Vieläkö joku opettaa lapsensa kutsumaan tuntemattomia "tädeiksi" ja "sediksi"? Minkä ihmeen takia?
Tänään todistin, kun arviolta kolmivuotiaalle sössötettiin jotenkin: "Anna tätin mennä nyt ensin, kun nyt on tätin vuoro". Aivan puistattavaa. Miksi ihmeessä kukaan vielä opettaa tällaista?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tuntematon mamma alkaisi minua lapselleen täditellä, niin varmaan säälisin lasta, kun äiti opettaa äidinkieltä ihan väärin. Sukua kun en ole, enkä vanhahko nainen.
Ja taas tätä potaskaa. Kyllä tädittely ja sedittely on ollut suomen kielessä pitkään käytössä. Minusta on suorastaan epäkohteliasta puhutella vieraita ihmisiä muulla tavalla. Tiedän tietysti, että lapset eivät pk:ssa saa käyttää setä ja täti nimeä. Mutta ei kuulosta kovin hienolta sekään, että lapset sanovat "aikuinen Merja" outoa sanon minä. Miten niin "opettaa äidinkieltä ihan väärin"?. Monilla sanoilla on eri merkityksiä, täti voi olla vieras aikuinen tai sukulainen, aivan kuin kuusi on numero ja puu. Kyllä lapset tajuavat tuon eron.
Lihavoituun. Puhutteletko SINÄ siis tuntemattomia tätinä ja setinä? Luultavasti et. Koska se on aikuiselta aikuiselle loukkaavaa. Kokeile vaikka seuraavan kerran täditellä tai sedätellä esimiestäsi, kun se kerran mielestäsi kunnioittavaa on. :)
Harva loukkaantuu siitä, jos pikkulapsi puhuttelee aikuista tätinä tai setänä. Mutta aikuisen suusta se saa myötähäpeäreaktion aikaan.
Vihaan tädittelyä. Mielestäni on todella epäkohteliasta lässyttää lapselle vieraan naishenkilön kuullen, että annas kun täti tuosta taapertaa ovesta ensin ulos. Siis niin mautonta.
Vierailija kirjoitti:
Hän ja siihen selvä sormella osoittaminen ketä häntä tarkoitetaan! Ei pikkulapselle voi lähteä opettamaan kaikkia hienouksia, kuten "Anna transsedän nyt mennä!
Sormella osoitteluhan se vasta kohteliasta onkin
Vierailija kirjoitti:
Ihminen vanhenee, ei sille mitään voi. Lapsena ei pysy koko ikäänsä. Tädiksi tai sedäksi vanhettuu, vaikka ei tahtoisi. Tätejä ovat nekin, jotka pitävät itseään ikinuorina. Setiä ovat nekin, jotka luulevat viehättävänsä neitosia. Puuma saa olla, mikäpä siinä, mutta ei se tätiydeltä pelasta.
Jokainen vanhenee joo, ja nykymaailmassa vanhenevia ihmisiä väheksytään ja halveksitaan monella tapaa, siispä harva haluaa siitä elämän tosiasiasta muistutettavan.
Vai mummotteletko ja papatteletko myös tuntemattomia vanhuksia, kun kerran he ovat vanhoja? En suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tuntematon mamma alkaisi minua lapselleen täditellä, niin varmaan säälisin lasta, kun äiti opettaa äidinkieltä ihan väärin. Sukua kun en ole, enkä vanhahko nainen.
Ja taas tätä potaskaa. Kyllä tädittely ja sedittely on ollut suomen kielessä pitkään käytössä. Minusta on suorastaan epäkohteliasta puhutella vieraita ihmisiä muulla tavalla. Tiedän tietysti, että lapset eivät pk:ssa saa käyttää setä ja täti nimeä. Mutta ei kuulosta kovin hienolta sekään, että lapset sanovat "aikuinen Merja" outoa sanon minä. Miten niin "opettaa äidinkieltä ihan väärin"?. Monilla sanoilla on eri merkityksiä, täti voi olla vieras aikuinen tai sukulainen, aivan kuin kuusi on numero ja puu. Kyllä lapset tajuavat tuon eron.
Lihavoituun. Puhutteletko SINÄ siis tuntemattomia tätinä ja setinä? Luultavasti et. Koska se on aikuiselta aikuiselle loukkaavaa. Kokeile vaikka seuraavan kerran täditellä tai sedätellä esimiestäsi, kun se kerran mielestäsi kunnioittavaa on. :)
Harva loukkaantuu siitä, jos pikkulapsi puhuttelee aikuista tätinä tai setänä. Mutta aikuisen suusta se saa myötähäpeäreaktion aikaan.
Mistä keksit, että tädittelen toisia ihmisiä aikuisten välisissä tilanteissa?
Eikös tässä puhuttu lapsista, miten lapselle puhutaan vieraasta aikuisesta? Se miten esim bussissa puhuttelen vierasta naista lapseni kuullen? Sanonko lapselle, että tulehan syliini niin täti pääsee istumaan? En sano, että tulehan syliini, että nainen pääsee istumaan.
Kuinka se lapsi muuten oppii puhumaan tädistä tai sedästä, jos ei sitä koskaan kuule?
Ainakin rouva tai herra passannee hyvin. Ja on kohtelias tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan tädittelyä. Mielestäni on todella epäkohteliasta lässyttää lapselle vieraan naishenkilön kuullen, että annas kun täti tuosta taapertaa ovesta ensin ulos. Siis niin mautonta.
Pitäisikö sinun hakeutua terapiaan, jos noin herkillä käyt? Paljon ikävämpää minusta on kuulla sellaista puhetta, mikä vilisee v***uja ja pe*keleitä, ja sitäkin kuulee joka päivä, kun kuljen lapseni kanssa julkisissa liikennevälineissä. Sitä on jopa vaikea selittää lapselle, miksi aikuiset käyttävät sanoja, mitkä lapsen puheessa ovat kiellettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mäkin joskus puhun tädistä ja sedistä, vaikka kannatan sukupuolineutraaliutta yms. kasvatuksessa. Mikä olisi parempi nimitys tuntemattomalle? "Anna nyt ihmisen mennä ensin"? "Anna nyt ton mennä ensin"? "Anna nyt toisen mennä ensin"? Ehkä tuo viimeinen on ihan hyvä, mutta vähän epämääräinen verrattuna setään/tätiin.
No vaikka: "Anna tuon naisen/miehen mennä nyt ensin." tai "Anna hänen mennä ensin." (jos on ilmeistä ketä tarkoitetaan)
"Anna tuon naisen mennä nyt ensin, nyt on hänen vuoro."
Itse olen kyllä mieluummin täti kuin mikään "tuo". Todella tyly ja alentava ilmaus. Rouva on myös aivan käyttökelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen vanhenee, ei sille mitään voi. Lapsena ei pysy koko ikäänsä. Tädiksi tai sedäksi vanhettuu, vaikka ei tahtoisi. Tätejä ovat nekin, jotka pitävät itseään ikinuorina. Setiä ovat nekin, jotka luulevat viehättävänsä neitosia. Puuma saa olla, mikäpä siinä, mutta ei se tätiydeltä pelasta.
Jokainen vanhenee joo, ja nykymaailmassa vanhenevia ihmisiä väheksytään ja halveksitaan monella tapaa, siispä harva haluaa siitä elämän tosiasiasta muistutettavan.
Vai mummotteletko ja papatteletko myös tuntemattomia vanhuksia, kun kerran he ovat vanhoja? En suosittele.
En mummottele enkä papattele ketään, jos en tiedä, että ovat isovanhempia. Lapselle käytän myös vanhuksista sanaa täti ja setä, jos joku tilanne vaatii sitä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät tavat äidillä, olisiko pitänyt sanoa ihmishenkilöksi, jolla pimppi
Vai pitäisikö tädittelyn sijasta viitata naisoletettuun, jota ei tietenkään saa kutsua neidiksi tai rouvaksi.
Eikä saa aikuista myöskään tytötellä! Opiskeluaikana olin kaupassa töissä ja vähän minua vanhempi äiti sanoi lapselleen minua tarkoittaen että "anna tytölle se purkki". Mielestäni tuntematonta on sopivaa tytötellä korkeintaan jos sopii tytöteltävän isovanhemmaksi.
Miten juntti voi olla, jos ei pysty sanomaan hän, koska se tuntuu "liian kirjakieliseltä"? Ettekö te koskaan puhu huolitellusti esimerkiksi töissä?
Vaatteiden perusteella ei pidä olettaa sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä keksit, että tädittelen toisia ihmisiä aikuisten välisissä tilanteissa?
Eikös tässä puhuttu lapsista, miten lapselle puhutaan vieraasta aikuisesta? Se miten esim bussissa puhuttelen vierasta naista lapseni kuullen? Sanonko lapselle, että tulehan syliini niin täti pääsee istumaan? En sano, että tulehan syliini, että nainen pääsee istumaan.
Kuinka se lapsi muuten oppii puhumaan tädistä tai sedästä, jos ei sitä koskaan kuule?
Et nyt tajunnut. Jos se ei ole kohteliasta aikuiselta aikuiselle, niin ei se ole tippaakaan sen kohteliaampaa aikuisen suusta vaikka siinä olisikin lapsi välissä. Tädittelyä ja sedättelyä puolustellaan kohteliaana ilmaisuna, mutta kun se ei sitä ainakaan nykykielessä enää ole. Esimerkiksi Koreassa sana "ajumma" on vastaava, tarkoittaa periaatteessa tätiä ja sitä sitä käytetään naimisissaolevien äiti-ihmisten tai siihen ikäluokkaan sopivien naisten puhutteluun. Se on siis rouvittelua. Joku voi ottaa siitäkin herneen nenäänsä (Koreassakin tietysti ihannoidaan nuoruutta), mutta se on kuitenkin kunnioittava puhuttelutapa aikuisten kesken. Ajummaksi voi sanoa naista joko lapsi tai aikuinen.
Suomessa sen sijaan kukaan aikuinen ei kunnioittaen kutsu naapuria Irma-tädiksi tai sano "olkaa hyvä, setä" kun ojentaa vaihtorahat tuntemattomalle miehelle. Jos joku aikuinen käyttäytyisi näin, sitä pidettäisiin syystäkin v*ttuiluna.
Eli toistan: miten epäkunnioittava puhuttelutapa muuttuu kunnioittavaksi, jos sitä käytetään epäsuorasti lapsen kautta? Olennaistahan näissä tilanteissa on se, että kyseinen "täti" tai "setä" kuulee itseään näin puhuteltavan.
Itse yleensä en tädittele enkö sedättele, vaan kun taaperoni kysyy mikä tai kuka tuo on vastaan että ihminen. Tämä lähinnä siksi että pojallani on vähän hassu sanasto vielä. Hänen mielestä on lapsia ja tyttöjä, ihmisiä ja tyttöjä jne. Välillö saa korvat punasena kulkea kun poika oikein viattomasti sanoo että tytöt ei saa ajaa autolla mutta ihmiset saa, jolla tarkoittaa että lapset ei saa ja aikuiset saa. Kaikki naissukupuoliset on hänelle tyttöjä, mistä ainakin iäkkäämmät sairaanhoutajat olivat oikein otettuja edellisessä osastoreissulla. Kun kaksi ehkä 10v. Poikaa ajoi pyörillä ohi, poika huusi isoon ääneen: minne nuo ukot menee? Ukko on siis tapa jolla meilläpäin kutsutaan omaa vaaria tai pappaa.
Äh ennakoiva tekstinsyöttö ja tuhat typoa!
Edellinen
Olen 18v tyttö jota ei yhtään haittaa jos joku pieni lapsi tai sen vanhempi kutsuu minua tädiksi :D kaikesta tekin loukkaannutte
Mitenköhän tosissaan tämä osoittelija on?
Ei voi sanoa kuin että ’O tempora, o mores!’