Kykeneekö haluton kumppani lisäämään halujaan, vai onko kyseessä korjaamaton yhteensopivuusongelma?
Tilanne on siis se, että meillä on seksiä liian harvoin minun makuuni, ja jos asia ei parane, suhde tulee päättymään tämän asian vuoksi. Toinen on vihdoin ymmärtänyt, että olen tosissani, ja lupaa tehdä jotakin sen eteen, että hän haluaisi enemmän seksiä.
Ongelma on se, etten tiedä, onko tämä oikein. Miksi toisen pitäisi haluta enemmän seksiä? On ihan yhtä ok haluta hyvin vähän seksiä kuin erittäin paljon seksiä. Hän haluaa epätoivoisesti pitää kiinni suhteestamme, mutta en halua seksiä, johon toinen kokee olevansa painostettu. Sellainen ei tunnu hyvältä.
Toisekseen en ole niinkään varma, miten halukkuutta voi edes lisätä. Mitään rohdot tuskin vaikuttavat. Kumppanillani on kertomansa mukaan ollut aina matala libido, josta on ollut hänelle hankaluuksia aikaisemmassa suhteessa. (Ei kyllä maininnut tästä mitään, kun aloimme tapailla.)
Mitä mieltä olette? Onko erolle realistisia vaihtoehtoja?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Olemme olleet yhdessä kaksi vuotta, ja seksi oli tyydyttävää ensimmäiset puoli vuotta tai vieläkin vähemmän. Siitä saakka olen tehnyt aloitteita asian korjaamiseksi. Viimeiseksi puhuimme tästä viikko sitten, ja silloin toinen ymmärsi, että suhde tulee todella päättymään, jos muutosta ei tapahdu. Tuntuu, että toista olisi pitänyt ravistella aikaa sitten. Tilanne on ollut niin pitkään huono, että motivaatio on koetuksella. AP
Siis suhteestasi alle neljännes on ollut seksuaalisesti tyydyttävää!?
Eihän tällä suhteella nyt ole enää mitään mahdollisuuksia muuttua paremmaksi. Ette kerta kaikkiaan ole yhteensopivia. Kauanko meinasit vielä tuhlata aikaasi?
Onhan varmaa, että kyse on oikeasti vain haluttomuudesta eikä esim väsymyksestä tai ujoudesta tms syystä, jonka sinä koet haluttomuudeksi?
Vierailija kirjoitti:
Onhan varmaa, että kyse on oikeasti vain haluttomuudesta eikä esim väsymyksestä tai ujoudesta tms syystä, jonka sinä koet haluttomuudeksi?
Tarkoitan haluttomuudella sitä, että kumppanini ei halua harrastaa kanssani seksiä. Voihan siellä olla taustalla vaikka mitä lapsuudentraumoja tai salaa valvottuja öitä, ja hän ei vain suostu niistä kertomaan, mutta minun näkökulmastani sillä ei ole niin merkitystä. AP
Meillä ainakin haluttomuuden syy on lievä ylipaino, huono ruokavalio,puhelin kädessä sängyssä tai televisio päällä, liian kuuma kuulemma johon toki myös laihdutus auttaisi. Seksiä on ollut tämän vuoden aikana kerran. Viime vuonna oli useammin, mutta välissä oli 1-2 kuukautta. Olen tästä puhunut monen monta kertaa. Tai yrittänyt ottaa asiaa puheeksi. Syömisestä olemme puhuneet jo ylipäätään terveyden takia. Mies kyllä harrastaa joukkoulajia, mutta aina alkaa joku paikka pettää/sattua. Tämä on pään hakkaamista seinään. Mies ei ymmärrä miten se veroton olemus ja ei nyt jaksa vaikuttaa ihan kaikkeen. Lenkillä katselen usein pareja ja mietin, että tuo olisi kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme olleet yhdessä kaksi vuotta, ja seksi oli tyydyttävää ensimmäiset puoli vuotta tai vieläkin vähemmän. Siitä saakka olen tehnyt aloitteita asian korjaamiseksi. Viimeiseksi puhuimme tästä viikko sitten, ja silloin toinen ymmärsi, että suhde tulee todella päättymään, jos muutosta ei tapahdu. Tuntuu, että toista olisi pitänyt ravistella aikaa sitten. Tilanne on ollut niin pitkään huono, että motivaatio on koetuksella. AP
Siis suhteestasi alle neljännes on ollut seksuaalisesti tyydyttävää!?
Eihän tällä suhteella nyt ole enää mitään mahdollisuuksia muuttua paremmaksi. Ette kerta kaikkiaan ole yhteensopivia. Kauanko meinasit vielä tuhlata aikaasi?
Olen kai luonteeltani sellainen, että kaikki kivet pitää kääntää. Suhteessa on paljon hyvää, joten siksi olen ollut näin tavattoman kärsivällinen. Mutta nyt on jo hyvän aikaa ollut selvää, että nykytilanne johtaa eroon. AP
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin haluttomuuden syy on lievä ylipaino, huono ruokavalio,puhelin kädessä sängyssä tai televisio päällä, liian kuuma kuulemma johon toki myös laihdutus auttaisi. Seksiä on ollut tämän vuoden aikana kerran. Viime vuonna oli useammin, mutta välissä oli 1-2 kuukautta. Olen tästä puhunut monen monta kertaa. Tai yrittänyt ottaa asiaa puheeksi. Syömisestä olemme puhuneet jo ylipäätään terveyden takia. Mies kyllä harrastaa joukkoulajia, mutta aina alkaa joku paikka pettää/sattua. Tämä on pään hakkaamista seinään. Mies ei ymmärrä miten se veroton olemus ja ei nyt jaksa vaikuttaa ihan kaikkeen. Lenkillä katselen usein pareja ja mietin, että tuo olisi kivaa.
Kaikenlainen toisen huoltajaksi ja life coachiksi ryhtyminen on sellaista, mistä ihan tarkoituksella kieltäydyn. Se tappaa seksuaalisen kiinnostuksen yhtä varmasti kuin kuukausia jatkuva torjutuksi tuleminenkin. Ihan ensimmäinen parisuhteeni lukiolaisena kaatui siihen, kun toinen muuttui ällöttäväksi perässä vedettäväksi kivireeksi, ja sen jälkeen päätin, etten tuota roolia ota. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletatte että se haluton on mies?
Ei asialla ole mitään väliä kuka on aseksuaali. Aseksuaali ei muuksi muutu. Voi kuulostaa karulta, mutta se on kylmä totuus asiasta.
T. Aromanttinen aseksuaali
Aseksuaalisuus on äärimmäisen harvinaista. Paljon yleisempää on se, että toista ei vain seksi kiinnosta yhtä paljon kuin toista. Jos toinen haluaa seksiä kerran viikossa ja toinen kahdesti päivässä, eivät he ole seksuaalisesti yhteensopivia, vaikka molemmat ovatkin seksuaalisia.
Täällä kanssa yksi aseksuaali. Mistä kukaan tietään miten yleistä aseksuaalisuus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlainen toisen huoltajaksi ja life coachiksi ryhtyminen on sellaista, mistä ihan tarkoituksella kieltäydyn. Se tappaa seksuaalisen kiinnostuksen yhtä varmasti kuin kuukausia jatkuva torjutuksi tuleminenkin. Ihan ensimmäinen parisuhteeni lukiolaisena kaatui siihen, kun toinen muuttui ällöttäväksi perässä vedettäväksi kivireeksi, ja sen jälkeen päätin, etten tuota roolia ota. AP
Fiksu päätös.
Siis muut asiat ovat kunnossa mutta pelkän seksittömyyden vuoksi olet valmis eroon?
Vierailija kirjoitti:
Siis muut asiat ovat kunnossa mutta pelkän seksittömyyden vuoksi olet valmis eroon?
Ei tämä suhde täydellinen tietenkään ole. Sekin kyllä johtuu siitä, ettei tarpeisiini vastata. Kun ei saa tarpeeksi seksiä, alkavat myös muut asiat toisessa ärsyttää ja pinna on välillä kireällä. Mutta siis ilman muuta olen valmis eroamaan suhteesta sen vuoksi, ettei siinä ole riittävästi tai riittävän hyvää seksiä. AP
On kyllä karmaisevaa myös, jos kumppani "kiristää" seksillä... eli on pakko harrastaa seksiä tai suhde ei toimi. Todella ahdistavaa. Kyllä kai suhteessa nyt on muitakin ulottuvuuksia kuin seksi? Ainakin toivottavasti..
Vierailija kirjoitti:
On kyllä karmaisevaa myös, jos kumppani "kiristää" seksillä... eli on pakko harrastaa seksiä tai suhde ei toimi. Todella ahdistavaa. Kyllä kai suhteessa nyt on muitakin ulottuvuuksia kuin seksi? Ainakin toivottavasti..
Koetko, että jos kerron toiselle, että seksin määrä ja laatu ei nykyisellään riitä minulle, se on "kiristämistä"? En nimittäin halua missään tapauksessa painostaa toista seksiin, jota hän ei halua, mutta samalla en halua teeskennellä, että seksin puute olisi okei. Minusta on tärkeää, että toinen tietää, mitkä nykyisen linjan seuraukset tulevat olemaan. AP
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako olla suhteessa, joka aiheuttaa ahdistuksen tunteita? Nyt valoja päälle siellä.
Miten sen haluttomuuden nyt ottaa. Minä olen hyvin harvoin halukas jos mitään kiihottavaa ei tapahdu, mutta jos mieheni lähentelee ja hipelöi minua, niin kyllä silloin halut väkisinkin heräävät.
Vierailija kirjoitti:
Miten sen haluttomuuden nyt ottaa. Minä olen hyvin harvoin halukas jos mitään kiihottavaa ei tapahdu, mutta jos mieheni lähentelee ja hipelöi minua, niin kyllä silloin halut väkisinkin heräävät.
Sinulla on todennäköisesti ensisijaisesti responsiivinen halu: https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000005623186.html Tämä on naisilla paljon yleisempää kuin miehillä mutta ei miehilläkään tavatonta.
Meillä ei ongelma ole siinä, että mies ei tekisi tarpeeksi aloitteita (teen itse aloitteita mielelläni), vaan se, ettei meillä ole lähellekään tarpeeksi seksiä, eikä seksi ole myöskään aivan niin hyvää kuin haluaisin. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä suhde täydellinen tietenkään ole. Sekin kyllä johtuu siitä, ettei tarpeisiini vastata. Kun ei saa tarpeeksi seksiä, alkavat myös muut asiat toisessa ärsyttää ja pinna on välillä kireällä. Mutta siis ilman muuta olen valmis eroamaan suhteesta sen vuoksi, ettei siinä ole riittävästi tai riittävän hyvää seksiä. AP
Eroamisessa vain on se ongelma, että et välttämättä saa senkään jälkeen riittävästi tai riittävän hyvää seksiä. Mikset voi harrastaa itsetyydytystä, jos seksiä ei ole tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koetko, että jos kerron toiselle, että seksin määrä ja laatu ei nykyisellään riitä minulle, se on "kiristämistä"? En nimittäin halua missään tapauksessa painostaa toista seksiin, jota hän ei halua, mutta samalla en halua teeskennellä, että seksin puute olisi okei. Minusta on tärkeää, että toinen tietää, mitkä nykyisen linjan seuraukset tulevat olemaan. AP
Miltä tuntuisi, jos kumppanisi tunnustaisi, että ei syty sinusta? Jos vaikka ominaistuoksusi on hänestä muuttunut vastenmieliseksi eikä hän halua sinua lähelleen saati harrastaa seksiä kanssasi. Ja tämän vuoksi hän haluaa lopettaa suhteen. Asia jolle et voi tehdä mitään, vaikka haluaisit korjata tilanteen ja haluaisit pitää suhteen yllä.
Nyt olet yksipuolisesti päättänyt, että seksin määrä ei vain riitä. Tietysti voit esittää asian kohteliaasti, mikä ehkä lieventää tunnelmaa, mutta eihän tämä kiva tilanne ole. Olet varmaan aika nuori, kun seksi on sinulle noin ratkaisevan tärkeä asia?
Meillä tilanne on niinpäin, että mies haluaa jatkuvasti, minä viikottain. Aikani kipuilin asian kanssa, kunnes totesin, että ei se ole minulta pois mitenkään jos suostun useammin kuin huvittaisi. Tuntuu ehkä hyvin epäsopivalta ratkaisulta vuonna 2019, mutta olen itse tyytyväinen (ja uskon että mieskin on). Elämässä pitää tehdä kompromisseja muutenkin, ei kaikki mene aina sen mukaan, mitä itse haluaisi/toivoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroamisessa vain on se ongelma, että et välttämättä saa senkään jälkeen riittävästi tai riittävän hyvää seksiä. Mikset voi harrastaa itsetyydytystä, jos seksiä ei ole tarpeeksi?
Jäämisessä on vastaavasti se ongelma, että siinä menettää mahdollisuuden tavoitella suhdetta, jossa seksiä on riittävästi. Vuosi seksuaalisesti kuivassa suhteessa voi helposti tarkoittaa sadan tyydyttävän seksikerran menettämistä jonkun toisen kanssa.
Tuollainen "Mitä jos menetät tämänkin vähän" -ajattelu on loss aversion -vinomaa: https://en.wikipedia.org/wiki/Loss_aversion
Ja en siis halua suhteeseeni enempää itsetyydytystä vaan enemmän seksiä. Seksi on kahden (tai useamman) ihmisen välinen aktiviteetti, eikä itsetyydytys ole ollenkaan sama asia, vaikka sekin on toki kivaa ja tärkeää. AP
Googlasin tuon ja ihan tuttu ilmiö meillä. Kiitos. AP