Vieläkö joku opettaa lapsensa kutsumaan tuntemattomia "tädeiksi" ja "sediksi"? Minkä ihmeen takia?
Tänään todistin, kun arviolta kolmivuotiaalle sössötettiin jotenkin: "Anna tätin mennä nyt ensin, kun nyt on tätin vuoro". Aivan puistattavaa. Miksi ihmeessä kukaan vielä opettaa tällaista?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Ok.
Jatkossa opetan lapsilleni, että tuntemattomia voi sanoa nisäkkäiksi tai eläimiksi.Eipähän tarvitse tehdä eroa muihin eläimiin. Siinä menee kissat, koirat ja ihmiset samalla termillä.
Helppoa kaikille.
urosoletettu ja naarasoletettu
Pahinta tuossa erottelussa on sukupuoliroolien pakkosyöttö. Nykypäivänä tädillä, joka näyttää naiselta voi olla munat. Tällaista tätiä on loukkaavaa sanoa tädiksi.
Suomen kielessä on hyvä sana, jolla ketään ei koroteta parempaan rooliin: SE. Silloin on ihan sama vaikka ihmiseltä näyttävä olisi vaikka koira. Monet ihan luontevasti käyttääkin sanaa "Anna sen mennä". Jotkut nirppanokat ei vaan hyväksy sitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi puhua naisista ja mihiestä.
Väistäppä Yrjö tuota miestä.
Anna tuon naisen mennä ohitsesi.
Minusta olisi loukkaavaa jos joku kutsuisi minua naiseksi.
Jos haluaa käyttää (lapselle) puhuttaessa jotain muuta nimitystä kuin täti, niin rouva olisi parempi kuin nainen.
Toki siitäkin joku loukkaantuisi.
Naisia kutsutaan naisiksi ja miehiä miehiksi. Anna tuon naisen/ miehen mennä jne.. yksinkertaista.
Minä sanon vähän kaikkea; nainen, mies, ihminen, aikuinen, hän, tämä, tuo, toinen... Joskus myös täti ja setä, koska ne sanat on muuten tosi tiukassa kun on alunperin itse lapsena tädittelyn oppinut. Yritän silti välttää aina kun tietoisesti muistan, myös päiväkodin ja ip:n henkilökunnasta. Joskus se täti silti lipsahtaa. Itseäni ei haittaisi tippaakaan jos joku tädittelisi, vaikka olen alle 30v. Ehkä se alkaa keski-iän kriisissä v****maan :)
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tuntematon mamma alkaisi minua lapselleen täditellä, niin varmaan säälisin lasta, kun äiti opettaa äidinkieltä ihan väärin. Sukua kun en ole, enkä vanhahko nainen.
Ja taas tätä potaskaa. Kyllä tädittely ja sedittely on ollut suomen kielessä pitkään käytössä. Minusta on suorastaan epäkohteliasta puhutella vieraita ihmisiä muulla tavalla. Tiedän tietysti, että lapset eivät pk:ssa saa käyttää setä ja täti nimeä. Mutta ei kuulosta kovin hienolta sekään, että lapset sanovat "aikuinen Merja" outoa sanon minä. Miten niin "opettaa äidinkieltä ihan väärin"?. Monilla sanoilla on eri merkityksiä, täti voi olla vieras aikuinen tai sukulainen, aivan kuin kuusi on numero ja puu. Kyllä lapset tajuavat tuon eron.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole kenenkään täti, en edes tuntemattomille lapsille. Siitä tulee tosi vanha olo, vaikka jotkut tädittelivät minua ollessani 18-vuotias. Sitten on myös niitä lapsia, jotka sanovat että en ole aikuinen, kun "aikuiset on ainaki 40 vee!" Minua saa sanoa häneksi tai naiseksi. Itse tädittelen vain tätejäni, mutta heitäkin vain luonnollisissa tilanteissa kuten esitellessäni heitä tai muuten kertoessani suvustani.
N25
Onneksi et ole mennyt nuorena naimisiin. Itse vanhenin päivässä 20 vuodella kun tittelini vaihtui neidistä rouvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mäkin joskus puhun tädistä ja sedistä, vaikka kannatan sukupuolineutraaliutta yms. kasvatuksessa. Mikä olisi parempi nimitys tuntemattomalle? "Anna nyt ihmisen mennä ensin"? "Anna nyt ton mennä ensin"? "Anna nyt toisen mennä ensin"? Ehkä tuo viimeinen on ihan hyvä, mutta vähän epämääräinen verrattuna setään/tätiin.
Tuskin tässä nyt se sukupuolittuneisuus on suurin ongelma, vaan se, että tädittely ja sedittely on alunperinkin outo tapa - olevinaan "kunnioittava"
puhuttelutapa tuntemattomalle, mutta kuitenkin samalla röyhkeän tuttavallinen ja vielä perinteisesti loukkauksenakin käytetty sana (vrt. "tätimäinen", "setämies").
Ei minua loukkaa tippaakaan, jos joku pikkulapsi tädittelee, mutta kyseenalaistan jokaisen vanhemman älykkyysosamäärän, joka lässyttävällä äänellä osoittelee lapselleen tätejä ja setiä niin että kyseiset tädit ja sedät varmasti kuulevat olevansa tätejä ja setiä, vaikka erilaisia kiertoilmaisuja löytyisi joka tilanteeseen. "No mitä mä sitten sanon, akka ja ukko vai?!" -vanhemmat eivät voi olla muuta kuin idiootteja. "Siirryhän Purjopetteri, jotta setä pääsee ohi" => "Väistähän Purjopetteri, jotta muutkin pääsevät kulkemaan". "Ojenna Purjopetteri tädille kolikko" => "Purjopetteri, anna kolikko kassalle". Jos on ihan pakko puhua naisesta tai miehestä, sanat "nainen" ja "mies" eivät ole mitenkään loukkaavia.
Voi ei ei ei.
Etkö tiedä, että kaupassa töissä oleva henkilö loukkaantuu jos häntä sanoo kassaksi. Siitä on täällä ollut pitkät keskustelut.
En valitettavasti enää muista mikä olisi korrekti termi.
Taitaa olla parempi kun ei muista ihmisistä puhu mitään. Sitähän voi käyttäytyä kuin heitä ei olisi edes olemassa, niin ei tule vahingossa väärin sanoneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta tuossa erottelussa on sukupuoliroolien pakkosyöttö. Nykypäivänä tädillä, joka näyttää naiselta voi olla munat. Tällaista tätiä on loukkaavaa sanoa tädiksi.
Suomen kielessä on hyvä sana, jolla ketään ei koroteta parempaan rooliin: SE. Silloin on ihan sama vaikka ihmiseltä näyttävä olisi vaikka koira. Monet ihan luontevasti käyttääkin sanaa "Anna sen mennä". Jotkut nirppanokat ei vaan hyväksy sitä.
Paha moka, jos yo-aineessa käytät ihmisestä se-pronominia. Se on kielioppivirhe!
Tädittely ei minusta ole niin vakavaa, mutta se kyllä nolotti kun 5v poikani sanoi mummoksi erästä, selvästi alle eläkeikäistä hieman harmaantuvaa naista.. Toivon ettei nainen kuullut tai ainakaan harmistunut kovasti.
Aloittaja kommentoi, että on väärin sanoa setä tai täti, mutta ei kuitenkaan kerro, mitä pitäisi sanoa. Eli mikä minä olen, jos en ole täti tai setä? Kyllä on maailma menossa ihan idioottimaiseksi, kun yksinkertaisistakin asioista tehdään näin vaikeita.
Sääli, että suomen kieli ja tapakulttuuri köyhtyy. Setä ja täti ovat olleet nimenomaan hyvin kohteliaita ilmauksia, ja kunnioittavia. Naapureita ei ole sinuteltu, vaan lapset ovat puhuneet ’Viljasen tädistä’ ja ’Kosken sedästä’. Kyseessä ei ollut ikään viittaava termi muuten kuin erotuksena lasten ja aikuisten välillä. Täti on aikuinen nainen, ei vanha nainen.
Minusta tapa on ollut kiva ja hyvä, ja minusta osoittaa pelkkää sivistymättömyyttä ottaa nokkiinsa siitä, että joku opettaa lapsilleen vanhaa suomalaista tapakulttuuria. Sitä tarvittaisiin lisää, ei vähemmän.
Tädittely ja sedättely on aikuiselta merkki sekä sanavaraston-, että ajattelun kapeudesta.
Ei minua henkilökohtaisesti hetkauta suuntaan tai toiseen, mutta kertoo tuon tyylin käyttäjistä aina jotakin.
Omat lapseni viittaavat tädillä vain ja ainoastaan siskooni ja sedällä vain puolisoni veljeen. Niinkuin oikein on.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon vähän kaikkea; nainen, mies, ihminen, aikuinen, hän, tämä, tuo, toinen... Joskus myös täti ja setä, koska ne sanat on muuten tosi tiukassa kun on alunperin itse lapsena tädittelyn oppinut. Yritän silti välttää aina kun tietoisesti muistan, myös päiväkodin ja ip:n henkilökunnasta. Joskus se täti silti lipsahtaa. Itseäni ei haittaisi tippaakaan jos joku tädittelisi, vaikka olen alle 30v. Ehkä se alkaa keski-iän kriisissä v****maan :)
Minulta lipsahteli myös tätejä ja setiä puheeseen, kun lapset olivat pieniä, koska olin itsekin lapsena tottunut siihen, että vieraat aikuiset ovat tätejä ja setiä.
Vähän vanhahtavalta se nykyisin kuulostaa, mutta ei missään nimessä epäkohteliaalta. Minusta herttaista tulla kutsutuksi tädiksi. Eipä sedäksi kutsuminenkaan minua järkyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mäkin joskus puhun tädistä ja sedistä, vaikka kannatan sukupuolineutraaliutta yms. kasvatuksessa. Mikä olisi parempi nimitys tuntemattomalle? "Anna nyt ihmisen mennä ensin"? "Anna nyt ton mennä ensin"? "Anna nyt toisen mennä ensin"? Ehkä tuo viimeinen on ihan hyvä, mutta vähän epämääräinen verrattuna setään/tätiin.
Tuskin tässä nyt se sukupuolittuneisuus on suurin ongelma, vaan se, että tädittely ja sedittely on alunperinkin outo tapa - olevinaan "kunnioittava" puhuttelutapa tuntemattomalle, mutta kuitenkin samalla röyhkeän tuttavallinen ja vielä perinteisesti loukkauksenakin käytetty sana (vrt. "tätimäinen", "setämies").
Ei minua loukkaa tippaakaan, jos joku pikkulapsi tädittelee, mutta kyseenalaistan jokaisen vanhemman älykkyysosamäärän, joka lässyttävällä äänellä osoittelee lapselleen tätejä ja setiä niin että kyseiset tädit ja sedät varmasti kuulevat olevansa tätejä ja setiä, vaikka erilaisia kiertoilmaisuja löytyisi joka tilanteeseen. "No mitä mä sitten sanon, akka ja ukko vai?!" -vanhemmat eivät voi olla muuta kuin idiootteja. "Siirryhän Purjopetteri, jotta setä pääsee ohi" => "Väistähän Purjopetteri, jotta muutkin pääsevät kulkemaan". "Ojenna Purjopetteri tädille kolikko" => "Purjopetteri, anna kolikko kassalle". Jos on ihan pakko puhua naisesta tai miehestä, sanat "nainen" ja "mies" eivät ole mitenkään loukkaavia.
Anteeksi, mutta "nainen" ja "mies" ovat minulle loukkaavia, sillä en koe olevani oikeastaan kumpikaan. Millä oikeudella SINÄ päätät, mikä muista on loukaaavaa ja mikä ei ole?
No niinpä! Ja miten, vielä vuonna 2019, on olemassa niin ahdasmielisiä ihmisiä, että kuvittelevat sukupuolia olevan vain kaksi!
On kuitenkin enemmän yleistä ja tavallista, että pienet lapset ovat tyttöjä tai poikia. Harva näistä pikkulapsista vielä tietää mitään "kolmansista sukupuolista" tai sukupuolettomista. Lapsille kuitenkin pyritään puhumaan heidän ikätasonsa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tädittely ja sedättely on aikuiselta merkki sekä sanavaraston-, että ajattelun kapeudesta.
Ei minua henkilökohtaisesti hetkauta suuntaan tai toiseen, mutta kertoo tuon tyylin käyttäjistä aina jotakin.
Omat lapseni viittaavat tädillä vain ja ainoastaan siskooni ja sedällä vain puolisoni veljeen. Niinkuin oikein on.
Ei, vaan siitä, että vanhempi on saanut hyvän kasvatuksen.
Suomessa ei myönnetä yhteiskuntaluokkien olemassaoloa, mutta näissä keskusteluissa ne kyllä näkyy. Hyviä tapoja ei haukuta kaikissa piireissä.
Hän ja siihen selvä sormella osoittaminen ketä häntä tarkoitetaan! Ei pikkulapselle voi lähteä opettamaan kaikkia hienouksia, kuten "Anna transsedän nyt mennä!
Kutsun ihan piruuttani parikymppisiä naisia tädeiksi, kun saan siitö kiksejä. "Noniin Perttu, annas tädin ottaa ensin, kun täti oli meitä ennen jonossa"
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette voi sanoa "hän", mammelit?
Pitää sitte varmaan opetella, jos kerran se on ainoa vaihtoehto. En yleensä puhu ihmisistä "hän"-muodossa, sana on melko kirjakielinen.
Ihminen vanhenee, ei sille mitään voi. Lapsena ei pysy koko ikäänsä. Tädiksi tai sedäksi vanhettuu, vaikka ei tahtoisi. Tätejä ovat nekin, jotka pitävät itseään ikinuorina. Setiä ovat nekin, jotka luulevat viehättävänsä neitosia. Puuma saa olla, mikäpä siinä, mutta ei se tätiydeltä pelasta.