v). Ratsastuskoulun kurssimaksu on 320€/10 ratsastuskertaa. Plus varusteet ja vakuutukset, kesäleirit....nyt mennään jo tonneihin tässä harrastuksessa.
No enpä kehtaisi edellyttää uudelta mieheltäni lapseni elättämämistä, matkalle ottamista, harrastusten maksamista ym.
En muuttaisi edes yhteen jos elintaso/tulotaso on kovin erilainen.
Johan ap asuu ilmeisesti aika leveästi, tavalla, johon yksin tai exän kanssa ei ollut varaa.
Itse asun yksin lapseni kanssa ja näin on hyvä. Reissaamme omien tulojemme mukaan, harrastaakin saa ja kun asuminen on mitoitettu omaan tulotasoon, lapsella on kaikkea mitä tarvitsee. Eikä ole tuollaisia uusperhesotkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo mitään auttaisi, pahentaisi vain tilannetta. Nyt AP ja tytär sentään saavat asua varmasti ihan mukavassa talossa, nähtävästi ilmaiseksi tai pienin kustannuksin.
Jos AP hommaa oman asunnon niin se on pakosta joku surkea loukku. Ei se tytär sitten ainakaan pääse ratsastusharrastusta aloittamaan. Päinvastoin jää saamatta moni muukin kiva juttu.
Ei tuossa voi tehdä muuta kuin selittää tytölle että elämä nyt kertakaikkiaan ei ole reilua. Toisilla on varakkaat vanhemmat ja toisilla köyhät vanhemmat.
Surkea loukku? En tiedä apn palkkaa, mutta jos esim.netto 2000, sillä saa jo tosi kivan kämpän.
Eipä tarvitse ihmetellä tämän kansakunnan traumojen määrää, kun lukee vaikka tätä palstaa. Itse olen kasvanut ympäristössä, missä lapset olivat ikään kuin kaikkien lapsia. Jos kavereiden vanhemmat esimerkiksi jotain tarjosivat niin rahan tarjous ja siitä kieltäytyminen oli aina odotettu esityksensä reissujen päätteeksi.
Täällä sitten saa lukea kuinka modernit ihmiset laskevat uusiosuhteidensa excel-kaavioiden tasapainojaan! Jotenkin käsittämätöntä, vaikken itsekään ole vanha tai edes kultavuorien keskellä kasvanut.
Luulisi terveen uusiosuhteen merkki jo olevan, että lapset olisivat kuin omia. Mutta jokainen elelkööt toki tyylillään omien valintojensa kanssa.
Nimenomaan on velipuoli.