Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt se on todistettu: Miehet pelkäävät älykästä naista

Vierailija
24.06.2019 |

Pyytääkö älykäs nainen miestään vaihtamaan lampun, jotta tämä saa tuntea olonsa maskuliiniseksi?

Älykkyys on ominaisuus, jota kyllä arvostetaan, mutta tuore tutkimus kertoo, että miehet eivät halua siltikään deittailla itseään terävämpää naista. Älykkyys on siis seksikästä, kunhan se pysyy kaukana omasta makuuhuoneesta.

Kolmen amerikkalaisyliopiston tekemässä tutkimuksessa saatiin selville, että miehiä vastakkaisen sukupuolen terävä-älyisyys pelottaa. Tutkimus julkaistaan Personality and Social Psychology Bulletinin marraskuun numerossa.

Psykologit kysyivät ensin 105 mieheltä, viehättivätkö näitä älykkyystesteissä itseään paremmin vain huonommin menestyneet naiset. Älykkyys voitti vielä tässä vaiheessa.

Seuraavassa testissä miehet pantiin tekemään älykkyystesti. Sen jälkeen kerrottiin, että he tapaavat pian naisen, joka on pärjännyt miestä joko paremmin tai huonommin samassa testissä. Epävarmasti käyttäytyivät ne miehet, jotka kuulivat tapaavansa itseään paremmin pärjänneen naisen. He pitivät naiseen välimatkaa, arvioivat hänet vähemmän viehättäväksi eivätkä olleet kovin innokkaita vaihtamaan yhteystietoja tai suunnittelemaan treffejä tämän kanssa. Älykkyyden uhka leijui vahvana ilmassa.

Yleinen uskomus on, että miehet haluaisivat älykkään kumppanin, jotta myös heidän jälkeläisistään tulisi neropatteja. Tutkijoiden mukaan maskuliinisuuden tunteen heikentyminen kuitenkin näkyi miesten laskeneena kiinnostuksena itseään fiksumpia naisia kohtaan.

Tulos on samassa linjassa aiempien kanssa. Aiemmin on todettu, että parisuhde on vaarassa, jos nainen tienaa enemmän. Myöskään vitsejä laukova nainen ei sytytä. Miehet ovat kilpailuhenkisiä, ja heidän itsetuntonsa näköjään rakentuu siitä tiedosta, että he ovat parhaita kaikilla mittareilla.
https://www.menaiset.fi/artikkeli/suhteet/ihmissuhteet/nyt_se_on_todist…

Kommentit (187)

Vierailija
61/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin valmis todistamaan väitteen omalta osaltani paikkaansapitämättömäksi vaikka en koe omaavani edes hyvää itsetuntoa. Olisi mukava jutella erilaisista asioista ymmärtävän ihmisen kanssa ja mahdollisesti oppia aina jotain uutta.

T: "Vain" AMK-inssi

Vierailija
62/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin pelästyisin, jos etukäteen saisin kuulla, että nyt tulee minua fiksumpi, komeampi ja rikkaampi mies tapaamaan. En tietenkään uskoisi, että minulla on mitään saumaa ja jopa aristelisin hänen seurassaan, kun pitäisin itseäni huonompana.

Normaalissa tilanteessa et tiedä toisen älykkyydestä yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä myöskään kopioi pitkiä lainauksia muiden sivustojen sisällöistä."

https://www.vauva.fi/artikkeli/keskustelualueen-saannot

Opettele, ap, ensi kerralla referoimaan.

Vierailija
64/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs nainen🤣 mikä se on? Onko lääkäri tai

Siivooja eri älyisiä? Nämä aina jaksaa Naurattaa, kun joku pitää toista, jopa itseään älykkäämpää kuin muita.

Vierailija
65/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemus erityisen älykkäistä ihmisistä ei ole ollut mikään positiivinen, ikävä kyllä. Ainakaan ennen. Nyt kun saan kunnian kasvattaa tällaista yksilöä, joten joudun todella miettimään, miten saisin hänestä esiin paljon muutakin kuin sen älykön, jota leimaa on lyöty hänelle heti pienestä asti. Välillä sitä miettii, että onko tuo ominaisuus enemmän siunaus vai kirous elämässä?

Älykkäiden kanssa on omat haasteensa. Ja älykkäillä on selvästi omat haasteensa.

Älä korosta hänen älykkyyttään ja vertaa sitä muihin ihmisiin. Pyri vahvistamaan sosiaalisia taitoja ja empatiaa, laaja-alaista kiinnostusta eri asioihin. Pyri vahvistamaan suhteita myös omanikäisiin lapsiin vaikka nämä tuntuisivatkin kypsymättömiltä. Älä ylennä suhteessa muihin, älä kohtele ihmelapsena. Älä polta loppuun jo lapsena. Kehu muustakin kuin suorituksista. Näin sanoisin tällaista tapausta lähipiirissä seuranneena. Kirouksen puolelle se on tässä tapauksessa mennyt.

En tietenkään toimikaan noin kuin kirjoitat. Mutta kyllähän hän itse huomaa arjessa sen miten muut ajattelee ja toimii vrt omaan tapaansa. Hän kun on hyvin nopea prosessoimaan ja muiden "hitaus" on selvästi turhauttavaa. Toki on monenlaisessa seurassa viihtyy silti, on monipuolisia harrastuksia jne.

Mutta voisin kuvitella, että varmaan olisi hyvä jos puolisonsa olisi myös ainakin jossain määrin älykkäiden joukkoon luettavissa.

Vierailija
66/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin pelästyisin, jos etukäteen saisin kuulla, että nyt tulee minua fiksumpi, komeampi ja rikkaampi mies tapaamaan. En tietenkään uskoisi, että minulla on mitään saumaa ja jopa aristelisin hänen seurassaan, kun pitäisin itseäni huonompana.

Normaalissa tilanteessa et tiedä toisen älykkyydestä yhtään mitään.

Tämä. Ei tässä ole kyse mistään miesten huonosta itsetunnosta tai pelosta. Kyllä jokaisella ihmisellä on taipumusta tuntea tällä tavalla epäsuhtaisessa seurassa.

Vierailija
67/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi amerikkalainen nollatutkimus. Mua ei hetkauta minnekään jos nainen on älykkäämpi. Päinvastoin, jos se siitä huolimatta haluaa olla mun kanssa niin senhän täytyy olla tosi rakkautta.

Miten niin nollatutkimus? Väitätkö, että tulokset eivät ole luotettavia? En ole lukenut tutkimusta, lähtökohtaisesti luotan, että aloitus ei ole trolli.

Se, että sinä ajattelet asiasta tuolla tavalla, on hienoa, mutta ei yksittäistapaus nollaa koko tutkimusta. Voin hyvin kuvitella, että yleisesti ottaen on noin kuten tutkimus toteaa.

Vierailija
68/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi amerikkalainen nollatutkimus. Mua ei hetkauta minnekään jos nainen on älykkäämpi. Päinvastoin, jos se siitä huolimatta haluaa olla mun kanssa niin senhän täytyy olla tosi rakkautta.

Niinhän sä sanot, mutta juuri tämä tutkimus todistaa, että sanasi ovat ihan bulls***tiä :D 

Vierailija
69/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä muka todistaa naisen älykkääksi? Tieteen saavutukset ovat järestään miesten nimissä.

Onko Marie Curie mies?

Vierailija
70/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskivertoeukko kirjoitti:

Taas tämä älykkyyskeskustelu on avattu, onneksi sentään on löydetty taas "uutta" näkökulmaa aiheeseen: naisten älykkyys pelottaa miehiä. No, jos itsetunto on kohdallaan toisen älykkyys, kauneus tai mikään muukaan ominaisuus ei hetkauta suuntaan tai toiseen.

Itseäni jotenkin häiritsee tämä älykkyyden jatkuva suitsutus. Suurin osa ihmisistä on kuitenkin ns. normaaliälyisiä ja normaalilla älykkyydellä pärjää elämässä ihan hyvin, jos vain itsetunto on kohdallaan. Harvassa ovat todelliset nerot, kuten Newton tai Einstein, eikä tietääkseni heidänkään elämänsä ollut mitään kovin helppoa, jos ei sitten oteta huomioon heidän saavutuksiaan tieteen alalla. Se, mikä kenellekin on menestystä riippuu ihan ihmisestä itsestään: yhdelle se on raha, toiselle joku muu asia.

Viisaus on mielestäni paljon tärkeämpää kuin älykkyys. Normaaliälyinen ihminen voi ihan hyvin olla joko todella viisas tai äärimmäisen tyhmä. Oma aviomieheni on varmastikin minua älykkäämpi, mutta itseäni pidän yhtä viisaana kuin häntä. Sitäpaitsi viisaudessa on älykkyyteen verrattuna se hyvä puoli, että viisauttaan voi lisätä elämänsä aikana, älykkyyttäään ei niinkään.

No näiden Einsteinien elämä ei tietenkään ollut helppoa, kun käytännössä kaikki ympärillä ovat itseään tyhmempiä.

Kuvittele itsesi tilanteeseen, että joutuisit elämään koko elämäsi kehitysvammaisten kanssa. Niin suuri ero on noilla hepuilla normitallaajaan. Siksi meidän tulisi arvostaa tai vähintäänkin suvaita näitä älykkäitä ihmisiä ja tehdä heidän elämästään edes vähän helpompaa lopettamalla heidän dissaaminen ja kuuntelemalla heitä enemmän ja olla itse vähemmän äänessä ainakin asioista, joista ei tiedä. 

Vierailija
71/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkään naisen kanssa täytyisi varmaan keskustella tämmöisestäkin aivan omituisesta "tutkimuksesta".

Joo kyllä vähän pelottaa eikä kyllä nappaa yhtään muutenkaan.

Vierailija
72/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs nainen🤣 mikä se on? Onko lääkäri tai

Siivooja eri älyisiä? Nämä aina jaksaa Naurattaa, kun joku pitää toista, jopa itseään älykkäämpää kuin muita.

Älykäs nainen (älykkyyden psykologisen määritelmän mukaisesti) on nainen, joka saa ÄO-testista korkeat pisteet. Esim. Mensan rajana 131 (vain 2 % kansasta saa korkeamman tuloksen). Älykäs mies määritellään psykometrialla samalla tavalla.

Vierailija
73/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä muka todistaa naisen älykkääksi? Tieteen saavutukset ovat järestään miesten nimissä.

Onko Marie Curie mies?

Eivät yksittäistapaukset kumoa sitä faktaa, että tosiaan suurin osa tieteellisistä saavutuksista on miesten tekemiä. Siihen vaikuttavat varmasti yhteiskunnaliset olot sekä se, että vaikka miesten ja naisten keskimääräinen ÄO on sama, miehillä hajonta on suurempaa. Eli miehistä löytyy enemmän sekä huippuälykkäitä että kehitysvammaisia. Tuo huippuälykkyys (vs. normiälykkyys) juuri mahdollistaa suuret tieteelliset saavutukset.

Vierailija
74/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha juttu.

Leiki tyhmempää ja avuttomampaa kuin olet ja saat miehen sanoi äitini aikoinaan.

Vierailija
75/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas yksi näitä korkeakoukutettujen sinkkunaisten "tutkimuksia". Todellisuudessa teidän ja miesten mielenkiinnot ja arvomaailmat eivät kohtaa riittävän usein. Siksi olette tahoillanne mieluummin yksin.

Älykkyyden muodoista tärkein on sosiaalinen älykkyys ja huumorintaju.

Monet korkeakoulutetut saattaa olla koulutuksestaan huolimatta aivan tumpeloita sosiaalisesti ja hyvin kuivaa seuraa ylipäänsä, joten ei ihme että tällaiset ihmiset eivät kovin kysyttyjä kumppaneina.

Sen sijaan sosiaalisesti älykkäät ja hauskat ihmiset jotka ovat hyvin haluttua seuraa ystävyys ja parisuhteisiin, koulutustaustastaan huolimatta.

Vierailija
76/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas yksi näitä korkeakoukutettujen sinkkunaisten "tutkimuksia". Todellisuudessa teidän ja miesten mielenkiinnot ja arvomaailmat eivät kohtaa riittävän usein. Siksi olette tahoillanne mieluummin yksin.

Monet korkeakoulutetut saattaa olla koulutuksestaan huolimatta aivan tumpeloita sosiaalisesti ja hyvin kuivaa seuraa ylipäänsä, joten ei ihme että tällaiset ihmiset eivät kovin kysyttyjä kumppaneina.

Sen sijaan sosiaalisesti älykkäät ja hauskat ihmiset jotka ovat hyvin haluttua seuraa ystävyys ja parisuhteisiin, koulutustaustastaan huolimatta.

Kyllä se äly helpottaa myös empaattista ja sovinnollista ihmistä. On helpompi hahmottaa muitakin kokemuksia abstraktisti kuin omiaan, tutustua teorioihin ja hahmottaa ihmissuhdeongelmien syitä ja parannuskeinoja.

Itsekkäitä ku*ipäitä on tyhmissä ja viisaissa.

Vierailija
77/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin nollatutkimus? Väitätkö, että tulokset eivät ole luotettavia? En ole lukenut tutkimusta, lähtökohtaisesti luotan, että aloitus ei ole trolli.

Se, että sinä ajattelet asiasta tuolla tavalla, on hienoa, mutta ei yksittäistapaus nollaa koko tutkimusta. Voin hyvin kuvitella, että yleisesti ottaen on noin kuten tutkimus toteaa.

Sekin on tutkittua dataa että 15% kaikista lapsista on käenpoikasia.

Vierailija
78/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Usein näillä naisilla tosin on jo perhe tai sitten jotain erittäin kummia piintymiä arjessa, joita ei voi mitenkään muuttaa.

Vierailija
79/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sä sanot, mutta juuri tämä tutkimus todistaa, että sanasi ovat ihan bulls***tiä :D 

Eli uskot mieluummin sitä, miten Amerikassa asiat ovat. Mitään eroja ei ihmisissä tietenkään ole.

Vierailija
80/187 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyydellä ei ole eri muotoja.